Moi!Olisin kysellyt että mikähän tuota laatikkoa oikein vaivaa?Vaihtaa nykäisten ja mielestäni aika isoilla kierroksilla?(2,3,4 n.2100-5 n.3000 kierrosta) Kylmänä ei vaihda ollenkaan jos lähdet heti ajaa.Vaijeri ei ole tiukalla vaan enemmin tosi löysällä,jos se on se vaijeri minkä luulen.Öljyä on tarpeeksi.Ai niin auto on 300 te 24v -92.
Tuo on kai aika normaalia että nämä vanhemmat automaatit toimii hiukan kankeasti kylmänä, ensimmäiset vaihdot voi nykäistä hieman enemmän. Lämmetessään pitäisi kuitenkin nuo vaihdot pehmetä. Vaihdon nykäisyä voi pienentää säätämällä laatikon paineita, mutta pitää olla varovainen ettei vaihdot pehmene liikaa ja laatikko voi alkaa luistamaan. Pieni nykäisy on siis lienee parempi kuin liian huomaamaton vaihto. Tuosta paineiden säädöstä löytyy ohjeita täältä foorumilta haku-toiminnon kautta.
Omassa autossa on myös 5-v. 722.5 laatikko ja itsellä myös panttaa kylmänä noita ensimmäisiä vaihtoja jopa yli 3000 kierrokseen, itselle ainakin selitettiin asia niin että tarkoitus on saada laatikon öljyt lämpiämään ennenkuin vaihto annetaan tehdä.
Muutenkin luulen ettei näitä vanhempia laatikoita taida saada pelaamaan yhtä pehmeästi ja "sivistyneesti" kuin uudempia sähköohjattuja automaatteja.
Foorumin automaatti-asiantuntijat voi antaa tarkempaa tietoa.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldorado kirjoitti:Tuo on kai aika normaalia että nämä vanhemmat automaatit toimii hiukan kankeasti kylmänä, ensimmäiset vaihdot voi nykäistä hieman enemmän. Lämmetessään pitäisi kuitenkin nuo vaihdot pehmetä. Vaihdon nykäisyä voi pienentää säätämällä laatikon paineita, mutta pitää olla varovainen ettei vaihdot pehmene liikaa ja laatikko voi alkaa luistamaan. Pieni nykäisy on siis lienee parempi kuin liian huomaamaton vaihto. Tuosta paineiden säädöstä löytyy ohjeita täältä foorumilta haku-toiminnon kautta.
Omassa autossa on myös 5-v. 722.5 laatikko ja itsellä myös panttaa kylmänä noita ensimmäisiä vaihtoja jopa yli 3000 kierrokseen, itselle ainakin selitettiin asia niin että tarkoitus on saada laatikon öljyt lämpiämään ennenkuin vaihto annetaan tehdä.
Muutenkin luulen ettei näitä vanhempia laatikoita taida saada pelaamaan yhtä pehmeästi ja "sivistyneesti" kuin uudempia sähköohjattuja automaatteja.
Foorumin automaatti-asiantuntijat voi antaa tarkempaa tietoa.
Kylmänä laatikko panttaa 2->3 vaihtoa että katti lämpenisi, tästä on juttu ohjekirjassa.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Mitenkähän tuo "panttaus" on toteutettu... olisikohan tuo ihan hydraulismekaaninen systeemi? Nimittäin liikkeellelähdöt kylmällä autolla olisivat varmasti huomattavasti "smoothimpia" jos tuota katalysaattorin lämmitystä ei tehtäisi.
Omassa autossa kylmänä automaatti panttaa tuota eka vaihtoa 2 -> 3 pitkään ja heti kun vaihto on tapahtunut, vaihtaa sitten välittömästi neloselle, hyvä kun kolmonen ehtii päällä käydä.
Tuota ensimmäistä vaihtoa voi nopeuttaa kaasun käytöllä ja muutenkin noita vaihtoja voi pehmentää ajotavalla kunhan auton käyttäytymisen oppii tuntemaan.
Onkos porukalla kokemuksia 722.4/722.3/722.5 vaihteistoista, miten tuo S/E kytkimen käyttö vaikuttaa toimintaan? Itse en ole huomannut kovinkaan suurta eroa oli asento kumpi tahansa, joskus tuntuu jopa että koko kytkin ei toimi.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Onkos porukalla kokemuksia 722.4/722.3/722.5 vaihteistoista, miten tuo S/E kytkimen käyttö vaikuttaa toimintaan? Itse en ole huomannut kovinkaan suurta eroa oli asento kumpi tahansa, joskus tuntuu jopa että koko kytkin ei toimi.
Kyllä sillä vaikutusta on (722.5), tosin kylmänä ei juurikaan, mutta lämpimänä vaihtaa aavistuksen aiemmin isompaa ja ennen kaikkea pitää isoa yllä pidempään kun alkaa polkemaan lisää kaasua eli ei vaihda helpolla pientä pesään. Itse en juurikaan käytä E asentoa.