M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 31.08.2005 16:52
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta

Viesti Kirjoittaja Rape »

Missä ja mitkä mahtaa olla ykk:n merkit tossa m103-koneessa? Ostin Alfamerin kirjan, mut siitä löytyy vaan nelipyttysen merkit (muutenkin ihan turha ostos jos omistaa kuuspyttysen).

Mites toi jakoketjun liittäminen? Toimiiko jos niille tapeille antaa vaan vasaraa?
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

justiin tein vaihdon ja pienehköllä vasaralla päitä puolipallon muotoon littiin .Kannattaa vastapuolella pitää jotain raskaampaa vastineena ,vaikka lekaa tai kiskonpätkää,ettei ratas ota nokkiinsa.Eikä sitte kovin piukka se tyssäys.
Pysyy kyllä. Sillai tekevät paikallises merkkihuolloski.

Nii ja noista merkeistä .että kyllähän ne pitäs yhtälailla pätee on sitte 4 tai 6 pyttynen. Kammen merkki OT: pitäs nokan merki olla kohdallaan ja osoittaa laakeripukissa olevaa merkkiä . Sitte kun pyörittää kammesta 14 -18 astetta pitäs löytyä siitä pumpun kyljessä olevan isohkon mutterin alta sellanen ruuvimeisselin pään näkönen hahlo. Peilillä näkee valon kanssa paremmin.
Näin muistasin ,mut en nyt ole ihan varma oliko tuo 6 pyttyses noin .
Kannattaa tarkistaa

Jos vaihdat ketjun siten että vedät vanhalla ketjulla uuden sisään ,niin riski kaveri ei ole pahitteeksi. Se uusi ketju pitää pitää lähes koko nokkahammaspyörän päällä ja painaa kireelle ,ettei hyppää yli.Pumpun rattaalta ei pääse hyppään ku sielä on se tappi joka ei päästä ylitte.
Toinen pyörittä kammesta avaimella ja toinen päästää ketjua.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rape kirjoitti:Missä ja mitkä mahtaa olla ykk:n merkit tossa m103-koneessa? Ostin Alfamerin kirjan, mut siitä löytyy vaan nelipyttysen merkit (muutenkin ihan turha ostos jos omistaa kuuspyttysen).

Mites toi jakoketjun liittäminen? Toimiiko jos niille tapeille antaa vaan vasaraa?
Ketjun vaihto

YKK:n perustarkistus

Siihen ketjun niittaukseen en ota sen kummemmin kantaa. Jotkut ovat tosin varomattomasti vasaroidessaan särkeneet nokka-akselin laippoja tms. Kyllähän se osaavalta kaverilta varmaan onnistuu vasarallakin. Itse todennäköisesti veisin pajalle vaihdettavaksi (en kuitenkaan Veholle :shock:).

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

jee kirjoitti:justiin tein vaihdon ja pienehköllä vasaralla päitä puolipallon muotoon littiin .Kannattaa vastapuolella pitää jotain raskaampaa vastineena ,vaikka lekaa tai kiskonpätkää,ettei ratas ota nokkiinsa.Eikä sitte kovin piukka se tyssäys.
Pysyy kyllä. Sillai tekevät paikallises merkkihuolloski.
:shock: Täälläpäin merkkihuolto tekee liitoksen spesiaalityökalulla, joka puristaa liitoksen.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Rape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 31.08.2005 16:52
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rape »

Voipi olla että saan sellasen työkalun sitä ketjua varten, mutta sen näkee sitten viikonloppuna. Tod.näk. tarttee laittaa lyömällä.

Kirjan mukaan kun laitettiin nokka kohdalleen, kampuraa ei saanut kohdalleen :lol: . Kun laitettiin nokan merkki suoraan ylös ja alapäästä ajoituksen nolla siihen tapin kohdalle, kone pyörii ilman tökkimisiä, mutta voi olla vielä pykälän verran heittoa, kun ei o varma niistä merkeistä :roll:

Mb.braingears ei muute toimaa ainakaan mulla...prkele
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös tulpan reiästä saa tarkastettua suunnilleen sen männän nollakohdan mikäli epäilee kampiakselin asteikkoa, ainakin itse katselin sitä dieselissä etukammion ollessa irti ihan rautalangan palalla. Kovin tarkkaahan se tarkastus ei tarvitse olla, kun sen nokan saa vain hampaiden pykälien tarkkuudella oikeaksi kun ei ole säädettävää nokkaratasta.

Niin ja eihän ne aivan kohdillaan ole ne merkit venyneellä ketjulla, muistetaan kuitenkin pyörittää konetta pyörimissuuntaan, jotta ketjusta on löysät pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Selviäisiköhän tuosta kuvasta oikea merkki kampuran puolelta.
Eli OT-merkki kampiakselin anturin kiinnikkeen reunaan :roll:

Kuva
veskola kirjoitti:kun ei ole säädettävää nokkaratasta
Itse asiassa tuossa koneessa on säätö nokka-akselin hammaspyörässä.
Ei kylläkään portaaton, mutta on kuitenkin :wink:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Rape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 31.08.2005 16:52
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rape »

Tosta kuvastahan asia selviää parhaiten, kiitoksia! Yläpää laitettiinkin just tohon kohtaa, mut alapää "tonne päin", pyörii kuiteskin ilman tökkimisiä.

Mites toi kampiakselin anturin kiinnike, kun siinä on säätö? Siinä on muistaakseni jotain 10mm säätövaraa, et mitenköhän sen kuuluis olla...tarttee kahtoo jos siitä näkee missä kohdin se on ollut. Saapi nähdä jos sais kärryn viikonloppuna käymään.

MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Rape kirjoitti:MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Periaatteessa WIS (Werkstatt Information Systems), joka oli nähtävillä myös tuolla braingearilla. Harmi vaan, että ei toimi enää. :( Tuo Janin kuva on kuitenkin erilainen kuin oman WIS:in. Onko tuo nyt se ASRA vai onko WIS:stäkin tullut uusi versio?

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

Rape kirjoitti: MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Mulla on Autodata CD:ssä sama kuva.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Rape kirjoitti:MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Autodatastahan tuo...

Ei kai siihen ykk-merkin tarkistukseen muuta keinoa ilman kannen irroitusta ole, kuin tulpanreijän kautta kokeilla missä se mäntä liikkuu :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Rape
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 31.08.2005 16:52
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rape »

No nyt on kone taas nipussa ja käy.

Ketjun lukko laitettiin ihan vaan naputellen, mut toisesta tapin kulmasta murtui pieni pala! Onkohan tosta mitään haittaa?

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin