W123 300 D:n roplausta, hehkut, venttiilit ja ruiskupumppu

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

W123 300 D:n roplausta, hehkut, venttiilit ja ruiskupumppu

Viesti Kirjoittaja Wade »

Moi !

Ajattelin naputella hieman tarinantynkää viime päivinä tekemästäni 521 000 km:n huollosta W123 300 D:lle. Kuvia ei valitettavasti ole, mutta ao. linkistä löytyy hyviä kuvitettuja ohjeita. Toivottavasti kokemuksistani on jollekulle hyötyä.


Päivä 1 - raswaa koneeseen

Alkuun vaihdoin öljyt. Laitoin vanhan öljyn sekaan Engine Flushia tölkillisen ja annoin lämpimän koneen käydä vartin ennen öljyn tyhjennystä. Sitten pumpulla öljyt tikun kautta pois ja uudet koneeseen, toki filtteripati vaihtaen myös. Laitoin öljyksi Mobilin Super S 10W-40:stä, jota olen käyttänyt jo jonkin aikaa. Olen keskenäni järkeillyt, että täyssyntettisistä Formula 1 HyperexctasyNanoTechnology öljyistä tuskin on suurta iloa OM617:n kaltaisessa "höyrykoneessa" ja liian ohkaiset voisi kulua nopeammin.

Sorruin kokeilemaan samassa yhteydessä erään tuttavan myyntipuheen perusteella öljyn lisäainetta. Ostin jannulta pikku hujut Super3X -nimistä jenkkiläistä litkua ja nakkasin uusien öljyjen sekaan. Kuulemma pitäisi nostaa öljynpainetta ja tyhjäkäynnin kierroksia myös. Näin kävikin, noin 0,1-0,4 bar lisää paineita, tosin aina ollut hyvät paineet, ihan kuumanakin vielä 1,5 ja normaalisti 2 bar tai yli tyhjäkäynnillä. Mikä on sitten tuon aineen ansiota ja mikä puhtaan uuden öljyn vaikutusta, on eri juttu. Ei tuosta ainakaan suurta haittaa ole, päättelin, ja päätin kokeilla, vaikka aiemmin olen pitänyt noita enemmän TV-shop-kamana.


Päivä 2 - pumppu puhtaaksi

Seuraavaksi päätin kokeilla ruiskupumpun ja suuttimien puhdistusta LiquiMolyn Diesel Purge -aineella. Yksi tölkki ainettakin oli tullut jo ostettua odottamaan otollista ryhtymäinnostusta. Inspiraatio toimitukseen tuli aiemmin luettua alla olevalta saitilta :

http://www.dieselgiant.com/injectorcleaning.htm

Löytyy muuten hyviä ohjeita muihinkin M-B Diesel -puuhiin. Wink :wink:

Tein ohjeiden mukaan. Tilapäiseksi tankiksi 1,5 l limupullo, jonka korkkiin reijät kahdelle 8 millin letkulle, joista toinen (imu, letku pohjalle) pienemmän pa-filtterin (se muovinen "rauhanpiippu") imupuolelle ja toinen hienofiltterin paluulinjaan "sikariletkun" paikalle. Autosta irrotetut letkut tukin 8 mm pulteilla. Kaksi tölkkiä pesuainetta pulloon, tämä tilapäistankki mustekalalla pissapojan säiliön ympäri kiinni ja baanalle. Sitten vaan nuija tulille ja lapikasta. Noin varttitunnin vaihtelevilla kierroksilla ajetun turneen jälkeen parkkiin, jossa polttelin loput aineet pullosta jättäen kuitenkin noin sentin pohjalle, ettei tarvitse ilmata konetta. Sitten viritys irti ja taas omat letkut paikoilleen. Melko puhtaana tuli paluupuolen litku takaisin, joten ilmeisesti pumppuni (ainakin OM617:n...) oli aika puhdas. Sinistäkään ei peruutuspeilissä juuri näkynyt. Käynti muuttui paremmaksi ja vetoja tuntui löytyvän hieman lisää. Eikös virityskin ole onnistunut, jos teho laski alle 30%... :)


Päivä 3 - hehhehhehkut ja herrrmot

Hehkun merkkivalo ei aina syttynyt kunnolla ja kylmästartissa lähti neljällä mukilla laukalle, joten päätin uusia hehkut. Eihän vanhaa saa kiusata ! Moponetistä löytyi Boschilaiset a´ 9,90 eunukkia, joten niitä satsi ja äimistelemään. Kun ei ollut tietoa vanhojen iästä, niin kaikki kerralla vaihtoon.

Pumpun pa-putket ovat melko väkevästi esteenä 1 ja 2 pytyn tulpissa, joten niitä joutui nylhertämään vähän kerrallaan ylhäältä käsin lenkkiavaimella. Piti myös käydä hakemassa pitkä 12 mm hylsy, niin johan alkoi pikkuräikällä + jatkolla homma luonnistumaan. Vanhat hehkut olivat aika tiukassa, joten joutui aluksi antamaan kiintolenkkille pientä impulssihoitoa kumivasaralla, ja sitten nöyrtyi. Kierre on aika pitkä ja tiheä, siispä hermoja kysyttiin, erityisesti noissa 1:n ja 2:n hehkutulpissa. Jälkimmäisessä kirosanojen kulutus olikin aika suuri... Uusien laitto luonnistui melko jouheasti tuolla yhdistelmällä räikkönen+jatko+12 mm pitkä hylsy. Sen pahuksen 2. tulpankin sai muuten aika helposti laittamalla niveljatkon räikkään. (ja kekkasin tuon vasta uutta laittaessa... :x ). Nyt toimii merkkivalo asianmukaisesti ja lähtee jylhästi kuin tiina palmun alta... :lol:


Päivä 4 - kvintetti vireeseen

Sitten oli tullut aika venttilien säädön. tuon maagisen operaation, joka suositellaan OM617:ssa tehtäväksi 20 000 km:n välein. :roll: Olin jo aikoja sitten ostanut venakopan tiivisteen valmiiksi ja lueskellut mainioita ja selkeästi kuvitettuja ohjeita samaisesta DieselGiant.comista pariinkin otteeseen. Varovasti varman päälle siis, koska olen vain tavallinen Tähvellä-se-itse-mies.

Achtung ! Säätöhän tehdään sitten kylmälle koneelle, joten aamuseltaan puuhaan. Kaasuvivun pumpulle menevä tanko irti nivelestä, sitten venakoppa pois (4 x 13 mm mutterit), ja keksintöä ihmettelemään. Konettahan pitää saada pyöritettyä, niin kokeilin tehostimen pumpun päästä, mutta hihna oli liian löysällä, joten ei siitä onnistunut. (pitää vaihtaa ja tiukata myöhemmin). No, vasen takafillari tunkilla ilmaan ja kolmosta silmään, niin kääntyyhän se nokka renkaastakin pyörittämällä. Välys mitataan nokan kärjen ollessa yläasennossaan. Pakoventtiileissä sen tulee olla 0,3 mm ja imu- 0,1 mm. Säädössä suositellaan käyttämään taivutettuja erikoisavaimia. Pitkän linjan sunnijästipäänä ajattelin kokeilla tavallisilla 14 mm kiintoavaimilla. Ja heti alkuun tiedoksi : onnistuu kyllä, mutta kysyy hermoja. Ruiskupumpun putket ja kangaspäällysteiset pa-letkut tekevät mutterien pyörittelystä aika kypsää äsveltämistä. Seuraavaa kertaa varten pitää taivutella pari 14 mm kiintoa sopiviksi tuohon hommaan tai ostaa valmiit, jos löytyy, eikä maksa toista lompakkoa. Sujui se tosiaan noilla tavallisilla 14 mm kiinnoillakin ja neljän ekan venttiilin jälkeen jo nopeammin, mutta alkuun oli usko koetuksella. Piti jo soittaa vanhemmalle valtiomiehelle ja kysyä, että onnistuuko tavallisilla vai onko tekemätön paikka ilman erikoisavaimia. Erikoissarjoissa on kuulemma sen ison "alusmutterin" (n. 30 mm) paikoillaan pitoonkin avain, mikä olisi hyvä, muttei siis välttämätön (MOT).

Vähitellen kaikki 10 venttiiliä tuli käytyä läpi ja sain ne säätöihinsä. Kannattaa tehdä se lunttipahvi ja merkata siihen, mikä on mikäkin ja mikä on jo säädetty, ettei urakan pitkittyessä tule muistivirheitä. Alkuun tuntuu, ettei oikeaa välystä saa millään kohilleen, että aina menee viimeistään lukitusta tiukatessa ketuiksi. Muutaman jälkeen (siis venttiilin, asennusjuomia en käyttänyt) saa juonesta kiinni ja homma alkaa sujua. Siinä sitten hanuri pystyssä roikuin lokasuojan päällä ähläämässä ja lopulta oli 10 oikein. Kokeilin aina lopuksi niin, kun sain lukituksen tiukattua, että oikea (0,1 tai 0,3) tulkki liikkui hieman naheasti ja seuraava (0,15 tai 0,35) ei tietty mennyt ollenkaan. Olivat muuten kaikki aivan liian kireällä, imut lähes ummessa ja pakoset noin 0,2 mm:ssä. Pieni tihkusade säesti mukavasti urakkaa... Mutta lopussa kiitollisella seisoi. :P Venakoppa paikoilleen (Huom ! muista laittaa uusi tiiviste) ja kaasuvivusto nippuun ynnä kiuas tulille. Aiemmin hieman stressaantuneelta ja kireältä kuulostanut Stuttgartin fiilharmonikkojen kvintetti alkoi soida heleän kuulaasti. :). Todella kannatti tehdä tuo, koska nyt hyrskyttää OM617 niin nätisti, että tekee mieli kuunnella hetki kehräystä ennen sammutusta, eikä radiota tule aina laitettua päälle...


Nyt on noiden hommien takia olo jopa 245 % tuuheampi ja voi hyvillä mielin jatkaa tuotantoajoa, jota on vielä ajamatta n. 479 000 km. Tietää sen, ettei ainakaan noista hommista tarvitse murehtia pitkään aikaan. Toki öljyt ja filtteri uusiksi taas kymppitonnin päästä. Itse kun malttoi askarrellapaskarrella, niin kuluja tuli osista ja aineista yhteensä noin 150 € ja aikaa paloi kynnettömällä amatöörillä yhteensä noin 14 h neljänä eri remppapäivänä (muut hommat ekaa kertaa tehtynä pl. tietysti öljynvaihto). Mutta mitäpä sitä ei Mersumies olisi valmis luotettavan palvelijansa kunnon parhaaksi tekemään... :wink:


Remonttiterveisin,

Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tällaisia juttuja on mukava lukea! Onko tuo sinun W123 300D mitä vuosimallia?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Kiitoksia. :D Lossi onpi vm. 83.Serie III siis ja matkamalli. Zypressengrünmetallic onpi väri ja Dattel -kangassisusta. 5-lovinen manuaali.

Mitenkäs oman kalustosi voimanlähteet ym. tiedot ?


Wade

Heavy kirjoitti:Tällaisia juttuja on mukava lukea! Onko tuo sinun W123 300D mitä vuosimallia?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

On kyllä tosiaanki mukava lukia tämmöstä!! :)
Teehän seuraavastaki huollosta moinen selostus!?

Ihtellä myös käsillä tuo kvintetin oikian saundin herättely!
(Siis venttiilien säätö, tiiviste ennään puuttuu!) :lol:
Vastaa Viestiin