
Auton virittäminen artikkeli TM 1/04
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Auton virittäminen artikkeli TM 1/04
Oletteko jo lukeneet Teknarin artikkelin autojen virittämisestä ja sitä koskevista lakipykälistä? Mielenkiintoista juttua mm. osien TUV-todistuksista ja siitä että "lastu"viritetty auto on AKE:n mukaan muutoskatsastettava 

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auton virittäminen artikkeli TM 1/04
Nii-i. Muutappa vaan kuule renkaitten ilmanpaineita, ni hyvä ettei tarvi poikkeuslupaa hakea.adenauer300 kirjoitti:Oletteko jo lukeneet Teknarin artikkelin autojen virittämisestä ja sitä koskevista lakipykälistä? Mielenkiintoista juttua mm. osien TUV-todistuksista ja siitä että "lastu"viritetty auto on AKE:n mukaan muutoskatsastettava

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Joo, se on aika huvittavaa, kun kävin konttuurissa kysäisemässä josko tarvii muutoskatsastaa TDT coolerin asennuksen jälkeen (lain mukaan pitää) ja konttorissa viitattiin kintaalla, kun kerran 300 TE:ssä (188 hv) on samat jarrut, 20 %:n säännöllä saa siis 220 hv ottaa vakio-osilla ulos. Kuulemma dieselistä ei sellaisia tehoja saa millään, joten ihan turha katsastaa !
Kummaa touhua, tottakai mä muutoskatsastan sen, mutta käy vielä niin etteivät suostu vaivautumaan...
Kummaa touhua, tottakai mä muutoskatsastan sen, mutta käy vielä niin etteivät suostu vaivautumaan...
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 02.01.2004 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Auton virittäminen artikkeli TM 1/04
adenauer300 kirjoitti:Oletteko jo lukeneet Teknarin artikkelin autojen virittämisestä ja sitä koskevista lakipykälistä? Mielenkiintoista juttua mm. osien TUV-todistuksista ja siitä että "lastu"viritetty auto on AKE:n mukaan muutoskatsastettava


Onhan se diaknostiikan tutkiskelu tulossa katsastukseen ja sen jälkeen on turha selitellä mitään,koska historia jää näkyviin!!

Muistaakseni 15% eli rinnastettiin moottorin vaihtoon?Mutta oli se hauskaa vetää kilpuria trailerilla,kun ei veto loppunut!


Hyvät on perät.......
Auti
Virityksiä
Mauri H. kirjoitti:Joo, se on aika huvittavaa, kun kävin konttuurissa kysäisemässä josko tarvii muutoskatsastaa TDT coolerin asennuksen jälkeen (lain mukaan pitää) ja konttorissa viitattiin kintaalla, kun kerran 300 TE:ssä (188 hv) on samat jarrut, 20 %:n säännöllä saa siis 220 hv ottaa vakio-osilla ulos. Kuulemma dieselistä ei sellaisia tehoja saa millään, joten ihan turha katsastaa !
Kummaa touhua, tottakai mä muutoskatsastan sen, mutta käy vielä niin etteivät suostu vaivautumaan...
Pakkohan se on suostua kohtahanaletaan lukea vikakoodit autoista katsastus asemilla vuosikatsastuksen yhteydessä tosin uusista autoita, mutta kuitenkin
lastuviritys antaa poikkeavan tiedon jolloin siitä tulee ns.vikakoodi joita ei saa enää esiintyä . Katsastus asemien tulevilla laitteilla pystytään lukeman noin
300 erilaista koodivariaatiota joille kaikille on olemassa vika diagnoosi.Näin meillä täällä karvalakkilandiassa.Suomi on ihan oma lukunsa automaailmassa.Mennään koko ajan perse-edellä puuhun. Olishan se hyvä että olisi koko eu:n alueella samanlaiset määräykset. Mutta kun ei suomi haluaa aina olla poikkeava. Olis paljon kirjoitettavaa suomenm autopolitiikasta
mutta nyt ei viitsi



Itse kyselin tuosta coolerista ja kyllä siitä prossat tulee ja pitäisi teho todistus toimittaa ,koska ilmeisesti tarvitsisi muuttaa jarruja?
Sitä en tiedä mihin se perustuu,mutta cooleri tulee ja mmnnn......Toivottavasti ne katsovat sitä "vdo:ta" kuin piru raamattua,että paineet on sallitut?

Hyvät on perät.......
Auti
Eihän (lastu)viritetyn muutoskatsastaminen mikään uusi juttu ole!
Samaiset säädökset ovat olleet voimassa jo vuosikaudet..mutta uutta on se että tähän asti lastuviritys on ollut käytännössä mahdoton katsastajan todeta,joten vastuu muutoskatsastuksesta on jäänyt autoilijalle itselleen.
Jos nyt jotain "kukkasia" halutaan noista laeista ja asetuksista poimia niin tässä eräs: käytännössä kaikki muutokset ahdetussa moottorissa tulkitaan moottorin vaihdoksi.
Eli oikein ahtaasti tulkiten jopa ilmansuodattimen vaihtaminen vapaavirtaussuodattimeksi turbo-/kompressorimoottorissa on rinnastettava moottorin vaihtoon..sitä en sitten tiedä onko koskaan tai missään kukaan katsastusmies ollut niin huonolla tuulella että olisi hylännyt auton suodattimen takia ja vaatinut muutoskatsastettavaksi..vaikka periaatteessa se olisi mahdollista.. 
Samaiset säädökset ovat olleet voimassa jo vuosikaudet..mutta uutta on se että tähän asti lastuviritys on ollut käytännössä mahdoton katsastajan todeta,joten vastuu muutoskatsastuksesta on jäänyt autoilijalle itselleen.
Jos nyt jotain "kukkasia" halutaan noista laeista ja asetuksista poimia niin tässä eräs: käytännössä kaikki muutokset ahdetussa moottorissa tulkitaan moottorin vaihdoksi.




Hillitsemiähän ne vahtaavat nykyään?
Mulla on toi "tenavatähti" ilman jäähdytettyjä levyjä?
Ja ilmeisesti noi tehot ovat kasvaneet vaan 20-25% alkuperäisestä 72 horsepowerista,joten "gunter" siellä saksanmaalla on saanut sen kilpiin ja sitten suomalainen "rambo" golaninkukkuloita on ostanut sen ja rahdannut suomeen banaanilaivassa.
Tällä konseptilla on portti pois ja kyllä vinkuu ja naukuu kun antaa "töppöstä"
Ja vielä b*w miehet on ihmeissään?
Mulla on toi "tenavatähti" ilman jäähdytettyjä levyjä?

Ja ilmeisesti noi tehot ovat kasvaneet vaan 20-25% alkuperäisestä 72 horsepowerista,joten "gunter" siellä saksanmaalla on saanut sen kilpiin ja sitten suomalainen "rambo" golaninkukkuloita on ostanut sen ja rahdannut suomeen banaanilaivassa.

Tällä konseptilla on portti pois ja kyllä vinkuu ja naukuu kun antaa "töppöstä"


Hyvät on perät.......
Auti
Nyt jos aatelis noita jarruja, mistä ollaan niin kovasti noissa pykälissä huolissaan. Ni milläs tavalla oikein täällä suomessa noilla jarruilla ja tehoilla on keskenään mitään tekemistä. Eihän täällä saa ajaa kuin 120 ja eihän auton kiihtyvyydellä ole mitään tekemistä auton pysähtymisen kanssa. Jos auton paino lisääntyy, ni sitten tarvitaan tehokkaampia jarruja. Vaikka autoon kuinka lisää tehoa, ei se vaikuta pysähtymismatkaan? No tietysti jos koko ajan kiihdyttelee ja jarruttelee kovasti, ni sittehän ne jarrut tietysti rasittuu mutta....
No tämä nyt oli taas tällänen ajatus
No tämä nyt oli taas tällänen ajatus

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Heh, mäkin koitin ilman porttia, mutta siinä vaiheessa kun AutoMeter näytti 1.6 barin paineita (ja olin Day Downhillin kanssa puhelimessa samaan aikaan) loppui pokka ja portti kytkettiin heti takaisink.j kirjoitti:Hillitsemiähän ne vahtaavat nykyään?
Mulla on toi "tenavatähti" ilman jäähdytettyjä levyjä?![]()
Ja ilmeisesti noi tehot ovat kasvaneet vaan 20-25% alkuperäisestä 72 horsepowerista,joten "gunter" siellä saksanmaalla on saanut sen kilpiin ja sitten suomalainen "rambo" golaninkukkuloita on ostanut sen ja rahdannut suomeen banaanilaivassa.![]()
Tällä konseptilla on portti pois ja kyllä vinkuu ja naukuu kun antaa "töppöstä"Ja vielä b*w miehet on ihmeissään?

No odottellaan sitten mitä sen Holsetin kanssa tehdään, 1,2 saa sitten riittää.
Mitenköhän ne suhtautuvat turbon vaihtoon???
Sitähän tässä pelätäänkin, pitää kai aina vaihtaa vanha takaisin katsastuksen ajaksiPepekyy kirjoitti:No sehän vastaa lähes koko auton vaihtoa eli 99.99%Mauri H. kirjoitti:Mitenköhän ne suhtautuvat turbon vaihtoon???

No eiköhän se mene ihan "kuluvan osan vaihtona" vaikka onkin hieman alkuperäistä suurempi...

Tässä vain on se murhe, että aina saa jännittää mitä tapahtuu seuraavalla kerralla. Toin -99 300DT:n Suomeen. Katsastin auton ihan kuten asiaan tulee ja kaikki meni hienosti kolme vuotta. Sitten yhdessä katsastuksessa katsastusmies huomasi, että autossahan on erilaiset umpiot kuin vakiossa. Itse en ollut koskaan niitä vaihtanut eikä kukaan ollut tiellä niiden vuoksi häikäisyä valitellyt. Mies alkoi vaatia noiden ihan hyvin toimineiden valojen vaihtamista Veho-valoihin. Katsastus meni uusiksi, mutta seuraavalla kerralla paikalla oli toinen virkailija ja vika oli "kadonnut".Mauri H. kirjoitti:...josko tarvii muutoskatsastaa TDT coolerin asennuksen jälkeen (lain mukaan pitää) ja konttorissa viitattiin kintaalla...
Itseäni ihmetytti kovasti tuo TM:n juttusarja. Tuostahan sai sellaisen kuvan, että mitä tahansa tekee, niin auton liikennekelpoisuus katsotaan aina muuttuneeksi. Tuntui hiukan tarpeettomalta paapomiselta. Mutta se on vissiin tätä kun pykälät pitää kirjailla tyhmimmän autonvirittäjän mukaan... No, onneksi arkielämä on oikeasti yleensä hiukan toisenlainen ja yleisesti katsastusmiehet ovat ihan kohtuullisen järkeviä. Olihan tuo uudelleenkatsastuksen miekkonenkin ihan fiksu.
Kuitenkin, TM:n juttua tavatessani tuli mieleeni, että jos vaihdan ulkomailla vakiot 16" vanteet 18" vanteisiin ja lasken alustaa ei-tehdasosilla muutaman sentin, niin mahtaako "muutoskatsastus" tulla hoidetuksi sen "laajan katsastuksen" yhteydessä, joka tehdään tuotaessa auto maahaan?
Toin taannoin maahan CLK:n johon minulla oli varastossa isot ja leveät renkaat. Kun katsastin sitä, ei muutoskatsastus tullut mieleenikään. Vuodenajasta johtuen minulla oli katsastuksen aikana alla järkevämmän kokoiset talvipyörät. Kun sain rekisteriotteen, totesin että kesäpyörieni kokoa ei löydy sen merkinnöistä. Katsastusmies vain kysyi, että mahtuvatko ne tosiaan pyörimään. Kun vastasin myöntävästi, sain uuden paperin johon oli merkitty juhlapyörienkin koko. Oliko tuo uuden rekisteriotteen printtaaminen tuo paljonpuhuttu "muutoskatsastus" vaikka en maksanutkaan ekstraa?
-T
Mielestäni kyllä! Ja itse olen vastaavanlaisesta huippuluokan asiakirjasta pulittanut n.30euroa vai mitä se maksaakaan...eerola kirjoitti:Katsastusmies vain kysyi, että mahtuvatko ne tosiaan pyörimään. Kun vastasin myöntävästi, sain uuden paperin johon oli merkitty juhlapyörienkin koko. Oliko tuo uuden rekisteriotteen printtaaminen tuo paljonpuhuttu "muutoskatsastus" vaikka en maksanutkaan ekstraa?
-T

Tai siis lukemalla kyseistä artikkelia, niin vapaasti hengittävää vekotinta on huomattavan paljon helpompi lain puitteissa virittää.
Yksi asia millä paljon ammutaan alas "virityksiä" on pakon omainen tarve vaihdattaa taka-akseli, millä on liikenne turvallisuuteen ihan mielettömästi tekemistä, saadaan menemään vaan prosentteja PALJON.
Yksi asia millä paljon ammutaan alas "virityksiä" on pakon omainen tarve vaihdattaa taka-akseli, millä on liikenne turvallisuuteen ihan mielettömästi tekemistä, saadaan menemään vaan prosentteja PALJON.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Kyllä Suomi on ainutlaatuinen autoiluparatiisi tosiaan.
Tuota vikadiagnoosijuttua en ollut kuullutkaan, pitänee pysytellä suosiolla vanhemmissa autoissa ja säästää inssin piuhoja
Missäköhän muualla rangaistaan esim dieselauton käytöstä niin perusteellisesti kuin Suomessa, luulisi että vähäpäästöisyydestä alettaisiin näinä vihreinä aikoina pikemminkin jakaa porkkanaa kuin veroa.
Ostat dieselin 1. auto on kalliimpi kuin bensavehkeenä(veroa)
2. maksat dieselveron
3. maksat käyttöveron, kuten bensa-autostakin
4. tankkaat, maksat taas dieselveroa
Mihinköhän noita veroja vielä voisi piilottaa?
Muistan joskus kuulleeni suunnitelmia että vanhempia ja suurempikulutuksisien autojen omistajia alettaisiin rankaisemaan kovemmalla kädellä....mutta kuinka kovaa tässä sitten alettaisiin oikein pieksemään jos dieselin omistajaakin rangaistaan jo tällä mitalla?
Jos joku keksisi toimivan päästöttömän vetyauton ja se tulisi markkinoille niin minkäköhänlainen rangaistus sellaisen hankkijalle tipahtaisi, varmaan 10 raipaniskua päivässä ja palkka valtiolle.
Pelko on varmaan sama kuin alkoholin verotuksessa, jos sitä lasketaan alkaa koko Suomi juopoiksi.
Jos dieselverotusta lasketaan, kukaan ei enää käytä bensaa muuhun kuin moottorisahaan.
Ja hyvänen aika jos sekä viinasta että dieselautoilusta poistettaisiin verot, Suomi olisi täynnä löpömersulla kaahaavia rattijuoppoja-mitä siitäkin tulisi.
Tuskin Suomen kansa nyt ihan noin pöhköä on että jos nenän kaivaminen olisi tähän asti ollut kiellettyä ja vapautettaisiin niin alkaisivatko kaikki kaivaa urakalla klyyvariaan, täten aiheuttaen kuluja kansanterveyspuolelle?
I doubt.
Tuota vikadiagnoosijuttua en ollut kuullutkaan, pitänee pysytellä suosiolla vanhemmissa autoissa ja säästää inssin piuhoja

Missäköhän muualla rangaistaan esim dieselauton käytöstä niin perusteellisesti kuin Suomessa, luulisi että vähäpäästöisyydestä alettaisiin näinä vihreinä aikoina pikemminkin jakaa porkkanaa kuin veroa.
Ostat dieselin 1. auto on kalliimpi kuin bensavehkeenä(veroa)
2. maksat dieselveron
3. maksat käyttöveron, kuten bensa-autostakin
4. tankkaat, maksat taas dieselveroa
Mihinköhän noita veroja vielä voisi piilottaa?
Muistan joskus kuulleeni suunnitelmia että vanhempia ja suurempikulutuksisien autojen omistajia alettaisiin rankaisemaan kovemmalla kädellä....mutta kuinka kovaa tässä sitten alettaisiin oikein pieksemään jos dieselin omistajaakin rangaistaan jo tällä mitalla?
Jos joku keksisi toimivan päästöttömän vetyauton ja se tulisi markkinoille niin minkäköhänlainen rangaistus sellaisen hankkijalle tipahtaisi, varmaan 10 raipaniskua päivässä ja palkka valtiolle.
Pelko on varmaan sama kuin alkoholin verotuksessa, jos sitä lasketaan alkaa koko Suomi juopoiksi.
Jos dieselverotusta lasketaan, kukaan ei enää käytä bensaa muuhun kuin moottorisahaan.
Ja hyvänen aika jos sekä viinasta että dieselautoilusta poistettaisiin verot, Suomi olisi täynnä löpömersulla kaahaavia rattijuoppoja-mitä siitäkin tulisi.
Tuskin Suomen kansa nyt ihan noin pöhköä on että jos nenän kaivaminen olisi tähän asti ollut kiellettyä ja vapautettaisiin niin alkaisivatko kaikki kaivaa urakalla klyyvariaan, täten aiheuttaen kuluja kansanterveyspuolelle?
I doubt.