W116 kaasuttimesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

W116 kaasuttimesta

Viesti Kirjoittaja jake »

Niin; tietääkö joku kenties Solexin säätämisestä. Nimittäin, kun käynnistän koneen kylmänä, niin tuntuu, että se saa liikaa "kakkua" ja käynti on sen mukaista.
Talvella kovalla pakkasella ei tahtonut kylmänä pysyä ensimmäiseen minuuttiin kunnolla käynnissä ja siinä kohdassa, missä pakokaasut iskeytyivat maahan oli hanki aikasen musta.
Siis mitä säädän ja mistä ja mihin suuntaan :?:

Lämmin kone käy ihan siististi ja tuossa viikonloppuna tulppia vaihdellessa totesin vanhat tulpat ihan hyvän värisiksisi. Eivät olleet karstaisen mustia tai vitivalkoisia, vaan kauniin ruskeita.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Jos kerran muuten pelaa hyvin , niin kannattaa keskittyä ryypyn säätöön?

Automaattiryyppyyn liittyy koppa, jota voi kääntää, ja näin säätää ryypyn
määrää. Kopassa on merkintä "RICH - ", eli tästä voi säätää laihemmalle.

Joskus voi käydä niin, että kopan sisällä oleva spiraalijousi voi lopulta katketa, ja tälloin ryyppy voi jäädä osittain päälle. Kopan sisällä on pari muutakin osaa, jotka on voineet vikaantua. Mutta koita säätää ensin.

Kun ryyppy on kunnossa, se pelaa hyvin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

No hyvä! Täytyypä etsiä se "koppa " ja vähän ruuvailla sitä. Vappukin lähestyy tässä pääsiäisen jälkeen uhkaavasti, niin onkin hyvä saada "ryyppy" kohdalleen ennen sitä :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Täytyypi itsekin tuota kokeilla, oireet täsmäävät Annin koneeseenkin, mutta en viitsinyt talvella ruveta kaasaria sorkkimaan kun muuten toimi kuin unelma :)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vielä sitä ryypyn säädöstä :

Jos otat ilmanputsarin auki, niin pääset näkemään kuinkä ryyppyläppä
sulkeutuu. Tässä mallissa on siis sama läppä molempiin kurkkuihin.
Jos läppä sulkeutuu tiukasti, niin "happi loppuu". Muistelen, että
läpän pitäisi jäädä auki noin 3 mm.

Toisaalta sitten jos ryyppy menee liian laihalle, niin voi tulla
käynnistys ongelmia ( varsinkin pakkasella ). Optimi löytyy siis
jostain tuolta väliltä :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
jake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 09.04.2003 09:11
Paikkakunta: Peking

Viesti Kirjoittaja jake »

Mulla oli viikonvaihteessa koko ilmanputsari irti ja totesin, että kaasarissa on kaksi läpää ja molemmat oli kone sammutettuna kiinni. Sen verran niitä tutkin, että se pienempi läppä aukesi hieman, kun väänsin kaasuvipua auki. Painelin sormella varoivaisesti läppää ja totesin siinä olevan jonkilaisen jousikuorman ja läpän akselissa oli vastapaino. Ilmeisesti kaasariin menevä ilmavirta avaa läppää sitten enemmän.

Sitten oli sellainen isompi läppä, joka oli myös kone sammuksissa kiinni. Tässäkin läpässä oli jousikuorma. Kaasarin sivussa oli sellainen alipainekello, joka oli vivun välityksellä yhteydessä tähän isoon läppään.
Kun laittoi koneen käyntiin, niin tämä alipainekello veti vivun sisäänsä ja läppää ei saanut enää sormella painetuksi auki.
Tietääkö joku, että mikä on tämän ison läpän funktio :?:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Ryyppyläppä on aivan ylimmäisenä. Tämän alla on varsinainen kaasuläppä. Lisäksi toisio-kurkuissa on omat läpät jotka aukeavat,
kun polkaistaan reippaammin.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin