M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta
M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta
Missä ja mitkä mahtaa olla ykk:n merkit tossa m103-koneessa? Ostin Alfamerin kirjan, mut siitä löytyy vaan nelipyttysen merkit (muutenkin ihan turha ostos jos omistaa kuuspyttysen).
Mites toi jakoketjun liittäminen? Toimiiko jos niille tapeille antaa vaan vasaraa?
Mites toi jakoketjun liittäminen? Toimiiko jos niille tapeille antaa vaan vasaraa?
justiin tein vaihdon ja pienehköllä vasaralla päitä puolipallon muotoon littiin .Kannattaa vastapuolella pitää jotain raskaampaa vastineena ,vaikka lekaa tai kiskonpätkää,ettei ratas ota nokkiinsa.Eikä sitte kovin piukka se tyssäys.
Pysyy kyllä. Sillai tekevät paikallises merkkihuolloski.
Nii ja noista merkeistä .että kyllähän ne pitäs yhtälailla pätee on sitte 4 tai 6 pyttynen. Kammen merkki OT: pitäs nokan merki olla kohdallaan ja osoittaa laakeripukissa olevaa merkkiä . Sitte kun pyörittää kammesta 14 -18 astetta pitäs löytyä siitä pumpun kyljessä olevan isohkon mutterin alta sellanen ruuvimeisselin pään näkönen hahlo. Peilillä näkee valon kanssa paremmin.
Näin muistasin ,mut en nyt ole ihan varma oliko tuo 6 pyttyses noin .
Kannattaa tarkistaa
Jos vaihdat ketjun siten että vedät vanhalla ketjulla uuden sisään ,niin riski kaveri ei ole pahitteeksi. Se uusi ketju pitää pitää lähes koko nokkahammaspyörän päällä ja painaa kireelle ,ettei hyppää yli.Pumpun rattaalta ei pääse hyppään ku sielä on se tappi joka ei päästä ylitte.
Toinen pyörittä kammesta avaimella ja toinen päästää ketjua.
Pysyy kyllä. Sillai tekevät paikallises merkkihuolloski.
Nii ja noista merkeistä .että kyllähän ne pitäs yhtälailla pätee on sitte 4 tai 6 pyttynen. Kammen merkki OT: pitäs nokan merki olla kohdallaan ja osoittaa laakeripukissa olevaa merkkiä . Sitte kun pyörittää kammesta 14 -18 astetta pitäs löytyä siitä pumpun kyljessä olevan isohkon mutterin alta sellanen ruuvimeisselin pään näkönen hahlo. Peilillä näkee valon kanssa paremmin.
Näin muistasin ,mut en nyt ole ihan varma oliko tuo 6 pyttyses noin .
Kannattaa tarkistaa
Jos vaihdat ketjun siten että vedät vanhalla ketjulla uuden sisään ,niin riski kaveri ei ole pahitteeksi. Se uusi ketju pitää pitää lähes koko nokkahammaspyörän päällä ja painaa kireelle ,ettei hyppää yli.Pumpun rattaalta ei pääse hyppään ku sielä on se tappi joka ei päästä ylitte.
Toinen pyörittä kammesta avaimella ja toinen päästää ketjua.
Re: M103 YKK:n merkit ja jakoketjun liitoksesta
Ketjun vaihtoRape kirjoitti:Missä ja mitkä mahtaa olla ykk:n merkit tossa m103-koneessa? Ostin Alfamerin kirjan, mut siitä löytyy vaan nelipyttysen merkit (muutenkin ihan turha ostos jos omistaa kuuspyttysen).
Mites toi jakoketjun liittäminen? Toimiiko jos niille tapeille antaa vaan vasaraa?
YKK:n perustarkistus
Siihen ketjun niittaukseen en ota sen kummemmin kantaa. Jotkut ovat tosin varomattomasti vasaroidessaan särkeneet nokka-akselin laippoja tms. Kyllähän se osaavalta kaverilta varmaan onnistuu vasarallakin. Itse todennäköisesti veisin pajalle vaihdettavaksi (en kuitenkaan Veholle

t.
Risto
E500 – 211.070
jee kirjoitti:justiin tein vaihdon ja pienehköllä vasaralla päitä puolipallon muotoon littiin .Kannattaa vastapuolella pitää jotain raskaampaa vastineena ,vaikka lekaa tai kiskonpätkää,ettei ratas ota nokkiinsa.Eikä sitte kovin piukka se tyssäys.
Pysyy kyllä. Sillai tekevät paikallises merkkihuolloski.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Voipi olla että saan sellasen työkalun sitä ketjua varten, mutta sen näkee sitten viikonloppuna. Tod.näk. tarttee laittaa lyömällä.
Kirjan mukaan kun laitettiin nokka kohdalleen, kampuraa ei saanut kohdalleen
. Kun laitettiin nokan merkki suoraan ylös ja alapäästä ajoituksen nolla siihen tapin kohdalle, kone pyörii ilman tökkimisiä, mutta voi olla vielä pykälän verran heittoa, kun ei o varma niistä merkeistä
Mb.braingears ei muute toimaa ainakaan mulla...prkele
Kirjan mukaan kun laitettiin nokka kohdalleen, kampuraa ei saanut kohdalleen


Mb.braingears ei muute toimaa ainakaan mulla...prkele
Eikös tulpan reiästä saa tarkastettua suunnilleen sen männän nollakohdan mikäli epäilee kampiakselin asteikkoa, ainakin itse katselin sitä dieselissä etukammion ollessa irti ihan rautalangan palalla. Kovin tarkkaahan se tarkastus ei tarvitse olla, kun sen nokan saa vain hampaiden pykälien tarkkuudella oikeaksi kun ei ole säädettävää nokkaratasta.
Niin ja eihän ne aivan kohdillaan ole ne merkit venyneellä ketjulla, muistetaan kuitenkin pyörittää konetta pyörimissuuntaan, jotta ketjusta on löysät pois.
Niin ja eihän ne aivan kohdillaan ole ne merkit venyneellä ketjulla, muistetaan kuitenkin pyörittää konetta pyörimissuuntaan, jotta ketjusta on löysät pois.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Selviäisiköhän tuosta kuvasta oikea merkki kampuran puolelta.
Eli OT-merkki kampiakselin anturin kiinnikkeen reunaan

Ei kylläkään portaaton, mutta on kuitenkin
Eli OT-merkki kampiakselin anturin kiinnikkeen reunaan


Itse asiassa tuossa koneessa on säätö nokka-akselin hammaspyörässä.veskola kirjoitti:kun ei ole säädettävää nokkaratasta
Ei kylläkään portaaton, mutta on kuitenkin

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Tosta kuvastahan asia selviää parhaiten, kiitoksia! Yläpää laitettiinkin just tohon kohtaa, mut alapää "tonne päin", pyörii kuiteskin ilman tökkimisiä.
Mites toi kampiakselin anturin kiinnike, kun siinä on säätö? Siinä on muistaakseni jotain 10mm säätövaraa, et mitenköhän sen kuuluis olla...tarttee kahtoo jos siitä näkee missä kohdin se on ollut. Saapi nähdä jos sais kärryn viikonloppuna käymään.
MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Mites toi kampiakselin anturin kiinnike, kun siinä on säätö? Siinä on muistaakseni jotain 10mm säätövaraa, et mitenköhän sen kuuluis olla...tarttee kahtoo jos siitä näkee missä kohdin se on ollut. Saapi nähdä jos sais kärryn viikonloppuna käymään.
MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.
Periaatteessa WIS (Werkstatt Information Systems), joka oli nähtävillä myös tuolla braingearilla. Harmi vaan, että ei toimi enää.Rape kirjoitti:MIstä ohjemasta toi kuva on? Volkkarilla on ETKA, joka näyttää ihan samalta.

t.
Risto
E500 – 211.070