Automaatin modifioinnista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

Automaatin modifioinnista

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Jarkko S taitaa olla oikea mies vastaamaan...

Jossain jenkkisivuilla törmäsin juttuun, jossa mersun automaatin "ohjelmointia" muutettiin niin, että lähti normaalistikin ykkösellä liikkeelle.

Onko tuollainen muutos vaikea ammattimiehen tehtäväksi, eli onnistuuko ?

Jos tuo perä vaihtuu 3.92:sta 3.07:ään, niin ykköselle alkaisi olemaan muutakin käyttöä kuin kuminpoltto :wink:
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

KAppas

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Tässä fundeerannut jotakin vastaavaa "modia" itsekin.

Perävälitys pitkäksi ja ykkönen käyttöön niin eiköhän laskisi kulutus entisestään kiihtyvyyden silti kärsimättä - nykyisellään ykköstä tulee ani harvoin tarvinneeksi ylipäätään.

Mitä perävälityskiä W124seen mahtaa olla tarjolla?

Henkka
"Ei oo ku turhauttavaa ajaa kolmivaihteisella automaatilla jonka sisällä olis neljäskin vaihde"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Jaa,
meikäläisen 89-mallisessa d-turbossa taas olisi mielestäni suotava piirre tuo paikaltaan kakkosvaihteella lähtö. Tässä lootassa kun ei ole mitään "talviasentoa", millä tuon voisi toteuttaa. Joka kerta kun joutuu pysäyttämään risteykseen niin taas lähdetään ykkösellä, jonka se kuitenkin vaihtaa tietenkin heti isompaan. Rauhallisessa ajossa taas nelonen on päällä jo heti kuudenkympin jälkeen.

Perävälitykseen en ole sen tarkemmin tutustunut, mutta´ei se ainakaan liian tiheä ole :D
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Vieras

Re: KAppas

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Henri Junkkala kirjoitti: Mitä perävälityskiä W124seen mahtaa olla tarjolla?
1986 Auto Katalogin mukaan (suluissa 1989):
200T - 4,42 (3,64 1989)
200D/E - 3,42
250D - 3,42 (3,64 1989)
(250D Turbo - 2,65 1989)
300D - 3,46
(300D Turbo - 2,65 1989)
230E - 3,27
260E - 3,27
300E - 3,07
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Ottiatuota

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Ystävä Ameriikassa oli onkinut tuon "niksin" tietoonsa ja toteutti sen, parempaa kiihtyvyyttä silmälläpitäen, auto kun on W124 300E turbo. Ykkösellä lähtee, mutta muuten loota toimii huonommin, kuin ennen. :roll:
Vieras

Re: Ottiatuota

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Ekku kirjoitti:Perävälitykseen en ole sen tarkemmin tutustunut, mutta´ei se ainakaan liian tiheä ole :D
Juu, ei tuo 2,65 kovin tiheä ole :lol:
Jarkko S kirjoitti:Ystävä Ameriikassa oli onkinut tuon "niksin" tietoonsa ja toteutti sen, parempaa kiihtyvyyttä silmälläpitäen, auto kun on W124 300E turbo. Ykkösellä lähtee, mutta muuten loota toimii huonommin, kuin ennen. :roll:
Tuota aikaisemmin mainitsemaani sivua etsiessäni, törmäsin myös toiseen, ilmeisesti uudemmissa vehkeissä käytettävään tapaan, missä ko. jippo toteutettiin sähköisesti.

Sivulla, jota edelleenkin yritän hakea, homma toteutettiin nimenomaan laatikon aivoja peukaloimalla (mm. venttiilien jousien jäykkyyttä muuttamalla).

Kummasta tavasta tuon ystäväsi tapauksessa oli kyse ?
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Poraa ja poistoa

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Eli hän oli poraillut jonkun reiän ja poistanut jousen ja kuulan. Sähköähän näissä 5v-automaatteja edeltäneissä ei oikeastaan ole kuin kickdownin solenoidi.
Vastaa Viestiin