Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Jep.Ekaa kertaa elämässäni toivoin että syynissä vihdoin löydettäisiin vika,jonka vuoksi auton kulku ollut keväästä asti huono.Eli,vähänkin epätasaisella tiellä keinumista ja yleistä epämääräisyyden tuntua.Ero on selkeä entiseen,ei korvien välissä.Iskarit,jouset ja renkaat ei tunnu olevan syynä.Eri renkaillakin kokeiltu.
Katselin tänään tuollaista kohtaa:
http://uk.pg.photos.yahoo.com/ph/matsuj ... pg&.src=ph
Näissä kuvissa olevalla puolella on näkyvissä metallia,kun taas toisella puolella tuossa tukivarren ja korin välissä tuntuisi sormella(tai pikemminkin kynnellä) koittaen olevan kumia?
Mikäs se tällainen paikka on nimeltään,ja olisiko siitä tosiaan lähtenyt kumi pois?
Voisiko aiheuttaa tämän epäbalanssin?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ovat takakelkan etummaiset kumit, ja jos metallia näkyy niin kumit ovat entiset.

Ei muuta kuin molemmat vaihtoon !

samalla reissulla voisit katsoa mitä ihmettä jousien välissä on....
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos vastauksesta.Tästä lähdetään liikkeelle..
Tarkkasilmäistä touhua! :) Jousiin olen itse laittanut kumispiraalit kiepille,ei vaikutusta tähän vaivaan.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Nöyrän häveliäänä palaan vielä tiedustelemaan sitä ikiaikaista kysymystä,että onko työläs(=kallis)homma ja täytyykö pyytää pyöränsuuntaukset samaan jobiin?
Kumit on näemmä parikymppiä ketale.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

suunnata ei tarvitse, korjaamolla luulis ~tuntiin vaihtuvan molemmat.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos takakelkan kumit on väljät, ajettavuus kärsii.

Toinen tyypillinen vika, joka tekee autosta epävakaan ajettavan eikä läheskään aina löydy katsastuksessa on etupään alapallonivelet. Kannattaa tsekata tunkin ja sorkkaraudan kanssa, mikäli auto ei takakelkan kumien vaihdon jälkeen ala kulkemaan suoraan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12615
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

KaiM kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Toinen tyypillinen vika, joka tekee autosta epävakaan ajettavan eikä läheskään aina löydy katsastuksessa on etupään alapallonivelet.
Mutta tuo alapallojen kolina kyllä antaa itsensä ilmi...
lähinnä etupäässä hankala paikallistettava välys on alatukivarren kumit... :roll:
ei välttämättä, voi olla rasvat kadonneet, tai sitten ovat jo tosi huonossa kunnossa siinä vaiheessa, kannattaa tutkia
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kannattaa ostaa alkuperäiset KL:ltä hydraulista mallia olevat.

Toinen mitä ei katsastuksessa huomata on taka-alatukivarren ulompi
nivel. Aiheuttaa samankaltaisia oireita. Kannattaa tarkastaa.

Ei taida tunnissa vaihto onnistua ellei korjaamolla ole erikoistyökalua.
Luulen ettei monellakaan korjaamolla ole sitä.
Itsellä meni 5 tuntia itse vaihtaen...
MB W201 2.5 TURBO
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

KaiM kirjoitti:Mutta tuo alapallojen kolina kyllä antaa itsensä ilmi...
lähinnä etupäässä hankala paikallistettava välys on alatukivarren kumit... :roll:
Jep, jep. Kerran taisit allekirjoittanutta jo patistella noiden puslien vaihtoon. :D Osat on nyt hommattu. Jospa tässä viikon päästä kerkiäisi hommiin. Takimmaiset puslat ovat jo tämännäköiset, joten ei ihme, ettei säätövara riitä. :shock: :D

Kuva Kuva

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

joo vaihdoin myös.. EDIT

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Ite vaihdoin tunti/kpl. Taltta ja vasara ja porakone apuvälineinä ja asensin uudet saippualla. Auttoi ajettavuuteen, paitsi että nyt tiedän että edessäkin on jotain väljää.... Ekaks löin taltalla reunaa ylös ja sitten porakoneella reikä siihen kumeen ja siihen keskiosaan ja taltalla tai meisselillä vääntöä niin lähti. Molemmat tuolla tavalla... Elä kuitenkaan satuta autoa...

Edit: Paitsi että mulla on farkku ja en tiedä onko samanlaiset ahtaassa versiossa..
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kannattaisko antaa takakelkan etummaisten puslien vaihto Mersukorjaamolle,vai sujuuko missä tahansa korjaamossa?Jos sujuu ja järkihintaan,niin saa mainostaa,tamperelaiset.Noihin pariin,kolmeen mersupaikkaan on varmaankin kuukauden jono,ja olisi kiva saada auto jo vihdoin kuntoon.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jpalomäki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 09.12.2005 12:25
Paikkakunta: Soini

Viesti Kirjoittaja Jpalomäki »

Mulla kans soutaa auto tasasella tiellä. Tänään kun kiristelin käkkäria niin kiinnitin huomion juuri samaisiin pusliin ja nyt kun luin tätä juttua niin tuli sellanen AHAA elämys että täytyy olla sama vika... kai sekin on sitten se "ominaisuus"... :D
320E
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Eikös se vielä jos noi kelkankumit on tiensä päässä niin kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksessa vetele perää ns. luisuun tai ainakin persetuntuma on sellanen.
Elikkä taka-akseli rupee ohjaamaan autoo omalla tavallaan.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kannattaa vaihdella niitä puslia vaikka niistä vähän joutuisi maksamaankin. Jonkun aikaa volvolla ajaneena oli taas kiva ajaa mersulla, on se ihan eri planeetalta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Joo mulla sama juttu, kumissa näkyy pieni halkeama ja kiihdytyksessä vetää perää luisuun.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ratkaisu vaivoihin oli takakelkan etukumityynyjen ja taka-akselin ulommaisten puslien vaihto.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Et sitten ainakaan hosunut kumien vaihdon kanssa :D
Pessimisti Ei Pety
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Heh.Tuli vain lueskeltua vanhoja viestejäni,ja ajattelin että parempi myöhään kuin ei milloinkaan,kertoa loppuratkaisu.Kaikki tietää miten harmittavaa on, kun haulla etsii ratkaisua omaan ongelmaansa,ja sitten loppuratkaisu puuttuukin,juuri kun löytänyt identtisen tapauksen.

Asia oli sikäli ajankohtainen nyt,että nykyisessä autossani oli samat vaivat ja samoilla konsteilla korjaantui.Tosin pari korjaamokäyntiä ja katsastus ei tuonut apua,ja siksikin katsoin asiakseni informoida,ettei muiden tarvitsisi kokea samaa.Tosin noihin oireisiin voi olla muitakin syitä,mutta nuo kumit kannattaa uusia vaikka varmuuden vuoksi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja alvar »

Hieman vanha viestiketju, mutta itselle ajankohtainen, koska jostain syystä W220 ajettavuus ei ole nyt kohdallaan. Tuntuu seilaavan kaistalla. Pitäisi
syynätä ainakin takakelkan etummaisten kumien kunto vai olisiko syytä laittaa vaihtoon jo iän takia?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kannattaa tutkia.Arvelen,ettei sinulla kumien iästä tietoa,ehkä jo vaihdettukin kertaalleen?Homma on W220:ssakin itse tehtävissä,mutta en lähtisi väkertämään ilman hommaan tarkoitettua työkalua.Todennäköisimmin teettäisin tämän työn jollakin mersupajalla.
Ns.narinanivelet voi myös olla sököt.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja alvar »

Ei ole tietoa, onko uusittu, mutta epäilen, että ei. Mitkä on tarkalleen ottaen W220 narinanivelet? Koetin tutkia tuolta, mutta en saanut tolkkua: https://w220.wiki/Rear_axle
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 880
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

osa numero 10 mielestäni
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016
Ex. S211 270 cbia T
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja alvar »

Käytin autoa (W220) katsastuksessa ja takakelkan etukumeissa on välystä eli ne menee vaihtoon. Pitäisiköhän uusia samaan syssyyn narinahelat eli osa no. 10 em. linkissä.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kumit lie tosi finaalissa kun ne katsurikin huomasi.Tuo osa 10 on taka-akselin ulommainen pusla.Löytyy kaikista nykymersuista ja on yleisimpiä vaihto-osia,joten ilmanmuuta vaihtoon.Siellä on sama osa takailmaiskarien alapäässä,mutta ne ei niinkään kulu vaihtokuntoon.Jollekin mersupajalle nämä on peruskauraa,eikä työhön mene isoja aikoja,joten tuskin järin kalliiksi tulee.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja alvar »

Itse asiassa pyysin erikseen tutkimaan nuo kumit. Sain vaikutelman, että ne eivät ole niin kiinnostava tutkittava katsastajalle. Laitan narinahelatkin nyt vaihtoon, teetän homman samalla kertaa kun nuo kumitkin. Kiitos ohjeista ja kannustuksesta, katsotaan millainen vaikutus noilla on, kunhan saan uusittua.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1192
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja Ari »

Arvelinkin,että pyysit.Noista kait harvemmin hylkäystä tulee,koska kumien kuntoa kuulema vaikea todeta.Todennäköisesti autostasi tulee ihan eri peli ajaa remontin jälkeen :)
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
alvar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: To 02.08.2012 08:49

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja alvar »

Ari kirjoitti: Su 31.07.2022 10:20 Arvelinkin,että pyysit.Noista kait harvemmin hylkäystä tulee,koska kumien kuntoa kuulema vaikea todeta.Todennäköisesti autostasi tulee ihan eri peli ajaa remontin jälkeen :)
Kuin eri autolla ajoin pajalta pois, ei vaella enää. Ajonautinto on palannut😀
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Katsastuksesta läpi,valitettavasti.

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Ei se voi olla väljä kun kerran vasta katsastettukin :shock:
Aika yleinen kommentti kun jotain ajettavuuteen vaikuttavaa kumipuslan kuntoa epäillään...
Vastaa Viestiin