Automaattivaihteinenko

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vieras

Automaattivaihteinenko

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Olen harkitsemassa ostaa vm. 1991-1993 farkkubensamersun (200-280 TE), noin 200 tkm ajettu. Pähkäilen tässä sitä, "uskaltaisko" ottaa automaattivaihteisen mallin.
Itse ole tähän asti hiukan vierastanut noita automaattivehkeitä (ettei ne kestä ja kulutus korkeampi)
Mutta miten mahtaa todellisuus olla, eli onko n. 200 tkm ajetulla automaattilaatikolla vielä paljon kilometrejä edessä, ja miten on kulutuksen laita verrattuna manuaaliin?

kevätterveisin Esa T 8)
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Automaatin kestämättömyys-väitteet lähtevät väärästä käytöstä...

Puhtaus on automaatin kanssa tärkein asia, eli mittatikkua ei pyyhkäistä trasselin kanssa puhtaaksi, eikä öljyä lisätä millä hyvänsä purnukalla, jossa pohjalla puolenvuosisadan mällit jne...

Mersuissa nuo öljyn jäähdyttimet taitavat olla automaattien yhteydessä vakiona, joten vaunun tai kärrynkään veto ei sitä hajoita, kuten yleisesti aikoinaan Saabin laatikon kanssa kävi (ei jäähdytintä vakiona).

Mekaanisesti, ylläolevat huomioituna, on kestävämpi kuin manuaali.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Juu.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, puhtaus on puoli ruokaa ja automaatilla enämpikin. Kertovat, että mersun automaagit kestäisivät jopa dieselin yhteydessä koneen iän, eli joku 600-700 tkm voipi mennä tuosta vain.

Kestävä rakennehan automaatti on yleisestikin: muun muassa neljännesmailin autoissa on käytetty jonkun verran automaatteja, samaten törmäsin viikonloppuna (no joo, en törmännyt mutta tutustuin :wink: ) sorankuljetusautoon, jossa on automaatti -- tosin ilman turbiinia eli pikkupaikkojen vekslausta varten autossa on kytkin. Ajossa laatikko taas vaihtaa itse ja kuskin selostuksen mukaan rakenne on periaatteessa identtinen henkilöauton automaatin kanssa.
Ontuva vertaus, mutta tuossa sorankuljetuskäytössäkin automaatti on kuulemma pelannut loistavasti ja uudet öljylaadut auttavat omalta osaltaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kansan viisaus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Vanha kansan (mersukansan) viisaus sanoo, jotta manuaali kestää kahden koneen verran ja automaatti yhden.

Kun automaatista pitää huolta, vaihtaa öljyt ja suodattimen ajoissa, niin isompi huoltotarve tulee vastaan tuossa 400tkm:n paikkeilla. Jos isomman huollon tekee tuossa vaiheessa, ei vielä tarvitse mennä korjailun puolelle :wink: .

Vertaisin tuota 400tkm:n huoltoa manuaalin kytkinremppaan. Hinnaltaankin tuo vastaa aika lähelle, sillä erotuksella, että kytkinrempassa auton voi sellaisenaan ajaa pajalle, kun taas automaatin huoltoon laatikko tulee irrottaa valmiiksi.

JarkkoS korjaa käsitystäni tarvittaessa :wink:
Terveisin
Tero
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Minulla on W123 230E automaatilla. Kun mersu ostettiin perheeseen sillä oli ajetteu alle 300 tkm. Nyt mittarissa melkein 500 tkm ja ei ole laatikolle tarvinnut tehdä mitää, paitsi normaalit huollot.

Eiköhän tuo automaatin kesto riipu miten sitä käyttää, voi olla että jos autolla revitellään ja vededään painavia vaunoja niin ei kestä pitemmän päälle mutta ei se kestäisi varmaan manuaalikaan.

Aino huono puoli minkä olen keksinyt on vaihteiden vaihdon hitaus ahtaissa paikoissa, eli kun täytyy veivata pakin ja eteenpäin vaihteen väliä. Mutta kaikkeen tottuu.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Käytettyä automaattia ostaessa kiinnittäisin erityisen tarkkaa huomiota vaihtojen jouhevuuteen. Jos laatikko töksäyttää olisin varovainen ostamaan autoa.

Minulla oli taannoin automaattivaihteinen W201 190D 2.5 -87. 300 000 km paremmalla puolella se alkoi välillä tehdä aika kovia vaihtoja. Kun sitten kerran lähdin hinaamaan toista autoa kolmosvaihteen tiiviste petti. Tämän jälkeen kakkonen oli auton isoin vaihde.

Simahtaneen automaatin korjaaminen on kamalan hintaista hommaa. Vehossa pelkästä laatikon avaamisesta oltaisiin pyydetty parikymmentätuhatta vanhaa rahaa. Korjauksen kanssa varaosalaatikko olisi ollut todennäköisesti halvemmaksi.

Automaattiremontti ei myöskään onnistu aivan keneltä tahansa. Ihan jo homman edellyttämän siisteydenkin vuoksi. Joten hyvä Mersuihin erikoistunut paja naapurissa ei tarkoita että he tekisivät rikkoutuneesta automaattilaatikosta kalua.

Lopulta löysin puskaradion kautta Tampereelta iäkkään automaattivelhon joka laittoi laatikon kylpyhuoneessaan :) kuntoon. Miehen vaimo ei kuulemma arvostanut tekemäämme sopimusta. :D Homman lomassa tuo "velho" sanoi että se töksähtely oli ollut ilmeisesti ensi oire kulumisesta ja säätöjen pieleen ajautumisesta, joka lopulta johti simahtamiseen.

Saamansa halpanakin pitkän pennin maksaneen lääkinnän jälkeen W201:n laatikko toimi jälleen kauniin pehmoisesti ja kolmonenkin piti. Myöhemmin minulla on ollut W124 300D Turbo A. Autolla ei oltu paljon ajettu, mutta silti sitä hommatessani tiesin kiinnittää huomiota laatikon toimintaan. Koska automaatti toimi hienosti oli sillä turvallinen ajella ptikät pätkät ja nykyinenkin omistaja kaartelee autolla tiettävästi edelleen kovasti tyytyväisenä.

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Niin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Meillähän on palstalla vakiokävijänä todellinen automaattivelho Jarkko S.

Jarkko on korjaillut palstalaistenkin laatikoita ja erittäin kohtuullisella hinnalla.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Niin

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:Meillähän on palstalla vakiokävijänä todellinen automaattivelho Jarkko S.

Jarkko on korjaillut palstalaistenkin laatikoita ja erittäin kohtuullisella hinnalla.
Sitten päivän tekstimainos Salon-Turun puolen väelle. Kiskossa toimíi firma nimeltä US-Motors. Ovat nimensä mukaan melkoisia usa-auto-tuntijoita mutta korjaavat (eivät siis vain avaa tai lähetä tehtaalle) automaatteja merkkiin ja kansallisuuteen katsomatta, ja kokemusta pitäisi löytymän.
Tämä siis, jos pitää löytää alan liike fyysisesti läheltä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin