Voimansiirron ääni
Voimansiirron ääni
No tulihan ne pakkaset! Ja äänikin palasi, nimittäin voimansiirron ääni. Olen omistanut MB 290 TD:n, vm. -97, farmarin pari vuotta ja ajanut sillä reippaat 70 thkm. Ostin naapurista, jota jo hänellä uutena ihastelin. Auto on siis Suomi-auto. Aivan uudekseltaan sain kaupantekijäisiksi alle -20 celciuksen pakkasilmalla saundaavan sirinän keskikonsuulista. Naapuri ei ääntä ollut kuullut, ei ainakaan tunnustanut. Auto on Vehon uutena myymä ja määräajoin huoltama.
Jotkut "asiantuntijat" ovat sanoneet, että turhia höristelet, mutta kun istuu autossa sirinää kuunnellen ajoittain päiviäkin, ei voi välttyä epäilyiltä, että jossakin jokin sirrittää! Enkä usko sen tulevan pelkästään omien korvien välistä. Ääni on kuin pienen laakerin sirinä, katkonaisesti. Voisinpa kuvata sitä eräänlaiseksi heikoksi ulinaksikin, mutta se ei kuulu yhtäjaksoisesti, eikä koskaan alle - 20 celciuksen. Sekä perän, että vaihteistonkin öljyt on vaihdettu ajallaan, jopa useamamminkin, kuin annetaan ohjekirjassa ymmärtää ja aina huippulaadun öljyihin.
Muutoin kaikki laatuautossa ja voimansiirrossakin toimii moitteettomasti.
Missä sinä epäilet vian piilevän?
Jotkut "asiantuntijat" ovat sanoneet, että turhia höristelet, mutta kun istuu autossa sirinää kuunnellen ajoittain päiviäkin, ei voi välttyä epäilyiltä, että jossakin jokin sirrittää! Enkä usko sen tulevan pelkästään omien korvien välistä. Ääni on kuin pienen laakerin sirinä, katkonaisesti. Voisinpa kuvata sitä eräänlaiseksi heikoksi ulinaksikin, mutta se ei kuulu yhtäjaksoisesti, eikä koskaan alle - 20 celciuksen. Sekä perän, että vaihteistonkin öljyt on vaihdettu ajallaan, jopa useamamminkin, kuin annetaan ohjekirjassa ymmärtää ja aina huippulaadun öljyihin.
Muutoin kaikki laatuautossa ja voimansiirrossakin toimii moitteettomasti.
Missä sinä epäilet vian piilevän?
Re: Voimansiirron ääni
Jos tuo nyt tarkottaa, että kylmemmillä kuin -20 asteen pakkasilla:Nafta kirjoitti:No tulihan ne pakkaset! Voisinpa kuvata sitä eräänlaiseksi heikoksi ulinaksikin, mutta se ei kuulu yhtäjaksoisesti, eikä koskaan alle - 20 celciuksen.
Missä sinä epäilet vian piilevän?
Kuuluuko se auton liikkuessa vai vain vedättäessä? Jos liikkuessä epäilisin ensin kartaanin kannatinlaakeria. Jos vain vedättäessä voishan se olla vaihteistosta tai perästä.
Jos se kuuluu liikkuessa niin yksi mahdollinen on myös nopeusmittarin vaijeri jos tuossa mallissa sellainen on.
Jos vikinä kuuluu myös auton seisoessa niin kokeileppa pysäyttää lämmityslaitteen puhallin.
Omassa on täsmälleen sama vika. Ääni tuli muistakseni vain vedättäessä ja juuri siinä kardaanitunnelin paikoilta. Viime talvella en kuullut sitä ääntä, katsotaan nyt jos tulee kova pakkanen. Kannatinlaakeria epäilin itsekin, mutta kerran huollossa asentaja käytti sitä irti, rasvaisi sitä ja väitti että oli kunnossa. Wis:ssä taisi olla mainintaa siitä äänestä pakkasella ainakin 202:ssa, nyt en vaan muista pitikö just kannatinlaakeria vaihtaa, voisi joku Wis-enabled vahvistaa asian?
juhaoh: Kuuluuko se auton liikkuessa vai vain vedättäessä?
Se kuuluu liikkeessä, ei pelkästään vedossa. Olen itsekin epäillyt muuta, kuin loota-/perävikaa ja varsinkin keskilaakeri on pyörinyt päässä, sillä laakeri joutuu alhaisessa lämpötilassa työjelemään aika koleassa säässä, kun ajoviima virtaa ympärillä. Menneenä talvena -30 pakkasessa äänen katoaminen vaati jopa 200 km:n yhtämittaisen ajon, eli olisiko vaseliini nuoskunut laakerissa siinä kierrosmäärässä?
Toisaalta meillä kaikilla lienee luontainen kyky sulkea kaiken pahin vika pois niin kauan, kuin se muuhun voidaan kohdistaa. Luonnollista!
Wis-enabled??? Onko jossakin jokin toinen foorumi?
Se kuuluu liikkeessä, ei pelkästään vedossa. Olen itsekin epäillyt muuta, kuin loota-/perävikaa ja varsinkin keskilaakeri on pyörinyt päässä, sillä laakeri joutuu alhaisessa lämpötilassa työjelemään aika koleassa säässä, kun ajoviima virtaa ympärillä. Menneenä talvena -30 pakkasessa äänen katoaminen vaati jopa 200 km:n yhtämittaisen ajon, eli olisiko vaseliini nuoskunut laakerissa siinä kierrosmäärässä?
Toisaalta meillä kaikilla lienee luontainen kyky sulkea kaiken pahin vika pois niin kauan, kuin se muuhun voidaan kohdistaa. Luonnollista!
Wis-enabled??? Onko jossakin jokin toinen foorumi?
Eiköhän se ole kartaanin tukilaakeri tai nopeusmittarin vaijeri jos siinä nyt se oli. Molemmat hiljenee kun ajaa riitävän matkan pakkasella. Pitävät kyllä tosin ainakin itsellä selvästi kuuluvaa krahinaa. Keväällä korjaantuu kun ilmat lämpenee. Hyvä keino kun pitemmällä reissulla alkaa tuntumaan, että autosta kuuluu uusia ääniä (tienpinnan vaihtelut ym.) on suurentaa volumia radiosta niin ei vaivaa kokoajan.Nafta kirjoitti: Se kuuluu liikkeessä, ei pelkästään vedossa. Menneenä talvena -30 pakkasessa äänen katoaminen vaati jopa 200 km:n yhtämittaisen ajon, eli olisiko vaseliini nuoskunut laakerissa siinä kierrosmäärässä?
Mulla on kardaanin tukilaakeri rahissut kovalla pakkasella jo kolme talvea. Joka talvi ääntä tulee edellistalvea enemmin. Jos vaikka vaihtaisi sitten joskus samalla kun pakoputki tulee vaihtokuntoon.arttumi kirjoitti:Jaa, täällähäm tästä asiasta jo puhutaan. Eli jos kyseessä tukilaakeri niin onko syytä hätäillä vai odotella vaan lämpimämpiä kelejä?
Kesällä ei ääntele ollenkaan. Jos on suomi-auto niin voi olla tuo laakeri sadan tonnin jälkeen umpiruosteessa.