jarrutan kirjoitti:
Onko se siellä ovipahvin alla? Eikö se ainakin joka näkyy verhoilujen takaa ole ikkunan moottori?
Ojentajan mekanismi paljastuu kun takapenkin sivupahvin irrottaa pois paikoiltaan: turvavyönojentajasta se kolmiomainen pää irti (on varressa kiinni jousimaisilla nastoilla), oviaukosta kromit irti, kampea takasinnostimen sähkökytkin pois paikoiltaan jolloin onkalosta saa työnnettyä ristipääruuvarin takakahvan kiinnitysruuville, irrota takakahvan alaosassa oleva muovitulppa, jolloin pääset irroittamaan kahvan alemman kiinnitysruuvin, takaistuinosan alla on vielä yksi sivupahvia kiinni pitävä ruuvi. Kun nämä on ruuvattu auki pahvi lähtee pois paikoiltaan ylöspäin nostamalla. Takaikkunan käyttökytkimen sähköjohdot täytyy vielä irrottaa kun pahvia on saanut raotettua.
Ohjainboksi on selvästi näkyvissä ojentajan takapäässä erikseen koriin pultattuna. Niissä on harvoin vikoja, mutta toisen puolen boksia lainaamalla tämän vian voi varmaankin poissulkea.
Jos nyt näkyvässä ojentajan mekanismissa hammasrattaat ovat ehjät, vika löytyy mikrokytkimien säädöistä. En enää jaksa muistaa mihin suuntaan niitä mikrokytkimen vastelevyjä piti säätää, mutta oikea toiminta löytyy kyllä helposti nyt kun näet mekanismin auki ja seuraat ojentimen liikettä ovikytkimiä liksuttelemalla. Tärkeintä kytkimen säädössä on se, että jos ojentaja törmää esteeseen, esim. hartiaan, se vetäytyy pari senttiä taaksepäin ja jää siihen. Ulostyöntyvän liikkeen pitää pysähtyä välittömästi jos ojentaja törmää esteeseen, sillä muutoin hammasrattaan hampaat menevät piloille. Jos ojentaja jää ulostyöntyneenä nytkyttelemään paikoillaan, muistaakseni se ei ulostyöntyneenä laukaise mikrokytkintä, jotta aivolaatikko tietäisi varren olevan nyt täysin ulos työntynyt.
Ojentajaan ei saa mitään osia erikseen, vaan koko mekanismi pitää tilata Vehosta, jossa hintalapussa seisoo noin 700 euroa!