käynnistys pulma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

käynnistys pulma

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Nyt on semmoin pienehkö pulma ei lähe mese käyntii. :( Auto on w123 200d koskaa ennen ei oo ollu ongelmaa käynnistämises mut nyt ei lähe. Auto ollu lämmitykses 2 tuntii eikä oo ihmeempää vaikutust akku ollu laturis useamman tunnin et virran pitäs riittää. Ja tupla hehkutus yritetty mut ei. Mistäköhän vois löytyy vika vai onko vaa yksinkertaset liian kylmä.

Kiitoksia etukäteen.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Joskus kylmällä kun laittaa mersua(123) käyntiin ja se ei syty vaan antaa startata pitkiä aikoja eikä käynnisty silloinkaan,On se pumpannu poltto-ainetta mäntien päälle niin paljon ettei tahdo sen vuoksi syttyä.Mulla kävi ton kolmesatasen kns just noin,eikä auttanu muuta ku hinata et lähti tulille.Ei mitään ongelmia sen jälkeen.Ne on noi 615,616 ja 617 mallin moottorit ollu aina hieman arkoja kylmälle.124:ssa ei sitä ole.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: käynnistys pulma

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mursu85 kirjoitti:Nyt on semmoin pienehkö pulma ei lähe mese käyntii.
Sitä tuntuu olevan liikkeellä!
Minullakin Mesen paikalla seisoi Iglu-merkkinen ajoneuvo, pakkasta 20 graatia.
N. 2 tuntia letkun päässä, sitten hehkutus ja "Vouuuu-nn-nn-vou". Jatkossa olikin jo huomattavasti hiljaisempaa...
Akussa jännitteet 12,6 V mutta kuormitettuna n. 8 V

Naapuri lainasi virtaa (täytyy muistaa palauttaa...), jolla Mese lähti käyntiin ensimmäisellä laakilla. Latausjännite oli kelvolliset 14 V, joten kaikki näytti olevan kunnossa. Mutta kun ei ollut. Tunnin ajon jälkeen pysähdys, ja 20 min kuluttua sama "Vouuuu-nn-nn-vuo".

Meidän lasten isä lähtee aamulla akkukauppaan. Mikähän lie Afrikan vientimalli tuo oikein oli, kun ei kestänyt Keski-Suomalaista pakkasta?!
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Outoja noi nykyakut,kun ne ei varottele ollenkaan. Kuolevat kertalaakista :?
Mulla kävi kesähelteillä samoin. Sai varmaan lämpöhalvauksen :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Akut huonontuneet?

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jani kirjoitti:Outoja noi nykyakut,kun ne ei varottele ollenkaan. Kuolevat kertalaakista :?
Tavallaan on selviö, että nykyakut paukahtelee "itsekseen". Aikoinaan tehoja oli 45-50 Ah, ja nykyään samoihin kuoriin pakataan 80-100 Ah, ja kun varauskyky on kiinni levyjen pinta-alasta, niin levyjen on täytynyt ohentua.
Kun on nähnyt puretun akun, niin ymmärtää, ettei sellainen hauras "pahvi" voi kestää sen enempää iskuja kuin jäätymistäkään.

Varsinkun asuntovaunuissa ja retkeilykuutioissa noita käyttöakkuja rikotaan solkenaa imemällä ne tyhjiksi, jolloin ensimmäinen pakkanen särkee akun kerralla. Muutama rikkoutunut levy ei vielä näy nimellisjännitteessä, mutta ei sellainen akku anna ainakaan kiisselin tarvitsemaa starttivirtaa ulos.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Venttiilien välykset on myös nyt kylmällä syytä olla kohdallaan. Tuppaavat kylmänä kantamaan, jos ovat kovin pienet. Liian monta kertaa olen kuullut tarinan, että ensin uusi akku, sitten hehkut ja rele, sitten laturi, sitten startti, eikä vieläkään meinaa lähteä. Sitten kun on lopulta säädetty venttiilin, niin kas kummaa, jo lähtee käyntiin kun tyhjää vaan. Tosin väljään moottoriin ei auta enään mikään. Ja tosiaan, kuten tuossa jo mainittiin, yleensä jos ei heti lähde, niin moottori kastuu ja loputkin puristukset häviävät, eikä lähde kun hinaamalla. Myös öljyt kannattaa vaihtaa kunnollisiin täys-synteettisiin näillä keleillä. Mutta en suosittele mitään 0W-40 öljyjä mihinkään autoihin........
Ja se "tuplahehkutus" tehdään yleensä niin, että heti kun valo sammuu, käännetään uudestaan virta päälle. Se hehku on päällä melko pitkään vielä valon sammumisen jälkeen (30s-1,5min releestä ja lämpötilasta riipuen), eli sen releen äänen kyllä kuulee koska se menee pois päältä, eli ei kannata tuijottaa sitä valoa vaan kuunnella relettä, koska se on pelkkä ohjeellinen aika minkä se valo näyttää.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MikaH kirjoitti: Se hehku on päällä melko pitkään vielä valon sammumisen jälkeen (30s-1,5min releestä ja lämpötilasta riipuen), eli sen releen äänen kyllä kuulee koska se menee pois päältä, eli ei kannata tuijottaa sitä valoa vaan kuunnella relettä, koska se on pelkkä ohjeellinen aika minkä se valo näyttää.
Seoksen sytyttämiseksi tulpan täytyy hehkua punaisena, suihku ammutaan siihen kuumaan lankaan. Ensin nesteen pitää kaasuuntua, koska kaasu palaa, ei neste hienonakaan sumuna.
Sitä hehkua tarvitaan sytyttämiseen vielä niin kauan, että palotila ehtii lämmetä kunnolla. En ole (vielä) kovin tarkkaan perehtynyt Mersun systeemeihin, mutta on hyvä, että siellä on jonkinlainen ajastin.
Sen ainakin olen huomannut, että hehkuvalo seuraa A) ilman, B) koneen lämpötilaa, ja aika vaihtelee parista sekunnista n. 15 sek (ainakin eilen).

Tuo hehkutulppa ei jaksa lämmittää palotilaa, eikä ole tarpeenkaan. En ainakaan äkkiseltään ymmärrä, mitä oleellista hyötyä kaksoishehkutuksesta olisi. Tosin siitä tuskin voi olla haittaakaan!
Hehkuvirta kyllä lämmittää akkua, jolloin sen virranantokyky paranee. Saman tekee myös esim. ajovalot. Pari minuuttiakin jo nöyristää selvistä, kunhan sammuttaa stattaamisen ajaksi.

Aikoinaan minulla oli Taunus 17M 6 V vehkeillä. Sillä startti yli 20 asteen pakkasilla oli taidetta:
Ensin startattiin 10-15 sek. Jos kone yskäisi kerrankaan, niin aina parempi.
Sitten raavittiin 5-10 minuuttia huurretta laseista, ja startattiin uudelleen. Vähintään piti saada pari kertaa yskäisemään.
Jos ei vieläkään käynnistynyt, palattiin sisälle kahville ja tultiin 10-15 min. kuluttua uudelleen. Yleensä lähti siinä vaiheessa ensimmäisellä yrittämällä, ja 2-3 sylinterillä. Tai ei sitten lähtenyt ollenkaan...

Tuohon on luonnollinen selitys: akkua purettaessa levyjen pintaan kehittyy kaasua, joka pienentää tehokasta pinta-alaa. Kun starttivirta lämmittää akkua, se antaa virataakin paremmin, mutta kaasu vaikuttaa toisin päin. Kun antaa kaasujen rauhassa nousta pois, niin akku on valmiiksi lämmin, eikä kaasukuplatkaan ole heikentämässä tehoa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä nyky tulpista tulee aika mukavasti lämpöä. Joka tulppa ottaa vielä lämmettyäänkin 12A virtaa. Siitä tulee alun toista sataa wattia tehoa. Kaksois hehkutuksesta on se hyöty että tulpat tosiiankin lämpiävät lopulliseen lämpöönsä. Lämpötilä nousee vielä toistasataa astetta ensimmäisen hehkutuksen jälkeen. Toisaalta lämpoä leviää esikammioon, onhan nykyiseten tulppien loppulämpötila yli tuhat astetta.
Kokemusperäisesti parasmenetelmä on hehkuttaa kahdesti( tai odottaa releen naksaus, makuasia), sitten sahata kaasu pohjassa vaikka maailman tappiin asti. Yleensä homma menee kovalla pakkasella niin, että mese alkaa lupailla jo parissa sekunnissa mutta kun sahaa vielä hetken niin ei enää lupaile, koska polttoainetta kestyy paitsi, mäntiin, niin myös esikammioihin . Tällöin sitä helposti lopettaa sahauksen. Paha virhe, sillä kovenmalla pakkasella se ei sitten enää omillaan lähde. Parempi on vain jatkaa yhtä soittoa vaikka kone ei enää elonmerkkejä näytäisikään. Yleensä, kun homma näyttää todella epätoivoisesta eli 10-15 sekunnin yhtäjaksoisen veivin jälkeen,kun virtakin alkaa loppua, kone alkaa potkia uudestaan ja sitten se siitä vähitellen sytyy. Tämä on siis erikoiskylmiin olosuhteisiin. Normaalisti ei näitä ei tarvitse paljon sahailla. Itse olen onnistunut saamaan 750 tkn ajetun vm 86 300d tulille -35 asteen pakkasesta omalla akullaan. Eikä sillä että ei olisi aina lähtenyt, mutta kun ei näillä korkeuksilla tule sen kylmenpää, niin ei ole luonnollisesti joutunut sen kylmenmästä käynistämään. Tuli muuten viime talvenakin hinattua aika monta vag-'autoa' käyntiin kun ei näköjään tdi paljon yhden auton kantovirralla vielä lupaile. :lol:
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Noh eilen mul loppu innostus ku akku rupes olee tyhjä mut tänää on uus päivä ja uusilla vinkkejä tullut joten yrittämään :)
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Kaksoishehkutus

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

mr..d kirjoitti:Kyllä nyky tulpista tulee aika mukavasti lämpöä. Joka tulppa ottaa vielä lämmettyäänkin 12A virtaa. Siitä tulee alun toista sataa wattia tehoa. Kaksois hehkutuksesta on se hyöty että tulpat tosiiankin lämpiävät lopulliseen lämpöönsä. Lämpötilä nousee vielä toistasataa astetta ensimmäisen hehkutuksen jälkeen. Toisaalta lämpoä leviää esikammioon, onhan nykyiseten tulppien loppulämpötila yli tuhat astetta.
Eipä ihme, että noilla tehoilla hehkuajat lasketaan sekunneissa. Lämmittää akkuakin kivasti.
Kuten sanoin, siitä tuskin on haittaakaan, joten tänä aamuna (4 tuntia letkun päässä ja -17 astetta) tuplahehkutin ensin. Akkuparka antoi juuri ja juuri sen verran tehoja, että meni kahdesti - hyvin vaivalloisesti - puristuksen yli: "Voooouuu - nn - nn - vooouu - THÖT - höt - köt - köt - köt - ...."
Eilen ei jaksanut pyörittää lämmintäkään konetta!

Epätoivoisessa tilanteessa saa käyttää epätoivoisiakin keinoja. Ainakin lopputulos oli toivottu, johtuipa se mistä tahansa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

nyt lähti käyntii taitaa olla akku vähä heikos hapes kiitoksia kaikille :)
Vastaa Viestiin