c220 cdi:n -99 rassausta
c220 cdi:n -99 rassausta
Tuli hommattua tuommoinen c-malli ja tarkoitus on pitää sitä pitkään. Kirjoittelen tähän topicciin, mitä autoon tulee tehtyä. Eräänlainen remonttipäiväkirja siis. Voipahan joskus katsoa täältä, mitä on tullut tehtyä.
Autolla oli ajettu ostohetkellä 19.8.2006 339000 kilometriä. Kilometrimäärä pitää paikkansa ja autolla on merkkiliikkeen huoltohistoria.
Korjasin autosta edellisellä viikolla havaitsemani viat. Vaihdoin vasemman puoleisen etupyöränlaakerin ja kallistuksenvakaajan puslat. Keula hiljeni huomattavasti.
Samassa yhteydessä puhdistin imusarjan, ja oli todella tarpeellinen homma. Noesta ja huohotusöljystä koostuva jankki oli tukkinut imusarjan lähes kokonaan, varsinkin egr-venttiilin kohdalta. Pari pikkurillin mentävää reikää oli jäljellä. Samassa yhteydessä poistin käytöstä imusarjan läpän, ottamalla nivelen irti. Läppä lukittiin auki asentoon. Vetoihin hommalla ei juuri ollut vaikutusta, mutta savutukseen kyllä, ainakin paikallaan polettaessa.
Autolla oli ajettu ostohetkellä 19.8.2006 339000 kilometriä. Kilometrimäärä pitää paikkansa ja autolla on merkkiliikkeen huoltohistoria.
Korjasin autosta edellisellä viikolla havaitsemani viat. Vaihdoin vasemman puoleisen etupyöränlaakerin ja kallistuksenvakaajan puslat. Keula hiljeni huomattavasti.
Samassa yhteydessä puhdistin imusarjan, ja oli todella tarpeellinen homma. Noesta ja huohotusöljystä koostuva jankki oli tukkinut imusarjan lähes kokonaan, varsinkin egr-venttiilin kohdalta. Pari pikkurillin mentävää reikää oli jäljellä. Samassa yhteydessä poistin käytöstä imusarjan läpän, ottamalla nivelen irti. Läppä lukittiin auki asentoon. Vetoihin hommalla ei juuri ollut vaikutusta, mutta savutukseen kyllä, ainakin paikallaan polettaessa.
Joo edelleen se vaan savuaaJP74 kirjoitti: Vihreä jatkaa savutustaan Kemijärvellä.
Paitsi että perä oli hajonnu aamulla, liekkö ajotavalla osuutta tapahtuneeseen
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Pientä päivitystä tapahtunut moottorinohjelman suhteen. En malttanut millään ajaa täysin vakiolla autolla, joten laitatin autoon Digituningin ohjelman paikkakunnan jälleenmyyjällä.
Otin G-teckillä aikoja samaisella suljetulla suoran pätkällä, ennen ja jälkeen virityksen. Automaatilla lähdöt on helppo toistaa ja varsinkin varttimaililla hajonta oli hyvin pientä, vakiolla sadasosan sisään kaikki kolme vetäisyä. Lähdöt tehtiin nostamlla kierroksia jarrua vasten hetkellisesti.
Vakio:
0-60Mph 9.3-9.5s
1/4 mile 17.3s 80-82 Mph loppunopeutta
Ohjelmoituna:
0-60Mph 8.3-8.5s
1/4 mile 16.3-16.5s 87-88 Mph loppunopeutta
Arvot eivät välttämättä pidä täsmälleen paikkaansa, mutta koska paikka ja olosuhteet olivat samat, niin erotus pitää. Joku näppärämpi voisi varmasti kertoa, paljonko tehoa tuli lisää, kun tiedetään ajan parannus?
Käytännön ajossa lisääntyneen tehon huomaa parhaiten keski- ja yläkierroksilla. Alavääntö pysyi samanlaisena, näin persdynolla.
Harmillista sinänsä, etten ehtinyt asentaa ahtopainemittaria. Olisi ollut mielenkiintoinen nähdä, muuttuivatko ahtopaineet johonkin suuntaan. Tulossa on kuitenkin.
Muita virityksiä autoon ei toistaiseksi tehdä, ehkäpä pakoputken tukokset saattavat vielä aueta...
Otin G-teckillä aikoja samaisella suljetulla suoran pätkällä, ennen ja jälkeen virityksen. Automaatilla lähdöt on helppo toistaa ja varsinkin varttimaililla hajonta oli hyvin pientä, vakiolla sadasosan sisään kaikki kolme vetäisyä. Lähdöt tehtiin nostamlla kierroksia jarrua vasten hetkellisesti.
Vakio:
0-60Mph 9.3-9.5s
1/4 mile 17.3s 80-82 Mph loppunopeutta
Ohjelmoituna:
0-60Mph 8.3-8.5s
1/4 mile 16.3-16.5s 87-88 Mph loppunopeutta
Arvot eivät välttämättä pidä täsmälleen paikkaansa, mutta koska paikka ja olosuhteet olivat samat, niin erotus pitää. Joku näppärämpi voisi varmasti kertoa, paljonko tehoa tuli lisää, kun tiedetään ajan parannus?
Käytännön ajossa lisääntyneen tehon huomaa parhaiten keski- ja yläkierroksilla. Alavääntö pysyi samanlaisena, näin persdynolla.
Harmillista sinänsä, etten ehtinyt asentaa ahtopainemittaria. Olisi ollut mielenkiintoinen nähdä, muuttuivatko ahtopaineet johonkin suuntaan. Tulossa on kuitenkin.
Muita virityksiä autoon ei toistaiseksi tehdä, ehkäpä pakoputken tukokset saattavat vielä aueta...
Varmasti Ei ollut edes yhtään väljä...Jube kirjoitti: Paitsi että perä oli hajonnu aamulla, liekkö ajotavalla osuutta tapahtuneeseen
Tuohon ei kyllä voi paljon muuta todeta. Totesin jo miitissä, et kohta se taas haaveilee kunnon käyttöauton perään, ku nykyistä pitää aina hiukan olla säätämässä....mutta hyvin se liikahtaa...Zalbeer kirjoitti:Niinpä niin..JP74 kirjoitti:
Muita virityksiä autoon ei toistaiseksi tehdä, ehkäpä pakoputken tukokset saattavat vielä aueta...
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Autoa on hiukan tuunattu pakollisilla jokamiehen varusteilla.
Eli maski on vaihtunut avantgarde malliseksi. Ostin KL:stä tuon teräskehyksellä olevan version "Carbonavantgarde" , vaikka oli selvästi kalliimpi verrattuna muovikehyksisiin. Eipähän jää pakkasella käteen..Piristi kummasti ulkonäköä.
Auto on alunperin tilattu taxiksi, ja oikeaoppisesti varustettu korotetulla ja vahvistetulla alustalla. Niinpä maavara oli todella korkea. Mulla on vähemmän tuota maastossa ajelua, joten otin jouset hoitoon. Lievä yllätys tuli vastaan etujousien irrotuksen yhteydessä. Edessä oli vitosen kumit, eli viisi nystyrää. En ole ennen moisia huomannut, nelonen ollut paksuin tähän mennessä. No ykkösen kumit ja tippa pois jousesta, niin kori on 40mm lähempänä maata. Taas tuli näköä lisää. Ajettavuus parani myös jonkin verran, sivutuuli herkkyys väheni. Maavaraa on vieläkin reilusti jäljellä.Kumpa saisi kuvia näkyville...
Pientä remonttia ja huoltoa tuli myös tehtyä. Termostaatti alkoi laskea nestettä läpi jo 60 asteessa, joten se meni uusiksi. Nyt tarkenee paremmin. Huoltoilmaisimen mukaan olisi ollut vielä 6900 kilometriä huoltoon, vaikka öljyillä oli ajettu 19tkm. Tuntuu hiukan pitkältä huoltoväliltä äkkiseltään, joten öljyhuolto on suoritettu putsareineen.
Seuraavana vuorossa on maaliremontti. Käytin autoa Autobestillä tarkastuksessa, sillä takaluukussa ja kuskin ovessa on ruostetta näkyvissä. Kuvat lähtivät Saksaan arvioitaviksi ja pari viikkoa olen odotellut päätöstä, mitä takuu korvaa. Vaikka en saisi mitään takuisiin, ovi ja takaluukku laitetaan kuntoon. Sen jälkeen auto ruostesuojataan kunnolla. Helkkari, kun ei pääse vahaamaan, kun pitää odottaa maalauspäätöstä!
Auton ajettavuuteen en ole täysin tyytyväinen. Hiukan on vaan keinot vähissä, mitä tehdä, kun missään ei ole väljää ja alapallotkin on herkät? Auto on turhan uraherkkä ja ottaa tiestä ihme kimmokkeita ajoittain. Täytyy kokeilla muuttaa renkaita ja säädellä aurauksia..Muuten mukava peli ajella, voimaakin on ihan sopivasti ja laatikko vaihtaa hienosti. Olisiko jollain hyviä suosituksia rengasmerkiksi, joka on varmasti hyvä w202:ssa? Koko on nyt 205/55 16. Eturenkaat alkaa oleen lopussa joka tapauksessa, joten nyt olisi hyvä laittaa oikean merkkiset alle.
Eli maski on vaihtunut avantgarde malliseksi. Ostin KL:stä tuon teräskehyksellä olevan version "Carbonavantgarde" , vaikka oli selvästi kalliimpi verrattuna muovikehyksisiin. Eipähän jää pakkasella käteen..Piristi kummasti ulkonäköä.
Auto on alunperin tilattu taxiksi, ja oikeaoppisesti varustettu korotetulla ja vahvistetulla alustalla. Niinpä maavara oli todella korkea. Mulla on vähemmän tuota maastossa ajelua, joten otin jouset hoitoon. Lievä yllätys tuli vastaan etujousien irrotuksen yhteydessä. Edessä oli vitosen kumit, eli viisi nystyrää. En ole ennen moisia huomannut, nelonen ollut paksuin tähän mennessä. No ykkösen kumit ja tippa pois jousesta, niin kori on 40mm lähempänä maata. Taas tuli näköä lisää. Ajettavuus parani myös jonkin verran, sivutuuli herkkyys väheni. Maavaraa on vieläkin reilusti jäljellä.Kumpa saisi kuvia näkyville...
Pientä remonttia ja huoltoa tuli myös tehtyä. Termostaatti alkoi laskea nestettä läpi jo 60 asteessa, joten se meni uusiksi. Nyt tarkenee paremmin. Huoltoilmaisimen mukaan olisi ollut vielä 6900 kilometriä huoltoon, vaikka öljyillä oli ajettu 19tkm. Tuntuu hiukan pitkältä huoltoväliltä äkkiseltään, joten öljyhuolto on suoritettu putsareineen.
Seuraavana vuorossa on maaliremontti. Käytin autoa Autobestillä tarkastuksessa, sillä takaluukussa ja kuskin ovessa on ruostetta näkyvissä. Kuvat lähtivät Saksaan arvioitaviksi ja pari viikkoa olen odotellut päätöstä, mitä takuu korvaa. Vaikka en saisi mitään takuisiin, ovi ja takaluukku laitetaan kuntoon. Sen jälkeen auto ruostesuojataan kunnolla. Helkkari, kun ei pääse vahaamaan, kun pitää odottaa maalauspäätöstä!
Auton ajettavuuteen en ole täysin tyytyväinen. Hiukan on vaan keinot vähissä, mitä tehdä, kun missään ei ole väljää ja alapallotkin on herkät? Auto on turhan uraherkkä ja ottaa tiestä ihme kimmokkeita ajoittain. Täytyy kokeilla muuttaa renkaita ja säädellä aurauksia..Muuten mukava peli ajella, voimaakin on ihan sopivasti ja laatikko vaihtaa hienosti. Olisiko jollain hyviä suosituksia rengasmerkiksi, joka on varmasti hyvä w202:ssa? Koko on nyt 205/55 16. Eturenkaat alkaa oleen lopussa joka tapauksessa, joten nyt olisi hyvä laittaa oikean merkkiset alle.
Viimeksi muokannut JP74, Ti 31.10.2006 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vihdoinkin tuli päätös, mitä tehdas on mieltä maalauksista. Takuuseen maalataan takaluukku, ja kaikkien ovien karmit, kuskin ovi ja takalokasuojien alaosat. Karmeissa nyt ei oikeastaan mitään edes ollutkaan. Hyvä juttu, tosin maalausaika on vasta 13.11 ja kestää vähintään viikon. Mukava, että tuo takuu toimii käytännössäkin, ainakin vielä on oikein hyvä mieli!
Ajettavuuskin tuli kuntoon, kun eturenkaat vaihtoi uusiin Nokialaisiin. Taitaa olla aika herkkä rengastukselle tuo w202, ainakin tämä yksilö haiskahtaa sille.
Ajettavuuskin tuli kuntoon, kun eturenkaat vaihtoi uusiin Nokialaisiin. Taitaa olla aika herkkä rengastukselle tuo w202, ainakin tämä yksilö haiskahtaa sille.
Ratti kävi päivityksessä J.Lehden verhoomossa, Salossa. Pinta oli irti kehältä ja lisäksi ratti oli muutenkin kulunut. Pinta liimattiin kiinni ja kehälle tuli nahkapinta. Kuvissa tarkemmin lopputulos. Pidän hommaa onnistuneena ja olen tyytyväinen loppuulokseen! Väliaikaisrattina autossa oli kiinni w124:en normiratti. SRS-vikavalo jäi palamaan, mutta nollautan sen joskus testerillä, kun muutakin asiaa on merkkiliikkeeseen kuun puolivälissä.
Nyt kun asiantuntemusta sinulla ko autosta, niin vähän kyselisin jotain ...
Eli mitä kaikkea tarvii purkaa jos imusarjan haluaa kattella läpi , kannattaako ne läpät sieltä alta jumittaa jne tietoja siitähommasta , kuinka se egr tukitaan ja onko mitään haittaa ?
Niin ja tuosta maalirempasta, miksi ne maalasi karmit jos ei vikaa ollut ? Oliko omavastuuta tms, ja millann takaluukku oli että alkoivat korjaamaan jne ?
Pitäs tuota omaa vähän alkaa laitella kanssa...
Eli mitä kaikkea tarvii purkaa jos imusarjan haluaa kattella läpi , kannattaako ne läpät sieltä alta jumittaa jne tietoja siitähommasta , kuinka se egr tukitaan ja onko mitään haittaa ?
Niin ja tuosta maalirempasta, miksi ne maalasi karmit jos ei vikaa ollut ? Oliko omavastuuta tms, ja millann takaluukku oli että alkoivat korjaamaan jne ?
Pitäs tuota omaa vähän alkaa laitella kanssa...
Alkoi jotenkin hymyilyttämään nuo kuvat tosta sun ratista, eli juurikin samanlainen kaks värinen tuli mullekkin tosta rintterin ratista pari viikkoa sittenJP74 kirjoitti:Ratti kävi päivityksessä J.Lehden verhoomossa, Salossa. Pinta oli irti kehältä ja lisäksi ratti oli muutenkin kulunut. Pinta liimattiin kiinni ja kehälle tuli nahkapinta. Kuvissa tarkemmin lopputulos. Pidän hommaa onnistuneena ja olen tyytyväinen loppuulokseen! Väliaikaisrattina autossa oli kiinni w124:en normiratti. SRS-vikavalo jäi palamaan, mutta nollautan sen joskus testerillä, kun muutakin asiaa on merkkiliikkeeseen kuun puolivälissä.
[ [url=http://img504.imageshack.us/img504/7171/29jamb003fi7.th.jpg] ][/URL]
[ [url=http://img276.imageshack.us/img276/3738/29jamb004vt2.th.jpg] ][/URL]
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tiedät varmaan että kun SRS valo palaa niin bäkit ja muut siihen liityvät jututJP74 kirjoitti: SRS-vikavalo jäi palamaan, mutta nollautan sen joskus testerillä, kun muutakin asiaa on merkkiliikkeeseen kuun puolivälissä.
ei ole toiminnassa ollenkaan, eli kannattaa ajella varovasti.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Sain auton juuri takuuruostekorjauksista. Autoon laitettiin uusi takaluukku, kuten luvattiinkin. Karmit maalattiin joka ovesta ja kaikkien ovien sivulistojen aluset. Melko nuukat maalausohjeet olivat antaneet maalarille, erittäin pieniä alueita. Niinpä maaluutin kaikkien ovien alaosat omaan piikkiin samalla, kun niissö oli kiveniskemistä alkaneita ruostetäpliä. Nyt olisi koripuoli suunnilleen kunnossa.
Eilen iltana ajelin varovasti mahdollisimman kuivia teitä pitkin verstaalle nosturille ja vetäisin öljy/massaseoksen pohjaan ja helmamuovien alle. Tulipahan mielenrauhaa ainakin, että on yritetty edes suojata alustaa. Kesällä tehtävä perusteellisemmin, kun saa auton kuivaksi kunnolla ja purettua lokarit yms. pois.
Hyvä mieli tuosta korjauksesta jäi, kuitenkin jo seitsämän vuotta vanha auto ja ajettukin jonkin verran.
Seuraavaksi pitää ihmetellä tuota yliherkkää ASR valoa. ASR päällä auto luulee sutivansa joka vauhdissa pintakaasullakin, kuivallakin asfaltilla, alamäessä, 140 vauhdissakin. Liittynee jotenkin talvirenkaisiin, mutta tosi ärsyttävä ominaisuus. Kokemuksia?
Eilen iltana ajelin varovasti mahdollisimman kuivia teitä pitkin verstaalle nosturille ja vetäisin öljy/massaseoksen pohjaan ja helmamuovien alle. Tulipahan mielenrauhaa ainakin, että on yritetty edes suojata alustaa. Kesällä tehtävä perusteellisemmin, kun saa auton kuivaksi kunnolla ja purettua lokarit yms. pois.
Hyvä mieli tuosta korjauksesta jäi, kuitenkin jo seitsämän vuotta vanha auto ja ajettukin jonkin verran.
Seuraavaksi pitää ihmetellä tuota yliherkkää ASR valoa. ASR päällä auto luulee sutivansa joka vauhdissa pintakaasullakin, kuivallakin asfaltilla, alamäessä, 140 vauhdissakin. Liittynee jotenkin talvirenkaisiin, mutta tosi ärsyttävä ominaisuus. Kokemuksia?
Juu tuo sama ominaisuus on mullakin. Pikkuisen ahkerammin kun pitää jalkaa suorana, alkaa teho rajoittua ja eteneminen rauhoittua. No kuten arvelitkin, syy löytyy tuolta rengaspuolelta, ainakin kitkarenkaan lamelli antaa sen verran periksi, että siinä tulee nopeuseroa akseleiden välille. Tuo sentään toimii jotenkin, mutta muutaman vuosi sitten oli muistaakseni 300-sarjaisessa Bemussa ongelmana yliherkkä luistonesto, jopa niin että kiellettiin kitkarenkaan käyttö, kun se ei lähtenyt liikkeelle laisinkaan.JP74 kirjoitti:Seuraavaksi pitää ihmetellä tuota yliherkkää ASR valoa. ASR päällä auto luulee sutivansa joka vauhdissa pintakaasullakin, kuivallakin asfaltilla, alamäessä, 140 vauhdissakin. Liittynee jotenkin talvirenkaisiin, mutta tosi ärsyttävä ominaisuus. Kokemuksia?
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Mulla tuo 99 cdi c farkku ihme ja kumma pelaa järkevästi asr kannalta , jopa kitkarenkailla pytyy ajamaan . Vasta kun liukkaalla todellakin koittaa sutia , niin alkaa rajottaa . Mitenkään yliherkäksi ei voi sanoa, ihan järkevästi se toimii, ja aina saa olla päällä sitten . Muutamissa ohituksissa tms on vilkkunut, mutta ollutkin liukasta sillon .
Kuin siinä ruostekorjauksessa, laitettiinko jotain liimoja tms silikooneja sinne ovien karmeihin ja tiivisteiden alle ?
Kuin siinä ruostekorjauksessa, laitettiinko jotain liimoja tms silikooneja sinne ovien karmeihin ja tiivisteiden alle ?
Luiston esto
Mullakin on sama juttu tossa mopon moottorissa, liikkeelle lähtö nastarenkailla (huom ! uudet) on vaikeaa jopa pintakaasulla...
Mutta kesällä.... ko. ongelma on edelleen mutta eri syistä.
Mutta kesällä.... ko. ongelma on edelleen mutta eri syistä.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Kaikenlaista pientä on tullut touhuttua edellisen viestin jälkeen. Auto oli edelleen hiukan levoton ajettava, joten otin tuon puolen käsittelyyn.
Mitään varsinaista vikaa ei kuitenkaan ensi alkuun löytynyt, mutta tarkemmassa tutkiskelussa edessä oli alatukivarren sisäpään puslat hiukan pykineen näköiset. Neljän tunnin savotta tukivarsien irrotuksineen ja puslien vaihtoineen yms. Kuskinpuolella etummainen pusla olikin aivan sökö, vaikka päällepäin näytti ehjälle. Kumit oli vulkanoinnista irti.
Samaan syssyn säädin aurauskulmat kohdalleen edestä ja takaa. Nyt on todella vakaa ajaa, voi vaan harmitella, miksi en aikaisemmin laittanut noita puslia.
ASR-vika alkoi ottaan päähän ja heitin taakse vanhat Hakkapeliitta ykköset. Asr alkoi toimimaan kuten kuuluukin ja autosta tuli pirteämpi kuin aikaisemmin, kun ei tarvitse enää jarrua vasten vedättää. Ei juuri vilku ajossa tuo kolmio.Hakkapeliitan neloset on ainakin tähän mun yksilöön käymättömät renkaat, ainakin kuivalla asfaltilla ajeltaessa.
Yksi ilta tein katteihin ohitusleikkaukset, eli otin sisukset pois avaamalla pöntöt rälläkällä. Sisukset pois ja mig-liimalla takaisin kasaan. Yläkierroksilla auto on ehkäpä himpun virkeämpi, ei muuta vaikutusta ääniin yms.
Tänään laittelin sitten ahtopainemittarin toimintaan, vaikka aivan ekana se ois pitänyt pistää, ennenkuin mitään muuta muutosta tehtiin. Hiukan ylhäällä käy nimittäin nuo ahtopaineet. 2500-3000 kiekan välillä paineet käy 1.8 barissa ja putoavat sitten 1.5-1.6 bariin. Hiukan kovan tuntuiset paineet, lienee pakopainetta tarpeeksi...Jotenkin tuntuu, että hukkaportti ei ehdi mukaan. Tieto toi tuskaa tässäkin tapauksessa.Joissain tilanteissa auto onkin pätkäissyt hetkellisesti, ilmeisesti tietokone on ollut myös huolissaan liiasta ahtopaineesta. Nyt ilmiötä ei ole kuitenkaan esiintynyt, liekö tottunut paineisiin:)
Mitään varsinaista vikaa ei kuitenkaan ensi alkuun löytynyt, mutta tarkemmassa tutkiskelussa edessä oli alatukivarren sisäpään puslat hiukan pykineen näköiset. Neljän tunnin savotta tukivarsien irrotuksineen ja puslien vaihtoineen yms. Kuskinpuolella etummainen pusla olikin aivan sökö, vaikka päällepäin näytti ehjälle. Kumit oli vulkanoinnista irti.
Samaan syssyn säädin aurauskulmat kohdalleen edestä ja takaa. Nyt on todella vakaa ajaa, voi vaan harmitella, miksi en aikaisemmin laittanut noita puslia.
ASR-vika alkoi ottaan päähän ja heitin taakse vanhat Hakkapeliitta ykköset. Asr alkoi toimimaan kuten kuuluukin ja autosta tuli pirteämpi kuin aikaisemmin, kun ei tarvitse enää jarrua vasten vedättää. Ei juuri vilku ajossa tuo kolmio.Hakkapeliitan neloset on ainakin tähän mun yksilöön käymättömät renkaat, ainakin kuivalla asfaltilla ajeltaessa.
Yksi ilta tein katteihin ohitusleikkaukset, eli otin sisukset pois avaamalla pöntöt rälläkällä. Sisukset pois ja mig-liimalla takaisin kasaan. Yläkierroksilla auto on ehkäpä himpun virkeämpi, ei muuta vaikutusta ääniin yms.
Tänään laittelin sitten ahtopainemittarin toimintaan, vaikka aivan ekana se ois pitänyt pistää, ennenkuin mitään muuta muutosta tehtiin. Hiukan ylhäällä käy nimittäin nuo ahtopaineet. 2500-3000 kiekan välillä paineet käy 1.8 barissa ja putoavat sitten 1.5-1.6 bariin. Hiukan kovan tuntuiset paineet, lienee pakopainetta tarpeeksi...Jotenkin tuntuu, että hukkaportti ei ehdi mukaan. Tieto toi tuskaa tässäkin tapauksessa.Joissain tilanteissa auto onkin pätkäissyt hetkellisesti, ilmeisesti tietokone on ollut myös huolissaan liiasta ahtopaineesta. Nyt ilmiötä ei ole kuitenkaan esiintynyt, liekö tottunut paineisiin:)
.
Ihan tyypillistä se on, että ne paineet käväisee korkealla.
Arveleppa, millainen on tilanne sitten, kun on valittu mukamas "kovempi" ja parempi lastu.
Automaatissa tilanne vielä hiukan korostuu, kun kaasua ei vaihtojen yhteydessä löysäillä ja siten hiukan helpoteta ahtimen kärsimystä.
Vaan se moottori jyrrää melkein koko ajan siinä hankalimmassa kohden.
Tosiaan, pakopaineita ei nyt kannata mitatakkaan, joudut nimittäin ahtimen vaihtoon melko joutuin.
Näiden pikkumoottoreiden vakioahdin käy loppujen lopuksi aikas aikaisin pieneksi.
Tehoa tulee lastuilla mukavasti lisää ja moottorit hengittää hyvin.
Tuohon sinun autoosi on kyllä sellaisiakin lastuja, joilla ahdot ei nouse yhtään, tosin tehoakin tulee hiukka vähemmin.
Taitaa olla nöösipojan juttuja.
Täälläpäin jo heräteltäisiin pieniä toiveita siitä, että eikös niitä kätösiä pitäisi hiukan vakavammalla mielellä siirtää sinne suuttimien ja ahtimien suuntaan.
Ihan tyypillistä se on, että ne paineet käväisee korkealla.
Arveleppa, millainen on tilanne sitten, kun on valittu mukamas "kovempi" ja parempi lastu.
Automaatissa tilanne vielä hiukan korostuu, kun kaasua ei vaihtojen yhteydessä löysäillä ja siten hiukan helpoteta ahtimen kärsimystä.
Vaan se moottori jyrrää melkein koko ajan siinä hankalimmassa kohden.
Tosiaan, pakopaineita ei nyt kannata mitatakkaan, joudut nimittäin ahtimen vaihtoon melko joutuin.
Näiden pikkumoottoreiden vakioahdin käy loppujen lopuksi aikas aikaisin pieneksi.
Tehoa tulee lastuilla mukavasti lisää ja moottorit hengittää hyvin.
Tuohon sinun autoosi on kyllä sellaisiakin lastuja, joilla ahdot ei nouse yhtään, tosin tehoakin tulee hiukka vähemmin.
Taitaa olla nöösipojan juttuja.
Täälläpäin jo heräteltäisiin pieniä toiveita siitä, että eikös niitä kätösiä pitäisi hiukan vakavammalla mielellä siirtää sinne suuttimien ja ahtimien suuntaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Autolla on ajeltu ahkerasti ja mittarissa komeilee lukemat 361500 tänään.
Oikeastaan olen alkanut pitämään autosta enemmän, kun on hiukan yhteistä taivalta takana. Matkan varrella on esiintynyt muutamia pikkuvikoja, mutta ei mitään suurempaa. Takaluukun lukon jouduin poraamaan auki ja luukku toimii nykyään vain sähköisesti, eli kakella tai sisältä napista. Uusi lukko pitänee hommata jossain vaiheessa, mutta mikään kiire tuolla ei ole.
Ilmastointi oli mykistynyt talven aikana, mutta homma tuli kuntoon pelkällä täytöllä. Samalla järjestelmään lisättiin voiteluaine ja väriaine mahdollisten vuotojen varalta.
Webasto alkoi pöllyyttelemään entistä enemmän lopputalvesta ja lopulta mykistyi kokonaan. Forumilta löydettyjen ohjeiden avulla sain webaston nollattua ja sehän alkoi toimimaan jälleen. Ilmeisesti laite ois käytettävä jossain huollossa, jotta tarkenee jälleen ensi talvena.
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi vaihtaa automaatin öljyt ja suodattimen. Öljy oli aika mustaa, mitään häiriöitä laatikossa ei ole kylläkään ollut. Ilmeisesti laatikkoöljy tulee vaihtaa kohtuu usein näissä malleissa? Peräöljyt olivat kirkkaat, mutta pistin sinnekin uudet öljyt, kun auto nosturilla kerta oli.
Samassa yhteydessä löin taakse uudet narinahelat, vaikkei auto narissutkaan. Eipähän narise jatkossakaan ja ajettavuus saattoi parantua prosentin verran
Huolestuttavin piirre yhteisellä taipaleella on ollut epäilyttävien ruostepilkkujen ilmaantuminen maalipintaan. Samoin tuulilasin yläreunassa katossa maali on kuprullaan, eli ruostepeikko tekee työtänsä. Jos tuulilasi menee jossain vaiheessa vaihtoon, niin silloin pitää laitattaa tuo kohde. Muut ruosteet pysyy hanskassa toistaiseksi maalikynän avulla.
Tehopuolelle ei ole tullut mitään uutta, mutta pientä piristystä on odotettavissa ainakin henkisellä tasolla. Uusi alumiinicooleri odottaa asennusta ja sopivaa ajankohtaa, jotta auto ehtii seistä pari päivää. Homma pitää toteuttaa mahdollisimman siististi ja hyvin, jotta käyttöauton luotettavuus ei kärsi yhtään. Mitään alkuperäistä ei tuhota, vaan tulevaisuutta varten on meininki säilyttää mahdollisuus laittaa orkkiscooleri härpäkkeineen paikoilleen helposti. Syynä coolerin vaihtoon on carsoftin avulla todettu turhan korkea imuilmanlämpö, 50-60 astetta kiihdytyksessä, mahdollisesti jopa enemmänkin.
Oikeastaan olen alkanut pitämään autosta enemmän, kun on hiukan yhteistä taivalta takana. Matkan varrella on esiintynyt muutamia pikkuvikoja, mutta ei mitään suurempaa. Takaluukun lukon jouduin poraamaan auki ja luukku toimii nykyään vain sähköisesti, eli kakella tai sisältä napista. Uusi lukko pitänee hommata jossain vaiheessa, mutta mikään kiire tuolla ei ole.
Ilmastointi oli mykistynyt talven aikana, mutta homma tuli kuntoon pelkällä täytöllä. Samalla järjestelmään lisättiin voiteluaine ja väriaine mahdollisten vuotojen varalta.
Webasto alkoi pöllyyttelemään entistä enemmän lopputalvesta ja lopulta mykistyi kokonaan. Forumilta löydettyjen ohjeiden avulla sain webaston nollattua ja sehän alkoi toimimaan jälleen. Ilmeisesti laite ois käytettävä jossain huollossa, jotta tarkenee jälleen ensi talvena.
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi vaihtaa automaatin öljyt ja suodattimen. Öljy oli aika mustaa, mitään häiriöitä laatikossa ei ole kylläkään ollut. Ilmeisesti laatikkoöljy tulee vaihtaa kohtuu usein näissä malleissa? Peräöljyt olivat kirkkaat, mutta pistin sinnekin uudet öljyt, kun auto nosturilla kerta oli.
Samassa yhteydessä löin taakse uudet narinahelat, vaikkei auto narissutkaan. Eipähän narise jatkossakaan ja ajettavuus saattoi parantua prosentin verran
Huolestuttavin piirre yhteisellä taipaleella on ollut epäilyttävien ruostepilkkujen ilmaantuminen maalipintaan. Samoin tuulilasin yläreunassa katossa maali on kuprullaan, eli ruostepeikko tekee työtänsä. Jos tuulilasi menee jossain vaiheessa vaihtoon, niin silloin pitää laitattaa tuo kohde. Muut ruosteet pysyy hanskassa toistaiseksi maalikynän avulla.
Tehopuolelle ei ole tullut mitään uutta, mutta pientä piristystä on odotettavissa ainakin henkisellä tasolla. Uusi alumiinicooleri odottaa asennusta ja sopivaa ajankohtaa, jotta auto ehtii seistä pari päivää. Homma pitää toteuttaa mahdollisimman siististi ja hyvin, jotta käyttöauton luotettavuus ei kärsi yhtään. Mitään alkuperäistä ei tuhota, vaan tulevaisuutta varten on meininki säilyttää mahdollisuus laittaa orkkiscooleri härpäkkeineen paikoilleen helposti. Syynä coolerin vaihtoon on carsoftin avulla todettu turhan korkea imuilmanlämpö, 50-60 astetta kiihdytyksessä, mahdollisesti jopa enemmänkin.
Turbopeikko vaan riivaa yhä, joten tänään sain aikaiseksi sovitella uutta cooleria nokalle. Cooleri itessään menisi hyvin paikoilleen ja jopa puolta isommankin sais helposti mahtumaan. Ongelmaksi muodostuu vaan ahtoputkien veto.
http://kuvablogi.com/nayta/465676/
Ahtoputkien vetokaan ei ole ongelma, mutta nyt mietin turbopeikon kanssa, että otanko, vai en. Siis rälläkän käyttöön. Ei millään hennoisi tehdä peruuttamattomia muutoksia, mutta tauti ei taida antaa rauhaa. Toisaalta muutokset ei näy mihinkään pohjamuovin päällä ja alkaahan tuo jo oleen pikkuhiljaa aika edullinen peli muutenkin.
Jäähdyttäjän kannatinpalkin korvat pitäisi muuttaa eri paikkaan, jotta putket saisi laitettua. Alkuperäisessä ratkaisussa coolerin lähdöt on tosi ahtaat, johtuen tuosta tilanpuutteesta. Varmasti virtaukset paranisivat merkittävästi, varsinkin jos tauti vaatii lisää lääkkeitä konehuoneen puolelle.
http://kuvablogi.com/nayta/465502/
http://kuvablogi.com/nayta/465506/
Sen verran hyötyä puskurin irrotuksessa oli, että huomasin syyn, mihin ilmastoinnin mömmöt oli kadonneet. Lauhduttimen putki oli muovien takaa vihreä, ja pieniä kuplia näkyi tulevan koko ajan. Alumiiniputkeen oli syöpynyt reikä! Täyttö meni siis hukkaan, mutta onneksi tuon pystyy vielä korjaamaan laittamalla vuotokohtaan helmiliitoksen.
http://kuvablogi.com/nayta/465676/
Ahtoputkien vetokaan ei ole ongelma, mutta nyt mietin turbopeikon kanssa, että otanko, vai en. Siis rälläkän käyttöön. Ei millään hennoisi tehdä peruuttamattomia muutoksia, mutta tauti ei taida antaa rauhaa. Toisaalta muutokset ei näy mihinkään pohjamuovin päällä ja alkaahan tuo jo oleen pikkuhiljaa aika edullinen peli muutenkin.
Jäähdyttäjän kannatinpalkin korvat pitäisi muuttaa eri paikkaan, jotta putket saisi laitettua. Alkuperäisessä ratkaisussa coolerin lähdöt on tosi ahtaat, johtuen tuosta tilanpuutteesta. Varmasti virtaukset paranisivat merkittävästi, varsinkin jos tauti vaatii lisää lääkkeitä konehuoneen puolelle.
http://kuvablogi.com/nayta/465502/
http://kuvablogi.com/nayta/465506/
Sen verran hyötyä puskurin irrotuksessa oli, että huomasin syyn, mihin ilmastoinnin mömmöt oli kadonneet. Lauhduttimen putki oli muovien takaa vihreä, ja pieniä kuplia näkyi tulevan koko ajan. Alumiiniputkeen oli syöpynyt reikä! Täyttö meni siis hukkaan, mutta onneksi tuon pystyy vielä korjaamaan laittamalla vuotokohtaan helmiliitoksen.
.
Pikkuisen on pienenhivakka vielä cooleri.
Aikas iso osa jää pahimmoilleen puskurin taa.
Mutta kyllä tuokin selvästi vakiota parempi on.
Ahtoputket tosiaan näyttää olevan vielä ahtaammassa, kun mulla.
Siistit muutokset vaan teet, niin se on sillä selvä.
Pikkuisen on pienenhivakka vielä cooleri.
Aikas iso osa jää pahimmoilleen puskurin taa.
Mutta kyllä tuokin selvästi vakiota parempi on.
Ahtoputket tosiaan näyttää olevan vielä ahtaammassa, kun mulla.
Siistit muutokset vaan teet, niin se on sillä selvä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Matka jatkuu, 365TKm mittarissa. Viikonloppuna vaihdoin oikean takapyöränlaakerin, koska korviini kuului kahinaa yli satasen vauhdeissa. Diaknoosi oli oikea, ulkokoolin pinnasta puuttui palanen.
Samalla öljysin pohjan teräketjuöljy / alustamassa koktaililla. Ruiskutin mönjän kuumennettuna ns. paskapistoolilla pohjaan, koska muuten aine ei tahdo sekoittua kunnolla, eikä tule ruiskusta läpi.
Samalla öljysin pohjan teräketjuöljy / alustamassa koktaililla. Ruiskutin mönjän kuumennettuna ns. paskapistoolilla pohjaan, koska muuten aine ei tahdo sekoittua kunnolla, eikä tule ruiskusta läpi.
Mitä öljyä tomaattiin ja kuinka paljon? On ilmeisesti sähköloota?JP74 kirjoitti:Autolla on ajeltu ahkerasti ja mittarissa komeilee lukemat 361500 tänään.
Oikeastaan olen alkanut pitämään autosta enemmän, kun on hiukan yhteistä taivalta takana. Matkan varrella on esiintynyt muutamia pikkuvikoja, mutta ei mitään suurempaa. Takaluukun lukon jouduin poraamaan auki ja luukku toimii nykyään vain sähköisesti, eli kakella tai sisältä napista. Uusi lukko pitänee hommata jossain vaiheessa, mutta mikään kiire tuolla ei ole.
Ilmastointi oli mykistynyt talven aikana, mutta homma tuli kuntoon pelkällä täytöllä. Samalla järjestelmään lisättiin voiteluaine ja väriaine mahdollisten vuotojen varalta.
Webasto alkoi pöllyyttelemään entistä enemmän lopputalvesta ja lopulta mykistyi kokonaan. Forumilta löydettyjen ohjeiden avulla sain webaston nollattua ja sehän alkoi toimimaan jälleen. Ilmeisesti laite ois käytettävä jossain huollossa, jotta tarkenee jälleen ensi talvena.
Tänään sain vihdoinkin aikaiseksi vaihtaa automaatin öljyt ja suodattimen. Öljy oli aika mustaa, mitään häiriöitä laatikossa ei ole kylläkään ollut. Ilmeisesti laatikkoöljy tulee vaihtaa kohtuu usein näissä malleissa? Peräöljyt olivat kirkkaat, mutta pistin sinnekin uudet öljyt, kun auto nosturilla kerta oli.
Samassa yhteydessä löin taakse uudet narinahelat, vaikkei auto narissutkaan. Eipähän narise jatkossakaan ja ajettavuus saattoi parantua prosentin verran
Huolestuttavin piirre yhteisellä taipaleella on ollut epäilyttävien ruostepilkkujen ilmaantuminen maalipintaan. Samoin tuulilasin yläreunassa katossa maali on kuprullaan, eli ruostepeikko tekee työtänsä. Jos tuulilasi menee jossain vaiheessa vaihtoon, niin silloin pitää laitattaa tuo kohde. Muut ruosteet pysyy hanskassa toistaiseksi maalikynän avulla.
Tehopuolelle ei ole tullut mitään uutta, mutta pientä piristystä on odotettavissa ainakin henkisellä tasolla. Uusi alumiinicooleri odottaa asennusta ja sopivaa ajankohtaa, jotta auto ehtii seistä pari päivää. Homma pitää toteuttaa mahdollisimman siististi ja hyvin, jotta käyttöauton luotettavuus ei kärsi yhtään. Mitään alkuperäistä ei tuhota, vaan tulevaisuutta varten on meininki säilyttää mahdollisuus laittaa orkkiscooleri härpäkkeineen paikoilleen helposti. Syynä coolerin vaihtoon on carsoftin avulla todettu turhan korkea imuilmanlämpö, 50-60 astetta kiihdytyksessä, mahdollisesti jopa enemmänkin.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Helppoa kuin heinänteko! Täältä puuttuu tuo KL.menin Jyväskylän KL:ään ja pyysin "sähkölaatikon öljyä 7 litraa, suodattimen ja öljypohjantiivisteen".
Sähköloota täälläkin, mutta se öljyn plaatu. Oisko kellään tietoa?
Tommonen löytyi M-netin sivulta.
Onkohan käypästä?Autom vaihtöljy 97-- MB-0019892103/236.10 1L (sähköohjatut)
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- DarkDivine
- Vakiokalustoa
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ti 23.05.2006 13:06
- Paikkakunta: Vantaa
Mitä autolle nyt kuuluu? Paljon on tehoa nyt ja mikä lastu kiinni?JP74 kirjoitti:Meni muistaakseni 7 litraa, kun mulla ainakin on tuolla turbiinissa vielä proppu. Mittatikkua ei sen sijaan enää löydy autostani, piti lainata.
En muista mitä laatua öljy oli, sillä menin Jyväskylän KL:ään ja pyysin "sähkölaatikon öljyä 7 litraa, suodattimen ja öljypohjantiivisteen".
Murisee