Nykii
Nykii
Vielä kerran.Olen aikaisemmin jo kyseisestä aiheesta keskustellut.
Nyt tarvittaisiin todellista vaihteistospecialistia!
Olemme saaneet vian rajattua laatikkopuoleen.Eipä vaan ole niin helppo nakki vikaa löytää.On mahdollista,että on boksivika tai sitten itse laatikossa.
Ajoimme tänään testerillä.Ohjelmistosta ei löytynyt kohtaa "turniinin tila".
Sen sijaan silmään pisti yhden venttiilin toiminta jatkuvasti kiinni/auki.
Oire siis esiintyy tuossa moottorin ollessa lähes tai täysin normaalilämmöissä."Nykimistä" tapahtuu 5-10 km ajon aikana,minkä
jälkeen oireilu loppuu.Liikkeelle lähtiessä siis kylmänä ei mitään,eikä myöskään oireilun jälkeen täysin lämpöisenä.Vian ollessa päällä,jos vaikka jarrua painaa esim. 80km/h vauhdissa,ei kierrokset putoa pois.
Kierroslukumittarin mukaan jää tuohon n.2000/kier kohdalle.Tulee sitten
viisari melkoisesti nykien ja isojen "harppauksien"kanssa alas.
Laatikkoon on öljy vaihdettu ja suodatin.Vaihdettiin,vaikka edellinen
vaihto oli vain 10tkm päässä.Öljy oli aika tummaa ja hieman palaneen
käryistä.Automaattiasentaja sanoi,että palaneen käry ei välttämättä ole
huolestuttavaa.Eri öljymerkki voi reagoida lämpöön toisin.
Ohjainboksi myös tarkastettiin.Ei ollut öljyä siellä.Näitä vikoja on kuulemma ollut.
Laatikko pelaa muuten,kuin unelma.Kyseinen oire on ollut jo kesäkuusta
lähtien.Eipä oikein ole pahentunutkaan.Vahva epäilys on,että oire tuli
n. 300km venetrailerin vedon jälkeen.Joutuko laatikko jostain syystä
liian koville?Kuorma on n. 1200-1300kg.Mesen kyllä pitäs tälläinen ja vähän enemmänkin viedä.Mitään luistoa en havainnut edes traileri
perässä.
Visioita on vialle monia.Onko boksissa jotain?Turbiini tai lukko?
Jokin vuoto?
Nyt tarvittaisiin todellista vaihteistospecialistia!
Olemme saaneet vian rajattua laatikkopuoleen.Eipä vaan ole niin helppo nakki vikaa löytää.On mahdollista,että on boksivika tai sitten itse laatikossa.
Ajoimme tänään testerillä.Ohjelmistosta ei löytynyt kohtaa "turniinin tila".
Sen sijaan silmään pisti yhden venttiilin toiminta jatkuvasti kiinni/auki.
Oire siis esiintyy tuossa moottorin ollessa lähes tai täysin normaalilämmöissä."Nykimistä" tapahtuu 5-10 km ajon aikana,minkä
jälkeen oireilu loppuu.Liikkeelle lähtiessä siis kylmänä ei mitään,eikä myöskään oireilun jälkeen täysin lämpöisenä.Vian ollessa päällä,jos vaikka jarrua painaa esim. 80km/h vauhdissa,ei kierrokset putoa pois.
Kierroslukumittarin mukaan jää tuohon n.2000/kier kohdalle.Tulee sitten
viisari melkoisesti nykien ja isojen "harppauksien"kanssa alas.
Laatikkoon on öljy vaihdettu ja suodatin.Vaihdettiin,vaikka edellinen
vaihto oli vain 10tkm päässä.Öljy oli aika tummaa ja hieman palaneen
käryistä.Automaattiasentaja sanoi,että palaneen käry ei välttämättä ole
huolestuttavaa.Eri öljymerkki voi reagoida lämpöön toisin.
Ohjainboksi myös tarkastettiin.Ei ollut öljyä siellä.Näitä vikoja on kuulemma ollut.
Laatikko pelaa muuten,kuin unelma.Kyseinen oire on ollut jo kesäkuusta
lähtien.Eipä oikein ole pahentunutkaan.Vahva epäilys on,että oire tuli
n. 300km venetrailerin vedon jälkeen.Joutuko laatikko jostain syystä
liian koville?Kuorma on n. 1200-1300kg.Mesen kyllä pitäs tälläinen ja vähän enemmänkin viedä.Mitään luistoa en havainnut edes traileri
perässä.
Visioita on vialle monia.Onko boksissa jotain?Turbiini tai lukko?
Jokin vuoto?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Onko autossa alkuperäinen vetokoukku? Kaikissa autoissa ei automaattilaatikon yhteydessä ole automaattisesti vaihteistoöljynlauhdutinta vaan se lisätään vain vetokoukun asennuksen yhteydessä. En tiedä onko näin Mersussa. Eli jos painavaa kärryä on vedetty autolla johon ei jälkiasennetun koukun yhteydessä ole lauhdutinta laitettu, on laatikko hyvinkin voinut ottaa itseensä. Mikään automaattispesialisti en ole. Pitänyt vain korvat auki oikeassa paikassa.
Viisaammat kertokoon lisää.

W123 280TE -79
Todellista asiantuntijaa noihin ei taida maasta löytyä, mä kun olen joskus noiden kanssa vähän taistellut niin koitan olla avuksi sen vähän minkä pystyn.
Meseissä on kyllä lauhdutin vakiona. Yhtään en oo nähnyt ilman.
-Millä testerillä testailitte?
-Pystyikö huomaamaan oliko solenoidin kiinni/auki temppuilu saman taajuista kun nykiminen?
-Löytyikö laatikosta vikakoodeja ennen/jälkeen ajon?
-Tulitko seuranneeksi testeristä sitä nypyttävää solenoidia, oliko siinä vielä toimintaa kun nypytys loppui vai jäikö se off-tilaan?
-Mitä öljyä käytät?
-Mikä malli/vuosimalli sun auto taas olikaan ja paljonko ajettu?
Taitaa turbiinin lukkolevyt olla saaneet siipeensä tuosta nyppimisestä jos öljy oli 10 tkm ajon jälkeen tummaa ja palaneen hajuista, ei kyllä ehjä laatikko tolla ajomäärällä öljyjä mustuta. Varsinkaan jos turbiini oli myös edellisessä vaihdossa tyhjennetty tai huuhdeltu eli kaikki öljyt oli vaihdettu.
Boksivikaanhan tuo viittaisi koska sehän tuota solenoidia ohjaa, varma ei voi olla koska boksihan voi saada joltain anturilta katkovaa tietoa ja siksi tuota lukon solkkua nypyttää edes takaisin. Ja siltihän tuo mahdollinen anturin pätkintä ei välttämättä vikakoodia tee, pitäisi saada niiden toimintaa seurattua graafisessa muodossa että huomaisi.Ja mahdollinen katkova tietokaan ei välttämättä tarkoita viallista anturia, vika voi olla myös johdoissa tai jopa laatikossa joku hela kulunut, seurauksena ajoittan liian iso välys esim. pyörimisnopeusanturin ja pulssihammastuksen välillä.
Ongelmia on noiden kanssa monella, en ole vielä kuullut että kukaan olisi viisastenkiveä noihin löytänyt. Itse olen pari saanut kuntoon lähinnä tuurilla.
Kaamein juttu, jonka aiheesta olen kuullut, oli että olisivat Veholla vaihtaneet turbiinin, vaihteiston ja boksin ja nypytys senkun jatkui....
Silloin ei enää jäisi paljon muita vikamahdollisuuksia kuin kaasupolkimen asentoanturi, moottorin pyörimisnopeusanturi ja johdotukset.
Revi näistä nyt sitten huumoria.....ainoa lohtu on että tuota samaa oiretta on alkanut esiintyä yhä enemmän myös muissa merkeissä kuin Mesessä, jos tuo nyt sua sitten yhtään lohduttaa.
Meseissä on kyllä lauhdutin vakiona. Yhtään en oo nähnyt ilman.
-Millä testerillä testailitte?
-Pystyikö huomaamaan oliko solenoidin kiinni/auki temppuilu saman taajuista kun nykiminen?
-Löytyikö laatikosta vikakoodeja ennen/jälkeen ajon?
-Tulitko seuranneeksi testeristä sitä nypyttävää solenoidia, oliko siinä vielä toimintaa kun nypytys loppui vai jäikö se off-tilaan?
-Mitä öljyä käytät?
-Mikä malli/vuosimalli sun auto taas olikaan ja paljonko ajettu?
Taitaa turbiinin lukkolevyt olla saaneet siipeensä tuosta nyppimisestä jos öljy oli 10 tkm ajon jälkeen tummaa ja palaneen hajuista, ei kyllä ehjä laatikko tolla ajomäärällä öljyjä mustuta. Varsinkaan jos turbiini oli myös edellisessä vaihdossa tyhjennetty tai huuhdeltu eli kaikki öljyt oli vaihdettu.
Boksivikaanhan tuo viittaisi koska sehän tuota solenoidia ohjaa, varma ei voi olla koska boksihan voi saada joltain anturilta katkovaa tietoa ja siksi tuota lukon solkkua nypyttää edes takaisin. Ja siltihän tuo mahdollinen anturin pätkintä ei välttämättä vikakoodia tee, pitäisi saada niiden toimintaa seurattua graafisessa muodossa että huomaisi.Ja mahdollinen katkova tietokaan ei välttämättä tarkoita viallista anturia, vika voi olla myös johdoissa tai jopa laatikossa joku hela kulunut, seurauksena ajoittan liian iso välys esim. pyörimisnopeusanturin ja pulssihammastuksen välillä.
Ongelmia on noiden kanssa monella, en ole vielä kuullut että kukaan olisi viisastenkiveä noihin löytänyt. Itse olen pari saanut kuntoon lähinnä tuurilla.
Kaamein juttu, jonka aiheesta olen kuullut, oli että olisivat Veholla vaihtaneet turbiinin, vaihteiston ja boksin ja nypytys senkun jatkui....
Silloin ei enää jäisi paljon muita vikamahdollisuuksia kuin kaasupolkimen asentoanturi, moottorin pyörimisnopeusanturi ja johdotukset.
Revi näistä nyt sitten huumoria.....ainoa lohtu on että tuota samaa oiretta on alkanut esiintyä yhä enemmän myös muissa merkeissä kuin Mesessä, jos tuo nyt sua sitten yhtään lohduttaa.
JariN
Nykii
Auto vm.98 ajettu 360tkm.Testattiin bosch-testerillä.Siihen saatiin seurantaan neljä valittua arvoa.Kyllä tuo solenoidin auki/kiinni meni lähes nyppimisen tahdissa.Testailu jäi vielä hieman avoimeksi,koska testeristä
puuttui mersun oma "pistoke".Laitoimme vaan johdon laatikon "napaan".
Saimme kyllä tietoa laatikon toiminnasta,mutta ei moottoriohjauspuolelta.
Tämäkin olis ollut mielenkiintoista nähdä.Ajoimme noin 20 km suuntaan.
Takaisintullessa vaihdoimme johdon moottoriohjauspuolelle.Mitään havaittavaa ei näkynyt siellä.Tosin nyppiminen loppui,kun päästiin alkutaipaleen päähän.Nyt täytyis vielä ajaa testerillä laatikko lämpöisenä.Silloin näkis vielä hummaako kyseinen solenoidi edelleen.
Ennen testausta katsoimme vikakoodit.Moottoriohjauspuolella oli jotain mystisiä koodeja,jotka herjasivat virtalukkoviasta ja käynnistyksenestosta.Eivät varmaan ole todellisia.Laatikkopuolella oli koodi 122.Koodit nollattiin.Laatikkoon ilmestyi jo parin kilometrin ajon jälkeen taas sama koodi.Koodi poistettiin.Nykiminen ei ollut vielä alkanut,koska auto ei ollut tarpeeksi lämmennyt.Noin 10 kilometrin ajon jälkeen alkoi nyppiminen.Oireilu kesti 5-8 km.Mitään koodia ei tästä sitten muistiin jäänyt.
Laatikkoöljynä käytän mersun omaa.Huoltomies kyllä väitti,että atf 220 käy kai myös.
puuttui mersun oma "pistoke".Laitoimme vaan johdon laatikon "napaan".
Saimme kyllä tietoa laatikon toiminnasta,mutta ei moottoriohjauspuolelta.
Tämäkin olis ollut mielenkiintoista nähdä.Ajoimme noin 20 km suuntaan.
Takaisintullessa vaihdoimme johdon moottoriohjauspuolelle.Mitään havaittavaa ei näkynyt siellä.Tosin nyppiminen loppui,kun päästiin alkutaipaleen päähän.Nyt täytyis vielä ajaa testerillä laatikko lämpöisenä.Silloin näkis vielä hummaako kyseinen solenoidi edelleen.
Ennen testausta katsoimme vikakoodit.Moottoriohjauspuolella oli jotain mystisiä koodeja,jotka herjasivat virtalukkoviasta ja käynnistyksenestosta.Eivät varmaan ole todellisia.Laatikkopuolella oli koodi 122.Koodit nollattiin.Laatikkoon ilmestyi jo parin kilometrin ajon jälkeen taas sama koodi.Koodi poistettiin.Nykiminen ei ollut vielä alkanut,koska auto ei ollut tarpeeksi lämmennyt.Noin 10 kilometrin ajon jälkeen alkoi nyppiminen.Oireilu kesti 5-8 km.Mitään koodia ei tästä sitten muistiin jäänyt.
Laatikkoöljynä käytän mersun omaa.Huoltomies kyllä väitti,että atf 220 käy kai myös.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Nykii
Petromax kirjoitti:Auto vm.98 ajettu 360tkm.Testattiin bosch-testerillä.Siihen saatiin seurantaan neljä valittua arvoa.Kyllä tuo solenoidin auki/kiinni meni lähes nyppimisen tahdissa.Testailu jäi vielä hieman avoimeksi,koska testeristä
puuttui mersun oma "pistoke".Laitoimme vaan johdon laatikon "napaan".
Saimme kyllä tietoa laatikon toiminnasta,mutta ei moottoriohjauspuolelta.
Tämäkin olis ollut mielenkiintoista nähdä.Ajoimme noin 20 km suuntaan.
Takaisintullessa vaihdoimme johdon moottoriohjauspuolelle.Mitään havaittavaa ei näkynyt siellä.Tosin nyppiminen loppui,kun päästiin alkutaipaleen päähän.Nyt täytyis vielä ajaa testerillä laatikko lämpöisenä.Silloin näkis vielä hummaako kyseinen solenoidi edelleen.
Ennen testausta katsoimme vikakoodit.Moottoriohjauspuolella oli jotain mystisiä koodeja,jotka herjasivat virtalukkoviasta ja käynnistyksenestosta.Eivät varmaan ole todellisia.Laatikkopuolella oli koodi 122.Koodit nollattiin.Laatikkoon ilmestyi jo parin kilometrin ajon jälkeen taas sama koodi.Koodi poistettiin.Nykiminen ei ollut vielä alkanut,koska auto ei ollut tarpeeksi lämmennyt.Noin 10 kilometrin ajon jälkeen alkoi nyppiminen.Oireilu kesti 5-8 km.Mitään koodia ei tästä sitten muistiin jäänyt.
Laatikkoöljynä käytän mersun omaa.Huoltomies kyllä väitti,että atf 220 käy kai myös.


Koodi 122 viittaa kaasupolkimen asentotiedon virheellisyyteen.
Tai kaasupolkimen asento suhteessa moottorin vääntöön on pielessä.
Ei kai sun auto vaan ollut CDI ja lastutettu, selittäisi asian.
Ohjelmamuutoksilla tuo kaasupolkimen asento suhteessa vääntöön kun muuttuu ja seurauksena säkillinen ongelmia.Laatikon ohjaus kun ei raukka ymmärrä että esin 20% kaasun painalluksella voikin lastutuksen jälkeen tulla tupla löyly moottorista verrattuna vakioon.
Sähkölaatikkoon ehdottomasti mesen oma öljy, on yksi mahdollinen syy ongelmiin vähemmin. Eikä tuo ole enää edes mahdottoman hintaista, olisko 12.50 eeroo/ litra Veholla.
Tai kaasupolkimen asento suhteessa moottorin vääntöön on pielessä.
Ei kai sun auto vaan ollut CDI ja lastutettu, selittäisi asian.
Ohjelmamuutoksilla tuo kaasupolkimen asento suhteessa vääntöön kun muuttuu ja seurauksena säkillinen ongelmia.Laatikon ohjaus kun ei raukka ymmärrä että esin 20% kaasun painalluksella voikin lastutuksen jälkeen tulla tupla löyly moottorista verrattuna vakioon.
Sähkölaatikkoon ehdottomasti mesen oma öljy, on yksi mahdollinen syy ongelmiin vähemmin. Eikä tuo ole enää edes mahdottoman hintaista, olisko 12.50 eeroo/ litra Veholla.
JariN
Nykii
Empä tiedä noista öljyistä.Kyllä laatikossa on ihan mersun omaa.
En tiedä mitä öljyä on edellinen omistaja aikoinaan käyttänyt,mutta kyllä
looda on hyvin toiminut.Kyseinen oire tuli siis joskus kesällä.
Jotenkin samaan aikaan,kun olen traileria vetänyt.Jokin on laatikossa ottanut itseensä tai sitten on vain yhteensattuma.
Ei ole cdi.Tuo kaasupotentiometri myös vaihdettiin,kun epäiltiin sen viallisuutta.Vaihto oli kuitenkin lähes turha.Ehkä hieman terävimmiksi muuttui vaihdot.
En tiedä mitä öljyä on edellinen omistaja aikoinaan käyttänyt,mutta kyllä
looda on hyvin toiminut.Kyseinen oire tuli siis joskus kesällä.
Jotenkin samaan aikaan,kun olen traileria vetänyt.Jokin on laatikossa ottanut itseensä tai sitten on vain yhteensattuma.
Ei ole cdi.Tuo kaasupotentiometri myös vaihdettiin,kun epäiltiin sen viallisuutta.Vaihto oli kuitenkin lähes turha.Ehkä hieman terävimmiksi muuttui vaihdot.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Nykii
Ei ole vaihdettu pyörintänopeusantureita.Tarkoitatko niitä,mitkä löytyvät
laatikosta?Näistä oli yhden automaattispeciaalin kanssa juttua.
Epäili,että yleensä hajoavat täysin.Meno loppuu vallan tai juuttuu jollekin
vaihteelle.No,eipä sitä koskaan tiedä.
Eipä tuolle potikalle voi oikein mitään tehdä.Tietysti vaijeria saa kiristettyä potikan ja polkimen välillä.
Pumppu oli vuosi sitten kuopiossa laitossa.Nyt on pelannut hyvin.
Joskus kirjoitin tuosta tulleesta vikakoodista.Ehkä muistin väärin,sillä
laatikkopuoleen ei ole tullut juuri mitään koodeja.Tämä 122 on yleensä löytynyt aina.Moottoriohjauspuolella on ollut tuo P1689(6a,3,16,89)
Viimeksi oli myös tuo P1630(viittaa johonkin ajonestoon)
laatikosta?Näistä oli yhden automaattispeciaalin kanssa juttua.
Epäili,että yleensä hajoavat täysin.Meno loppuu vallan tai juuttuu jollekin
vaihteelle.No,eipä sitä koskaan tiedä.
Eipä tuolle potikalle voi oikein mitään tehdä.Tietysti vaijeria saa kiristettyä potikan ja polkimen välillä.
Pumppu oli vuosi sitten kuopiossa laitossa.Nyt on pelannut hyvin.
Joskus kirjoitin tuosta tulleesta vikakoodista.Ehkä muistin väärin,sillä
laatikkopuoleen ei ole tullut juuri mitään koodeja.Tämä 122 on yleensä löytynyt aina.Moottoriohjauspuolella on ollut tuo P1689(6a,3,16,89)
Viimeksi oli myös tuo P1630(viittaa johonkin ajonestoon)
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Siis tuo laatikon ohjauselektroniikka tarvitsee toimiakseen moottorin, vaihteiston sisäänmeno-ja ulostuloakselin nopeustiedot, niistä se sitten laskee kulloinkin sopivan vaihteen. Moottorin pyörimisanturi taitaa tuossa sijaita vauhtipyörän tienoilla, laatikon sisällä on nuo muut.
Moottorin pyörimisnopeusanturi sijaitsee aina moottorin puolella tai kaavelissa, syystä että laatikon sisällä pyörii ainoastaan öljypumppu moottorin kanssa samoilla kierroksilla paitsi silloin kun turbiinin lukko on kiinni.
Ne lootan sisällä olevat anturit jättävät yleensä vikakoodin itsestään ja kokonaan pimenneitä ei juuri ole näkynyt, yleensä laatikko on toiminut moottorin sammutuksen tai koodien poiston jälkeen jopa useita päiviä.
Meno ei voi niiden hajoamiseen loppua, mekaanisesti ehjässä laatikossa on aina peruutusvaihde ja yksi vaihde eteenpäin, mesessä taitaa olla kolmosvaihde. Vaikka siitä toosasta repisi kaikki sähköjohdot irti.
Ne anturit on muuten myös kulutusosia, Vehosta löytyy yleensä useampia kappaleita hyllystä.
Eli seuraavaksi kaivamaan se moottorin pyörimisnopeusanturi jostain ja vaihtamaan jos et muuta keksi, tuskin on edes hintava, nuo laatikossa sisällä olevat kun maksaa karvan alle 200 € ja siinä tulee koko laatikon sisäpuolen sähköjohtimet mukana.
Jos sitä kaasupolkimen asentopotikkaa voi erikseen vaijerista säätää niin koita sitäkin johonkin päin käännellä.
Moottorin pyörimisnopeusanturi sijaitsee aina moottorin puolella tai kaavelissa, syystä että laatikon sisällä pyörii ainoastaan öljypumppu moottorin kanssa samoilla kierroksilla paitsi silloin kun turbiinin lukko on kiinni.
Ne lootan sisällä olevat anturit jättävät yleensä vikakoodin itsestään ja kokonaan pimenneitä ei juuri ole näkynyt, yleensä laatikko on toiminut moottorin sammutuksen tai koodien poiston jälkeen jopa useita päiviä.
Meno ei voi niiden hajoamiseen loppua, mekaanisesti ehjässä laatikossa on aina peruutusvaihde ja yksi vaihde eteenpäin, mesessä taitaa olla kolmosvaihde. Vaikka siitä toosasta repisi kaikki sähköjohdot irti.
Ne anturit on muuten myös kulutusosia, Vehosta löytyy yleensä useampia kappaleita hyllystä.
Eli seuraavaksi kaivamaan se moottorin pyörimisnopeusanturi jostain ja vaihtamaan jos et muuta keksi, tuskin on edes hintava, nuo laatikossa sisällä olevat kun maksaa karvan alle 200 € ja siinä tulee koko laatikon sisäpuolen sähköjohtimet mukana.
Jos sitä kaasupolkimen asentopotikkaa voi erikseen vaijerista säätää niin koita sitäkin johonkin päin käännellä.
JariN
Nykii
Täytyypä etsiä tuo anturi käsiin.Eiköhän jostain löydy.
Kaasuvaijeria potikalle pystyy hieman kiristään.Tätä on myös jo kokeiltu.
Kauheasti siinä ei ole varaa.Saattaa aiheuttaa liian kireellä,ettei toimi
"kaasu pois" tieto.
Edelleen askarruttaa tuo,että mikä vian aktivoi puolilämpöisenä?
Pakkaskelilläkin lähdettäessä loota toimi mainiosti.Samoin kuumana,kuin
unelma.Yksi asia on ollut hieman epäselvää automaatin toiminnassa.
Kun esimerkiksi ajaa kaupungissa 4:lla ja hiljentää vauhtia reippaammin,nykäisee loota pienemmälle.Tottakai tietysti kuuluu vaihtaakin,mutta nykäys tuntuu joskus aika terävältä.Onko sitten ominaisuus vaiko vika?
Kaasuvaijeria potikalle pystyy hieman kiristään.Tätä on myös jo kokeiltu.
Kauheasti siinä ei ole varaa.Saattaa aiheuttaa liian kireellä,ettei toimi
"kaasu pois" tieto.
Edelleen askarruttaa tuo,että mikä vian aktivoi puolilämpöisenä?
Pakkaskelilläkin lähdettäessä loota toimi mainiosti.Samoin kuumana,kuin
unelma.Yksi asia on ollut hieman epäselvää automaatin toiminnassa.
Kun esimerkiksi ajaa kaupungissa 4:lla ja hiljentää vauhtia reippaammin,nykäisee loota pienemmälle.Tottakai tietysti kuuluu vaihtaakin,mutta nykäys tuntuu joskus aika terävältä.Onko sitten ominaisuus vaiko vika?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
"Kun esimerkiksi ajaa kaupungissa 4:lla ja hiljentää vauhtia reippaammin,nykäisee loota pienemmälle.Tottakai tietysti kuuluu vaihtaakin,mutta nykäys tuntuu joskus aika terävältä.Onko sitten ominaisuus vaiko vika?"
Sähkölootaisilla en ole juuri ajellut, mutta 800 th muilla automaateilla. Jos höllään kaasun ja jarrutan, niin vaihde menee "vapaalle", kunnes painan kaasua seuraavan kerran. Tuntuu kyllä oudolta.
Sähkölootaisilla en ole juuri ajellut, mutta 800 th muilla automaateilla. Jos höllään kaasun ja jarrutan, niin vaihde menee "vapaalle", kunnes painan kaasua seuraavan kerran. Tuntuu kyllä oudolta.
Ajokit:
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Sähköautomaatissa (no tämä kokemus on Vitosta) on käytössä moottorijarrutus vain kun on valinnut kytkimestä power moodi päälle. Tällöin moottorilla jarrutetaan esimerkiksi alamäissä. Normimoodissa kun nostaa kaasun se turbiininlukko vapautuu ja vehje rullaa, näin säästynee polttoainetta.
Se kaasupolkimen asentoanturi vaikuttaa paljon tuossa mun autossa, oikeastaan se turbiinin lukon toiminta on ihan hanurista nyt kun pumppua on ruuvattu, ja syy on juuri tuo mitä edellä on esitetty. Laatikon softa ei voi ymmärtää miksi 5 % kaasun painallus nostaa jo moottorin kierroksia. Alkuperäisessä 5 % painallus ei tee mitään. Käytännössä tuo sitten ilmenee turbiinin lukon hömpsöttelynä pintakaasuajossa. Korjauksena olen yrittänyt kaikenlaista, eli muuttanut mekaanisesti sen anturin/vaijerin välityssuhdetta (vipuvarren pituutta), jotta anturin antaa nopeammin tiedon, ihan kuten pumppukin lisää nopeammin syöttöä. Vaijerin pituuden säätö ei vaikuta koska automaatin ohjain aina kalibroi käynnistyksessä sen nollakohdan.
No eipäs tuosta ole paljon apua mutta jotain pohdintaa.
Se kaasupolkimen asentoanturi vaikuttaa paljon tuossa mun autossa, oikeastaan se turbiinin lukon toiminta on ihan hanurista nyt kun pumppua on ruuvattu, ja syy on juuri tuo mitä edellä on esitetty. Laatikon softa ei voi ymmärtää miksi 5 % kaasun painallus nostaa jo moottorin kierroksia. Alkuperäisessä 5 % painallus ei tee mitään. Käytännössä tuo sitten ilmenee turbiinin lukon hömpsöttelynä pintakaasuajossa. Korjauksena olen yrittänyt kaikenlaista, eli muuttanut mekaanisesti sen anturin/vaijerin välityssuhdetta (vipuvarren pituutta), jotta anturin antaa nopeammin tiedon, ihan kuten pumppukin lisää nopeammin syöttöä. Vaijerin pituuden säätö ei vaikuta koska automaatin ohjain aina kalibroi käynnistyksessä sen nollakohdan.
No eipäs tuosta ole paljon apua mutta jotain pohdintaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nykii
Jotenkin tuntuu siltä,että vika on mekaanisella puolen.Sähköpuolta on monta kertaa testattu,tuloksetta.Voipi tietysti olla niin piilevä vika,ettei jätä koodia.
Hieman olen selvitellyt asiaa.Voipi olla turbiinin toiminnassa ongelmia.
Toinen on venttiilipuoli.
Askarruttaa,kuinka suuri remontti kannattaa laatikkoon tehdä?
Hyvin voi tulla mieltymys vaihtaa,vaikka kahden vuoden päästä koko auto.Toisaalta,jos laittaa kuntoon,niin kannattaa taas hetki pitääkin.
Aina "uudessa" käytetyssäkin on riskinsä.
Kertokaapa vähän laatikon laiton hintoja töineen.
Hieman olen selvitellyt asiaa.Voipi olla turbiinin toiminnassa ongelmia.
Toinen on venttiilipuoli.
Askarruttaa,kuinka suuri remontti kannattaa laatikkoon tehdä?
Hyvin voi tulla mieltymys vaihtaa,vaikka kahden vuoden päästä koko auto.Toisaalta,jos laittaa kuntoon,niin kannattaa taas hetki pitääkin.
Aina "uudessa" käytetyssäkin on riskinsä.
Kertokaapa vähän laatikon laiton hintoja töineen.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Nykii
Katselin tuolta ryssän sivuilta räjäytyskuvaa.Olisko tuo moottorin pyörintänopeusanturi kuvassa tuo 163.Mitään muuta mahdollista ei oikein
ole.Muut ovat eri vaihtoehtoja osista.
Tässä linkki.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=03
ole.Muut ovat eri vaihtoehtoja osista.
Tässä linkki.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=03
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Nykii
No tämä taitaa olla ihan ominaisuus. Mulla ainakin kaasun kun hellittää, varsinkin alamäessä vaihtaa pienempää / laittaa päälle moottorijarrutusta. Jollain lailla ilmeisesti tulkitsee, ettei haluta vauhdin karkaavan, kun kerran kaasu on pois. Myös liikennevaloihin tullessa esim. jos vauhti on 40 km/h ja kaasu pois, niin loota vaihtaa pienemmälle ja jarruttelee moottorilla vauhdin pois. Lopulta jää menemään tyhjäkäynnillä pikku hiljaa. Tämän olen ite tulkinnut ihan käteväksi ominaisuudeksi, mikä on tarkoituksella tehty (ja vaatinut varmaan jokusen topan tupakkia insinööriltä).Petromax kirjoitti:Yksi asia on ollut hieman epäselvää automaatin toiminnassa.
Kun esimerkiksi ajaa kaupungissa 4:lla ja hiljentää vauhtia reippaammin,nykäisee loota pienemmälle.Tottakai tietysti kuuluu vaihtaakin,mutta nykäys tuntuu joskus aika terävältä.Onko sitten ominaisuus vaiko vika?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Re: Nykii
Joo, 160 tai 163, nekin ymmärtääkseni ovat johdollinen tai johdoton vaihtoehto.Petromax kirjoitti:Katselin tuolta ryssän sivuilta räjäytyskuvaa.Olisko tuo moottorin pyörintänopeusanturi kuvassa tuo 163.Mitään muuta mahdollista ei oikein
ole.Muut ovat eri vaihtoehtoja osista.
Turha vielä laatikkoa alkaa avata, ohjauspuolella se vika on jos kerran testerissäkin näkyi että lukkosolenoidi pätkii edes takaisin.
Turbiinin sisällä taas ei ole mitään mikä sen saisi edes takaisin pätkimään.
Jos taas solenoidille menevissä johdoissa olisi häikkää niin pitäisi kyllä koodi tulla.
JariN
Nykii
Onhan tuo anturin vaihto remonttia halvemmasta päästä.
Tuntuu olevan aika "kivassa" paikassa vaihtaa.
Eipä tuohon anturiin kyllä sinänsä mitään viittaavaa koodia ole tullut.
Katselin vanhaa diagnoosilistaa,jonka veho oli ottanut.
Siinä laatikon puolella koodit 122-125,127
Moottoriohjauspuolella koodit P1222,P1224,P1227,P1351,P1520,1630,P1685-P1687,P1689,P1688
Täytyy tosin huomioida,että suurin osa johtui viallisesta pumpusta.
Remontin jälkeen ei ole tullut mitään pumppuun viittaavaa.
Tuo P1689 on ainoastaan esiintynyt joka kerta.Testerin mukaan viittaa
johonkin mitaristovikaan?
Täytyy vielä kerran ajaa testerillä laatikkoa läpi.Eräs automaattihuoltaja sanoi,että tietty venttiili pätkii.Tämä on ihan normaali
toimintaa.Saattoi olla tuo heiluva arvo juuri tuo.
Tuntuu olevan aika "kivassa" paikassa vaihtaa.
Eipä tuohon anturiin kyllä sinänsä mitään viittaavaa koodia ole tullut.
Katselin vanhaa diagnoosilistaa,jonka veho oli ottanut.
Siinä laatikon puolella koodit 122-125,127
Moottoriohjauspuolella koodit P1222,P1224,P1227,P1351,P1520,1630,P1685-P1687,P1689,P1688
Täytyy tosin huomioida,että suurin osa johtui viallisesta pumpusta.
Remontin jälkeen ei ole tullut mitään pumppuun viittaavaa.
Tuo P1689 on ainoastaan esiintynyt joka kerta.Testerin mukaan viittaa
johonkin mitaristovikaan?
Täytyy vielä kerran ajaa testerillä laatikkoa läpi.Eräs automaattihuoltaja sanoi,että tietty venttiili pätkii.Tämä on ihan normaali
toimintaa.Saattoi olla tuo heiluva arvo juuri tuo.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Nykii
Yritin tänään etsiä tuota moottorin pyörintänopeusanturia.Ei pistänyt silmään,vaikka katselin alapuoleltakin pohjapanssari pois.Kyllä on aika
..ttumaisessa paikassa.Taitaa olla tuon startin ja pumpun välissä.Taitaa kyllä jäädä vaihtamatta,jos ei pakko ole.Tai sitten teetän autosähkössä.
Laatikkoon liittyen.Mikä vaijeri menee laatikon takaosaan?
Tulee jostain perästäpäin.Tässä näyttää olevan jokin "nivel tai liikkumisen vara kumin sisällä.
..ttumaisessa paikassa.Taitaa olla tuon startin ja pumpun välissä.Taitaa kyllä jäädä vaihtamatta,jos ei pakko ole.Tai sitten teetän autosähkössä.
Laatikkoon liittyen.Mikä vaijeri menee laatikon takaosaan?
Tulee jostain perästäpäin.Tässä näyttää olevan jokin "nivel tai liikkumisen vara kumin sisällä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Koodit 122-125 ja 127 viittaa kaikki Moottorin pyörimisnopeusanturin ja kaasupolkimen asentoanturin tietojen poikkeavuuteen toisiinsa nähden.
Eikö ne Veholla noita osanneet tulkita?
Moottoripuolen koodeista mulla ei ole tietoa kun räpellän pelkästään automaattivaihteistojen kanssa.Johonkin on raja vedettävä.
Eikö siitä Boschin testeristä käy selville mikä solkku siellä pätki kun viimeksi testeriä käytitte?
Vaihtosolenoidit aktivoituu vaihtohetkellä vuorollaan jokainen, ei siellä minkään solkun edestakaisin kuulu pätkiä niin että se testerissä näkyy.
Paineensäätö-ja turbiinin lukon solenoidit on moduloivia eli ne värähtelee periaatteessa, värähtely on niin suuritaajuuksista ettei se todellakaan missään testerissä näy.
Vaijeri laatikon takaosaan tulee jarrupolkimelta, vapauttaa kepin P-asennosta kun painat jarrua.
Eikö ne Veholla noita osanneet tulkita?
Moottoripuolen koodeista mulla ei ole tietoa kun räpellän pelkästään automaattivaihteistojen kanssa.Johonkin on raja vedettävä.
Eikö siitä Boschin testeristä käy selville mikä solkku siellä pätki kun viimeksi testeriä käytitte?
Vaihtosolenoidit aktivoituu vaihtohetkellä vuorollaan jokainen, ei siellä minkään solkun edestakaisin kuulu pätkiä niin että se testerissä näkyy.
Paineensäätö-ja turbiinin lukon solenoidit on moduloivia eli ne värähtelee periaatteessa, värähtely on niin suuritaajuuksista ettei se todellakaan missään testerissä näy.
Vaijeri laatikon takaosaan tulee jarrupolkimelta, vapauttaa kepin P-asennosta kun painat jarrua.
JariN
Nykii
Eipä ne veholla tunnu muuta tietävän,kun laskutuksesta.Nykimisestä
epäilivät tuota moottorin kierrätysjärjestelmää.Eivät uskoneet,vaikka sanoin,että on jo testattu moneen kertaan.Itse olen kokeillut järjestelmää sekä käytössä,että ilman.Mitään vaikutusta ei ollut kyseiseen vaivaan.
En kyllä kauhean tyytyväinen ole tuohon vehon 100 euron laskutukseen
puolen tunnin hommasta.Vielä olisivat vaihtaneet reilun 100 euron "ahtopaineen" venttiilin,mikäli olis ollut hyllyssä.
Ilmeisesti tuijottivat tuota moottoriohjauspuolella olevaa koodia P1689.
Lisäksi siellä varmaan oli koodi,mikä tulee tukitusta kierrätysjärjestelmästä.
Laatikon puolella ei varmaan ole muuta koodia ollut,kuin tuo 122.
Nämä muut olivat silloin ennen pumppuremonttia siellä.Veholla sanottiin,että pumppu ensin kuntoon.Siitä juontaa yllättävän moni vika.
Olivat kyllä siinä oikeassa.Vakionopeudensäädinkin rupes pelaamaan
pumpunlaiton jälkeen.
Eipä tietysti nyt olisi kallis kokeilu,vaikka vaihtais sen anturin.
Samalla tulis huollettua starttikin.
Meillä jäi vielä hieman kesken se testaus.Asentajalla oli vielä paljon töitä,vaikka kello oli jo seitsemän illalla.Bosch testerissä ei ollut mersun omaa pistoketta.Meni hieman aikaa,kun pysähdyttiin ja vaihdettiin
johto eri napaan.Koska halusimme kokeilla myös moottoriohjauspuolta,aikaa kului.Seuraavan kerran täytyy perehtyä
laatikon eri arvoihin paremmin.Laatikkopuoli oli asentajallekin hieman
uutta.
Varmaan osaat sanoa,mitä arvoja kannattais seurata?Neljä arvoa saa kerralla.
epäilivät tuota moottorin kierrätysjärjestelmää.Eivät uskoneet,vaikka sanoin,että on jo testattu moneen kertaan.Itse olen kokeillut järjestelmää sekä käytössä,että ilman.Mitään vaikutusta ei ollut kyseiseen vaivaan.
En kyllä kauhean tyytyväinen ole tuohon vehon 100 euron laskutukseen
puolen tunnin hommasta.Vielä olisivat vaihtaneet reilun 100 euron "ahtopaineen" venttiilin,mikäli olis ollut hyllyssä.
Ilmeisesti tuijottivat tuota moottoriohjauspuolella olevaa koodia P1689.
Lisäksi siellä varmaan oli koodi,mikä tulee tukitusta kierrätysjärjestelmästä.
Laatikon puolella ei varmaan ole muuta koodia ollut,kuin tuo 122.
Nämä muut olivat silloin ennen pumppuremonttia siellä.Veholla sanottiin,että pumppu ensin kuntoon.Siitä juontaa yllättävän moni vika.
Olivat kyllä siinä oikeassa.Vakionopeudensäädinkin rupes pelaamaan
pumpunlaiton jälkeen.
Eipä tietysti nyt olisi kallis kokeilu,vaikka vaihtais sen anturin.
Samalla tulis huollettua starttikin.
Meillä jäi vielä hieman kesken se testaus.Asentajalla oli vielä paljon töitä,vaikka kello oli jo seitsemän illalla.Bosch testerissä ei ollut mersun omaa pistoketta.Meni hieman aikaa,kun pysähdyttiin ja vaihdettiin
johto eri napaan.Koska halusimme kokeilla myös moottoriohjauspuolta,aikaa kului.Seuraavan kerran täytyy perehtyä
laatikon eri arvoihin paremmin.Laatikkopuoli oli asentajallekin hieman
uutta.
Varmaan osaat sanoa,mitä arvoja kannattais seurata?Neljä arvoa saa kerralla.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Mulle ei toi Boschin testeri ole tuttu, jos sieltä saisi katottua vaikka moottorin pyörimisnopeutta, kaasupolkimen asentoa, turbiinilukon solenoidin toimintaa (TCC ?) ja neljäntenä vaikka sisäänmenoakselin nopeutta.
Mahtaako Boschilla onnistua taltioimaan "live dataa", voisi katsella rauhassa "uusintana", Snap-Onilla ja Launchilla onnistuu ainakin.
Ehdottomasti seuraatte sitä nypyttävää solenoidia, että loppuuko sen nypytys samalla hetkellä kun nykiminen loppuu.Tämä olisi tärkeä tieto.
Ja aktivoituuko lukon solenoidi enää ollenkaan kun nypytys kuumana loppuu, turbiinin ohjauksen häiriö kun voi laittaa pelkästään turbiinin lukon vikatilaan, ja silloin laatikon toiminta tuntuu todella hyvältä, usko tai älä.
Koita muuten löysätä sitä kaasupolkimen asentoanturin vaijeria oikein reilusti, ja seuraa muuttuko nykiminen yhtään pahemmaksi tai paremmaksi.
Yhteenvetona mielestäni vaikuttaisi siltä, että ongelman aiheuttaa joko moottorin pyörimisnopeusanturi, kaasupolkimen asentoanturi tai ruiskutuspumppu. Tai jokin niihin läheisesti liittyvä.
Noi pumput ei ole mulle tuttuja, miten siinä esimerkiksi ruiskutushetkeä aikaistetaan kylmänä? Jossain tuollaisessakin saattaa vika piillä.
Jossain on piilovika tai osien toleranssit on niin paljon eri suuntiin poskellaan että eivät vaan yhdessä toimi jossain lämpötilassa.
Ai niin, kun tossa aikaisemmin kysyin että onko pumppua ruuvattu, tarkoitin että lisättiinkö esimerkiksi syöttöä vakiosta remontin yhteydessä?
Tämäkin voisi ongelman aiheuttaa, kaasupolkimen asentotieto heittää liikaa verrattuna moottorin pyörimisnopeustietoon jossain lämpötilassa.
Tulipa taas mutua ja arvausta oikein olan takaa, tsemppiä vaan vianetsinnälle, kyllä se vielä löytyy!
Mahtaako Boschilla onnistua taltioimaan "live dataa", voisi katsella rauhassa "uusintana", Snap-Onilla ja Launchilla onnistuu ainakin.
Ehdottomasti seuraatte sitä nypyttävää solenoidia, että loppuuko sen nypytys samalla hetkellä kun nykiminen loppuu.Tämä olisi tärkeä tieto.
Ja aktivoituuko lukon solenoidi enää ollenkaan kun nypytys kuumana loppuu, turbiinin ohjauksen häiriö kun voi laittaa pelkästään turbiinin lukon vikatilaan, ja silloin laatikon toiminta tuntuu todella hyvältä, usko tai älä.
Koita muuten löysätä sitä kaasupolkimen asentoanturin vaijeria oikein reilusti, ja seuraa muuttuko nykiminen yhtään pahemmaksi tai paremmaksi.
Yhteenvetona mielestäni vaikuttaisi siltä, että ongelman aiheuttaa joko moottorin pyörimisnopeusanturi, kaasupolkimen asentoanturi tai ruiskutuspumppu. Tai jokin niihin läheisesti liittyvä.
Noi pumput ei ole mulle tuttuja, miten siinä esimerkiksi ruiskutushetkeä aikaistetaan kylmänä? Jossain tuollaisessakin saattaa vika piillä.
Jossain on piilovika tai osien toleranssit on niin paljon eri suuntiin poskellaan että eivät vaan yhdessä toimi jossain lämpötilassa.
Ai niin, kun tossa aikaisemmin kysyin että onko pumppua ruuvattu, tarkoitin että lisättiinkö esimerkiksi syöttöä vakiosta remontin yhteydessä?
Tämäkin voisi ongelman aiheuttaa, kaasupolkimen asentotieto heittää liikaa verrattuna moottorin pyörimisnopeustietoon jossain lämpötilassa.
Tulipa taas mutua ja arvausta oikein olan takaa, tsemppiä vaan vianetsinnälle, kyllä se vielä löytyy!
JariN
Nykii
Kiitoksia hyvistä neuvoista.Kyllä se vika varmaan vielä tosiaan eteen tulee.Tuntuu vain,että ei kovin suuri vika ole,kun ei ole pahentunut.
Oire tulee välillä miedompana hummauksena,välillä taas enemmän.
Tänään ei taas oireilut ollenkaan.Oli kyllä aika kova loskakeli.
Kaasua tuli painettua reippaasti,eikä oikein päässyt kierrokset tasakaasulle.
Eilen säätelin tuota kaasupotentiometrin vaijeria.Eipä siinä hirveästi ole pelivaraa.Kiristäessä paljon kierrokset nousevat ja "kaasu pois" asento
häviää.Nyt on säädetty siten,että toppari ei ihan ota kiinni vielä.
Tarkistin eilen vielä tuon laatikkoon tulevan pistokkeen.Hieman oli
märkä,mutta ei paljon.Puhdistin liittimen kontaktiaineella.Paikalleen laittaessa tuntui napsahtavan lukko kiinni.Saattoi olla hieman löysässä
tuo liitin.
Anturivikaan vois viitata siinä mielessä,että oire on vain tietyssä
lämpötilassa hetken aikaa.Nätisti pelaa kylmänä ja kuumana.
Tuo laatikon laitto sinällään ei oikein huokuttele.Oikein isoa remonttia ei malttaisi tehdä ja pienempi remontti voi tulla kalliimmaksi
hetken päästä.Eri asia on pitääkö autoa sitten pitkään.Toisaalta maksaa
auton vaihtokin.Käytetyssä on aina riskinsä.Uusi on sitten luku erikseen.
Kun olet laatikoiden kanssa touhunnut,niin mitä vikoja yleensä on ollut tämän ikäisissä autoissa?Pääseekö pienellä vai isolla remontilla?
Omalla on ajettu nyt 360tkm.Onko se mersun laatikolle paljon vai vähän?
Aikaisemmin oli jo varmaan puhetta siitä,että öljy oli aika tummaa ja hieman palaneen käryistä.Pohjalla oli moskaa jonkun verran.
Eräs asentaja sanoi,että eri öljymerkit reagoivat eri lailla.
Oma mielipiteeni on se,että joutui vaan aika koville traileria vedettäessä.
Onkohan kuumentunut hieman liikaa kenties?Aikaisemmin autolla ei ole vedetty juuri mitään,kun koukku laitettiin omistavaihdoksen yhteydessä.
Yhdellä tutulla on Smart box merkkinen testeri.Ajattelin,että vois kokeilla tällä seuraavaksi.Siinä on mersun oma pistoke,joten luku pitäis olla helpompaa.Ei tarvitse käydä vaihtamassa johtoja.
Oire tulee välillä miedompana hummauksena,välillä taas enemmän.
Tänään ei taas oireilut ollenkaan.Oli kyllä aika kova loskakeli.
Kaasua tuli painettua reippaasti,eikä oikein päässyt kierrokset tasakaasulle.
Eilen säätelin tuota kaasupotentiometrin vaijeria.Eipä siinä hirveästi ole pelivaraa.Kiristäessä paljon kierrokset nousevat ja "kaasu pois" asento
häviää.Nyt on säädetty siten,että toppari ei ihan ota kiinni vielä.
Tarkistin eilen vielä tuon laatikkoon tulevan pistokkeen.Hieman oli
märkä,mutta ei paljon.Puhdistin liittimen kontaktiaineella.Paikalleen laittaessa tuntui napsahtavan lukko kiinni.Saattoi olla hieman löysässä
tuo liitin.
Anturivikaan vois viitata siinä mielessä,että oire on vain tietyssä
lämpötilassa hetken aikaa.Nätisti pelaa kylmänä ja kuumana.
Tuo laatikon laitto sinällään ei oikein huokuttele.Oikein isoa remonttia ei malttaisi tehdä ja pienempi remontti voi tulla kalliimmaksi
hetken päästä.Eri asia on pitääkö autoa sitten pitkään.Toisaalta maksaa
auton vaihtokin.Käytetyssä on aina riskinsä.Uusi on sitten luku erikseen.
Kun olet laatikoiden kanssa touhunnut,niin mitä vikoja yleensä on ollut tämän ikäisissä autoissa?Pääseekö pienellä vai isolla remontilla?
Omalla on ajettu nyt 360tkm.Onko se mersun laatikolle paljon vai vähän?
Aikaisemmin oli jo varmaan puhetta siitä,että öljy oli aika tummaa ja hieman palaneen käryistä.Pohjalla oli moskaa jonkun verran.
Eräs asentaja sanoi,että eri öljymerkit reagoivat eri lailla.
Oma mielipiteeni on se,että joutui vaan aika koville traileria vedettäessä.
Onkohan kuumentunut hieman liikaa kenties?Aikaisemmin autolla ei ole vedetty juuri mitään,kun koukku laitettiin omistavaihdoksen yhteydessä.
Yhdellä tutulla on Smart box merkkinen testeri.Ajattelin,että vois kokeilla tällä seuraavaksi.Siinä on mersun oma pistoke,joten luku pitäis olla helpompaa.Ei tarvitse käydä vaihtamassa johtoja.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Nykii
Jäi vielä kertomatta siitä kaasupoljinanturista.Kerran kokeilimme sitä testerillä.Bosch laitteella kaasun määrä näkyy prosentteina.Yhden kerran
lukema pomppasi 15-25.Testattiin uudestaan ja uudestaan.Enää ei samaa tehnyt.En tiedä,mistä moinen sillä hetkellä johtui.
Pumppu laitettiin kuopiossa.Tämä pumppu oli jo toista kertaa pöydällä.Edellisellä kerralla edellinen omistaja oli vaihdattanut tiivisteet.
Nyt oli sähköosien vuoro.
Asentaja sanoi,että pumppu säädettiin ylärajoille.
Tämä oire tuli vasta vuoden päästä pumpun korjauksesta.
Kaikki tietysti on mahdollista.Moni sanoo,että korjattu pumppu kestää jo auton iän.Tapauksia on kai ollut,missä pumppu pettänyt jo neljän kuukauden päässä remontista.
Eipä taida olla mersun laatu enää,mitä ennen.
Toisaalta,empä kyllä automaattia manuaaliin vaihtaisi,vaikka on
vähän kalliimpi pitää ja huoltaa.Aikaisemmin itsellä oli amerikkalaisia.
Silloin sai kipinän näihin tomaateihin.Moni silloin sanoi,että laatikot näistä
menee.Ainakaan mulla ei koskaan ollut mitään pulmia näissä.Öljyt ja suodattimet vaihtoi,niin aina pelas.
lukema pomppasi 15-25.Testattiin uudestaan ja uudestaan.Enää ei samaa tehnyt.En tiedä,mistä moinen sillä hetkellä johtui.
Pumppu laitettiin kuopiossa.Tämä pumppu oli jo toista kertaa pöydällä.Edellisellä kerralla edellinen omistaja oli vaihdattanut tiivisteet.
Nyt oli sähköosien vuoro.
Asentaja sanoi,että pumppu säädettiin ylärajoille.
Tämä oire tuli vasta vuoden päästä pumpun korjauksesta.
Kaikki tietysti on mahdollista.Moni sanoo,että korjattu pumppu kestää jo auton iän.Tapauksia on kai ollut,missä pumppu pettänyt jo neljän kuukauden päässä remontista.
Eipä taida olla mersun laatu enää,mitä ennen.
Toisaalta,empä kyllä automaattia manuaaliin vaihtaisi,vaikka on
vähän kalliimpi pitää ja huoltaa.Aikaisemmin itsellä oli amerikkalaisia.
Silloin sai kipinän näihin tomaateihin.Moni silloin sanoi,että laatikot näistä
menee.Ainakaan mulla ei koskaan ollut mitään pulmia näissä.Öljyt ja suodattimet vaihtoi,niin aina pelas.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95