Mikä/minkä anturi tämä mahtaa olla.. 2.3 8V Bensiini...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Mikä/minkä anturi tämä mahtaa olla.. 2.3 8V Bensiini...

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Eli mikähän anturi tuo mahtaa olla (joku lämpö)ja minkä toimintaan vaikuttaa? Ja anturihan on tuo oikeen laitimmainen!!

Kuva
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mulla on samassa paikassa sama oranssi anturi joka napsauttaa flektin magneetti anturin kiinni ku lämpöö on tarpeeks.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Jep...kyllä se on flektin anturi. Oli itellä rikki niin meinas keittää muutaman kerran.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Joo sehän se voikin olla... Ei käyny se mielessäkään... :oops: NOoh, kiitoksia tästä tiedosta... Taas yhden asian viisaampana....
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

tarkkana jos anturin vaihtaa niin alkuperäinen on 100 celsiusta , ei kannata laittaa 88-asteista koska silloin flekti on lähes koko aika päällä ja vie aika paljon tehoja sekä lisää kulutusta
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

juu,en sitä vaihtamassa ollukkaan,vaan kunhan ihmettelin,että mikähän mutikka tuo liene..entäs sitten tuo keskimmäinen johon taitaa 2 alipaineletkua mennä?
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

keskimäinen mokkula on anturi joka ilmeisesti aukeaa 60 asteessa. siitä pääsee alipaine sytytyksen ennakkosäätimelle joka on virranjakajan kyljessä. ps. w201 2.3E valmistus alkoi vasta 9/85.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

"melkeen"voisin sanoo että alipainesäätimelle tulee letku imusarjasta ja toi anturi liittyy kaasujen kierrätykseen,toinen menee kaasuläpän viereen ja toinen lokarin reunaan ja siitä hiilipöntölle.Villejä veikkauksia kun näyttää olevan just samat palikat kun omassa 124 :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

aomh kirjoitti:keskimäinen mokkula on anturi joka ilmeisesti aukeaa 60 asteessa. siitä pääsee alipaine sytytyksen ennakkosäätimelle joka on virranjakajan kyljessä. ps. w201 2.3E valmistus alkoi vasta 9/85.
Tästäpä johtuen auto onkin tekniikan vaihto... :lol: Se on tiedetty... Vuonna -02 entinen omistaja vaihtanut 2.0 litrasen ruiskun tilalle ton 2.3 version ilmeisesti suuremman tehon tarpeessa.... :wink: Abrobot, onkohan noissa 2.0/2.3 malleissa mikälaisia teknisiä eroja??? Niikuin lähinnä laatikko (automaatti) ja voimansiirto yleensäkkin sekä tuo pysäyttävä puoli (jarrut)?
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Pietu71 kirjoitti:"melkeen"voisin sanoo että alipainesäätimelle tulee letku imusarjasta ja toi anturi liittyy kaasujen kierrätykseen,toinen menee kaasuläpän viereen ja toinen lokarin reunaan ja siitä hiilipöntölle.Villejä veikkauksia kun näyttää olevan just samat palikat kun omassa 124 :wink:
Osuit asian ytimeen
se on juurikin se.
edesmennyt
W201
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Vielä tälläinen "hölmö" kysymys olisi. Tutkailin tuossa kytkentäkaaviota juuri lämpötila-anturien kohdalta ja löysin vähän itselleni ristiriitaista tietoa. Allaolevassa kuvassa moottorin lämpötila-anturi (21) olisi johdotettu eculle vain yhdellä johdolla ja sitten tuo anturi, mille menee 2 johtoa olisi solenoidiventtiili(32). Tämä johdotettu kuvan mukaan eculle 2:lla johdolla...??? Toisin, kuin mitä ekaan postaukseeni oli vastailtu..

Kuva

Ja sitten tuossa alemmassa kuvassa kytkiksestä olisi erikseen "termostaattikatkaisin" (12) magneettikytkimelle, jossa tämä katkaisin antaisi miinuksen viskon mangeettikytkimelle??? Onko ihan hakuammuntaa, vai kuinka? Jos joku nyt viisastaisi tyhmää, niin saisin mielenrauhan. Lähinnä kiinnostaa tuo, että mikä tuo ylemmässä kuvassa oleva 1-säikeinen lämpötila-anturi on??? Toki ennen kuvia tekstissä sanotaan, etteivät kuvat ole kuin "yleisesti" tehtyjä, eli mallikohtaisia poikkeuksia/eroavuuksia voi olla. Ja sen tiedän, ettei se ole mittariston lämpötila-anturi.

Kuva
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Tuo lämpötila-anturi numero 21 (B11) ei liity mitenkään tuulettimen ohjaukseen. Sen avulla suihkun boksi haistelee moottorin lämpötilan, jotta se voi säätää seosta moottorin lämpötilan mukaan. Se löytyy ensimmäisen viestin kuvasta venttiilikopan pultista koilliseen. Anturiin on integroitu sekä suihkun- että sytytyksen boksin anturit ja siksi siihen näyttää menevän kaksi johtoa. Molemmat anturit maadoittuvat runkoon. Mainitsemasi solenoidiventtiili 32 (Y1) on määräjakajan kyljessä oleva paine-eron säädin (electro-hydraulic actuator – EHA). Tuon avulla boksi sovittelee seosta kohdalleen.

Alemmassa kuvassa on tosiaan tuulettimen magneettikytkin 9 (Y2) ja sen lämpökatkaisin 12 (S25/1). Jossakin mallissa katkaisin on kaksinapainen ja se on magneetin "yläpuolella" eli se ei maadoita magneettia vaan kytkee sille plussan.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Roisto kirjoitti:Terve,

Tuo lämpötila-anturi numero 21 (B11) ei liity mitenkään tuulettimen ohjaukseen. Sen avulla suihkun boksi haistelee moottorin lämpötilan, jotta se voi säätää seosta moottorin lämpötilan mukaan. Se löytyy ensimmäisen viestin kuvasta venttiilikopan pultista koilliseen. Anturiin on integroitu sekä suihkun- että sytytyksen boksin anturit ja siksi siihen näyttää menevän kaksi johtoa. Molemmat anturit maadoittuvat runkoon. Mainitsemasi solenoidiventtiili 32 (Y1) on määräjakajan kyljessä oleva paine-eron säädin (electro-hydraulic actuator – EHA). Tuon avulla boksi sovittelee seosta kohdalleen.

Alemmassa kuvassa on tosiaan tuulettimen magneettikytkin 9 (Y2) ja sen lämpökatkaisin 12 (S25/1). Jossakin mallissa katkaisin on kaksinapainen ja se on magneetin "yläpuolella" eli se ei maadoita magneettia vaan kytkee sille plussan.

t.
Risto
Juuri tuon tapaista epäilinkin. Kiitoksia vain viisastuksestasi! Sen tiesin ettei tuo 21 ole millään lailla tekemisissä tuulettimen kanssa. Mutta noiden napojen määrä tuossa lämpötila-anturissa oli se mikä sai kysymysmerkin päähän. Mutta kiitos kovasti!!
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Vastaa Viestiin