Moottori ropisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Moottori ropisee

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Elikäs koneena on M102 ja käyntiäänessä on semmoinen ropina mukana joka pysyy samanlaisena kaikilla kierrosluvuilla ja moottorin kuormituksilla. Missä vika? Kaveri jutteli että saattaisi olla venähtänyt nokkaketju ja venat tekee tuttavuutta mäntien kanssa. Ei ainakaan venttiilikoneisto pidä mitään ääntä kun on olen jakarilla kuunnellu kannen läpi.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

.

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se voi olla se nokkaketju, mikä siellä pitää elämää. En kyllä usko, että venttiilit ottavat mäntiin kiinni, olisvat varmasti jo entisiä ja ongelmana olisi jo se, että auto käy ja käynnistyy (jos käynnistyy) huonosti...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mulla vaihdettiin just uus nokkaketju, enää ei ropise... Ennen piti semmosta ihmeen kurnutusta, mutta nyt ei ole mitään sivuääniä. Onneks vaihdettiin oli ketju venyny kuulemma 5%, aikas lähellä oli ettei menny poikki.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

No hyvä juttu että ei ole sen suuremmasta kyse. Mimosia mahtaapi olla motonetissä myytävät nokkaketjut ja mitähän mahtaa vehon kettinkit maksaa?
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

No nyt kävin sitten ostamassa semmosen Motonetin jakokettinkin ja tuli tossa asennuksessa vähän sählinkiä että kun karkas ketju vähän käsistä ja meni jako sekaisin ja enkä löydä mistään nokka-akselin kohdistus merkkejä. Missä tai minkä laiset ne ovat? Jää jatkuvasti semmonen puol hammasta vajaaks että ei saa ihan hampaille sitä ketjua...ei vaikka kuinka repii suoli pitkänä.

Oli muuten varmaan samaa luokkaa ketjun venymä kuin oli etl:llä eli semmoset puol senttiä oli venyny.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

samiheikkinen kirjoitti: Jää jatkuvasti semmonen puol hammasta vajaaks että ei saa ihan hampaille sitä ketjua...ei vaikka kuinka repii suoli pitkänä.
Otithan tietysti ketjunkiristäjän pois, ennen kun katkaisit vanhan ketjun :wink: .. Eli se pitää ottaa pois, ja työntää kiristimen rungon sisällä oleva tappi pois, ja työntää se uudestaan takaisin sieltä korkin päästä. Siinä sisäosassa on lukkorengas ja ulko osassa uritus, joka estää kiristimen painumisen takaisin sisään. Ja se sisäosa painetaan ensimmäiseen koloonsa, jonka jälkeen kiristin kierretään takaisin jakopäänkoteloon ilman "korkkia" ja jousta (tietysti uusi jakoketju siinävaiheessa paikallaan) ja sitten jousi paikalleen ja korkki kiinni. On tullut vastaan vastaava tapaus, jossa ketju oli saatu väkisin paikalleen, ja sitten ajettu muutama kilometri.... Nokka-akseli poikki ja kansi romuksi ym. ym... Joskus ketju saattaa myös äädä vähän nalkkiin alhaalta, eikä uletu sen takia (siis silloinkaan kun kiristin on pois). Silloin auttaa, kun liikuttelee kampiakselia VAROVASTI JA VÄHÄN edestakaisin ja vetää samalla ketjun päistä, niin kyllä se sieltä vapautuu.
Ja ketjun lukkohan on tietysti niitattava siihen tarkoitetulla työkalulla, eikä missään tapauksessa vasaralla...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Lienee muuten MikaH kohta hänkin asiantuntija-tittelin saava -- mainion seikkaperäinen ohje taas tuokin. Rok rok.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Aivan...tutkiskelinkin pitkän aikaa tuota kiristin mekanismia että on se kumma kun sitä ei saa painettua piiloon. Kiitoksia vinkistä ja uskon että kyllä se huomenaamulla onnistuu...tuli kyllä semmoseen kohtaan vinkki että melkein pottu pitäs ostaa Mikalle! (tai ainakin antaa se asiantuntijan titteli) :wink:

Voinen vielä huomenna pistää viestiä että kuinka kone höpisee...
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

:D :D :D :D

Nyt toimii. Homma alkoi todellakin luistaa kun ruuvasi koko kiristimen pois. Käy ku kultakello!!!
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Niin miten muuten tuon Motonetin ketjun liittämis systeemi toimii niitaten vai sokalla, kun useampia versiota taitaa asiasta olla?
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Niitä on mun mielestä kolmea lajia: Sokalla, niitillä ja valmiiksi niitattuna...motonetin ketju on niitattava itse jonka suoritin ihan pienellä kuulapäisellä vasaralla.
Tuosta sokasta en oikein tiedä muuta kuin että kaikki mielellään niittaavat ennen kuin viitsivät käyttää sokkaa. On varmaankin paljon varmempi tuo niittaus.
Ja noita valmiiksi niitattuja käytetään sillon jos kone on kokonaan auki jolloin se on helppo pistää.
Vastaa Viestiin