~200hp ulos OM603 turbosta, miten ?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

~200hp ulos OM603 turbosta, miten ?

Viesti Kirjoittaja epk »

mikä laippa on vakio turbon pakosarjassa ? ja jako...
Viimeksi muokannut epk, Su 14.01.2007 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

Eikös tuo ole ns.t03 laippa,85x44,5mm.
Ainakin omassa kkk26 on,ja sitähän ne vissiin käyttää om 603 kanssa..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oukei, t2 jos meinaa laittaa niin tarttis sovituslaippa tehä.

asia harvinaisen selvä :)
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Mites mulla olisi jäänyt sellainen kuva, että laippa olisi T2, eli MP 802312 :wink: :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

heh, täällähän luetaan sujuvasti rivien välistä :lol:

oliko antilla 603 vai miten oli ?
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Ei ei, OM605 mulla, missä on toi ko ahdin, mutta se on vissiin menossa eteenpäin tollaiseen 603:seen. Kuten jo esim Mauri ja Tuikku joskus sanoi, tältä tieltä ei ole PALUUTA :twisted: :twisted:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Antti V kirjoitti:Ei ei, OM605 mulla, missä on toi ko ahdin, mutta se on vissiin menossa eteenpäin tollaiseen 603:seen. Kuten jo esim Mauri ja Tuikku joskus sanoi, tältä tieltä ei ole PALUUTA :twisted: :twisted:
eiku joo, maurille tuossa joku viikko soittelinkin, puheli että jollain oli jo 603:ssa tuo MP 802312. Taisin kuulla väärin :lol:

Eli 605:Ssa on tuo t2 laippa vaiko ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä se on T3
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

epk kirjoitti:Eli 605:Ssa on tuo t2 laippa vaiko ?
Ei ole, siinä on sellainen kolmio laippa, joten adapterin jouduin tekemään.
Mika.T kirjoitti:Kyllä se on T3
No silloin tuo tarkoittaa, että joudun tekemään noita adaptereita vielä pari lisää :evil:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitkäs pesien koot tuossa 603 vakio mutkassa on ?

aattelin tuollaista 200hp pintaan tehoja.

muutokset:

-cooleri
-pakoputki uusiksi turbolta taakseppäin, vakio pakosarja.
-vakiopumpusta kaikki ulos
-MP 802312 turboksi ( Imu: 46,4mm / Imu a/r: .42 / Pako:46mm / Pako a/r: .47/hukkaportillinen)


saadaanko noilla ~200hp, pakosarjan paineet maltillikseksi ja mukava käytös "käyttöpelille" (eli ei viivettä ja vetää mukavan alhaalta ) ? ???
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Saattaa sillä vakio pumpulla sen 200hv saada...

Itellä on tarkotus kans rikkoa tuo 200hv
Jos mahdollista niin vakiopumpulla... :D
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Jos siinä on T3:n laippa, eikö kannattaisi ajatella ahtimeksi MP 802314:sta. Tuossa on kompressori puoli sama, mutta turbiini hieman suurempi, jolloin ruokahalun kumminkin kasvaessa, ei heti tarvitse ahdinta vaihtaa. Ja mikä parasta, menee ilman adapteria sarjaan kiinni.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

laipan muutoksesta/adapterin teosta ei homma kiinni jää , joten kumpi olisi parempi vakio tapeilla ja käytös siten parempi....

meinaan kun tuo meinataan tosissaan pitää siinä 200hp tuntumassa :lol:

jos virittää ruvetaan niin sitten on tuo isompi pesäinenkin jo auttamattomasti pieni meinaan.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tossa tapauksessa ilman muuta toi sama mikä mulla. Herää todella mallikkaasti ja kuten Tuikkukin jossain jo sanoi, ei tolla ahtimella tarvitse antaa mitään älyttömiä paineitakaan, mullakin ne on n 1,3 bar ja savutus arvo oli silti viikko sitten 0,62 :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4681
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Onkos tuollainen se vakio-ahdin ?
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

No mutta, toihan alkaa näyttämään hyvältä, alkaisikohan se sovitustyö tonne vanhukseenkin :wink: :wink: .

Tuossa on kuva työstö vaiheessa olevasta adapterista, jonka jouduin tohon omaan laittamaan
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuikku kirjoitti:Onkos tuollainen se vakio-ahdin ?
on.

Antti V kirjoitti:Tossa tapauksessa ilman muuta toi sama mikä mulla. Herää todella mallikkaasti ja kuten Tuikkukin jossain jo sanoi, ei tolla ahtimella tarvitse antaa mitään älyttömiä paineitakaan, mullakin ne on n 1,3 bar ja savutus arvo oli silti viikko sitten 0,62 :wink:
oukei, pitäis pysyy konekkin läjässä noilla alipainella :)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

En muista olenko nyt ihan kujalla, mutta eikös 200hv tuntumaan pääse OM603 turbossa ihan vaihtamatta turboa ollenkaan?
Vai onko epk:n vakio turbo huonossa hapessa?

Muistelisin lukeneeni juttua jossa vakiopumppu käytetty pajalla säädössä ja lisätty cooleri ja nostettu vähän ahtoja niin oltaisiin aika lähellä 200hv lukemaa :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jube kirjoitti:En muista olenko nyt ihan kujalla, mutta eikös 200hv tuntumaan pääse OM603 turbossa ihan vaihtamatta turboa ollenkaan?
Vai onko epk:n vakio turbo huonossa hapessa?

Muistelisin lukeneeni juttua jossa vakiopumppu käytetty pajalla säädössä ja lisätty cooleri ja nostettu vähän ahtoja niin oltaisiin aika lähellä 200hv lukemaa :roll:
kyllä vaan, mutta haenkin tässä sitä että tuolla hitusen isommalla ahtimellla kone ei ole niin kovilla, vai olenko ihan hakuteillä ?
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tolla kkk24:lla on mitattu 200d koneista noin 200hepan tehoja, tosin isotappisilla pumpuilla. Luulisi tuon nippanappa riittävän 200heppaan kolmesatasessakin coolerin kanssa toki, mutta tod. näk. pakopaineet on kovat. Kuusmukisessa virtaa ilmaa enemmän, vai meneeköhän nää mun jutut jo sekoilun puolelle :oops:

Samantien isot elementit pumppuun, kun sen kerta pajalle viet! Pitää syöttöä vaikka pienellään, niin ei tarvitse laittaa mitään valtavia puhaltimia ensi vaiheessa. Just joku tommonen MP, mistä on ollutkin jo puhe tässä topicissa. Vaaraksihan tulee laatikon luistaminen, jos puhtia aletaan merkittävästi lisäämään.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

epk kirjoitti: kyllä vaan, mutta haenkin tässä sitä että tuolla hitusen isommalla ahtimellla kone ei ole niin kovilla, vai olenko ihan hakuteillä ?
Pakopaine mittari olisi varmaan kova sana tuossa maksimi ahtojen hakemisessa.
Ei maksa montaa kymppiä.

Pakopaine max. 0.5bar ahtopainetta edellä, näin ne isot pojat on mulle sanoneet...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin kyllä se siipi saa olla 46 mm vähintään, kun minullakin on 43 mm neloskoneessa. Tehotavoite on 120 HP, jotta pysyy CDI moottoriVitojen mukana :lol: :D

Laita epk siihen laippaan se pakopaineenmittapiste, se kun on helppo tehdä kun se laippa on pajalla ja saa käyttää pilliä metalliputken asennuksessa. Puristesovitus siis, ja kun teillä on se metallintyöstö hallussa niin voihan siihen jonkin tulpanpatentinkin keksiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pitäisköhän kokeilla ensin vakiomutkalla ja tapeilla, katsoo mitä pakopaineet näyttää ja miettii sitten uudemman kerran ;)
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

kun noista pakopaineista sattui puhetta olemaan niin kerrompa omia mittaustuloksia om603 koneesta vakioturbolla.

iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar :shock:

sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.

sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.

paljonkohan mahtaa pakopaineet olla 200 heposella :roll:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12611
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no nii eli mutka vaihtoon heti ensimmäitteksi :roll:
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

anteeksi kun lainaan topiikkia mut mistä nuita pakopaine mittareita ootte ostellu ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Siihen hommaanhan kelpaa vaikka rengaspaine mittari... :D

Tuskin kovinkaan monella se jää pitkäksi aikaa autoon... Riittä kun saa pumpun säätöihin niin se joutaa pois. :D
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1045
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

huskyjerk kirjoitti:kun noista pakopaineista sattui puhetta olemaan niin kerrompa omia mittaustuloksia om603 koneesta vakioturbolla.

iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar :shock:

sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.

sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.

paljonkohan mahtaa pakopaineet olla 200 heposella :roll:
Aika outoa,itse taistelin tässä vuodenvaihteessa pakopaineiden kanssa,1,6 oli mistä alettiin puottamaan.
Siis om 602,riittävä cooleri,vaparisuodatin,KKK26 ahdin,mynäpumppu 7mm.tapeilla.
Mynän jäljiltä olin kääntänyt 3 kierrosta syöttöä lisää.
Vakioputkella nousi helposti kiloon,ja kenkää antaessa 1,6 bar pakopaineet siis.
Ahtopaine kilon luokkaa.
2,5" putki yhellä vaimentimella,syötöt samaan kuin mynältä lähtiessä,pysyy pakopaineet helposti alle kilossa.
Kenkimällä nousee maksimissaan 1,2 bar.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Olis HX30W 46-millisellä kompurasiivellä ja pakosiipi 50 tai vähän yli, en nyt tarkkaan muista. Pakopesä siis portillinen ja ei ainakaan liian iso, joku 9 kait.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

JP74 kirjoitti:Tolla kkk24:lla on mitattu 200d koneista noin 200hepan tehoja, tosin isotappisilla pumpuilla. Luulisi tuon nippanappa riittävän 200heppaan kolmesatasessakin coolerin kanssa toki, mutta tod. näk. pakopaineet on kovat. Kuusmukisessa virtaa ilmaa enemmän, vai meneeköhän nää mun jutut jo sekoilun puolelle :oops:
Eikös ahtimen koko/riittävyys riipu enemmänkin tavoiteltavista hevosvoimista kuin moottorin litratilavuudesta. Moottorin läpi kulkeva ilmamäärä määrittelee, kuinka paljon polttoainetta siinä saadaan palamaan. Eli 200 hevosvoimaisen 200dt:n läpi kulkee karkeasti arvioituna sama määrä ilmaa aikayksikköä kohden kuin 200 hepoisen 300dt:n läpi. Ero on siinä, että 200dt vaatii tuon ilmamäärän läpäisemiseksi suuremman ahtopaineen, kuin 300dt (tai vaihtoehtoisesti enemmän moottorin kierroksia).

Sama ahdin siis pääsee 300dt:ssa jopa helpommalla (ja pienemmillä pakopaineilla) kuin 200dt:ssa, mikäli tyydytään samaan tehoon.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin