Autossa on 5 vaihteinen automaattilaatikko joka temppuilee kylmänä seuraavasti. Ensimmäisten kilometrien aikana ajettaessa kevyellä kaasulla tasaisella tai alamäessä vaihteet menevät päälle jotakuinkin normaalisti, mutta heti ensimmäisessä nousussa kun vedon pitäisi olla päällä, vaihde ikäänkuin hyppää pois päältä ja kierroksen nousee 2000 rpm jonka jälkeen sama vaihde menee taas päälle ja kierrokset laskevat 1200 rpm. Tämän tuntee ajettaessa nykäisynä. Sen vielä tajuaisi, että vaihteisto vaihtaisi pienemmälle, mutta näin ei kuitenkaan käy. Muutaman kilomerrin ajon jälkeen ilmaisesti laatikko lämpenee ja toimii taas normaalisti. Auto on kolme vuotta vanha ja sillä ei ole ajettu kuin 30 tuhatta kilometriä.
Vein auton Veholle ja kerroin ongelmasta. Hekin totesivat ensimmäisellä kerralla nykimisen ja sanoivat vaihteistossa olleen liikaa öljyä. Öljyn määrää vähennettiin ja vaihteisto toimi muutaman viikon ihan normaalisti. Tämän jälkeen alkoivat taas samaiset nykimiset ja vein auton taas Veholle. Tällä kertaa he sanoivat että he eivät nykimistä havainneet ja jos vaihteisto nykiikin, niin se on varmaan sitten sille ominaista. Kuulustaa jotenkin oudolta puheelta merkkihuollon suusta kuultuna. Luonnollisesti he olivat Veholla katsoneet kahteen kertaan vikatietoja, mutta kuulemma mitään ei löytynyt.
En kyllä todellakaan tiedä itse mikä laatikossa voi olla vikana, mutta kaverilla oli ML mallin mersu, jossa oli samantapainen vika ja se korjaantui ilmamassaanturin vaihdolla. Joku osasi myös kertoa, että turbiini voisi olla likainen eikä näin ollen toimisi hyvin kylmänä
Onko kenelläkään ollut samanlaisia vikoja automaattilaatikoissaam ja osaako joku aavistaakaan missä vika voisi olla? Voisiko öljynvaihto olla järkevää kolmen vuoden ajon jälkeen?