w124 250D -91 nykii

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

w124 250D -91 nykii

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Terve

Mikähän mahtaa olla tuossa, kun nopeasti vaihdettaessa vaihdetta isompaan
voi laatikon rattaat rusahtaa ja jos koittaa nostaa kytkimen nopeasti vaihteilla 1-2 niin auto nykii, mutta rauhassa kun vaihdon tekee ja nostaa kytkimen rauhassa, niin toimii ihan normaalisti. (eli kisavaihdon voi unohtaa) Mitään jurinoita auto ei pidä ja eikä mitään ääntäkään kuulu. Olisko kyseessä vain painelaari mikä on väsynyt eikä jaksa enään irroittaa nopeasti? Kytkin ilmeisesti on alkpeäinen
jolla on se 704tkm nyt rullattu. Rauhallisessa ajossa ei se kyllä tunnu luistavan taikka mitään. Nafta suodatin tuli juuri vaihdettua. Myös ilmansuodatin. Eikä auto nyi mitenkään kun vaihteella kiihdyttää, vain vaihtaessa..

Tarvisi tämä sitten laittaakin kuntoon, kun kaupat menikin puihin tuosta
300 turbo dieselistä, kun kaupan menikin jo. Noh eipä tarvinnu lähteä taas
ajelemaan oluun päin..
Vaikutti kyllä hyvältä vaikka olikin valkonen..
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1010222
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Eikö keltään löydy varmaa tietoa?
220.128 Black Mirror
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

vois olla kardaanin vaimennin kumet menny ja kannattaa uusia myös vaihdelaatikon alta kumi. jos vaihtaa niitä niin pitää kasata just samoihin kohtiin että pysyy tasapainossa eli merkkaa huolella saumat ja varoo ettei luiskaha booreilta
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Jotenkin tuntuu oireet samanlaisilta kun oli itellä edellisessä 200D:ssä. Lopulta peli johti siihen että painelaakeri meni läpi asetelmasta ja katkoi levyjousien nokat. Jos irroitus tapahtuu aivan lähellä polkimen yläasentoa on levy lopuillaan, mutta jos joudut polkemaan aivan pohjaan ja koko matkan tuntuu jäykältä levy on aivan loppu. Käy vertaan joltain kaverilta ehjää kunnossa olevaa kytkinpoljinta niin huomaat kyllä eron kuluneeseen varsikin siinä polkimen jäykkydessä.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

peehoo7 kirjoitti:Jotenkin tuntuu oireet samanlaisilta kun oli itellä edellisessä 200D:ssä. Lopulta peli johti siihen että painelaakeri meni läpi asetelmasta ja katkoi levyjousien nokat. Jos irroitus tapahtuu aivan lähellä polkimen yläasentoa on levy lopuillaan, mutta jos joudut polkemaan aivan pohjaan ja koko matkan tuntuu jäykältä levy on aivan loppu. Käy vertaan joltain kaverilta ehjää kunnossa olevaa kytkinpoljinta niin huomaat kyllä eron kuluneeseen varsikin siinä polkimen jäykkydessä.
Ei se jäykältä tunnu laisinkaan. Noh en ole pahemmin näitten manuaalimersujen kanssa pelannu aikasemmin. Taitaapi se olla tuo kytkin vaihtokunnossa sillä aika ylhäältä se vasta vapauttaa Tuntuu että se kytkimen väli on hemmetin pitkä. Ottaa jo alhaalta ja vapauttaa aika ylhäältä.
220.128 Black Mirror
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Tuntuu että se kytkimen väli on hemmetin pitkä. Ottaa jo alhaalta ja vapauttaa aika ylhäältä.[/quote]

Juuri tätä tarkoitin, joudut polkemaan kokomatkan levyjousta vastaan. Uudella levyllä alku on kuin polkisit tyhjää ja sitten tulee tuntuma levyjouseen hyvin lyhyellä matkalla, jossa myös irroitus ja kiinniotto tapahtuu.
Avatar
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 02.11.2006 07:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Vois olla vaihdelaatikon ja kardaanin välinen kumilimppu,
siitä pulltien reijässä olevat holkit voi olla irti kumista tai
moottorinkumit voi olla kans huonot, vai onks noi jo katottu ?
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

urkki63 kirjoitti:Vois olla vaihdelaatikon ja kardaanin välinen kumilimppu,
siitä pulltien reijässä olevat holkit voi olla irti kumista tai
moottorinkumit voi olla kans huonot, vai onks noi jo katottu ?
On tarkastettu. Mersupajan mies kävi paikat tosta läpi marraskuussa kun ostin tuon auton. Tarkastettiin kaikki öljyt ja nesteet. Laakerit, nivelet jne.
Kardaani on tarkastettu. Tai ainakin luulin että on tuon kumilimpun tarkastanu. Mottorin kumit on ainaskin ok.

Tarkennusta tuohon, että jos nopeasti vaihtaa niin yleensä se rusahtaa tossa kakkosvaihdetta pistettäessä sisään.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

peehoo7 kirjoitti:Tuntuu että se kytkimen väli on hemmetin pitkä. Ottaa jo alhaalta ja vapauttaa aika ylhäältä.
Juuri tätä tarkoitin, joudut polkemaan kokomatkan levyjousta vastaan. Uudella levyllä alku on kuin polkisit tyhjää ja sitten tulee tuntuma levyjouseen hyvin lyhyellä matkalla, jossa myös irroitus ja kiinniotto tapahtuu.[/quote]

Luulenpa että kytkin menee vaihtoon tässä. Sillä en minä huomaa oikeen mitään suurempaa tyhjää väliä kytkimessä. Samalta se melkein tuntuu koko matkan.
220.128 Black Mirror
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: w124 250D -91 nykii

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Kryptonite kirjoitti:Terve

Mikähän mahtaa olla tuossa, kun nopeasti vaihdettaessa vaihdetta isompaan
voi laatikon rattaat rusahtaa ja jos koittaa nostaa kytkimen nopeasti vaihteilla 1-2 niin auto nykii, mutta rauhassa kun vaihdon tekee ja nostaa kytkimen rauhassa, niin toimii ihan normaalisti. (eli kisavaihdon voi unohtaa) Mitään jurinoita auto ei pidä ja eikä mitään ääntäkään kuulu. Olisko kyseessä vain painelaari mikä on väsynyt eikä jaksa enään irroittaa nopeasti? Kytkin ilmeisesti on alkpeäinen
Rusahdus vaihteistossa johtuu syngronirenkaista. Vaihteiston avaus tiedossa jos haluat kisalootan(muuten ei mitään hätää). Painelaakeri ei aiheuta moista. Kytkimen nosto nopeasti aiheuttaa kardaanin kuminiveliin epätasaisen puristuksen(kuuluu kumin pomppauksina), mikä on normaalia takavetoisissa.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Kryptonite kirjoitti:
peehoo7 kirjoitti:Tuntuu että se kytkimen väli on hemmetin pitkä. Ottaa jo alhaalta ja vapauttaa aika ylhäältä.
Juuri tätä tarkoitin, joudut polkemaan kokomatkan levyjousta vastaan. Uudella levyllä alku on kuin polkisit tyhjää ja sitten tulee tuntuma levyjouseen hyvin lyhyellä matkalla, jossa myös irroitus ja kiinniotto tapahtuu.
Luulenpa että kytkin menee vaihtoon tässä. Sillä en minä huomaa oikeen mitään suurempaa tyhjää väliä kytkimessä. Samalta se melkein tuntuu koko matkan.[/quote]
Lainaus: Tuntuu että se kytkimen väli on hemmetin pitkä. Ottaa jo alhaalta ja vapauttaa aika ylhäältä

Mb.n ominaisuus. Et saa selville kuin mittaamalla työsylinterin ja laatikonkopan välistä, missä on levyn oikea mittauspiste.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: w124 250D -91 nykii

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

soininen kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Terve

Mikähän mahtaa olla tuossa, kun nopeasti vaihdettaessa vaihdetta isompaan
voi laatikon rattaat rusahtaa ja jos koittaa nostaa kytkimen nopeasti vaihteilla 1-2 niin auto nykii, mutta rauhassa kun vaihdon tekee ja nostaa kytkimen rauhassa, niin toimii ihan normaalisti. (eli kisavaihdon voi unohtaa) Mitään jurinoita auto ei pidä ja eikä mitään ääntäkään kuulu. Olisko kyseessä vain painelaari mikä on väsynyt eikä jaksa enään irroittaa nopeasti? Kytkin ilmeisesti on alkpeäinen
Rusahdus vaihteistossa johtuu syngronirenkaista. Vaihteiston avaus tiedossa jos haluat kisalootan(muuten ei mitään hätää). Painelaakeri ei aiheuta moista. Kytkimen nosto nopeasti aiheuttaa kardaanin kuminiveliin epätasaisen puristuksen(kuuluu kumin pomppauksina), mikä on normaalia takavetoisissa.
Aijaa. Minä kun luulin että tuo rusahdun kuuluu siksi, kun tuo kytkin ei irrota tarpeeksi nopeasti tuota voimansiirtoa ja laatikossa pyörii ne rattaat
ja kun koittaa lyödä vaihdetta silmään niin rusahtaa. Taas kun odottaa sen 2s kauemmin kytkin pohjassa, niin voiman siirto on katkennut ja rattaat on kohdillansa, ja vaihde menee nätisti päälle. Pitää vaihdot rauhallisina, niin menee nätisti.
220.128 Black Mirror
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: w124 250D -91 nykii

Viesti Kirjoittaja Soininen »

Kryptonite kirjoitti:
soininen kirjoitti: Rusahdus vaihteistossa johtuu syngronirenkaista. Kytkimen nosto nopeasti aiheuttaa kardaanin kuminiveliin epätasaisen puristuksen(kuuluu kumin pomppauksina), mikä on normaalia takavetoisissa.
Aijaa. Minä kun luulin että tuo rusahdun kuuluu siksi, kun tuo kytkin ei irrota tarpeeksi nopeasti tuota voimansiirtoa ja laatikossa pyörii ne rattaat
ja kun koittaa lyödä vaihdetta silmään niin rusahtaa. Taas kun odottaa sen 2s kauemmin kytkin pohjassa, niin rattaa on kohdillansa, ja vaihde menee nätisti päälle. Pitää vaihdot rauhallisina, niin menee nätisti.
Selvät oireet. Kytkimen ollessa viallinen joka vaihde rusahtaisi, Myös
1,4,5 ja R vaihteet rusahtaa. Synkronirenkaiden tehtävä vaihteistossa on jarruttaa/kiihdyttää vaihteisto moottorin/perän kanssa samalle "taajuudelle".
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

jatkokertomus.

Tänään sitten töistä lähdettäessä meni sitten kaikki kolme vaihdetta meni todella raskaasti sisään. Eli 1-3 (hitaasti vaihdettaessa) Eli laatikko tuntui tosi jäykältä. Forssan päässä taas sitten pienetkin vaihteet meni nätisti. Aivan kuin se olisi vaikuttanut että jokin olisi lämmennyt. Tuntunut että vaihteet menevät kylmänä joka päivä huonommin sisään. Tämä päivä oli jo todella paha. Laatikkoon on vaihdettu öljyt keväällä ja marraskuun alussa ne on tarkastettu. Tuntuu myös että tuo nykimis ongelma kuumalla koneella on melkein olematon..

Tuli tilattua nyt tammikuun alkuun kytkinremppa.. Saa nähdä mitä tapahtuu..
220.128 Black Mirror
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Kytkin ei selvästikkään iroita kunnolla. Syy voi mielestäni olla kahdenlainen, joko aiemmin kuvaamani liikematkan loppuminen kun levy ja asetelma ovat kuluneita tai levyyn päässyt rasva joka aiheuttaa hitaan ja tahmean irroittamisen. Rasva voi aiheuttaa myös terävän täräyttävän kiinnioton kun kytkintä nostaa( kuvaamasi nykiminen???). Ensiapuna voisi koittaa luistattaa kytkintä reilusti hetkenaikaa jolloin se lämpenee rajusti ja polttaa öljyä pois levyn pinnalta (ei enämpää kuin että vähän haiskahtaa). Jos luistatus auttaa varaudu öljyvuotojen korjaamiseen kytkinrempan aikana.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Tänään hain auton kytkinremontista, ja nyt toimii kuin unelma uuden Kytkinpaketin (SACHS) ansioista..
Oli kuulemma tuo painelaakeri ihan loppu, niin kuin itse epäilin, mutta kytkinlevyssä oli vielä pintaa. vaikka samalla kytkimellä olikin ajettu vaivanen (706tkm).
Nyt vain nielemään niitä kilometrejä :D
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin