Toinen silmä pimeenä w123, lamppu ehjä! Vika löytyi!
Toinen silmä pimeenä w123, lamppu ehjä! Vika löytyi!
Elikkä pitäs vanhempi ratsu viedä leimalle mutta kuskin puoleinen ajovalo pimeenä. Polttimo on ehjä, kokeiltu toisella puolella eli toimii hyvin. Uusiakin on kokeiltu.
Pitkät menee viiksestä päälle mutta ajovalo ei syty, vain parkkivalo palaa. Sumari toimii myös.
Piuhat näyttää ehjiltä.
Missä vika? Viiksessä?
Pitkät menee viiksestä päälle mutta ajovalo ei syty, vain parkkivalo palaa. Sumari toimii myös.
Piuhat näyttää ehjiltä.
Missä vika? Viiksessä?
Viimeksi muokannut honkonen, La 20.01.2007 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Ei taida olla erillisiä sulakkeita oikealle ja vasemmalle ajovalolle 123:ssa. Varmaksi en kyllä sano, kun ei itsellä ole valojen kanssa ollut ongelmia. Jos olen oikeassa, on sulakkeista vikaa turha etsiä.
Viiksikytkimessä tai valokatkaisijassa vika ei ainakaan ole, jos kerran toinen valo toimii. Vetokoukun sähköpistokkeen ei myöskään ajovaloihin pitäisi vaikuttaa. Sinnehän menee vain parkit, vilkut ja jarruvalo (+jatkuva virta ja maa). Toisen ajovalon pimentyminen vetokoukun pistokkeen oikosulun seurauksena olisi siis jo vähintäänkin outoa.
Siihen polttimon liittimeen kohdistaisin ensimmäisenä mielenkiintoni vaikkapa yleismittari tai sähkökynä kaverina. H4:n liittimessähän on kolme nastaa. Yksi on maa, yksi on lyhyille ja yksi pitkille. Kokeilemalla selviää äkkiä mikä on mikä. Eli kokeilet tuleeko liittimelle sähköä lyhyillä lainkaan. Jos ei tule, koita vielä liittimen takapuolelta. Jos sähköä tuli, näyttääkö liitin hapettuneelta tai löystyneeltä? Vika joka tapauksessa on liittimessä, jos sähkö sinne asti tulee - edes takapuolelle ja polttimo on ehjä. Ei muuta kuin uusi liitin lähimmästä autotarvikeliikkeestä. Ei maksa montaa euroa.
Jollei sähköä liittimelle tule, täytyy alkaa metsästämään vikaa muista liittimistä ja johdotuksista. Ensin varmaan kannattaa tutkia sitä koko lamppuhässäkälle tulevaa liitintä siellä reunassa. Missähän 123:n valorele sijaitsee? Jos vika ei ala johdoista löytyä, helpoimmalla taitaa päästä vetämällä valoreleeltä uuden johdon lampun liittimelle.
Viiksikytkimessä tai valokatkaisijassa vika ei ainakaan ole, jos kerran toinen valo toimii. Vetokoukun sähköpistokkeen ei myöskään ajovaloihin pitäisi vaikuttaa. Sinnehän menee vain parkit, vilkut ja jarruvalo (+jatkuva virta ja maa). Toisen ajovalon pimentyminen vetokoukun pistokkeen oikosulun seurauksena olisi siis jo vähintäänkin outoa.
Siihen polttimon liittimeen kohdistaisin ensimmäisenä mielenkiintoni vaikkapa yleismittari tai sähkökynä kaverina. H4:n liittimessähän on kolme nastaa. Yksi on maa, yksi on lyhyille ja yksi pitkille. Kokeilemalla selviää äkkiä mikä on mikä. Eli kokeilet tuleeko liittimelle sähköä lyhyillä lainkaan. Jos ei tule, koita vielä liittimen takapuolelta. Jos sähköä tuli, näyttääkö liitin hapettuneelta tai löystyneeltä? Vika joka tapauksessa on liittimessä, jos sähkö sinne asti tulee - edes takapuolelle ja polttimo on ehjä. Ei muuta kuin uusi liitin lähimmästä autotarvikeliikkeestä. Ei maksa montaa euroa.
Jollei sähköä liittimelle tule, täytyy alkaa metsästämään vikaa muista liittimistä ja johdotuksista. Ensin varmaan kannattaa tutkia sitä koko lamppuhässäkälle tulevaa liitintä siellä reunassa. Missähän 123:n valorele sijaitsee? Jos vika ei ala johdoista löytyä, helpoimmalla taitaa päästä vetämällä valoreleeltä uuden johdon lampun liittimelle.
Viimeksi muokannut Raine, To 18.01.2007 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
Ei johdu maadoituksesta, jos pitkä kerran toimii moitteetta.peekoo kirjoitti:huono maadotus.
Vai oliko kuskin puolen valosta sekä pitkä että lyhyt pimeänä? Sitten vain uusi maapiuha polttimon liittimelle tai uusi liitin jos maanasta hapettunut tai löystynyt..
Viimeksi muokannut Raine, To 18.01.2007 23:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 280TE -79
Mitähän tämäkin taas tarkoitti? Siis homma menee niin että jos on maavika, voi palaa sekä pitkien, että lyhyiden lanka yhtä aikaa himmeänä (jos valorele on toteutettu niin, että sammutetun langan nasta kytketään maihin, monissa autoissa näin on). Oli päällä sitten pitkät tai lyhyet. Mutta tällaista ilmiötä ei alkuperäisessä viestissä ainakaan mainittu.peekoo kirjoitti:Kun kattoo tarkemmin ,niin jos palaa molemmat langat kun vetää viiksestä, niin on maa vika.
Kun vetää viiksestä (siis pitkien vilautus-asento), kuuluukin molempien lankojen palaa yhtä aikaa mutta tässä tapauksessa kirkkaina. Ja maan puuttuessa polttimolta siis lakkaisi tässä asennossa kokonaan palamasta himmeänäkään.
W123 280TE -79
Omasta W 123:sta oli polttimon johto hapettunut ja murentunut sisältä. Kuparin tilalla valkoista jauhetta.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Mulla oli vetokoukun johdot sulaneet kimpuksi, päällisin puolin näytti ok, johdosta kiinni otettaessa huomasin vasta, uudet liittimet ja rupes valot pelittämään. Hapettuneet sulakkeet aiheuttivar myös toissa talvena outoja valoilmiöitä, vaihdoin kaikki sulakkeet ja putsasin sulakepesän. Samalla tarkistin kaikki liittimet, rupes pelittämään!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
No sitten kannattaa katsoa sulakkeitakin.Hemingway kirjoitti:Taitaa ollaRaine kirjoitti:Ei taida olla erillisiä sulakkeita oikealle ja vasemmalle ajovalolle 123:ssa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Viimeksi muokannut Raine, Pe 19.01.2007 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
No eipä näköjään olekaan.AriK123 kirjoitti:Ei siellä ole relettä.Raine kirjoitti:Missähän 123:n valorele sijaitsee?
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Siis jos oikein tuota johdotuskaaviota katsoin, on valokytkin kytketty suoraan akulle ilman sulaketta.
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
W123 280TE -79
Vilautustoiminnon vika on viiksikatkaisijassa, jos pitkät muuten pelaa. Olen viiksikytkimen liitintä mittaillut viime aikoina pariinkin kertaan, ensin kun korjasin tihkukytkimen ja uudestaan lisäpitkiä asentaessa. Otin lisäpitkien releelle nimittäin ohjauksen suoraan viiksikytkimeltä, joten tiedän että viiksikytkimeltä sekä vilautustoiminto että normi pitkät tulevat saman nastan kautta. Mutta eipä tuo toiminto ole mitenkään pakollinen, joten ei katsastamista haittaa.honkonen kirjoitti:Asiaa tutkittu taas. Sulakkeet ehjiä ja putsattu. Ei pelaa vieläkään.
Pitkien vilautustoimintokaan ei pelaa viiksestä kun vetää. Kun työntää pitkä päälle niin molemmat puolet pelaa.
Outoo.
Onkohan sulakerasialla haaroitus kunnossa. Siis kun ne valot tosiaan haaroitetaan vasta siellä sulakerasialla oikeaan ja vasempaan. Ja kytkentäkaavion mukaan johdot viikseltä tulevat nimenomaan oikean valon sulakkeille. Mittaapa sähkökynällä tai yleismittarilla, tuleeko vasemman ajovalon sulakkeelle yleensäkään sähköä. Jos noita kytkentäkaavioita yhtään oikein katsoin, on sulake numeroltaan 13. Jos ei tule, niin hyppylanka sulakkeiden 11 ja 13 väliin sinne puolelle, mistä sähkö tulee. Vaihtoehtoisesti sulakepari voi olla 7 ja 9. Siis käsittääkseni toinen pari näistä on kaukovaloille ja toinen lähivaloille. Tarkista sulakerasian kannesta vielä nuo sulakenumerot.
W123 280TE -79
Itsellä ollu muuten sama vika valoissa että sulake oli hapettunut, pyörittelin sulakkeita niin rupes näkymään. Mutta varmin oli vaihtaa kaikki sulakkeet niin ei vastaavaa ole enää tapahtunut.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Tuli mieleeni noista perävaunujen valoliittimistä. Kun sen liittimen kasailee ja saa kokeiltua, että johdot tuli oikeaan järjestykseen, kannattaa ruuvit vielä hetkeksi avata ja laittaa liittimen sisusta täyteen vaseliinia. Tosimies tietysti laittaa kokeilematta ja kiroilee sitten kun joka paikka vaseliinissa ruuvaa johtoja uuteen järjestykseen.
Eipähän pääse liittimet sisäpuolelta hapettumaan. On ihan yleisesti raskaan kaluston puolella käytetty kikka.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
W123 280TE -79