Luistonesto vai lukkopeä?
Luistonesto vai lukkopeä?
Autoni on 220d 96. automatic. Mitä tarkoittaa keltainen kolmio mittaristossa,
kun sutii??? Ei ole erillistä luistonestonappia, autossa on myyjän mukaan
jokin "ajonvakautusjärjestelmä" Kiitos.
kun sutii??? Ei ole erillistä luistonestonappia, autossa on myyjän mukaan
jokin "ajonvakautusjärjestelmä" Kiitos.
Re: Luistonesto vai lukkopeä?
Eikös siellä varotusvalo rivissä lue kummassa siellä voi olla häiriö.aape kirjoitti:Autoni on 220d 96. automatic. Mitä tarkoittaa keltainen kolmio mittaristossa,
kun sutii??? Ei ole erillistä luistonestonappia, autossa on myyjän mukaan
jokin "ajonvakautusjärjestelmä" Kiitos.
Kyllä kyseessä on tuon ikäisessä ETS-luistonestojärjestelmä. Paremmin sanottuna se on liikkeellelähtöavustin ja toimii tietääkseni vain tiettyyn nopeuteen saakka. ETS:n häiriövalo pitäisi löytyä mittaristosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jep, ASR:n sai lisähintaan, vakiona kaikissa oli "köyhempi" ETS paitsi E 420:ssä ASR oli vakioratkaisu.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eikös se kolmio tarkoita sitä että nyt sutii, eli pyörien pyörimisnopeuksissa on eroa. Valo toimii varoitusvalona kuljettajalle siitä että saattaa olla liukasta.
Niissä malleissa joissa on ajonvakautus tai luistonesto, sen pitäisi ruveta puuttumaan peliin. Jos järjestelmät ei toimi niin silloin pitäisi syttyä niiden toimimattomuutta osoittavat varotusvalot, "ABS", "ASD" jne.
Kaizu
Niissä malleissa joissa on ajonvakautus tai luistonesto, sen pitäisi ruveta puuttumaan peliin. Jos järjestelmät ei toimi niin silloin pitäisi syttyä niiden toimimattomuutta osoittavat varotusvalot, "ABS", "ASD" jne.
Kaizu
Onkos ASR:n ja ETS:n erona se, että ASR vähentää myös moottorin tehoa ja samalla jarruttaa sutivaa pyörää? ETS taitaa vaan jarruttaa sutivaa pyörää? ASR toimii kaikissa nopeuksissa ja estää perän luistot aika täydellisesti.
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Eikai noissa ARS ja ETS järjestelmien yhteydessä ole lukkoperää tai ASD:tä ollenkaan??JP74 kirjoitti:
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Ei olekaan, vaan tuo sutivan pyörän jarrutus vastaa lukkoperää.juhaoh kirjoitti:Eikai noissa ARS ja ETS järjestelmien yhteydessä ole lukkoperää tai ASD:tä ollenkaan??JP74 kirjoitti:
Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Erään tuttavani volkswagenissa oli tuollainen luistonesto joka pudotti jo muutenkin olematonta tehoa. Lopputuloksena liukkaassa ylämäessä oli että auto ei noussut mäkeä sen vuoksi että se sammui. Hienoa järjestelmää ei saatu (osattu?) kytkettyä pois päältä. Tuttavani joutui todella noloon tilanteeseen kun hän saapui mäen päälle toisen tutun takaveto Hiacen kyydissä, ja kaikki näki.
Kaizu
Kaizu
Onkin pirullinen ominaisuus,vitossa juurikin tuollainen ja esimerkiksi liukkaalla nurmella,pehmeällä hiekalla tms. ei saa vauhtia mikäli herää viime tipassa tilanteeseen. Vaikka luistonesto on pois päältä,ei vauhtia kerry kun vetävää pyörää jarrutetaan. Ilman minkäänlaista jarruttavaa tekijää kulkisi hienosti kun kuski saisi päättää milloin tarvitaan vauhtia ja milloin tarttetaan maksimaalista pitoa.JP74 kirjoitti: Joissain tilanteissa tuosta ASR:n tehonpudotustoiminnosta on enemmän haittaa, kuin hyötyä. Sen takia se nappi siinä onkin tietysti. Lukkoperä toiminto sinne jää kuitenkin päälle, vaikk aASR:n ottaa pois. Sutivaa pyörää jarrutetaan edelleen.
Normiajossa ASR ihan jees,kuten ESP ym. uudemmat versiotkin. Estää tahattomat liukastelut mutta nopeasti edetessä kytkimestä luistonesto pois niin on jotain saumaa kiihtyäkin mikäli todella liukasta.
Jep ETS on luistonesto ja rytkäyttelee pikkuvauhdissa sladit pois tuikkimalla jarrua sutivaan takafillariin. Ei saa pois päältä ja ei taida sitä sulakettakaan löytyä toisin kuin joskus aiemmin arvelin tällä forumilla. Siis ei ainakaan löydy suoraa kuvaa tuon ETSn sulakkeelle. Joku voisi tutkia sähkökaaviot tarkkaan ja kertoa...
Oletko/oletteko kukaan koittanut miten ETS reagoi kun pitää hanat kaakossa?
Oletko/oletteko kukaan koittanut miten ETS reagoi kun pitää hanat kaakossa?
mbe220d