Kannen tiiviste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Kannen tiiviste

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mitkä ovat yleisimmät oireet kun kansipahvi alkaa olla vaihtokelpoinen?

Mitä kaikkea kannelle kannattaa tehdä avauksen yhteydessä?
Ei nyt mitään täysremonttia, mutta mikä olisi järkevä "huolto".
Kannelle ajettu n.300tkm.
Mitä mahtaisi kustantaa noin suunnilleen?
Kannen irroitus ja paikalleen asennus ym. talkoo työnä...
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No se vähän riippuu mitä on rikki, mutta tyypillisiä oireita ovat:

- Öljyä vesitilassa, paisarin korkissa keltaista vaahtoa
- Painetta vesitilassa, neste häviää järjestelmästä ja lämmöt nousevat, pakokaasuja löytyy myös jäähdytinjärjestelmästä, korjaamot voivat mitata tuon.
- Vettä öljytilassa, keltaista tahnaa mahdollisesti huohottimessa ja öljyntäyttökorkissa. Öljy harmaata.

Edellämainitut ovat tulosta erilaisista vioista, kaikkia ei välttämättä ole yhtäaikaa.

Kansipahvin vaihto ei ole kauhean työlästä, kansi pitää aina plaanata irtioton jälkeen ja pultit kannattaa vaihtaa sekä kaikki tiivisteet kanssa uusiksi.
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja tt »

Ja jos se tiiviste on aivan lopussa vesikanavan ja pyttyjen välillä ja vettä vuotaa pyttyyn niin käyntiin lähteminen on vaikeaa ja savukone on mahtava, valkoista ja makean hajuista savua jossa näkyvyys noin 10cm. Tätä savua tulee melkoisella nopeudella ja paljon ja ei laskeudu helposti tyynellä säällä
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Kuopiossa Venttiilipajalla maksaa 4 syl. 8v. kannen remontti(k-Line pronssi ohjurit,plaanaus,venttiilityöt,pesu,puhallus) 168€, 6 syl. n.200-250€ joten melkein kannattaa tehdä tuo täysi remontti jos kerran auki käyttää.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Viikonloppuna irrotettiin M102 2,3l -91 ~240tkm moottorista kansi. Oireet oli ontuva tyhjäkäynti ja oljyä vesitilassa.

Huomioita:

Kannenpulteissa oli X-drive kanta eikä torx kuten merkkiliikkeestä (Autobest jkl)kerrottiin.

Alfamerin kirjassa ei ollut puhetta miten irrotetaan ketjunohjain -> olivat kiinni tapeilla jotka oli painettu kanteen -> irroitetaan kiertämällä M6 pultti tapinreikään ja vetämällä siitä -> suosittelen ulosvetäjää tulee helpommin suoraan ulos.

Alfamerin kirjassa näytettyä tappia yläkuolokohdan merkiksi lohkossa ei ollut.

Kansipahvi oli palanut korpuksi ja siitä lohkesi paloja -> selvä vuotokohta löytyi.

Kansi oikaistavaksi, venttiilit hiontaan ja uudet ohjurin kumit ennen paikalleen laittoa.

Kannenpultit, kansipahvi, yläpään tiivistesarja uusiksi. Suuttimet ultraäänipesuriin.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

tt kirjoitti:Ja jos se tiiviste on aivan lopussa vesikanavan ja pyttyjen välillä ja vettä vuotaa pyttyyn niin käyntiin lähteminen on vaikeaa ja savukone on mahtava, valkoista ja makean hajuista savua jossa näkyvyys noin 10cm. Tätä savua tulee melkoisella nopeudella ja paljon ja ei laskeudu helposti tyynellä säällä
Kansipahvi antaa usein (ei aina!) simämääräisesti havaittavan merkkin työvuoronsa loppumisesta: jakotasossa musta kostealta näyttävä raita. Terveellä pahvilla jakotaso on kuiva ja harmaa.
Jos musta raita alkaa levitä lohkoon tai kanteen, niin pikainen remontti on jo tulossa.

Jos pahvi palaa sylinteristä vesi- tai öljytilaan, niin kannattaa muistella, onko tullut ajettua vähillä vesillä tai kiusattua konetta kaasujalan nilkka suorana. Ainakin kannen oikaiseminen - mahdollisesti myös lohkon - on välttämätön. Palaa nimittäin muuten kohta uudelleen samasta paikasta...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja tt »

Ei minulla ole omakohtaisia kokemuksia mainitsemastani tapausesta vaan tämä esiintyi eräässä turbosaabissa, hyi kirosana tällä foorumilla, heh.
Viimeksi muokannut tt, Ma 29.12.2003 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla vuotaa öljyä pikkaisen tiivisteen reunasta ulos, vettä saa lisätä noin sentinverran 500kilometrille. Toivottavasti ei tarvis vaihtaa pahvia.
Kone käy aika kylmänä kun lämmöt on siinä 78celsiusta.
Myös venakopan tiiviste vuotaa. Öljyt näyttävät ihan normaaleilta, seassa ei ole mitään valkoista mössöä. Mutta vettä häviää ja kone on pakosarjan alta öljyinen, sekä venakopan takareunasta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja tt »

Jos kannentiiviste vuotaa vettä ulos niin yleensä valumakohta on valkoinen koska vedessä olevat suolat ja muut jäävät veeden haihduttua, siis jos vuoto on lämpimässä koneenosassa ja yleensähän useat kohdat ovat kuumia.
Vastaa Viestiin