W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Viesti Kirjoittaja tero »

Kun nyt olen kyselypäällä...

Jos haluaa asentaa hälyttimen kaukoohjauksella tuollaiseen W126 koriin jossa on alipaineella toimiva keskuslukko niin miten tuo tehdään.

Mitä kuskin oven lukko ohjaa ? onko siellä joku kosketin joka ohjaa magneetiiventtiliä vai miten toi on toteutettu ?

Vai ohjaako se suoraan jotain alipainehärveliä ? - mitä silloin ? tuleeko siihen joku ohjaussysteemi vai mitä ?

,Tero
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Re: W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Viesti Kirjoittaja Saul »

tero kirjoitti: Vai ohjaako se suoraan jotain alipainehärveliä ? - mitä silloin ? tuleeko siihen joku ohjaussysteemi vai mitä ?
Mielestäni ainakin Cobralla on sellanen alipainehärveli, jolla se keskuslukon ohjaus onnistuu. On varmaan muillakin merkeillä. Omassa romussani keskuslukko on (mersupiireissä) kerettiläisesti sähköllä toimiva... ;) Eipähän ainakaan vuoda! :D
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Omaani pistin Enforcerin hälyn jossa ainakin kytkentä helppo.
Itse laitteessa pari erilaista relettä joista toisella saadaan mersun vaihtuvanapainen sydeemi ohjattua.Ainoastaan yksi johto tarvitsi keskuslukkohommeleihin kytkeä.Ainakin satakaksnelkussa oikean värinen johto löytyi helposti pumpun (takapenkin alla) vierestä!
Ainakin siltä osin ohjeetkin olivat selvät, mitä ei voi sanoa loppuosasta...
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Viesti Kirjoittaja tero »

tero kirjoitti:Kun nyt olen kyselypäällä...

Jos haluaa asentaa hälyttimen kaukoohjauksella tuollaiseen W126 koriin jossa on alipaineella toimiva keskuslukko niin miten tuo tehdään.

Mitä kuskin oven lukko ohjaa ? onko siellä joku kosketin joka ohjaa magneetiiventtiliä vai miten toi on toteutettu ?

Vai ohjaako se suoraan jotain alipainehärveliä ? - mitä silloin ? tuleeko siihen joku ohjaussysteemi vai mitä ?

,Tero
Itse itselleni vastaten:

'83 S-mersussa on siis sähkö-pneumaattinen keskuslukko.

Kuljettajan oveen tulee sähköjohdot ja ne menevät sieltä takaluukkuun, vararenkaan kyljessä olevaan ilmapumppuun josta menee letkut kaikkiin oviin paitsi kuljettajan oveen.

Kun kuljettajan lukko suljetaan/avataan niin kytkin vaihtaa niiden kahden takaluukkuun menevän piuhan polariteettiä siten että ilmapumppu käy joko etu tai takaperin eli tuottaa joko painetta tai alipainetta.

Tällä paineella/alipaineella sitten lukitaan/avataan muut ovet.

Koska kuljettajan ovessa ei ole mitään automaatista lukitusta niin hälyttimen tai muun keskuslukon kauko-ohjausta asennettaessa niin täytyy asentaa kuljettajan oveen yksi ylimääräinen sähköinen keskuslukon moottori. Kun tämä sitten avaa/sulkee kuljettajan oven niin alkuperäinen painesysteemi huolehtii muista ovista.

Itse hankin DEFA:n hälyttimeen lisäkomponenttina saatavan lukkomoottorin jonka pienellä säätämisellä sai oveen asennettua.


Oikeaoppisesti niin olisi pitänyt hankkia yksi alipaineella toimiva lukitusmoottori lisää ja asentaa se sinne kuljettajan oveen, mutta menkööt nyt näin kerettiläisesti tällä kertaa.

tero.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

tero kirjoitti: Koska kuljettajan ovessa ei ole mitään automaatista lukitusta niin hälyttimen tai muun keskuslukon kauko-ohjausta asennettaessa niin täytyy asentaa kuljettajan oveen yksi ylimääräinen sähköinen keskuslukon moottori. Kun tämä sitten avaa/sulkee kuljettajan oven niin alkuperäinen painesysteemi huolehtii muista ovista.
Ei tarvitse kuskin oveen ylimääräistä venttiiliä 126:ssa, kuskin oveen tulee ilmaletku ja sähkö, siellä on lukon avaava/sulkeva venttiili ja keskuspumpun sähkökytkin.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: W126 hälytin - alipaine keskulukko - miten ?

Viesti Kirjoittaja tero »

SEV8 kirjoitti:
tero kirjoitti: Koska kuljettajan ovessa ei ole mitään automaatista lukitusta niin hälyttimen tai muun keskuslukon kauko-ohjausta asennettaessa niin täytyy asentaa kuljettajan oveen yksi ylimääräinen sähköinen keskuslukon moottori. Kun tämä sitten avaa/sulkee kuljettajan oven niin alkuperäinen painesysteemi huolehtii muista ovista.
Ei tarvitse kuskin oveen ylimääräistä venttiiliä 126:ssa, kuskin oveen tulee ilmaletku ja sähkö, siellä on lukon avaava/sulkeva venttiili ja keskuspumpun sähkökytkin.

Ovi on tälläkin hetkellä auki eikä sinne tule ilmaletkua, ainoastaan sähkö. Minulle on kerrottu että vuoden 85 facelift toi tämän ilmaletkun myös kuljettajan oveen mutta koska oma on '83 mallia niin en voi asiaa varmistaa.

tero.
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Minulla on -85 126 (ennen faceliftiä), ja siinä on kuskin ovessakin paineilmasylinteri. Minulla on myös tehtaan tekemä kaaviokuva keskuslukon toiminnasta (ennen faceliftiä), missä myös on kuljettajan ovessa ko.sylinteri. Ettei vain sinulla ole riisuttu pois tätä? Voi olla myös poikkeus, pitäisi melkein tarkastaa.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

SEV8 kirjoitti:Minulla on -85 126 (ennen faceliftiä), ja siinä on kuskin ovessakin paineilmasylinteri. Minulla on myös tehtaan tekemä kaaviokuva keskuslukon toiminnasta (ennen faceliftiä), missä myös on kuljettajan ovessa ko.sylinteri. Ettei vain sinulla ole riisuttu pois tätä? Voi olla myös poikkeus, pitäisi melkein tarkastaa.
Auto on ollut perheessä uudesta saakka joten voin vakuuttaa että siitä ei ole riisuttu pois mitään. Kävin tänään veholla ja tutkimme yhdessä noiden eri vuosimallien kaaviokuvia kuitenkaan löytämättä sellaista yhdistelmää jossa olisi ollut paineilmasylinteriä myös kuljettajan ovessa.

Siksi olisin kiinnostunut tuon kaaviokuvan alkuperästä. Olisiko mahdollisesti kyseessä tuontiauto? Ilmeisesti noita erilaisia yhdistelmiä on kuitenkin ollut erilaisia joten en pidä mahdottomana että juuri 85 tuota sinun autossa olevaa yhdistemää on asennettu.

Sittemminhän siirryttiin pois paineilmasta ja asennettiin sähköiset moottorit kaikkiin oviin.

terv. Tero
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Mielenkiintoista. Kaaviokuva on Typ 126 Service CD:ltä, joka on MB:n tekemä. Minun pitäisi tarkastaa versiot CD:ltä. Paineilmaa käytettiin joka 126:n keskuslukossa, siitä sentään olemme kaiketi yhtä mieltä. :roll:
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

SEV8 kirjoitti:Mielenkiintoista. Kaaviokuva on Typ 126 Service CD:ltä, joka on MB:n tekemä. Minun pitäisi tarkastaa versiot CD:ltä. Paineilmaa käytettiin joka 126:n keskuslukossa, siitä sentään olemme kaiketi yhtä mieltä. :roll:

Sitten voitkin itse asiassa auttaa minua. Omasta siis löytyy tällaiset: http://212.226.155.236/~tero/pictures/i ... kkoTH.html

kuskin ovessa on siis ainostaan liitännät niille kolmelle sähköjohdolle eikä mitään nippaa paineilmalle. Kotelo ei myöskään ole mitenkään ilmatiivis. Apparin puolella sitten löytyy ilmapalje ja letkunippa ja kotelo on tiivis. Mutta ei mitään sähköliitäntää.

Kun sinulla on tuo varaosaCD niin voisitko katsoa sieltä sellaisen kuljettajan oven modulin jossa nyt sitten olisi molemmat. Siis sekä sähkö-ohjaus että tuo paljetoiminto. Kun vehon CD:iltä emme tuollaista onistuneet löytämään. Jos voisit kertoa k.o. osan varaosanumeron niin voisin helposti pyytää vehoa tilaamaan sellaisen.


terv. Tero
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Valitettavasti CD:ltä löytyvät varaosanumerot vain korjauksessa tarvittaville erikoistyökaluille, mutta ei varaosille. Kaikki muu sieltä oikeastaan löytyy. CD:n hommasin täältä: http://www.mbatc.de/service/service_cd/index.htm Varaosanumerot löytyvät EPC:ltä. Vehon myyjän pitäisi ilman muuta löytää sähkö/ilmaventtiili sieltä EPC:ltä! Pyydä niitä etsimään varaosanumero apukuskin puoleiselle venttiilille :D
Vastaa Viestiin