190E 1.8 Ei puhalla lämmintä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

190E 1.8 Ei puhalla lämmintä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No ni... Oman kulkineen sain pelaamaan niin seuraava potilas odottelee tallissa.

Eli auto on -93 190E 1.8

Ongelma on sellainen että ei puhalla ajossa ollenkaan sisälle lämmintä.

Tyhjäkäynnillä paikoillaan puhaltaa kuskin puolelle vaivalloisesti haaleaa. Pelkääjän puoli pysyy kylmänä. Ajoon lähtiessä kuskin puolikin kylmenee heti.

Tänään käytin varuiksi vesipumpun pois. Siivet oli kiinni ja siistit.
Samaten tutkin alipaineella toimivan vesiventtiilin toiminnan. Toimii... Samaten vaijereilla liikkuvat ilmaläpät toimii ja menevät kiinni (sulkee raitisilman) kun lämmönsäätö nupit kääntää kuumalle...

Koneen lämmöt pysyy nätisti 85asteessa. Eikä kerää painetta paisariin normaalia lämpölaajenemisesta johtuvaa enempää. Eikä myöskään paisarissa tapahdu mitään kuplimisia.

Kovasti on koitettu ilmaillakki. Vesi vain ei kierrä. :shock:
Sumppi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 03.08.2005 14:09

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

itselläni juuri samantyylinen ongelma. olen laittanut kiertovesi pumppua ja olen puhdistellu jäähdytysjärjestelmää ja katsonu sitä sun tätä. Itselläni taas lämmitin toimii niin että paikallaan auto puhaltaa joten kuten lämmintä mutta maantie ajossa tulee kylmää.

ongelma on edelleen ratkomatta....
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ite ajattelin vaihtaa lämppärin kennon. :D

Loppuu muuten vaihtoehdot kesken. :shock:
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

Lämppärin kennossa kattilakiveä tai muuten saatu tukkoon esim. käyttämällä jäähdyttimen paikkaustöhnää.

Vaihtaminen auttaa tai sitten vanha kenno irti, sitruunahappoa tai lipeää kiertämään kennon läpi. Kattilakivi lähtee helpommin, kun lipeäneste lämmitetään kiehuvaksi.

Pari kesää sitten katselin vierestä operaatiota jossa jäähdytinkenno putsattiin kotikonstein (harvinaisempi malli, jota ei saa tukkureilta). Kenno täyteen lipeävettä, bensapumpun imuletku kennoon, ja painepuolelle bensaputkesta taivutettu spiraaliputki, joka lillui grillin päällä kattilassa. Kattilan vesi lämmitti spiraalissa kiertävän lipeäveden ja palautti kuuman lipeänesteen jäähdytinkennoon. Päivän verran kaljan kittausta ja grillausta, ja kun pensapumppu lopettaa pumppaamisen (lamettit paskana tai vierestä akku tyhjänä) puhdistus on valmis. Lipeät kierrätykseen ja kenno runsaalla vedellä huhdellen. Näin loppui "euro-V8:n" lämpenemisongelmat.
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Ei lämpiä

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Minulla oli aikoinaan sama vika jos vaihtoi nesteet tai joutui jostain syystä jäähdyttäjän tyhjentämään piti täyttää se niin varovasti ettei korkin reikä missään vaiheessa mennyt tukkoon ja sitten piti käyttää se niin kuumaksi päälle 100 asteen niin sitten se yhtäkkiä lähti kiertämään ja pelasi aivan normaalisti
Mutta tämä on vain tapaus muitten joukossa js lehti
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: 190E 1.8 Ei puhalla lämmintä

Viesti Kirjoittaja dansku »

Mika.T kirjoitti:Tyhjäkäynnillä paikoillaan puhaltaa kuskin puolelle vaivalloisesti haaleaa. Pelkääjän puoli pysyy kylmänä. Ajoon lähtiessä kuskin puolikin kylmenee heti.
kuullostaa siltä että kiertovesipumpussa letkut väärinpäin, tai virtajohdot väärinpäin=pyörii väärään suuntaan.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 190E 1.8 Ei puhalla lämmintä

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

dansku kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Tyhjäkäynnillä paikoillaan puhaltaa kuskin puolelle vaivalloisesti haaleaa. Pelkääjän puoli pysyy kylmänä. Ajoon lähtiessä kuskin puolikin kylmenee heti.
kuullostaa siltä että kiertovesipumpussa letkut väärinpäin, tai virtajohdot väärinpäin=pyörii väärään suuntaan.
190:ssä ei ole kiertovesipumppua. Eikä myöskään "närhenmunia.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Re: 190E 1.8 Ei puhalla lämmintä

Viesti Kirjoittaja dansku »

Mika.T kirjoitti:
dansku kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Tyhjäkäynnillä paikoillaan puhaltaa kuskin puolelle vaivalloisesti haaleaa. Pelkääjän puoli pysyy kylmänä. Ajoon lähtiessä kuskin puolikin kylmenee heti.
kuullostaa siltä että kiertovesipumpussa letkut väärinpäin, tai virtajohdot väärinpäin=pyörii väärään suuntaan.
190:ssä ei ole kiertovesipumppua. Eikä myöskään "närhenmunia.

okei.. :oops: no sit se vika ei ole siellä :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kiertovesipumpussa on ihan sama miten päin pyörii, aina vesi kulkee oikeaan suuntaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

mjo33400 kirjoitti:Kiertovesipumpussa on ihan sama miten päin pyörii, aina vesi kulkee oikeaan suuntaan.
Näinhän se tekee – tulo päädystä ja lähtö kyljestä, eikä siipiäkään ole muotoiltu mitenkään. Miten on, liikkuuko neste kuitenkin paremmin, jos pumppu pyörii niinkuin on speksattu? Se lähtöhän on kuitenkin tangentin suuntaisesti yhdessä reunassa eli viskaako paremmin nestettä ulos, jos siivet pyörivät "matkan mukaisesti". Maalaisjärjellä ajateltuna joku tarkoitus sillä lahtöputken asettelulla on. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin