OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mitäs nuo kuvissa näkyvät kellot oikein ovat? Numero 2 lienee sammuttimen kello, mutta mikä tuo ykkösmokkula oikein on??? Eikös tuo oo vähä niinku morkoolin kellon paikalla? Saisko tuosta ruuvista soppaa lisää? Molemmat kellot siis sijaitsevat pumpun takaosassa päällä.

Sitte mikähän virka tuolla kolmoskellolla tms. on?

Menee tuola konehuoneesa niin paljo alipaineletkuja ja osa on irti niin vaikea äkkiseltään selvitellä mitä mikin on. Pumpun takana tais olla vielä ainaki yks kello, josta oliki letku irti, muttei vaikuttanu mitää ku laitoin paikalleen. Entäs tuo pakokaasun takaisinkierrätysventtiili, miten se pelaa? Ku siitä näkyy olevan letku irti niin onko se venttiili kiinni vai auki?

Kuva


Kuva


Kuva
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ykkönen on morkoolin kello, eli ruuvia ylöspäin niin ahtamaton syöttö lisääntyy. Maksimisyöttö kuitenkin on rajoitettu sieltä pumpun takakannen alta.

Kakkosen on pakko olla sammutin, tuoreemmissa pumpuissa muovinen.

Kolmonen on luultavasti ilmakanavassa oleva läppä, jolla rajoitetaan puhtaan ilman saantia kun EGR kytkeytyy päälle. Nyt pitäisi ulkoa muistaa kumminpäin se läppä toimi mutta kun ei muista, eli paras olisi kurkata sinne putkeen ja samalla ottaa se läppä kokonaan pois sieltä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kiitti veskola :D ! Saiskohan tuosta noin helpolla vähä savuaki ulos, ku ei ny tuu yhtään näkyvää savua ja vastaa niin pehmosesti kaasuun vaikka yllättävän hyvin vetääki... :roll: :D Onko tuo nyt sitte turbon pumppu vai miks tuosa noita kelloja noin paljo on?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Turbon pumpulta se vaikuttaa, ei muuta kuin 3 kierrosta sitä keltaisella merkittyä ruuvia ylös päin, helppo laittaa takaisin jos meni huonoksi...ja kun inostuu niin sitten sinne takakannelle, heh heh, tilaahan on. :D

Saman näköinen se on kuin mun pumppu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Joo, pitää huomena kokeilla ja vilkasta sitä läppääki. Toivotaan, että sieltä takakannen alta ois soppavarat säädetty turboa varten :D .
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Tuo keltaisella sinettimaalilla merkattu kello on ns. alppikello. Sen idea on vähentää syöttöä matalassa ilmanalassa. Kun happi käy vähiin, niin syöttö pienenee. Tavallaan morkooli, mutta toimii päinvastoin.

Taisi tulla -89 vuosimallissa varusteeksi. Tuota ruuvaamalla ei saa kuin pienennettyä syöttöä. Pumppu on normaalisti täysillä ja alppikello ainoastaan erikoisolosuhteissa rajoittaa syöttöä. Viripumpuissa tuolla voi olla myös syöttöä rajoittava ominaisuus, jos jostain syystä on haluttu pitää syöttöjä reservissä.Jos katsastuksessa on päästöjen kanssa ongelmia, tuosta voi pienentää kätevästi syöttöä, vaparissa siis.

Kello nro 3 ohjaa kierrätyskoneen imusarjanläppää. Kello kannattaa pitää paikoillaan, jottei huonolla tuurilla yli-innokas katsastus inssi huomaa muutoksia tehdyn saastejärjestelmiin. Sen sijaan ilmansuodatinkotelossa oleva varsinainen läppä kannattaa repiä hevonkuuseen. Kello liikuttelee tällöin enää pelkkää akselia :roll: Päällisinpuolin kaikki näyttää olevan vakiota kuitenkin, vaikkei ilmansaantia rajoittavaa läppää olekaan.
Viimeksi muokannut JP74, La 07.10.2006 19:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

veskola kirjoitti:Turbon pumpulta se vaikuttaa, ei muuta kuin 3 kierrosta sitä keltaisella merkittyä ruuvia ylös päin, .
Jos siihen 1-rasiaan ei mene putkea niin taitaa olla vaparin pumppu. Silloin se olisi ns.alppirasia joka pienentää syöttöjä kun ilmanpane laskee vuoristossa. Se saako siitä lisää syöttöä riippuu sitten miten se on säädetty.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä mulla ässän ex kakspuokissa vedot parani kun ruuvasin tuosta alppiventtiilistä ruuvia aukipäin. noin 6kiekkaa. :D

NYkysessö kolomisatasessaki tuo venttiili löytyy mutten ole jaksanu ruuvailla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu, tuli puhuttua turbonpumpusta kun muunlaisia ei ole nähnytkään. Hassua että morkoolin kello ja alppiventtiili ovat niin samanlaiset. no periaatteessa samaa asiaahan ne säätävätkin, turbossa lienee säätövaraa vain enemmän.

Tuli justiin tuon viimeisen viestin lähetyksen jälkeen mieleen kun tajusin,jotta vaparista puhutaan, jotta olisko kyseessä se kuuluisa alppiventtiili, "katsastusruuvi".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kiitos vaan kaikille tiedoista! Oisin ottanu sen läpän pois, mutta sen kiinnityspultit oliki lukittu hitsinapeilla, joten köytin nippusiteillä :P läpän aukiasentoon. Katsastuksessa ei pitäs olla sanomista ku koppa on vm.-84. Samaten otin pois tuon ilmanputsariin menevän imuputken ku siinähän on kauhia supistus välissä, täytynee siihen kuitenki joku putki laittaa niin ei imuäänet kuulu niin paljo sisälle.

Sitä alppiventtiiliä ruuvasin ens kolme kierrosta auki ja sitte vielä toiset kolme kierrosta :D , vaan enpä mää tuosa kummosta vaikutusta huomannu, eikä sieltä savua vieläkään tuu.

Vähä aikaa sai tuosa ihmetellä ku samalla lakkas sammutin toimimasta, että häh...mitä tämä nyt on...aikani sitte ku seurailin alipaineletkuja niin lopen huomasin yhden olevan halki. Sattu vaan sopivasti tieten liikkumaan siinä niin ratkes lopullisesti, onneks oli hyvällä paikalla :) .

Vielä pari asiaa askarruttaa:

Kumminpäin tuo pakokaasunkierrätyskello nyt toimii, ku letku on irti nii onko se auki vai kiinni? Ilmanputsari ku oli irti ja käyttelin konetta nii ei ainakaan huomannu, että ois tullu pakokaasua...

Ja mikäs tuo kello tuolla pumpun takana on yläosassa?
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taitaisi olla parempi jättää vastaamatta kun ei tiedä mutta laitetaan näin. Kuvassa on Viton OM601 turbokoneen EGR venttiili ja kuvasta päättelisin, että pakokaasu virtaa imusarjaan kun venttiiliin johdetaan alipainetta.

Kuva linkki

Tarkoitatkö tuota kelloa kun on oikeassa kuvassa ?

Kuva linkki
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jos kone on -84:ssa kopassa, kierrätys ei toimi muutenkaan, koska todennäköisesti ohjaussysteemit on jäänyt koneenluovuttaja autoon. Tuon kierrätysmallin ilmansuodatinkotelon tilalle kannattaa laittaa vanhanmallin kotelo, virtaa paremmin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Antti M. kirjoitti:
Vielä pari asiaa askarruttaa:

Kumminpäin tuo pakokaasunkierrätyskello nyt toimii, ku letku on irti nii onko se auki vai kiinni? Ilmanputsari ku oli irti ja käyttelin konetta nii ei ainakaan huomannu, että ois tullu pakokaasua...

Ja mikäs tuo kello tuolla pumpun takana on yläosassa?
Letku irti/tukittu niin kello on kiinni. Eli pakokaasu ei pääse ilmanputsarille.

Pumpun takaosassa oleva alipainekello on kylmätyhjäkäynnin korotin. Eli käy kylmänä kovempaa tyhjäkäyntiä.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ok. :)
Millhill Performance
-Built With Pride-
Paskahousu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 05.02.2012 18:23

Re: OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja Paskahousu »

mikäs se homma on mikä on pumpun kyljes? sellaane kanttine laatikko mihnikä menöö vaan alip. letkuja? nykyyses 200D:s on sellaane ja mun 300D:s on kans??
Avatar
TerZZa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 16.06.2014 10:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja TerZZa »

Mua kiinnostaisi kovastikanssa nämä alipaineletkujen oikeat paikat. Mulla samanlainen pumppu 97 Sprinterissä, jossa nyt ahdin DIY asennuksena. Pitääkö tuohon alppiventtiiliin tulla letkua tai tuohon tyhjäkäynnin säätö alipainekelloon...

Ilmeisesti Alppiventtiiliin ei ainankaan vai pitäisi siihen laittaa letku imusarjasta nyt kun on turbotettu vai alipaineletku vai ei vielä'kään mitään letkua kiinni. Tyhjäkäynnin säätökelloon kun ei laita alipaineletkua niin silloinko ei vaan nosta tyhjiä kylmänä vai kuinka se käyttäytyy letkun kanssa tai ilman.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Käykö nämä uudempien om601 kellolliset pumput vanhempaan kuten -88 200d:hen?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM601 vm.-91 pumpun kellot ym.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

käy
Vastaa Viestiin