W201 öljypohja "hipaisi" kiveä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

W201 öljypohja "hipaisi" kiveä...

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Sellainen ongelma olisi tänään, että sattuipa tuossa iltapvällä ajellessani tutulla tieosuudella kivi vähän hipomaan öljypohjaa. Noh, öljythän sieltä pihalle tuli ja sellaista.

Kysymyksinä olisikin, että onkohan tuo ihan hullu homma ottaa irti?? Tuossa aiempia aiheita luin, niin taitas saada irroitettua konetta himpun nostamalla. No se irroitus ei varmaankaan ole ongelmana. Taitaa ongelmaksi tulla, mistä uusi öljypohja/voiko vanhaa korjata... Tarkemmin en ole vielä tutkinut, että kuinka iso repeämä tuossa on, mutta huomenna luultavasti viisastutaan siinä asiassa. Eli jos jollain olisi tuohon 2.3 8v vehjakseen öljypohjaa, niin yv:tä vaan!!!!
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Ahdasta on ottaa öljypohjaa irti. Joko nostattaa konetta jonkun verran, tai sitten melkein helpompi ottaa koko kone pois ja irrottaa sitte. Öljypohjia luulis löytyvän melkein mistä vain, ja luulen että sen onnistuu hitsaamaankin.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Onkos sitten kellään kokemuksia paikkaamisesta öljypohjan paikallaan ollessa jollain aineella? Joku jossain aiemmassa topicissa oli jollain epoxilla laittanut.. Kaverin kanssa tuossa tarinoitiin asiasta, niin mainitsi että on olemassa jotain ns. 2 komponentti alumiinia, jota tuotekuvauksen mukaan voi jopa kovetuttuaan sorvata/siihen voisi jopa jengojakin pyöräytellä... Hitsaushan se varmin olis, mutta helpompihan se olisi, jos paikallaan onnistuisi...
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Öljypohja mahtuu pois paikoiltaan, kun irrottaa kallistuksenvakaajan ja moottorin kumityynyt ja nostaa konetta vähän.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

124:sta jouduin vuos takaperin irrottamaan öljypohjan ja ei se mahottoman iso homma ollu. Suosittelen kyllä paikkaamiseen hitsaamista, ei siitä muulla keinolla hyvää saa. On aika vaikee saaha alumiinia hitsattua niin hyvin, etteikö jäisi huokosia, joista öljyä tihkuu, joten kannattaa suosiolla antaa ammattilaisen tehtäväks. Kun vie putsattuna ja pestynä sen jolleki verstaalle, niin tuskin joutuu paljoa maksamaankaan (pullollisella janojuomaa :wink: ).
Viimeksi muokannut jackie, Su 26.11.2006 23:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

Meillä pitäs AkiVaa:n kanssa olla yks öljypohja tallessa jos 2,0L on sama, niinkuin luultavasti on.
privaile jos tarvit..
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Olen itsekin ottanut pohjan irti ilman, että konetta on otettu kokonaan pois. Paska homma se oli. Helpompi nostaa koko kone pois.

Tota öljypohjaa mietiskelinkin, että löytynee, mutta kun en ollut varma niin en tarjonnut. Sen saa varmasti melko halvalla pois kuljeksimasta.
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Juur TIG- hitsautin kaverilla OM602:en öljypohjan. se lähtee ihan helpolla pois kun nostaa moottoria ylöspäin kumityynyt korista irrotettuna.niin ylös että ottaa kardaanitunneli hanttiin.
Kunnollinen putsaus ja ammattimies hioo sen juuri ennen kun alottaa, kun tulee oksidikerros pinnalle... ja vaihtovirta tigillä käy homma kunnon esilämmityksen kanssa.Jos tulee huokosta, niin metallic pattinkia, se pittää sitten.
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

jos haluat päästä helpolla,hiot halkeaman ympärystät karheaksi ja sit plastic-padding:kia päälle.tehtiin pojan 201:seen diisseliin moinen temppu,ja on toiminut jo pari vuotta.
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

juu, olen tällähetkellä sen helpon linjan kannalla... :D Ei ole oikein muuta kuin ulkoilma, missä autoa laittaa, niin mitä nopeemmin, sen parempi... Vaihtaa sit joskus sen öljypohjan... :roll:

Mutta kiitoksia kaikille vastanneille!!!

Pitää jotakin tuollaista helppoa kikkaa kokeilla, jos se vaikka ens kesään pitäisikin... Kirjoittelen sitten, onnistuiko...... Vaiko ei....
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

ei o ees kauheee homma ottaa irti sitä pohjaaa =D korjaa sen hätäseen jollain tökötillä,sit joku huolimaton ajaa turauttelee ja se palanen irtoo eikä kerkiä huomaan kun on jo öljyt mäjellä ja saa tehä koneelle muutakin kun korjata öljypohjaa :wink: kallistuksen vakain irti,kumityynyn pultit auki,sit nostaa vaihteisto nosturilla sitä konetta niin paljon kun se nouseee ja sit availee vaan pultteja ja se on siinä...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3508
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tai teet kaupat siitä jo tarjotusta öljypohjasta ja käyt vaihattaa jossain pajalla. Eipä pitäis olla kallis homma. Säästyt siltä plastik Bädding Somerjoen kanssa nysväämiseltäki.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No niin.... Tänään jaksoin tunkata auton ylös ja kurkkia vähän sinne öljypohjaan päin... Sieltä löytyi yksi pieni "rokama" sekä n.2cm pitkä halkeama. Tälläisen takia en kyllä ainakaan vielä rupea öljypohjaa irroittamaan, vaan kokeilen seuraava :

Loctitella on kahta eri kuumuusluokan ns. täyteainetta alumiinille. On
120 asteen (Loctite® Hysol® 3475 A&B, Metal Set A1) kestävänä,
sekä 190 asteen (Loctite® Hysol® 3479 A&B, Metal Set HTA)

Kyllä noista jommalla kummalla eteenpäin mennään... :D

Seuraavaksi kysyisinkin, että kestääkö 120 asteinen, vai kantsiiko ottaa tota 190 asteista??? Linkkejä en jostain syystä saanut toiminmaan, mutta löytyy tuolta alalaidasta :

http://www.loctite.com/int_henkel/locti ... 1&layout=2
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

ei ole merkitystä varmaan kumpaa laitat... ongelmana on öljy jota myös huokoinen valu-alsa on imenyt.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No niiin... Nyt on pohja paikattu ja toistaiseksi onnistuneesti... :) saa sitten nähdä parin kk:n päästä... :roll:

Paikalliselta myymälältä ei löytynyt Loctiten ko.ainetta, joten oli tyytyminen Plastic Paddingin kemialliseen metalliin.... :lol: Kovettui sekä tarttui ihan hyvin ainakin.... Pelon sekaisin tuntein odotellaan, mitä tapahtuu.... hehe... Mutta toivotaan että kestää...
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Vastaa Viestiin