Kysymys automaatti lootasta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Kysymys automaatti lootasta

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs nyt kun paukkuu pikku pakkanen (-15), niin laatikko vaihtaa pehmeästi, samoin se tekee kyllä lämpimänäkin, mitään sen ihmeempää luistoa ei ole havaittavissa, suunnilleen vajaa sekunti puoli kaasulla... Olen vaan kuullut että mersun laatikon pitäis vaihtaa sillai nykäsemällä että se oikeen hyppää eteen päin. Vaihdoin öljyt 2tkm sitten. Tämä pehmeys on kaikilla vaihteilla sama, eli eroja vaihteiden välillä ei ole.

Mukavaahan tämä on kun ei vaihtoa edes kunnolla huomaa, mutta miten on laatikon kestävyys, pitäiskö paineita säätää? Pätevätkö noi w124 mallin laatikonsäätö ohjeet myös w201:een?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvin menee niin kauan, kun merkittävää luistoa ei ole. Itse olen säätänyt laatikon paineita pienemmäksi, koska minulle tullessa automaatti nykäisi jonkun verran. Nykäisee se kyllä kakkoselta kolmoselle vieläkin, mutta senkin voi välttää, jos osaa käyttää kaasua oikein. Eli ei hätää, jos ei ole liikaa luistoa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Timo L. kirjoitti:Hyvin menee niin kauan, kun merkittävää luistoa ei ole. Itse olen säätänyt laatikon paineita pienemmäksi, koska minulle tullessa automaatti nykäisi jonkun verran.
Säädätin oman lootani Rollella (öljyt etc vaihtoon) ja hän sanoi oikean paineen olevan 4 bar kun ajaa 50 km/h. Mulla oli kuulemma 4,5 bar "eli ihan päin seiniä". Laatikko nykäisi selvästi etenkin juuri 2 ==> 3 mutta säädön jälkeen on pehmeä kuin mikä.
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkäs pehmeä vaihto ei ole vaarallista vai? No en mä sit viitti ruveta säätämään, kun mukavuus on huipussaan.

Millaista toi luisto on, osaako joku selittää? Entä sallitaanko pienintäkään luistoa?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minä käsitän luistolla sitä, että kierrokset nousevat, mutta nopeus ei kasva/auto ei liiku. Ei kai nyt aivan pieni luisto pahasta ole. Kysy lisää vaikka Jarkko S.:ltä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Vaihtamisen olisi hyvä tapahtua korkeintaan 0,4 sekunnin sisällä. Liian luistava vaihtaminen kuluttaa askia, eikä niillä vaihteistoilla ajeta miljoonaa, niin kuin oikein säädetyillä on täysin mahdollista. Jos se vaihtoaika on pitempi kuin 0,4 sekunttia niin se on jo laatikon tuhlausta.

Se laatikon säätö on oikeastaan niitä helpoinpia asioita.
1.Säätää vivuston niin että laatikko vaihtaa pykälät oikean aikaan, eli että jaksaa kulkea kevyesti, mutta kone ei jää huutamaan kaupunkiajossa.
2.Sitten tarkistaa pumpun kupeessa olevan alipainesäätimen. Vaihteiston alipaine pitää olla suunnilleen nollassa kun kaasu on pohjassa ja noin reilu 0,5 baria alipainetta tyhjäkäynnillä.
3.Kun nämä perusasiat on kunnossa niin sitten vain askin kupeesta ihan perstuntumalla modulaattoria säätämällä paineet sopiviksi. Näillä eväillä askin saa vaihtamaan sopivan jämäkästi, mutta ilman että nykäys tuntuu. Itselläni vaihtaa kaikki vaihteet niin jämäkästi kuin vain mahdollista ilman että se nykii.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Luiston kyllä erottaa kun se tapahtuu. Eli vaihteen vaihtuessa laatikko menee ikäänkuin vapaalle hetkeksi, eli koneen kierrokset nousee mutta pykälä ei löydy heti.
mertzi60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Ma 30.06.2003 11:29
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja mertzi60 »

Mulla on kans vähän tuo 2 ja 3 väli nykäsevä, pitäiskö säätää ensin vaijerista
vai suoraan laatikonkyljessä olevasta alipainekellosta ja mihin suuntaan?
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuossa tapauksessa se on vähän mutkikaampaa. Se säätö näet vaikuttaa kaikkiin vaihteisiiin samalla tavalla. Yleensä se, että eri vaihteet vaihtuvat eri jämäkkyydellä, johtuu kulumisesta. Voi siitä silti säätämällä saada ihan hyvän.
Minä säätäisin modulaattoria, on siinä askin kupeessa. Kun sitä tulpan alla olevaa T-avainta kääntää kiinni päin niin paineet nousee ja vaihtaminen tulee jämäkämmäksi ja päin vastoin. Käännä aluksi vaikka puoli kierrosta kerrallaan ja käy aina välillä kokeilemassa.
Sen vaijerin säädöllä vaikutettaan tosiaan vain siihen miten halukkaasti se kierrättää konetta suhteessa kaasupolkimen asentoon.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Kyllä mersun automaatti on sitten omaa luokkaansa ton vaihtamisen kans,pelaa ku junan vessa!Ei siinä toimivassa laatikossa tunne paljon muuten vaihtoväliä ku G-voimien nousuna poskilihaksistoissa:)Mikäli pienemmillä vaihdoilla nykäisy hieman,tai hieman enemmänkin tuntuu,en ainakaan minä menis siitä kananlihalle.Toi alipainemodulaattorin säätely vaikuttaa kaikkiin vaihtoihin ja on pirullisen tarkka säädettävä,eli en menis roplaamaan jos ei ole ihan pakko.Kannattaa tarkistaa alipaine linjat ettei vuoda.Yleensä jos modulaattori vioittuu,ilmenee se kyllä selkeesti,niin et vaihtaminen alkaa sekoilla;Saattaa liikkeelle lähtiessä lappaa kaikki vaihteet peräjälkeen,tai myös jättää viimeisen vaihteen vaihtamatta.
Ni se vaijeri mistä puhuit on ns.quikdawn vaijeri,joka huolehtii vaihteet nopeasti alas kun polkaiset kaasubedalin pohjaan et saadaan maksimi vääntö käyttöön sitä tarvittaessa...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mersu on omaa luokkaansa. Siksipä mersussa tuo vaijeri vaikuttaa kaikeen muuhun mutta ei kick downiin. Kick down on mersussa erikseen sähköinen ja sitä kautta tarkka toimiva. Lisäksi se mahdollistaa kick down -vaijerin (mersussa se ei ole oikeastaa kick donw vaijeri) säädön sen mukaan miten vaihteisto toimii osa kaasulla. Muissa merkeissä se on pakko säätää niin että kick down kierrokset tulevat kohdalleen, osakaasun toiminnasta huolimatta.
Polkimen alla on nappi ja askissa soledoidiventiili. Ysein väliin on lyöty vielä rele, joka katkoo tätä virtaa vaihtohetkellä moottorin kierrosten perusteella. Dieseissä tämä rele päättää vaihdot ja bensassa tieto tulee rajoittimelta, (kun rajoitin katkaiseen virran pumpulta, niin katkeaa virta myös kick down -ventiililtä ja pykälä vaihtuu) eli mersussa kone kiertää kaasu pohjassa ( bensamalleissa varsinkin) kirjaimellisesti tappiin asti. Askin pitää olla todella pahasti sekaisin ennen kuin kick down menee pois säädöstään. Vaihteiston kick down vaihtokohdat on siten säädetty, että kone menisi vähän ylikierroksille, ilman tätä virran katkaisua, mutta kuitenkin siten, ettei se enää hae pienenpää, kun vaihde vaihtuu, kierrokset laskevat ja rele päästää taas virtaa ventiilille.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Itellä katkes se vaijeri mikä menee askiin kaasuvivustoista poikki edelliskesänä tampereen keskustassa ja ei lähteny liikkeelle ku kolmosella. Ei muuta ku pakkokakkosella liikenteeseen ja vaijeri uusiks kiinni ku se meni ihan muhvin päästä. siittä tuli hiukan lyhkänen ku se rupes vaihtaan aikasemmin mielestäni. Tarttisko vaihtaa se vaijeri, vai onko sillä toimitaan suurta merkitystä?
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

mr..d kirjoitti:Mersu on omaa luokkaansa. Siksipä mersussa tuo vaijeri vaikuttaa kaikeen muuhun mutta ei kick downiin. Kick down on mersussa erikseen sähköinen ja sitä kautta tarkka toimiva. Lisäksi se mahdollistaa kick down -vaijerin (mersussa se ei ole oikeastaa kick donw vaijeri) säädön sen mukaan miten vaihteisto toimii osa kaasulla. Muissa merkeissä se on pakko säätää niin että kick down kierrokset tulevat kohdalleen, osakaasun toiminnasta huolimatta.
Polkimen alla on nappi ja askissa soledoidiventiili. Ysein väliin on lyöty vielä rele, joka katkoo tätä virtaa vaihtohetkellä moottorin kierrosten perusteella. Dieseissä tämä rele päättää vaihdot ja bensassa tieto tulee rajoittimelta, (kun rajoitin katkaiseen virran pumpulta, niin katkeaa virta myös kick down -ventiililtä ja pykälä vaihtuu) eli mersussa kone kiertää kaasu pohjassa ( bensamalleissa varsinkin) kirjaimellisesti tappiin asti. Askin pitää olla todella pahasti sekaisin ennen kuin kick down menee pois säädöstään. Vaihteiston kick down vaihtokohdat on siten säädetty, että kone menisi vähän ylikierroksille, ilman tätä virran katkaisua, mutta kuitenkin siten, ettei se enää hae pienenpää, kun vaihde vaihtuu, kierrokset laskevat ja rele päästää taas virtaa ventiilille.
Jep, tästä syystä hieman piristetty M103:seni vetelikin kakkosen ja kolmosen välissä selvästi rajoittajalle, ennen kuin vaihtoi kolmosen sisään. Tämän kun tiesi niin helläsi napin pohjasta hiukan ennen vaihtoa ja homma toimii.

Tosiaan toistuvasti porukka luulee mersun vaijerin olevan KD vaijeri mitä se ei ole. KD:n rele bensavehkeissä ohjaa myös kierrosrajoitinta, mikä onkin luonnollista.
Vastaa Viestiin