dansku kirjoitti:...voiko tätä potentiometriä vaihtaa mitenkään, tai kannattaako ostaa vaikka käytetty ilmamäärämittari?
Käytetty toimiva ilmamäärämittari on hyvä vaihtoehto. Pelkän potentiometrin voinee myös vaihtaa, jos sellaisen löytää. Oletko kysynyt Boschilta, että saako potentiometriä erikseen varaosana ja mihin hintaan? Muualta tuskin uutta saat. Motonetilta voit saada koko ilmamäärämittarin noin 600 eurolla.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 06.09.2006 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dansku kirjoitti:voiko tätä potentiometriä vaihtaa mitenkään, tai kannattaako ostaa vaikka käytetty ilmamäärämittari?
KL-varaosat niminen firma. kannattaa kysyä sieltä sähköpostilla. Omaan autooni kysyn potentiometriä (w201 2.6E) ja hinta oli 95€. EI kannata ostaa koko ilmamäärämittaria.
Anteeksi nyt, mutta mitä tarkoitatte "potentiometrillä" ?
---------------------------------------------------------------------- Potentiometri on käsisäätöinen säätövastus.
Potentiometrissa on pitkä kaarenmuotoinen (tai toisinaan suora) vastuselementti ja sen päällä liikkuva sähköä johtava liuku.
Liukua siirrettäessä saadaan potentiometrin vastusarvo muuttumaan.
----------------------------------------------------------------------
Käsinkö siis säädätte tätä mainitsemaanne "ilmamäärämittarin potentiometriä"
Onko kyseessä samanlainen laite imuilman suodattimen ja imusarjan/ahtimen välissä oleva joka dieselissäkin, jossa sitä kutsutaan ilmamassamittariksi?
nimim: kyselee epätietoinen stadista...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Ari66 kirjoitti:Anteeksi nyt, mutta mitä tarkoitatte "potentiometrillä" ?
---------------------------------------------------------------------- Potentiometri on käsisäätöinen säätövastus.
Potentiometrissa on pitkä kaarenmuotoinen (tai toisinaan suora) vastuselementti ja sen päällä liikkuva sähköä johtava liuku.
Liukua siirrettäessä saadaan potentiometrin vastusarvo muuttumaan.
----------------------------------------------------------------------
Käsinkö siis säädätte tätä mainitsemaanne "ilmamäärämittarin potentiometriä" :?: :shock: :shock: :shock:
Onko kyseessä samanlainen laite imuilman suodattimen ja imusarjan/ahtimen välissä oleva joka dieselissäkin, jossa sitä kutsutaan ilmamassamittariksi?
nimim: kyselee epätietoinen stadista... :oops:
Tätä potikkaa ei säädetä käsin, vaan se säätyy itsestään vivuston kautta, kun ilmamäärämittarin levy liikkuu ilman virtauksen muuttuessa. Ilmamäärmittari mittaa ilman virtausta ja mittattu virtausmäärä (levyn asento) muutetaan potentiometrin avulla jännitteeksi, jota KE-Jetronicin ECU lukee ja säätää polttoaineen painetta vastaavasti.
Lähde: Gasoline Fuel-Injection System KE-Jetronic, Technical Instruction, Robert Bosch Gmbh 2000,
Tossa on kauppa ameriikassa, joka mainostaa kyseistä anturia. Tiedä sitten mitä tulisi kustantamaan kotosuomessa. Ei ole näkynyt suomessa eikä muuallakaan euroopassa erikseen myynnissä. Potikan liukuviiksethän ei kuulu pakettiin, mutta harvemmin ne kuluu, jos ei ole mekaanisesti tärvelty.
Mulla olisi ilmamäärämittari potentiometreineen 2.3-16 koneesta. Tosiaan, samanlaisiahan noiden pitäisi muuten olla, mutta esim. kiinnikkeissä eroja: joissain malleissa asennettu pitkittäin ja joissain poikittain.