300 GD:n turbotus
300 GD:n turbotus
Tässä joku aika sitten löysin varastosta 617:sen turbo sarjan. Ollut hyllyssä reilu 10 vuotta ja nyt on syttynyt kipinä GD:n turbotukseen. Turbo on Rajay. Aukot on pako 64 mm ja imu 60 mm. Eli melko reippaan kokoinen. Hukkaporttia ei ole. On ollut joskus henkilö Mersussa ja vissiin jopa toiminut. Kaveri kertoi että samaa turboa on Ursuksen maahantuoja käyttänyt uusien traktoreiden turbotukseen....Tiedä häntä mutta minkälaisia mielipiteitä moinen ahdin herättää ja miten sen toimivuus automaatti GD:ssä ?
Ei kai siinä muuta kun pultaa kiinni ja koita, lähetä eka pumppu johonkin säädettäväksi ja sit hilut kiinni
ei se ainakaan huonommin kulje
voiha siihen sit vaihtaa pienemmän ahtimen missä on portti, jos on liika ylävetonen
ei se ainakaan huonommin kulje
voiha siihen sit vaihtaa pienemmän ahtimen missä on portti, jos on liika ylävetonen
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Kyllä niistä aukoista on kysymys. Projekti etenee edelleen vain päässä koska työt sotkee näitä harrasteita. Kunhan tuota aikaa alkaa jäädä, niin tarkoitus olis aloittaa tympeämmästä päästä eli pakoputki uusiksi. GD:ssä pikku hankala homma koska putki luikertelee etukardaanin ja korin välissä ja takana menee tankin yli. Toisena öljypohjan irroitus ja reijän teko turbon paluuöjylle. Ei pitäisi olla hankala mutta jotenkin tympii se pulttien punominen. Kolmanneksi pitäs hiukka muokata imusarjan lähtöjä, koska tarkoitus olisi laittaa kuuleri keulaan. Ei niinkään tehojen takia vaan paremman jäähdytyksen takia. Koneella on ajettu n.30 000 km täysremontin jälkeen ja voi olla että ilman kuuleria männän laki kuumenee liikaa ja voi olla välykset vähissä...Tarkoituksena olisi nostaa tehoja n. 120-130 hepan tienoille. Eli maltillisesti. Jos tässä matkanvarrella sattuisi hukkiksella oleva turbo löytymään niin olisihan se toiminnaltaan parempi. Mutta kunhan tuo kevät aurinko(?!) nousee korkeammalle niin eiköhän se tästä teoiksi pikkuhiljaa muutu. Onneksi saan kaverilta vähän tietotaitoa. Hän laittoi avolava Nissaniin Cedrikin kutosdieseliin. Jäi vielä tehokatosta 1 kilowatti vajaaksi. No hän nokkelana kaverina laittoi kaksi(2) Pajeron turboa antamaan lisähappea. Nyt tuli se puuttuva kilowatti ja vähän enempikin...
Kannattaa muuten jättää se pakoputken ulostulo suosiolla johonkin siihen takarenkaan etupuolelle. Meinaan tankin yli ei tahdo sitten kirveelläkään saada menemään yli 2,25" putkea. Ja samalla säästyy useammalta sadalta kirosanalta....HMK kirjoitti:Kyllä niistä aukoista on kysymys. Projekti etenee edelleen vain päässä koska työt sotkee näitä harrasteita. Kunhan tuota aikaa alkaa jäädä, niin tarkoitus olis aloittaa tympeämmästä päästä eli pakoputki uusiksi. GD:ssä pikku hankala homma koska putki luikertelee etukardaanin ja korin välissä ja takana menee tankin yli...

"nimim. 2 pakoputkea G-meseen vääntänyt"
Kannatetaan! Nykyiset säädökset sallivat, ainakin essonbaarin mukaan, pakoputken ulostulon myös pelkääjän puolelle. Miulla ainaski kelpas leimalle (vaikka ei muuten kelvannutkaanJuhoK kirjoitti:Kannattaa muuten jättää se pakoputken ulostulo suosiolla johonkin siihen takarenkaan etupuolelle.HMK kirjoitti:GD:ssä pikku hankala homma koska putki luikertelee etukardaanin ja korin välissä ja takana menee tankin yli...

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Muistaakseni pitää olla taitettu maatakohti 45 astetta tjms. jos on sinne jalkakäytävälle se suunattu. Kannattaa piirtää paperille suunnitelma ja käydä konttorilla kysymässä, siinä vaiheessa se ei maksa mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Olen kuullut tuosta pakoputki hommasta ihan samaa eli sen saisi vetää myös oikealta ulos. Olis helpompi ja ja meteli olis pienempi kuin kuskin puolelta ulos vedettynä. Pitää käydä konttorilta varmistamassa asia. Taitaa tulla ajankohtaiseksi vähän liian aikaisin kun tankin etupuolella on putkessa katkeama ja pörinä on kuin T-fordissa. Ajanpuute vaivaa mutta pitää tehä kun kerkiää...tai kun on pakko.
Niin rikokseen yllyttämisestä voi saada saman rangaistuksen kun itse rikoksen tekijä... No ei se ole enää rikollista vetää pakoputki apukuskin puolelle, kunhan ei osoita sivulle. Minä laitoin putken samalla tavalla kuin 463 sarjan diesel autoissa, kelpaamisen puolesta on tähän asti kelvannu, myös sille katsastus-setälle.
GD 300turbo aut -81
Työkiireiden hiukan helpottaessa on voinut pikkuhiljaa ajatusta siirtää harrasteenkin puolelle. Päivänä muutamana otin taas Rajayn työn alle. Välyksiä kokeillessani huomasin myös päittäisvälystä mikä oli aikaisemmin huomaamatta. No soitin turbohuoltoon jos tehtäis remppaa ahtimeen mutta kaveri kyseli että oonko mie kalamiehiä, mie sanoin että en. Kaveri harmitteli sitä ja sano että Rajaysta saisi hyvän verkon painon! Viiteen vuoteen niitä ei ole enää tehty ja korjaus osat on sen verran arvokkaat että kannattaa ostaa toisen merkkinen turbo. Eli Garret tai Holset olisi yleisimpiä mutta nyt minua kiinnostaisi mikä koko em. merkeistä olis passeli GD:hen ? Ei tarvi olla mikään ämpärin kokoinen koska teho tavoitteet ei ole superturbo luokkaa.
Osta vakio 124 300 turbo dieselin ahdin. niitä on suomi pullollaan eli joka narikassa myytävänä uusia ja käytettyjä
kaverilla saattais olla ylimääräinen, kysyn huomenna
Olis myytävänä ja alkuputki tulee kaupanpäälle 250e 0500-845106
kaverilla saattais olla ylimääräinen, kysyn huomenna
Olis myytävänä ja alkuputki tulee kaupanpäälle 250e 0500-845106
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Nyt alkaisi olla turbotusta varten kamat varattuna mm. Garret, kuuleri, putket ym. ym. Mutta vielä pitäs jostain keksiä pakokaasun lämpömittari. Eli mikä olisi riittävän hyvä/edullinen ? Hinta haarukkaa on näköjään 130 € - 350 € mutta jos kellä on asiasta kokemusta niin palaute on tervetullut. Toiseksi onko kenelläkään kokemusta kuinka korkeita pakokaasun lämpöjä turbotettu vapari kestää hetkittäin/jatkuvasti ?
Nyt olis GD turbotettu. Vaikka ei mikään superturbo tullutkaan, niin voiman lisä on ihan tuntuva. Nimenomaan voiman; koska vääntöä tuli reippaasti alakierroksille. Ei tarvi aina polkea poljin lattiassa vaan kulkee melkein pinta kaasulla. Jopa niin pinta kaasulla että automaatti heittää liian aikaisin isompaa sisään. Kiihtyvyydestä sen verran että ennen turbotusta erääseen mittauspisteeseen kaasu pohjassa kiihdytettäessä nopeus oli 70 km/h, nyt 85 km/h. Eli jonkin verran on tehoja tullut lisää. Moottorin lämpö nousi n.10 astetta, mutta mittarin tarkkuudesta ei ole takeita kun alkuperäinen on korvattu Bilteman mittarilla. Pitää vissiin VDO hommata. Ahtoja on max. 0.6 . Syöttöä lisäsin n. pari kierrosta, savuta ei ollenkaan vaikka pumpussa ei ole paine ohjausta. Sitten se mutta mutta osasto. Turbo lähtee ahtamaan 4. vaihteella jo 45 nopeudessa tasa kaasulla. 50:ssä on ahtoja jo 0.3 ja 60:ssä 0.5. Pako paineet on 0.25-0.3 yli ahtopaineen; eli pakopesä on liian pieni. Toisaaltaan 50 vauhdissa kun polkaisee vähän kaasua niin paineet on heti 0.6 eli reagoi välittömästi kaasuun. Matka ajossa paineet on 0.5. Siis tarttee tehrä jotain ettei kone poksahtaisi ennen aikojaan, tuo GD kun ei ole mikään keijukainen ja ilmanvastustakin on ihan riittävästi. Kivahan sillä nyt on ajella lukuunottamatta vapaavirtaus filtteriä. Imuäänet on kuin helvetinmoinen kompressori jytkyttäisi konehuoneessa. Taajama ajossa vielä jaksaa kuunnella mutta matka ajossa tuntuu että on tärykalvot vastakkain. Kone huoneessa on sen verran ahdasta että aikomus olisi laittaa LN 65 Hiluxin ilmanputsari kunhan jostakin löytäisin. On tähän mennessä ainut mikä sopisi kokonaan konepellin alle. Joutuu sitäkin hiukka modifioimaan mutta ei ongelma. Tehojakin siinä voi menettää mutta kuulo säilyisi. Summasummarum. Kokonaisuudessa olen tyytyväinen projektiin; kulkee entiseen nähden herkemmin ja ollut kivaa tekemistä. Ja on vielä kehittämisen varaa eli jutussa voi mennä koko ajan eteenpäin. Kuvia tulee sitten myöhemmin kunhan keretään.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Kyllä sieltä tankin yli menee 3" hormi kun vaan laittaa menemään, ahdasta on ja hiukan aikaa ottaa mutta sopii.JuhoK kirjoitti:Kannattaa muuten jättää se pakoputken ulostulo suosiolla johonkin siihen takarenkaan etupuolelle. Meinaan tankin yli ei tahdo sitten kirveelläkään saada menemään yli 2,25" putkea. Ja samalla säästyy useammalta sadalta kirosanalta....HMK kirjoitti:Kyllä niistä aukoista on kysymys. Projekti etenee edelleen vain päässä koska työt sotkee näitä harrasteita. Kunhan tuota aikaa alkaa jäädä, niin tarkoitus olis aloittaa tympeämmästä päästä eli pakoputki uusiksi. GD:ssä pikku hankala homma koska putki luikertelee etukardaanin ja korin välissä ja takana menee tankin yli...
"nimim. 2 pakoputkea G-meseen vääntänyt"
"nimim. tehty on
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Mie menin siitä mistä rima on matalin eli vedin korin ja rungon välistä putken suoraan alas, siitä taakse rungon kuvetta ja takapyörän etupuolelta ulos. Entistä putkea irroittaessa rälläkkä soi. Ei meinannut sopia tulemaan pois, eikä ollut kuin 2" putki. Kyllä mie hattua nostan sulle Mikko, ei joka kaverilla onnistu. Vaatii vissiin tukevat kiinnikkeet ettei kolise koriin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
- Mikko Vuorsola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 159
- Liittynyt: To 07.07.2005 13:30
- Paikkakunta: PORI
Joo, kyllä kiinnikkeet täytyy olla kunnossa, alkupereiset ne kyllä on, mutta ehjät. Mulla pakoputki tosin loppuu suoraan auton taakse, siihen kohtaan mistä putki tulee tankin yli, olen jättänyt sen oikeaan takakulmaan menevän osan pois koska auto on offrad käytössä ja vanha putki oli sieltä takulmasta aina rutussa. Niin ja joku saattaa ihmetellä että miksi piti yleensäkkään laittaa 3" putki GD:hen??? Olen vaihtanut moottoriksi OM603 turbon, WRC evo Lancer:in ahtimella, coolerilla ja 7mm mynäpumpulla.
...harvoin muuten näkee ihmisellä niin maansa myynyttä ilmettä kuin tuossa hiljattain eräällä Volvojätkällä. Lähdin Porissa lentokentän rampista VT2:selle, kiihdytyskaistaa pikkuhiljaa kiihdyttelin ja ktselin että mihinkä väliin sitä sopisi, vierellä ajoi joku sälli ihan bränikällä turbodiesel farmari Volvolla beibe vieressä, jäbä meinasi kait ettei päästä vanhaa maasturia haisemaan eteensä ja löi kaasun pohjaan,Volvon keulakin kohosi huomattavasti, ajattelin että noinkos poika meinaat ja napsautin kojelaudan ahtopaineen valintakatkasijasta ahdot 1,8 kiloon, kaasupoljin "jänis" asentoon ja jätin Volvopariskunnan hölmistyneenä tumman pilven sekaan. Ilmeet oli kyllä hyvät, ensin molemmat katsoi että mitä kettua nyt tapahtuu, ja sitten beibe katsoi jätkää kysyvästi miksi näin tapahtui.
Vieläkin kirpoaa hymy huulille kun muistelee tapahtumaa.
...harvoin muuten näkee ihmisellä niin maansa myynyttä ilmettä kuin tuossa hiljattain eräällä Volvojätkällä. Lähdin Porissa lentokentän rampista VT2:selle, kiihdytyskaistaa pikkuhiljaa kiihdyttelin ja ktselin että mihinkä väliin sitä sopisi, vierellä ajoi joku sälli ihan bränikällä turbodiesel farmari Volvolla beibe vieressä, jäbä meinasi kait ettei päästä vanhaa maasturia haisemaan eteensä ja löi kaasun pohjaan,Volvon keulakin kohosi huomattavasti, ajattelin että noinkos poika meinaat ja napsautin kojelaudan ahtopaineen valintakatkasijasta ahdot 1,8 kiloon, kaasupoljin "jänis" asentoon ja jätin Volvopariskunnan hölmistyneenä tumman pilven sekaan. Ilmeet oli kyllä hyvät, ensin molemmat katsoi että mitä kettua nyt tapahtuu, ja sitten beibe katsoi jätkää kysyvästi miksi näin tapahtui.
Vieläkin kirpoaa hymy huulille kun muistelee tapahtumaa.
Kyllä tästä pääsee, se vaan näyttää vähän jyrkältä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
******************************************************
G55AMG Kompressor
GD300 OM603 Mynä-Turbo
GD250
GE500 M119 Aavikkokilpuri
GD300 OM606 + Unimog porttaalit (rakenteilla)
GD 300
GD 300
Actros 4165 8X6 SLT
Actros 4150 8X8
Sprinter 319CDI
Sprinter 318CDI
Sprinter 313CDI
Sprinter 518CDI
170DA vm 1952
MAN KAT1 A1 8X8
Liuta muita vempeleitä...
Nyt vihdoin ja viimein näitä kuvia.
Sarja odottamassa asennusta.

Kuuleri kiinni.

Asennettuna.

Oikealta.

Vasemmalta.

Rojekti jatkuu, ja tarvii isomman pakopesän turboon ja kunnon filtterin imupuolelle. Vielä kummittelee mielessä pumppu isommilla elementeillä ja paineohjauksella.
Sarja odottamassa asennusta.

Kuuleri kiinni.

Asennettuna.

Oikealta.

Vasemmalta.

Rojekti jatkuu, ja tarvii isomman pakopesän turboon ja kunnon filtterin imupuolelle. Vielä kummittelee mielessä pumppu isommilla elementeillä ja paineohjauksella.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
No niin. Onnistuihan ne.
Viimeksi muokannut HMK, La 04.08.2007 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
En olisi itse kovinkaan huolissani sen "liian aikaisen" ahtamisen kanssa, kun ahtopaine on noinkin alas rajoitettu, mutta katsot vain ettei pakopaine koskaan nouse yli kahden baarin. Mikäli nouse niin sitten raoitetulla syötöllä kunnes saa suuremman ahtimen pakopesän.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Se minua hiukka hirvittää kun vedättää kolmosella reilun 80 niin pakopaineet on jo kilossa ja ahdot 0.6. Mutta reagointi on todella herkkää; kaasua kun polkaisee, pomppaa pakopaineet välittömästi 0.9 ja murto osa sekunnissa ahdot on 0.5. Mutta tässä vaiheessa pitää vielä malttaa noiden ahtojen kanssa ennenkuin saan isomman pakopesän tai muuten sopivamman turbon. Kyseessä on kuitenkin työauto joka pitäs pelittää joka arki.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Kyllä ne pakopaineet saa nousta ennen ahtoja, silleen mullakin on...ja paikallaan polkiessa ahtaa jopa barin verran. Keroo vain että on herkka ahdin, eli semmonen hyvä katukäyttöön.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo ahtojen ja pakopaineiden nousuhan on ihan ok mutta kun kierrosten noustessa vedätettäessä pakopaineet lähes tuplautuu niin se lisää turhaa lämpökuormaa. Siks ei viitsi vielä tehorajoja kokeilla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto