R170-korin SLK:ssani on automaattivaihteisto. Keppi on liikkunut tähän saakka erittäin tarkasti ja loksahdellut vaihteiston eri asentoihin tukevasti. Nyt siihen ilmestyi pieni epämääräisyys.
Mikään ei ole selkeästi rikki, koska kaikki toimii edelleen. P ja D asennoissa keppi istuu tanakasti. Mutta erityisesti N-asennossa siinä on "löysää". Ja siirrettäessä vaihteelta toiselle keppi ei enää liiku yhtä tunnokkaasti kuin aikaisemmin. Lisäksi vaihteiston kulississa tuntuu selkeä resonanssi sillä kohtaa kun ahdin tulee kiihdytettäessä mukaan. Ja tästä seuraa myös selkeästi kuuluva räminä.
Mitäköhän on tapahtunut? Onko joku jousi mennyt huonosti? Onko tämä itse korjattavissa oleva juttu?
R170 SLK - Automaatin vaihdekepissä epätarkkuutta ja räminää
R170 SLK - Automaatin vaihdekepissä epätarkkuutta ja räminää
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Onko tuo sähkölaatikon boksi todellakin näin yhtä puuta? Vai pääseekö tuosta linkkaamastani kuvasta huolimatta jostain kurkistamaan sen sisään ilman, että se muuttuu täysin "rakennussarjaksi"?
Eli mielelläni ymmärtäisin, että onko tuo paketti jonne keppi menee avattavissa yläkautta ennenkuin alan sörkkiä. Ettei mahdollisesti lipsahtaneen jousen etsiskelystä kohta seuraa, että auto ei liiku enää minnekään.
Eli mielelläni ymmärtäisin, että onko tuo paketti jonne keppi menee avattavissa yläkautta ennenkuin alan sörkkiä. Ettei mahdollisesti lipsahtaneen jousen etsiskelystä kohta seuraa, että auto ei liiku enää minnekään.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Käpälöitsin äsken tuliterää keppimekanismia. Se oli irrallaankin yhtä napakka ja täsmällisesti loksahteleva kuin tuo rämisevä yksilökin oli ennen kuin sivuäänet alkoivat.
Tästä voinee siis vetää johtopäätöksen, että vika ei ole siinä 1,40EUR maksavassa tiivisteessä, vaan kepin sisältävän laatikon sisältä on jokin mennyt huonosti. Sen laatikon sisällähän on sellainen muovikehä, josta eri vaihdekepin asennot löytyvät. Keppiä liikuteltuani epäilisin että siinä on joku hammas mennyt huonoksi tai jotain yhtä typerää. Keppi kyllä keskittää, joten palautusjouset lienevät kunnossa.
Katselin, että jos olisin irrottanut kepin sisältävän moduulin autosta, mutta en uskaltanut alkaa sitä irroitella keskikonsoolin sisältä. Tuonne johtojen joukkoon kun joku ruuvi putoaa, niin harmi on melko suuri.
Ihanan kallista... Keppiklöntti Vehossa 500EUR.
Jos jollakulla on kokemusta tuon irroittamisesta, avaamisesta ja mahdollisesti jopa fiksailusta, ilmoittautumisia otetaan mielihyvin vastaan!
Tästä voinee siis vetää johtopäätöksen, että vika ei ole siinä 1,40EUR maksavassa tiivisteessä, vaan kepin sisältävän laatikon sisältä on jokin mennyt huonosti. Sen laatikon sisällähän on sellainen muovikehä, josta eri vaihdekepin asennot löytyvät. Keppiä liikuteltuani epäilisin että siinä on joku hammas mennyt huonoksi tai jotain yhtä typerää. Keppi kyllä keskittää, joten palautusjouset lienevät kunnossa.
Katselin, että jos olisin irrottanut kepin sisältävän moduulin autosta, mutta en uskaltanut alkaa sitä irroitella keskikonsoolin sisältä. Tuonne johtojen joukkoon kun joku ruuvi putoaa, niin harmi on melko suuri.
Ihanan kallista... Keppiklöntti Vehossa 500EUR.
Jos jollakulla on kokemusta tuon irroittamisesta, avaamisesta ja mahdollisesti jopa fiksailusta, ilmoittautumisia otetaan mielihyvin vastaan!
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
kuvan perusteella sama vaihtaja kun omassa w210:ssa
no juu tiä paljon taia lohuttaa mutta pakko avautua! , tuossa juuri pari päiväää sitten painin itekkin tuon klöntin kanssa kun pakkivalokatkasijaa etiskelin niin sitä EI todellakaan meikäläisen järjelä olis saanu purettua ton pienemmäksi ehjänä.. ja tuon S/W napin ja sen muovilevyn otti pois niin paljastu jo piirilevyä.........
ja pikkusen enempi ot:ksi mut samaa sarjaan kuuluu valokatkasija joka on itse asiassa aika möykky sekin, kun siihen on lättästy 12 sulaketta kaiken näkösile valoile ja mikäpä parasta niin ei saa ehjänä purettua tuotakaan että olis sulakerasian pohjaan päässy tsiikaileen onko sielä kontakti häiriötä, taitaa olla pelkkää piirilevyä vaan...!!!
ja pikkusen enempi ot:ksi mut samaa sarjaan kuuluu valokatkasija joka on itse asiassa aika möykky sekin, kun siihen on lättästy 12 sulaketta kaiken näkösile valoile ja mikäpä parasta niin ei saa ehjänä purettua tuotakaan että olis sulakerasian pohjaan päässy tsiikaileen onko sielä kontakti häiriötä, taitaa olla pelkkää piirilevyä vaan...!!!

E55 AMG -00 --ex--
BMW M5 -00 --ajossa--
BMW M5 -00 --ajossa--
Lähdin irroittamaan vaihdekepin laatikkoa itse. Laatikko näyttäisi olevan kolmella kuusiokolopultilla "lattiassa" kiinni. Ajatukseni oli, että putlit auki ja keppi ylös. Sokka irti kepistä ja pääsisin tutkimaan, onko vika tässä lootassa vai jossain muualla.
Ensin paljastui, että Mersu on harrastanut erittäin ikävää suunnittelua pulttien suhteen. Kaksi pulteista istui keskikonsolin sisällä. Tiedossa oli "hauskaa", kun pääsin purkamaan autoa oikein urakalla. En ollutkaan aikaisemmin purkanut SLK:n sisustaa, kepistä taaksepäin...
SLK:n keskikonsoli koostuu kahdesta osasta. Toinen tulee yhtenäisenä koko matkan kojelaudan yläosasta vaihdekepin takapuolelle. Toinen jatkaa siitä matkustamon perään. Piilossa olleet mutterit ovat tuon taemman sisällä.
Sain takimmaisen konsolin osan pois. Melkoinen tekniikkalaji - taas kerran:
-Vaihdekepin kehys irti.
-Vaihdekepin ympärillä olevat paneelit irti.
-Alta paljastuvat kaksi ruuvia auki.
-Käsinojakotelon pohjaverhoilun alta löytyvät kaksi mutteria auki.
-Käsijarrukahva yläasentoon.
-Käsijarrukahvan tuppi vetämällä pois.
-Konsolielementti matkustamon takaseinää vasten olevasta reunasta nostamalla ja eteenpäin työntämällä liikkeelle.
-Konsolielementin etureunassa olevat hakaset pois koloistaan ylöspäin nostamalla.
-Konsoli eteenpäin työntäen pois käsijarrun ympäriltä.
Mutta kun konsoli oli auki, sepä paljastikin noiden kuusiopulttien lisäksi, että vaihdekeppiboksi ei ole vieläkään pois nostettavissa. Etummainen konsolielementti ympäröi sen takaakin ja laatikko itseasiassa istuu etummaisen konsolin reunuksen alla. Eli pulttien avaaminen ei nähtävästi yksin riitä. Lisäksi pitäisi irroittaa keskikonsolin etuosakin.
Niin, ja sanomattakin lienee selvää, että keppiboksin "kurkistusluukun" edessä on jotain muovia. Eli luukkuun ei näe ellei laatikko ole irti.
Ilmeisesti R170 on ollut ihan helppo rakentaa tehtaalla, kun ensin on laitettu keppi ja sitten sisusta. Mutta eipä ole kiva pähkäillä pakettia käänteisessä järjestyksessä...
No, kaipa tuon etuosankin voisi irroitella. Mutta siitä saattaa tulla melkoinen savotta. Lisäksi tuon R170:n sisusta on tehty aikalailla eri logiikalla kuin muiden Mersu-mallien, joista minulla on omakohtaista kokemusta. Tästä seuraa, että tuppaa koko ajan hirvittämään, että jotain menee rikki samalla kun pähkäilen miten paketti aukeaa.
Ensin paljastui, että Mersu on harrastanut erittäin ikävää suunnittelua pulttien suhteen. Kaksi pulteista istui keskikonsolin sisällä. Tiedossa oli "hauskaa", kun pääsin purkamaan autoa oikein urakalla. En ollutkaan aikaisemmin purkanut SLK:n sisustaa, kepistä taaksepäin...
SLK:n keskikonsoli koostuu kahdesta osasta. Toinen tulee yhtenäisenä koko matkan kojelaudan yläosasta vaihdekepin takapuolelle. Toinen jatkaa siitä matkustamon perään. Piilossa olleet mutterit ovat tuon taemman sisällä.
Sain takimmaisen konsolin osan pois. Melkoinen tekniikkalaji - taas kerran:
-Vaihdekepin kehys irti.
-Vaihdekepin ympärillä olevat paneelit irti.
-Alta paljastuvat kaksi ruuvia auki.
-Käsinojakotelon pohjaverhoilun alta löytyvät kaksi mutteria auki.
-Käsijarrukahva yläasentoon.
-Käsijarrukahvan tuppi vetämällä pois.
-Konsolielementti matkustamon takaseinää vasten olevasta reunasta nostamalla ja eteenpäin työntämällä liikkeelle.
-Konsolielementin etureunassa olevat hakaset pois koloistaan ylöspäin nostamalla.
-Konsoli eteenpäin työntäen pois käsijarrun ympäriltä.
Mutta kun konsoli oli auki, sepä paljastikin noiden kuusiopulttien lisäksi, että vaihdekeppiboksi ei ole vieläkään pois nostettavissa. Etummainen konsolielementti ympäröi sen takaakin ja laatikko itseasiassa istuu etummaisen konsolin reunuksen alla. Eli pulttien avaaminen ei nähtävästi yksin riitä. Lisäksi pitäisi irroittaa keskikonsolin etuosakin.
Niin, ja sanomattakin lienee selvää, että keppiboksin "kurkistusluukun" edessä on jotain muovia. Eli luukkuun ei näe ellei laatikko ole irti.
Ilmeisesti R170 on ollut ihan helppo rakentaa tehtaalla, kun ensin on laitettu keppi ja sitten sisusta. Mutta eipä ole kiva pähkäillä pakettia käänteisessä järjestyksessä...
No, kaipa tuon etuosankin voisi irroitella. Mutta siitä saattaa tulla melkoinen savotta. Lisäksi tuon R170:n sisusta on tehty aikalailla eri logiikalla kuin muiden Mersu-mallien, joista minulla on omakohtaista kokemusta. Tästä seuraa, että tuppaa koko ajan hirvittämään, että jotain menee rikki samalla kun pähkäilen miten paketti aukeaa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]