w201 1.8E -> 2.3E (tekniikan päivitys)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

w201 1.8E -> 2.3E (tekniikan päivitys)

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Tuli hommattua kolaroitu elimenluovuttaja tolle tenavatähdelle...

Ja nyt seuraakin sitten kysymysten tulva:

Eli 1.8:n (vähäpäästöinen) + nelilovisen manuaalin tilalle on tarkoitus vaihtaa 2.3:nen 8v + viisilovinen manuaali. Jarrut ja voimansiirto menevät nyt ainakin vaihtoon, mutta miten on ABS:sien kanssa? 1.8:ssa ei ole abseja, mutta elimenluovuttajassa on.
Onko 90 luvun w201:stä ollut 2.3:lla koneella ilman abseja?
Tarviiko katsastukseen hommata jonkin asteinen eroavaisuustodistus noiden autojen välillä? ...ja mistä sellaisen voisi saada? Vehon sivuilta en ainakaan löytänyt mitään fiksua pun.numeroa tai spostiosoitetta josta kysellä.
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Saksassa W201 2.3:een ABS:t tulivat vakioksi 2.1.1990-2.1.1991 välisenä aikana. Jotenkin minulla on tuntuma, että Suomen varustelussa ABS olisi ollut vakiona jo hieman aiemmin.... en mene tosin vannomaan.

Tietoni perustuvat www.meinbenz.de ->Preislisten .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa käydä kysymässä konttorilta ihan suoraan. Vieläpä parista paikasta. En usko, että ainakaan joka paikassa takertuvat noihin ABS:iin.

Toinen vaihtoehto on, että vaihdat tekniikan ja ajelet sinältänsä. Motit on samannäköisiä päällepäin, ja vaihteistoa nyt ei kukaan huomaa katsastuksessa, eikä sitä muutenkaan tarvitsisi välttämättä katsastaa. Otteessahan ei ole mainintaa vaihteiden määrästä.
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Ei taida kuitenkaan uskaltaa jättää muutoskatsastamatta kun eikös esim. kolaritilanteessa joudu hyvin äkkiä ongelmiin jos auto ei olekkaan katsastettu pellin alta löytyvälle tekniikalle...?

Testailin tossa viikonloppuna tota "uutta" tekniikkaa tolla varaosaautolla (kun sattuu olemaan ajokunnossa vaikka kylki onkin sisällä) ja muuten tuntu mylly käyvän/toimivan nätisti, mutta onko tuo 2.3 tosiaan tollanen dieselmäinen työkonemoottori? Kelaa kierroksia HUOMATTAVASTI laiskemmin kun tuo 1.8. Alunperin piti toi 2.3:nen jättää aikalailla vakioksi, mutta jos se tosiaan onkin luonteeltaan noin "työkonemainen" niin taitaapa tulla muutoksia eteen ennenkuin viitsin sen tuon kokoonsa nähden pirteän oloisen 1.8:n tilalle vaihtaa :?
Vai olisko tossa myllyssä mahdollisesti kuitenki jotain persiillään? (Kokeilin kierrättää myös ilman ilmanputsaria, joten se ei ainakaan ole tukossa)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Viduiks män! Ei toi 2.3:nen ollutkaan vähäpäästönen, vaikka kattipeli onkin. Huomasin vasta ku sain joku aika sitten sen vanhan rek.otteen. Eipä sitten tullu aiemmin mieleen, että 91 vuosimallia voi vielä olla sekä vähäpäästösenä, että ei-vähäpäästöisenä. Eikä tota tietysti AVK:lla vielä nähny mistään... :x

Nooh otamme käyttöön plan B:n eli kai tosta varaosapelistä sitten täytyy yrittää vielä auto tehdä.

Varaosa-auton tilanne:
- oikea etulokari + etuovi sisässä (Oven sain jo rälläköityä siivuina irti)
- etu + keskitolppa antanu hieman periksi (tuulilasi kuitenkin vielä ehjä)
- kynnyskotelo etuoven kohtaa sisällä (joutuu vaihtamaan)
- takaovessa isohko painauma (saa ehkä vielä siististi ulos)

muuten auto on koriltaan tosi hyvässä kunnossa ja "ruostevapaa" ja koneella ajettu vasta ~250t. Sisustakin osoittautui jopa siistimmäksi kun tuossa käyttöpelissä kun sain lasinsirut ym. imuroitua. Varustepuolelta löytyy mm. alkup. sähkökattoluukku.

Nyt alkaa sitten armoton osien metsästys ja tarjota saa (vaikkapa yv:nä) jos nurkissa sattuu lojumaan esim. oikea etuovi (miel. täydellinen laseineen) ja/tai oikea peili/peilin runko (lasi kun on vielä ehjä).
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Vastaa Viestiin