Luistonesto vai lukkopeä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 28.09.2006 21:59

Luistonesto vai lukkopeä?

Viesti Kirjoittaja aape »

Autoni on 220d 96. automatic. Mitä tarkoittaa keltainen kolmio mittaristossa,
kun sutii??? Ei ole erillistä luistonestonappia, autossa on myyjän mukaan
jokin "ajonvakautusjärjestelmä" Kiitos.
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Lukkoperä
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Luistonesto vai lukkopeä?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

aape kirjoitti:Autoni on 220d 96. automatic. Mitä tarkoittaa keltainen kolmio mittaristossa,
kun sutii??? Ei ole erillistä luistonestonappia, autossa on myyjän mukaan
jokin "ajonvakautusjärjestelmä" Kiitos.
Eikös siellä varotusvalo rivissä lue kummassa siellä voi olla häiriö.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Ei ensimmäisissä väykyissä ollut poiskytkentä mahdollisuutta luistonestolle.

Eli se on luistonesto.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä kyseessä on tuon ikäisessä ETS-luistonestojärjestelmä. Paremmin sanottuna se on liikkeellelähtöavustin ja toimii tietääkseni vain tiettyyn nopeuteen saakka. ETS:n häiriövalo pitäisi löytyä mittaristosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minun -96:ssa on ASR mutta sen kyllä saa pois nappulaa painamalla.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, ASR:n sai lisähintaan, vakiona kaikissa oli "köyhempi" ETS paitsi E 420:ssä ASR oli vakioratkaisu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kaitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.08.2006 00:38
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Eikös se kolmio tarkoita sitä että nyt sutii, eli pyörien pyörimisnopeuksissa on eroa. Valo toimii varoitusvalona kuljettajalle siitä että saattaa olla liukasta.
Niissä malleissa joissa on ajonvakautus tai luistonesto, sen pitäisi ruveta puuttumaan peliin. Jos järjestelmät ei toimi niin silloin pitäisi syttyä niiden toimimattomuutta osoittavat varotusvalot, "ABS", "ASD" jne.

Kaizu
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onkos ASR:n ja ETS:n erona se, että ASR vähentää myös moottorin tehoa ja samalla jarruttaa sutivaa pyörää? ETS taitaa vaan jarruttaa sutivaa pyörää? ASR toimii kaikissa nopeuksissa ja estää perän luistot aika täydellisesti.

Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JP74 kirjoitti:
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Eikai noissa ARS ja ETS järjestelmien yhteydessä ole lukkoperää tai ASD:tä ollenkaan??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

juhaoh kirjoitti:
JP74 kirjoitti:
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Eikai noissa ARS ja ETS järjestelmien yhteydessä ole lukkoperää tai ASD:tä ollenkaan??
Ei olekaan, vaan tuo sutivan pyörän jarrutus vastaa lukkoperää.
Avatar
kaitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 23.08.2006 00:38
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Erään tuttavani volkswagenissa oli tuollainen luistonesto joka pudotti jo muutenkin olematonta tehoa. Lopputuloksena liukkaassa ylämäessä oli että auto ei noussut mäkeä sen vuoksi että se sammui. Hienoa järjestelmää ei saatu (osattu?) kytkettyä pois päältä. Tuttavani joutui todella noloon tilanteeseen kun hän saapui mäen päälle toisen tutun takaveto Hiacen kyydissä, ja kaikki näki.

Kaizu
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

JP74 kirjoitti: Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Onkin pirullinen ominaisuus,vitossa juurikin tuollainen ja esimerkiksi liukkaalla nurmella,pehmeällä hiekalla tms. ei saa vauhtia mikäli herää viime tipassa tilanteeseen. Vaikka luistonesto on pois päältä,ei vauhtia kerry kun vetävää pyörää jarrutetaan. Ilman minkäänlaista jarruttavaa tekijää kulkisi hienosti kun kuski saisi päättää milloin tarvitaan vauhtia ja milloin tarttetaan maksimaalista pitoa.

Normiajossa ASR ihan jees,kuten ESP ym. uudemmat versiotkin. Estää tahattomat liukastelut mutta nopeasti edetessä kytkimestä luistonesto pois niin on jotain saumaa kiihtyäkin mikäli todella liukasta.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Jep ETS on luistonesto ja rytkäyttelee pikkuvauhdissa sladit pois tuikkimalla jarrua sutivaan takafillariin. Ei saa pois päältä ja ei taida sitä sulakettakaan löytyä toisin kuin joskus aiemmin arvelin tällä forumilla. Siis ei ainakaan löydy suoraa kuvaa tuon ETSn sulakkeelle. Joku voisi tutkia sähkökaaviot tarkkaan ja kertoa...

Oletko/oletteko kukaan koittanut miten ETS reagoi kun pitää hanat kaakossa?
mbe220d
Vastaa Viestiin