Käytettyä automaattia ostaessa kiinnittäisin erityisen tarkkaa huomiota vaihtojen jouhevuuteen. Jos laatikko töksäyttää olisin varovainen ostamaan autoa.
Minulla oli taannoin automaattivaihteinen W201 190D 2.5 -87. 300 000 km paremmalla puolella se alkoi välillä tehdä aika kovia vaihtoja. Kun sitten kerran lähdin hinaamaan toista autoa kolmosvaihteen tiiviste petti. Tämän jälkeen kakkonen oli auton isoin vaihde.
Simahtaneen automaatin korjaaminen on kamalan hintaista hommaa. Vehossa pelkästä laatikon avaamisesta oltaisiin pyydetty parikymmentätuhatta vanhaa rahaa. Korjauksen kanssa varaosalaatikko olisi ollut todennäköisesti halvemmaksi.
Automaattiremontti ei myöskään onnistu aivan keneltä tahansa. Ihan jo homman edellyttämän siisteydenkin vuoksi. Joten hyvä Mersuihin erikoistunut paja naapurissa ei tarkoita että he tekisivät rikkoutuneesta automaattilaatikosta kalua.
Lopulta löysin puskaradion kautta Tampereelta iäkkään automaattivelhon joka laittoi laatikon kylpyhuoneessaan

kuntoon. Miehen vaimo ei kuulemma arvostanut tekemäämme sopimusta.

Homman lomassa tuo "velho" sanoi että se töksähtely oli ollut ilmeisesti ensi oire kulumisesta ja säätöjen pieleen ajautumisesta, joka lopulta johti simahtamiseen.
Saamansa halpanakin pitkän pennin maksaneen lääkinnän jälkeen W201:n laatikko toimi jälleen kauniin pehmoisesti ja kolmonenkin piti. Myöhemmin minulla on ollut W124 300D Turbo A. Autolla ei oltu paljon ajettu, mutta silti sitä hommatessani tiesin kiinnittää huomiota laatikon toimintaan. Koska automaatti toimi hienosti oli sillä turvallinen ajella ptikät pätkät ja nykyinenkin omistaja kaartelee autolla tiettävästi edelleen kovasti tyytyväisenä.
-T