Toinen silmä pimeenä w123, lamppu ehjä! Vika löytyi!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Toinen silmä pimeenä w123, lamppu ehjä! Vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Elikkä pitäs vanhempi ratsu viedä leimalle mutta kuskin puoleinen ajovalo pimeenä. Polttimo on ehjä, kokeiltu toisella puolella eli toimii hyvin. Uusiakin on kokeiltu.
Pitkät menee viiksestä päälle mutta ajovalo ei syty, vain parkkivalo palaa. Sumari toimii myös.
Piuhat näyttää ehjiltä.
Missä vika? Viiksessä?
Viimeksi muokannut honkonen, La 20.01.2007 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
SK
Mersumies
Mersumies
Viestit: 535
Liittynyt: Ti 25.11.2003 18:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja SK »

koitas pyöräyttää/puhdistaa sulaketta.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1630
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Koita irroittaa liitin joka menee koko lyhtysysteemille. Eli nokkapelti auki ja liitin irti ja crc:tä väliin ja uudelleen kiinni. Voi vika piillä sielläkin.Helppo ainakin kokeilla.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Kaikki liittimet+sulakepesän putsaus jeesas mulla.
Sitten on vielä vetokoukun sähköy, jos siellä johdot on poikki/oikosessa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ei taida olla erillisiä sulakkeita oikealle ja vasemmalle ajovalolle 123:ssa. Varmaksi en kyllä sano, kun ei itsellä ole valojen kanssa ollut ongelmia. Jos olen oikeassa, on sulakkeista vikaa turha etsiä.

Viiksikytkimessä tai valokatkaisijassa vika ei ainakaan ole, jos kerran toinen valo toimii. Vetokoukun sähköpistokkeen ei myöskään ajovaloihin pitäisi vaikuttaa. Sinnehän menee vain parkit, vilkut ja jarruvalo (+jatkuva virta ja maa). Toisen ajovalon pimentyminen vetokoukun pistokkeen oikosulun seurauksena olisi siis jo vähintäänkin outoa.

Siihen polttimon liittimeen kohdistaisin ensimmäisenä mielenkiintoni vaikkapa yleismittari tai sähkökynä kaverina. H4:n liittimessähän on kolme nastaa. Yksi on maa, yksi on lyhyille ja yksi pitkille. Kokeilemalla selviää äkkiä mikä on mikä. Eli kokeilet tuleeko liittimelle sähköä lyhyillä lainkaan. Jos ei tule, koita vielä liittimen takapuolelta. Jos sähköä tuli, näyttääkö liitin hapettuneelta tai löystyneeltä? Vika joka tapauksessa on liittimessä, jos sähkö sinne asti tulee - edes takapuolelle ja polttimo on ehjä. Ei muuta kuin uusi liitin lähimmästä autotarvikeliikkeestä. Ei maksa montaa euroa.

Jollei sähköä liittimelle tule, täytyy alkaa metsästämään vikaa muista liittimistä ja johdotuksista. Ensin varmaan kannattaa tutkia sitä koko lamppuhässäkälle tulevaa liitintä siellä reunassa. Missähän 123:n valorele sijaitsee? Jos vika ei ala johdoista löytyä, helpoimmalla taitaa päästä vetämällä valoreleeltä uuden johdon lampun liittimelle.
Viimeksi muokannut Raine, To 18.01.2007 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

huono maadotus.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

peekoo kirjoitti:huono maadotus.
Ei johdu maadoituksesta, jos pitkä kerran toimii moitteetta.

Vai oliko kuskin puolen valosta sekä pitkä että lyhyt pimeänä? Sitten vain uusi maapiuha polttimon liittimelle tai uusi liitin jos maanasta hapettunut tai löystynyt..
Viimeksi muokannut Raine, To 18.01.2007 23:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 280TE -79
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Kun kattoo tarkemmin ,niin jos palaa molemmat langat kun vetää viiksestä, niin on maa vika. Kokeile vaikka irrotta maajohto toisestakin jos et usko.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

peekoo kirjoitti:Kun kattoo tarkemmin ,niin jos palaa molemmat langat kun vetää viiksestä, niin on maa vika.
Mitähän tämäkin taas tarkoitti? Siis homma menee niin että jos on maavika, voi palaa sekä pitkien, että lyhyiden lanka yhtä aikaa himmeänä (jos valorele on toteutettu niin, että sammutetun langan nasta kytketään maihin, monissa autoissa näin on). Oli päällä sitten pitkät tai lyhyet. Mutta tällaista ilmiötä ei alkuperäisessä viestissä ainakaan mainittu.

Kun vetää viiksestä (siis pitkien vilautus-asento), kuuluukin molempien lankojen palaa yhtä aikaa mutta tässä tapauksessa kirkkaina. Ja maan puuttuessa polttimolta siis lakkaisi tässä asennossa kokonaan palamasta himmeänäkään.
W123 280TE -79
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 862
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Omasta W 123:sta oli polttimon johto hapettunut ja murentunut sisältä. Kuparin tilalla valkoista jauhetta.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Mulla oli vetokoukun johdot sulaneet kimpuksi, päällisin puolin näytti ok, johdosta kiinni otettaessa huomasin vasta, uudet liittimet ja rupes valot pelittämään. Hapettuneet sulakkeet aiheuttivar myös toissa talvena outoja valoilmiöitä, vaihdoin kaikki sulakkeet ja putsasin sulakepesän. Samalla tarkistin kaikki liittimet, rupes pelittämään!
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Raine kirjoitti:Ei taida olla erillisiä sulakkeita oikealle ja vasemmalle ajovalolle 123:ssa.
Taitaa olla :D
124.023
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Hemingway kirjoitti:
Raine kirjoitti:Ei taida olla erillisiä sulakkeita oikealle ja vasemmalle ajovalolle 123:ssa.
Taitaa olla :D
No sitten kannattaa katsoa sulakkeitakin. :wink: 124:ssa tiesin olevan vähän kaikelle mahdolliselle eri sulakkeet, mutta 123:ssa on vielä kuitenkin suhteellisen vähän sulakkeita (Alfamerin korjausoppaan kuvasta äkkiä laskin, että 18 sulakkeelle paikat, eikä omassani ainakaan nämäkään kaikki ole käytössä). Sillä ajattelin ettei olisi erillisiä. Onhan tuo toisaalta turvallisuutta lisäävä tekijä, kun ei molemmin puolin valot pimene kerralla sulakkeen palaessa.
Viimeksi muokannut Raine, Pe 19.01.2007 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 280TE -79
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Raine kirjoitti:Missähän 123:n valorele sijaitsee?
Ei siellä ole relettä. :)
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Asiaa tutkittu taas. Sulakkeet ehjiä ja putsattu. Ei pelaa vieläkään.
Pitkien vilautustoimintokaan ei pelaa viiksestä kun vetää. Kun työntää pitkä päälle niin molemmat puolet pelaa.
Outoo.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

AriK123 kirjoitti:
Raine kirjoitti:Missähän 123:n valorele sijaitsee?
Ei siellä ole relettä. :)
No eipä näköjään olekaan. :shock: Ainakin kun tutkiskelin tuosta Alfamerin oppaasta sähkökaavioita. Luulisi että viiksikytkimet kipinöivät aika komeaan kuntoon, kun kymmenkunta ampeeria on kuitenkin ajovaloille menevä virta. :roll: Vaan jonkun hienon ratkaisun se on saksalaisinsinööri tähänkin keksinyt. 8)

Siis jos oikein tuota johdotuskaaviota katsoin, on valokytkin kytketty suoraan akulle ilman sulaketta. :shock: Siitä ajovalojen johdot jatkavat - edelleen ilman sulaketta - viiksikytkimen, jossa jaetaan pitkiin ja lyhyisiin, kautta sulakerasialle, jossa vasta haaroitetaan molemmat puolet eri sulakkeiden taakse. Eli kaksi sulaketta pitkille ja kaksi lyhyille. Sanokaa nyt joku, että tuossa välissä ennen valokatkaisijaa on sentään joku pääsulake, onhan! *harkitsee vakavasti palovakuutusta*
W123 280TE -79
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Väärää infoa laitoin pitkien väläytyksestä. Toimiihan se kun laittaa avaimen virtalukkoon ja kääntää vähän.
Jokatapauksessa ajovalo pimeenä yhä. Ja lamppu on ihan varmasti ehjä.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

honkonen kirjoitti:Asiaa tutkittu taas. Sulakkeet ehjiä ja putsattu. Ei pelaa vieläkään.
Pitkien vilautustoimintokaan ei pelaa viiksestä kun vetää. Kun työntää pitkä päälle niin molemmat puolet pelaa.
Outoo.
Vilautustoiminnon vika on viiksikatkaisijassa, jos pitkät muuten pelaa. Olen viiksikytkimen liitintä mittaillut viime aikoina pariinkin kertaan, ensin kun korjasin tihkukytkimen ja uudestaan lisäpitkiä asentaessa. Otin lisäpitkien releelle nimittäin ohjauksen suoraan viiksikytkimeltä, joten tiedän että viiksikytkimeltä sekä vilautustoiminto että normi pitkät tulevat saman nastan kautta. Mutta eipä tuo toiminto ole mitenkään pakollinen, joten ei katsastamista haittaa.

Onkohan sulakerasialla haaroitus kunnossa. Siis kun ne valot tosiaan haaroitetaan vasta siellä sulakerasialla oikeaan ja vasempaan. Ja kytkentäkaavion mukaan johdot viikseltä tulevat nimenomaan oikean valon sulakkeille. Mittaapa sähkökynällä tai yleismittarilla, tuleeko vasemman ajovalon sulakkeelle yleensäkään sähköä. Jos noita kytkentäkaavioita yhtään oikein katsoin, on sulake numeroltaan 13. Jos ei tule, niin hyppylanka sulakkeiden 11 ja 13 väliin sinne puolelle, mistä sähkö tulee. Vaihtoehtoisesti sulakepari voi olla 7 ja 9. Siis käsittääkseni toinen pari näistä on kaukovaloille ja toinen lähivaloille. Tarkista sulakerasian kannesta vielä nuo sulakenumerot.
W123 280TE -79
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Pitänee huomenna päivän valossa taas tutkia asiaa.
Jos vika löytyy niin pistän infoa tänne.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

:oops: :oops: :oops: Toiseen kertaan kun kävi sulakkeet läpi ja uusi niistä puolet ja johan toimii taas!
Ei ollut kallis vika, yksi 8 ampeerin sulake.

Kiitos ja kumarrus osaa ottaneille!
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

^Mitäs mie sanoin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Itsellä ollu muuten sama vika valoissa että sulake oli hapettunut, pyörittelin sulakkeita niin rupes näkymään. Mutta varmin oli vaihtaa kaikki sulakkeet niin ei vastaavaa ole enää tapahtunut.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Tuli mieleeni noista perävaunujen valoliittimistä. Kun sen liittimen kasailee ja saa kokeiltua, että johdot tuli oikeaan järjestykseen, kannattaa ruuvit vielä hetkeksi avata ja laittaa liittimen sisusta täyteen vaseliinia. Tosimies tietysti laittaa kokeilematta ja kiroilee sitten kun joka paikka vaseliinissa ruuvaa johtoja uuteen järjestykseen. :twisted: Eipähän pääse liittimet sisäpuolelta hapettumaan. On ihan yleisesti raskaan kaluston puolella käytetty kikka.
W123 280TE -79
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Joo ei näköjään rittä että katsoo ja toteaa että langat ehjiä sulakkeista.
Hapettuneita tai muuten kuolleita voivat olla mokomat.
:?
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Vastaa Viestiin