W 124 300 D:n vaihdekeppi
W 124 300 D:n vaihdekeppi
Joo kävin tuossa kattomassa ko. autoo tuntu vaihdekeppi jotenkin oudolta? Klonksahteli,vapaalta ykköselle "jotenkin kulmikas", kilometrejä on paljon lieko ominaisuus vai vika? Kalliskin?
En päässy ajamaan autoo kun tuntu menevän uutta autoo ko. liikkeessä niin paljon että ei kerenny myyjät myydä!
En päässy ajamaan autoo kun tuntu menevän uutta autoo ko. liikkeessä niin paljon että ei kerenny myyjät myydä!
124:sta vanhempiin malleihin on tämä vaihdekepin mekanismi sellaista huoltoa kaipaavaa mallia ja mikäli sitä ei koskaan voidella,alkaa liikeradat takkuilla.Näissähän on hieman eriluontoisesti välitetty voima vaihdekepiltä itse vaihteistoon,ku esim. nipponkinnereissä.Niissä kun keppi menee suurin piirtein suoraan kädestä vaihteistoon,mut mersuissa se on toteutettu välitangoilla.Mikäli näihin välitankoihin tulee ylimääräistä välystä kovin paljon ne ei enää ole synkroonissa keskenään kepin mekanismin säätöjen kanssa.
Re: W 124 300 D:n vaihdekeppi
Manuaalisessa lootassa työnnetään ensin synkronirenkaat kiinni, ennenkuin kytkentärenkaat kytkeytyy. Jos tuossa vaiheessa renkaitten hampaat eivät ole kohdakkain, niin täytyy voittaa synkronirenkaan vastus. Varsinkin, jos kone ei ole käynnissä, niin laatikko voi tuntua "takertelevalta".Vänkäri kirjoitti: tuntu vaihdekeppi jotenkin oudolta? Klonksahteli,vapaalta ykköselle "jotenkin kulmikas", kilometrejä on paljon lieko ominaisuus vai vika?
Koneen käyminen kytkin ylhäällä pyörittää pääakselia, joten rattaitten liike auttaa tuota kytkeytymistä. Seisovasta autosta huolestuisin vain siitä, että keppi tuntuu hervottomalta...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
W 124 300 D:n vaihdekeppi
Ai niissä on vivustot, kun luulin että keppi olisi suoraan laatikkoon, sitten se oli varmaan vivuston väljyyttä eikä tuota jorman kuvailemaa synkroni hommaa (sen verran on tullu keppiä vatkattua)
No tuskin se maltaita maksaa jos auto toimii muuten.

Kepin alapäässä on kaksi kumihelaa, jotka aikaamyöten saattavat hajota. Myös joskus vaihteiston vivuista hajoaa kumihela, ja liikerata sen vivun vaihteilla muuttuu pitkäksi ja tunnottomaksi. Näi pakkasten aikaan keppi saattaa muutenkin tulla niin jäykäksi, että täytyy käyttää alkuun kahta kättä.... Silloin pitää ottaa kepin suojakumi ylös ja voidella vivusto siitä kepin juuresta automaattiöljyllä tai aseöljyllä.
Vaihteiston vivut
Tuon vivuston kuluneisuuden huomaa myös siitä, että keppi heiluu hervottomana myös vaihteen päällä ollessa. Jos sitä voi pyörittää kuin soppakauhaa, niin suosittelen remonttia välittömässä lähitulevaisuudessa.MikaH kirjoitti:Kepin alapäässä on kaksi kumihelaa, jotka aikaamyöten saattavat hajota. Myös joskus vaihteiston vivuista hajoaa kumihela, ja liikerata sen vivun vaihteilla muuttuu pitkäksi ja tunnottomaksi.
Mersussa näyttää noissa vivuissa olevan asialliset silmälaakerit, jotka eivät ole niin herkkiä kulumaan ja kulumiselle kuin vanhemmat lattarauta-haarukka-ja-tappi -viritelmät. Ne kului väistämättä, jolloin vaihteet joutui etsimään ilmansuunnan perusteella. Ja esimerkiksi aikoinaan kilpa-autonakin tutuksi tulleesta Impistä ei kuluneella vivustolla meinannut pakkia löytää ollenkaan...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Vaihteiston vivut
Ai missä siellä laakereita on 124:ssa?jorma-k kirjoitti:
Mersussa näyttää noissa vivuissa olevan asialliset silmälaakerit, jotka eivät ole niin herkkiä kulumaan ja kulumiselle kuin vanhemmat lattarauta-haarukka-ja-tappi -viritelmät.
Re: Vaihteiston vivut
Jokaisen kepin päässä näyttää olevan. Tosin hämmästyisin suuresti, jos niistä löytyisi vielä haulejakin sisältä. Ei ne sentaään niin vinhasti pyöri, että hauleja tarvittaisiin. Kai.MikaH kirjoitti:jorma-k kirjoitti: Ai missä siellä laakereita on 124:ssa?
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Vaihteiston vivut
Ai, ne. Ne on juurikin ne tuossa aikaisemmin mainitsemani kumihelat, jotka ajan saatossa hajoavat. Varsinkin liian innokas kepin voitelu pehmittää ja lopulta rikkoo ne. Ne kyllä näyttävät erehdyttävästi pieniltä kuulalaakereilta, mutta niissa on ihan vain kumi paistettu metalli rinkuloiden sisälle. Liike tapahtuu sisäholkin ja ne helat yhdistävän tapin välistä, eikä itse kumista.jorma-k kirjoitti:Jokaisen kepin päässä näyttää olevan. Tosin hämmästyisin suuresti, jos niistä löytyisi vielä haulejakin sisältä. Ei ne sentaään niin vinhasti pyöri, että hauleja tarvittaisiin. Kai.
Mulla on kepissä aivan mahoton eteen/taakse liike kun vaihde on päällä ja se johtuu (ilmeisesti) juuri noista "puslista".MikaH kirjoitti:Ai, ne. Ne on juurikin ne tuossa aikaisemmin mainitsemani kumihelat, jotka ajan saatossa hajoavat. Varsinkin liian innokas kepin voitelu pehmittää ja lopulta rikkoo ne. Ne kyllä näyttävät erehdyttävästi pieniltä kuulalaakereilta, mutta niissa on ihan vain kumi paistettu metalli rinkuloiden sisälle. Liike tapahtuu sisäholkin ja ne helat yhdistävän tapin välistä, eikä itse kumista
Jos noita meinaatte vaihtaa, kannattaa käydä mahan alla irrottamassa yksi ja ottaa malliksi mukaan, koska niitä on kahta eri kokoa, ulko mitoiltaan saman kokoiset mutta reiät eivät täsmää.
Itsellä kävi niin kun olin kovaa noita vaihtamassa, että uusissa puslissa olikin liian pieni reikä ja kyllä harmitti..

[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]