Eli eilen asennutin lohkarin autooni.... Muutamia kummallisuuksia ilmeni kuitenkin nyt eka aamuna lämmityssession jälkeen. Jostain syystä jäähdytysveden tason merkkivalo vilkahti pari kertaa mutkassa (kylmänä). Kun kone lämpeni niin ei enää vilkahdellut. Tarkastin tietty nestetason ja se näytti olevan kunnossa ? Onko muilla ollut joskus samanlaista ?? Ilmaa järjestelmässä ?
Sitten toinen ihmetys oli kun ajoin työpaikan pihaan (kone oli jo lämmin) ja tökkäsin lokilämppärin päälle tolppaan, alkoi kuulumaan koneesta sellanen releen/kytkimen tyyppinen satunnainen naksunta. Otin pistokkeen pois ja ääni lakkasi. Pistoke paikalleen ja ääni alkoi jälleen. Kuuntelin sitä aikani ja paikallistin äänen kuuluvaksi moottorin etuosassa olevan muovikannen alta. Tuolla ilmeisesti on ainakin lämpömittarin anturi mutta mitäs muuta sieltä löytyy ? Haiskahtaa siltä että jotain hajoaa kohta moisten naksumisten jatkuessa
Jos en nyt ole aivan väärässä, niin tuo naksunta on normaalia, kun vastus eli "lohkolämmitin" alkaa lämpiämään. Ainakin meikäläisellä ja varmasti muillakin vastus naksuu.
Merkkivaloasiaan en ota kantaa sen enempää kuin että johtoliitokset vois tarkistaa tai sitten vain anturissa on häikkää. Itselläni se ei ole toiminut toviin.....
Tuo "naksuttava" ääni kuuluu mielestäni asiaan kun lämppäri alkaa toimimaan.
Tuosta nestetason merkkivalosta on sen verran ihan omaa kokemusta täysin vastaavasta tilanteesta..eli pian lämppärin asentamisen jälkeen se alkoi yllättäen palaa. Syy oli se että nestemäärä oli jäänyt asennuksen yhteydessä aavistuksen vajaaksi= anturi+merkkivalo reagoi todella herkästi nestevajaukseen.
Joskus tosin voi olla niinkin että joku tiiviste saattaa jäädä vuotamaan,eli nestettä vuotaa pikku hiljaa ulos järjestelmästä. Samoin Vehon pojat sanoivat että Calixin lämppäreitä on melkoisen vaikea saada asennettua niin että vuotoa ei jossain vaiheessa ilmaantuisi..itseasiassa eivät edes suostuneet Calixia asentamaan Mersuuni tuosta syystä,suosittelivat että hankkisin Defan..jonka sitten hankinkin.
No..tuo minun ongelmani korjaantui pienellä nesteen lisäyksellä ja
selitys valon syttymiseen/vajaaseen nestetasoon oli sama sekä täällä foorumilla että Veholla..eli jos nesteet täyttää liian nopeasti niin saattaa jäädä taso hieman vajaaksi koska ilma ei ehdi poistua samaa tahtia kun nestettä tulee sisään..seurauksena se että nestetaso jää hieman vajaaksi kun ilmat poistuu järjestelmästä.
Juu, eli valot sammui kun lisäsin nestettä....pikkasen vaan v...tuttaa itse alkaa kaatelemaan kun on maksanut jollekin et tekee homman.... No nyt en valitettavasti itse ehtinyt asentaan mutta ens kerralla ku tekee homman ite nii tulee kerralla kuntoon
Siitä naksunasta vielä sen verran et toi lohkarin aiheuttama naksuna on kyllä tuttu, mutta niin uskomattomalta kuin tuntuukin niin tää ei ollut sitä. Ääni oli kuin jonkin kytkimen tai releen naksuntaa, ja kuului aivan eri paikasta kuin lohkari, eli moottorin etupäästä....No, pitää tässä kuunnella vkonloppuna oiskos se rauhottunu ....