W123 -79 - käsijarru + alapallonivel
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
W123 -79 - käsijarru + alapallonivel
Katsastin 230n tänään, ja hieman mietitytti etukäteen päästöt mutta olivat ihan ok ! 1.7 vs sallittu 4.5 CO2 (?), tätä vähän pelkäsin että miten käy kone, no hyvinhän se näyttää käyvän ja kukkuvan. Tosin käynnistys tapahtuu savupilven kera, venttiivarren tiivisteet odottavat vaihtajaansa ...
Tuli sitten huomautuskin, että käsijarru ei ota tarpeeksi. Saatan koittaa säätää, toivottavasti ei tarttee alkaa paloja vaihtamaan.
Sitten tuli ilmi detalji jonka olen itse missannut auton alla käydessäni, alapallonivelen (se kait se oli ?) kumi on rikki kuskin puolella, ei ole väljä mutta ilmeisesti ajan kanssa ottaa nivel itseensä. Millainen työ on vaihto, ja tarvitseeko nelipyöräsuuntauksen jälkeenpäin ?
Tuli sitten huomautuskin, että käsijarru ei ota tarpeeksi. Saatan koittaa säätää, toivottavasti ei tarttee alkaa paloja vaihtamaan.
Sitten tuli ilmi detalji jonka olen itse missannut auton alla käydessäni, alapallonivelen (se kait se oli ?) kumi on rikki kuskin puolella, ei ole väljä mutta ilmeisesti ajan kanssa ottaa nivel itseensä. Millainen työ on vaihto, ja tarvitseeko nelipyöräsuuntauksen jälkeenpäin ?
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Haulla löytyy aika hyvin alapallonivelen vaihdosta juttua... Työtähän siinä riittää ja tarvit ainakin 2 tunkkia tai jousipuristimet avuksi... Tuo taitanee olla niitä harvoja W123:n huoltotoimenpiteitä mitkä kannattaa viedä johonkin korjaamolle laitettavaksi... Muistaakseni jossain topikissa oli että alapallon vaihtoon menee noin 15 minuuttia korjaamolla joten ei luulisi olevan kovin kalliskaan homma...
Itselläni oli 300D:hen vaihdettu alapallonivel edellisen omistajan toimesta pari päivää ennen kuin auton ostin ja pyöränkulmat olivat hieman pielessäkin silloin joten kannattanee tarkistuttaa nekin...
Itselläni oli 300D:hen vaihdettu alapallonivel edellisen omistajan toimesta pari päivää ennen kuin auton ostin ja pyöränkulmat olivat hieman pielessäkin silloin joten kannattanee tarkistuttaa nekin...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Re: W123 -79 - käsijarru + alapallonivel
No mikäli koet käsijarrukenkien vaihdon noin suureksi mörköksi, on tosiaan parempi viedä auto korjaamolle pallonivelen vaihtoa varten. Minä vaihdoin alapallonivelet itse, mutta oli käytössä kaverin verstaalla iso hydraulinen prässi. Aika vaativa työ.markus_200E kirjoitti:Katsastin 230n tänään, ja hieman mietitytti etukäteen päästöt mutta olivat ihan ok ! 1.7 vs sallittu 4.5 CO2 (?), tätä vähän pelkäsin että miten käy kone, no hyvinhän se näyttää käyvän ja kukkuvan. Tosin käynnistys tapahtuu savupilven kera, venttiivarren tiivisteet odottavat vaihtajaansa ...
Tuli sitten huomautuskin, että käsijarru ei ota tarpeeksi. Saatan koittaa säätää, toivottavasti ei tarttee alkaa paloja vaihtamaan.
Sitten tuli ilmi detalji jonka olen itse missannut auton alla käydessäni, alapallonivelen (se kait se oli ?) kumi on rikki kuskin puolella, ei ole väljä mutta ilmeisesti ajan kanssa ottaa nivel itseensä. Millainen työ on vaihto, ja tarvitseeko nelipyöräsuuntauksen jälkeenpäin ?
W115 220D -73
W123 300D -82
W123 300D -82
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Palat kannattaa säätää lähemmäksi, vaijeria ei yleensä kannata alkaa kiristämään. Käsijarrun voi kätevästi testata ennen katsastusta ajamalla hiekka-/soratiellä hiljaa ja polkaisemalla seisontajarrun pohjaan. Jos molemmat pyörät lukkiutuvat on jarruvoima riittävä. Pystäriin vaihdettiin tänäkesänä suosiolla pyöriin tulevat vaijerit, kun liian vähän poljinvoimasta välittyi kengille asti risojen vaijereiden vuoksi.
Alapallon vaihdossa menee varmasi ensikerralla kauan aikaa, joten jos kiire on niin eikuin korjaamolle vaan.
Alapallon vaihdossa menee varmasi ensikerralla kauan aikaa, joten jos kiire on niin eikuin korjaamolle vaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Tuota Lajusen avatar kuvaa katsellessa tuli mieleen, että aika harvoin enää näkee talvisin pystäriä kahva edellä menossa... Siihen ei kyllä W115 mallissa paljoa tarvita, että saa irtoamaan sladiin, jopa 220D:llä se on lapsellisen helppoa. Satakakskolmosessa onkin peräpäässä pitoa paljon enempi (ja painoa taka-akselilla).
W115 220D -73
W123 300D -82
W123 300D -82
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Alapallonivel
Kyllä on melko toivoton yritys itse vaihtaa Kyllä se on merkkikorjaamo ainoa oikea paikka Minäkin meinasin mutta onneksi menin merkkikorjaamolle ensinnäkin se oli älyttömän kovin kiinni ja uutta ei saa paikalleen kuin erikoistyökalulla. eihän meikäläisillä sellaisia ole . Ja kyllä siihen menee toinenkin vartti.jos samalla tavalla on kiinni kuin minulla.