W 124 300 D:n vaihdekeppi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

W 124 300 D:n vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Joo kävin tuossa kattomassa ko. autoo tuntu vaihdekeppi jotenkin oudolta? Klonksahteli,vapaalta ykköselle "jotenkin kulmikas", kilometrejä on paljon lieko ominaisuus vai vika? Kalliskin?
En päässy ajamaan autoo kun tuntu menevän uutta autoo ko. liikkeessä niin paljon että ei kerenny myyjät myydä!
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

124:sta vanhempiin malleihin on tämä vaihdekepin mekanismi sellaista huoltoa kaipaavaa mallia ja mikäli sitä ei koskaan voidella,alkaa liikeradat takkuilla.Näissähän on hieman eriluontoisesti välitetty voima vaihdekepiltä itse vaihteistoon,ku esim. nipponkinnereissä.Niissä kun keppi menee suurin piirtein suoraan kädestä vaihteistoon,mut mersuissa se on toteutettu välitangoilla.Mikäli näihin välitankoihin tulee ylimääräistä välystä kovin paljon ne ei enää ole synkroonissa keskenään kepin mekanismin säätöjen kanssa.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W 124 300 D:n vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Vänkäri kirjoitti: tuntu vaihdekeppi jotenkin oudolta? Klonksahteli,vapaalta ykköselle "jotenkin kulmikas", kilometrejä on paljon lieko ominaisuus vai vika?
Manuaalisessa lootassa työnnetään ensin synkronirenkaat kiinni, ennenkuin kytkentärenkaat kytkeytyy. Jos tuossa vaiheessa renkaitten hampaat eivät ole kohdakkain, niin täytyy voittaa synkronirenkaan vastus. Varsinkin, jos kone ei ole käynnissä, niin laatikko voi tuntua "takertelevalta".
Koneen käyminen kytkin ylhäällä pyörittää pääakselia, joten rattaitten liike auttaa tuota kytkeytymistä. Seisovasta autosta huolestuisin vain siitä, että keppi tuntuu hervottomalta...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

W 124 300 D:n vaihdekeppi

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ai niissä on vivustot, kun luulin että keppi olisi suoraan laatikkoon, sitten se oli varmaan vivuston väljyyttä eikä tuota jorman kuvailemaa synkroni hommaa (sen verran on tullu keppiä vatkattua) :wink: No tuskin se maltaita maksaa jos auto toimii muuten.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kepin alapäässä on kaksi kumihelaa, jotka aikaamyöten saattavat hajota. Myös joskus vaihteiston vivuista hajoaa kumihela, ja liikerata sen vivun vaihteilla muuttuu pitkäksi ja tunnottomaksi. Näi pakkasten aikaan keppi saattaa muutenkin tulla niin jäykäksi, että täytyy käyttää alkuun kahta kättä.... Silloin pitää ottaa kepin suojakumi ylös ja voidella vivusto siitä kepin juuresta automaattiöljyllä tai aseöljyllä.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Vaihteiston vivut

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MikaH kirjoitti:Kepin alapäässä on kaksi kumihelaa, jotka aikaamyöten saattavat hajota. Myös joskus vaihteiston vivuista hajoaa kumihela, ja liikerata sen vivun vaihteilla muuttuu pitkäksi ja tunnottomaksi.
Tuon vivuston kuluneisuuden huomaa myös siitä, että keppi heiluu hervottomana myös vaihteen päällä ollessa. Jos sitä voi pyörittää kuin soppakauhaa, niin suosittelen remonttia välittömässä lähitulevaisuudessa.

Mersussa näyttää noissa vivuissa olevan asialliset silmälaakerit, jotka eivät ole niin herkkiä kulumaan ja kulumiselle kuin vanhemmat lattarauta-haarukka-ja-tappi -viritelmät. Ne kului väistämättä, jolloin vaihteet joutui etsimään ilmansuunnan perusteella. Ja esimerkiksi aikoinaan kilpa-autonakin tutuksi tulleesta Impistä ei kuluneella vivustolla meinannut pakkia löytää ollenkaan...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Vaihteiston vivut

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jorma-k kirjoitti:
Mersussa näyttää noissa vivuissa olevan asialliset silmälaakerit, jotka eivät ole niin herkkiä kulumaan ja kulumiselle kuin vanhemmat lattarauta-haarukka-ja-tappi -viritelmät.
Ai missä siellä laakereita on 124:ssa?
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vaihteiston vivut

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

MikaH kirjoitti:
jorma-k kirjoitti: Ai missä siellä laakereita on 124:ssa?
Jokaisen kepin päässä näyttää olevan. Tosin hämmästyisin suuresti, jos niistä löytyisi vielä haulejakin sisältä. Ei ne sentaään niin vinhasti pyöri, että hauleja tarvittaisiin. Kai.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Vaihteiston vivut

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jorma-k kirjoitti:Jokaisen kepin päässä näyttää olevan. Tosin hämmästyisin suuresti, jos niistä löytyisi vielä haulejakin sisältä. Ei ne sentaään niin vinhasti pyöri, että hauleja tarvittaisiin. Kai.
Ai, ne. Ne on juurikin ne tuossa aikaisemmin mainitsemani kumihelat, jotka ajan saatossa hajoavat. Varsinkin liian innokas kepin voitelu pehmittää ja lopulta rikkoo ne. Ne kyllä näyttävät erehdyttävästi pieniltä kuulalaakereilta, mutta niissa on ihan vain kumi paistettu metalli rinkuloiden sisälle. Liike tapahtuu sisäholkin ja ne helat yhdistävän tapin välistä, eikä itse kumista.
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

MikaH kirjoitti:Ai, ne. Ne on juurikin ne tuossa aikaisemmin mainitsemani kumihelat, jotka ajan saatossa hajoavat. Varsinkin liian innokas kepin voitelu pehmittää ja lopulta rikkoo ne. Ne kyllä näyttävät erehdyttävästi pieniltä kuulalaakereilta, mutta niissa on ihan vain kumi paistettu metalli rinkuloiden sisälle. Liike tapahtuu sisäholkin ja ne helat yhdistävän tapin välistä, eikä itse kumista
Mulla on kepissä aivan mahoton eteen/taakse liike kun vaihde on päällä ja se johtuu (ilmeisesti) juuri noista "puslista".

Jos noita meinaatte vaihtaa, kannattaa käydä mahan alla irrottamassa yksi ja ottaa malliksi mukaan, koska niitä on kahta eri kokoa, ulko mitoiltaan saman kokoiset mutta reiät eivät täsmää.

Itsellä kävi niin kun olin kovaa noita vaihtamassa, että uusissa puslissa olikin liian pieni reikä ja kyllä harmitti.. :(
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Vastaa Viestiin