Viskon tarpeellisuus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viskon tarpeellisuus

Viesti Kirjoittaja J5 »

Selvisi tyhjäkäynnillä kuuluvan kolinan lähde eilen. Tuulettajan viskokytkimen laakeri sökö. Puolet kuulista oli jo poistunut paikalta ja kohta olisi ollut varmaan ropelli syylärissä :shock: Otin siis ropellin pois ennen kuin lähtee itsekseen.

Potilas on w140 S300 Turbodiesel ja siinä on jäähdyttimen etupuolella kaksi sähköflektiä. Paikallaan eilen illalla noin 10 asteen lämpötilassa autoa käyttäessä (ilman viskoropellia) lämpömittari pysyi alle 80 asteen ja sähköflektit pörähteli aina välillä hetkeksi käyntiin.

Kysymys siis kuuluu että tarvitaanko sitä viskoropellia Suomen oloissa oikeasti? Onko se siellä vaan siltä varalta ettei sähköpuhaltimien tehot riitä helteessä? Vai täytyykö jostain syystä konehuoneessa pitää aina ja koko ajan pientä puhallusta yllä? Se viskohan vähän taitaa pyörittää ropellia kylmänäkin.

Eikös ainakin talvipakkasilla visko mahda turhaan hidastaa moottorin lämpiämistä, ja onkohan ne viskon nesteet vieläpä jäykät -20 asteessa niin että ropelli pyörii oikein kunnolla?

Kai ne mersun insinöörit on tämän funtsineet niin ettei se viskoropelli siellä turhaankaan ole :?:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä oma turbodiesel kaipasi viskoa, kylläkin kesäkuumilla ilmastointi päällä kaupunkiajossa. Moottorin lämpötila nousi punaisen alarajalle matelevassa kaupunkiliikenteessä. Jännä juttu sinällään, että autossa oli kiinni minulle tullessa ilm. vapaastihengittävän 300 D:n visko, eikä se kertaakaan tarrannut kiinni. Kun sain purkuautosta alkup. turbon viskon, jo alkoivat pysyä lämmöt kurissa.

Suosittelen ehdottomasti pitämään moottorin jäähdytysjärjestelmän kunnossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

Timo L. kirjoitti:Suosittelen ehdottomasti pitämään moottorin jäähdytysjärjestelmän kunnossa.
Olisin tähän suuntaan taipuvainen itsekin, eli kyllä varmaan ostan uuden viskon tuohon. Mutta kai tuolla ilmankin näillä keleillä uskaltaisi ajella jos en sitä nyt heti kerkiä ostamaan :?

Ottaakohan viskokytkin kiinni ennen vai jälkeen sähköpuhaltimien käynnistymistä? Kytkeekö se kerralla vai asteittain?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Näillä ilmoilla ei viskoa välttämättä tarvitse, ilmastoinnin puhaltimet hoitaa homman kotiin ja jos nyt joutuu pulaan jossain ruuhkassa kuumaan aikaan niin ei muuta kuin ikkunat alas ja lämppäri täysille.

Kesällä visko on kyllä hyvä olla, varsinkin kaupunkiajossa kone kyllä muuten tuppaa lämpiämään. Automaattivaihteet ja ilmastointi pahentavat tilannetta.
Vastaa Viestiin