W123 -79 - käsijarru + alapallonivel

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

W123 -79 - käsijarru + alapallonivel

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Katsastin 230n tänään, ja hieman mietitytti etukäteen päästöt mutta olivat ihan ok ! 1.7 vs sallittu 4.5 CO2 (?), tätä vähän pelkäsin että miten käy kone, no hyvinhän se näyttää käyvän ja kukkuvan. Tosin käynnistys tapahtuu savupilven kera, venttiivarren tiivisteet odottavat vaihtajaansa ...

Tuli sitten huomautuskin, että käsijarru ei ota tarpeeksi. Saatan koittaa säätää, toivottavasti ei tarttee alkaa paloja vaihtamaan.

Sitten tuli ilmi detalji jonka olen itse missannut auton alla käydessäni, alapallonivelen (se kait se oli ?) kumi on rikki kuskin puolella, ei ole väljä mutta ilmeisesti ajan kanssa ottaa nivel itseensä. Millainen työ on vaihto, ja tarvitseeko nelipyöräsuuntauksen jälkeenpäin ?
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Haulla löytyy aika hyvin alapallonivelen vaihdosta juttua... Työtähän siinä riittää ja tarvit ainakin 2 tunkkia tai jousipuristimet avuksi... Tuo taitanee olla niitä harvoja W123:n huoltotoimenpiteitä mitkä kannattaa viedä johonkin korjaamolle laitettavaksi... Muistaakseni jossain topikissa oli että alapallon vaihtoon menee noin 15 minuuttia korjaamolla joten ei luulisi olevan kovin kalliskaan homma...
Itselläni oli 300D:hen vaihdettu alapallonivel edellisen omistajan toimesta pari päivää ennen kuin auton ostin ja pyöränkulmat olivat hieman pielessäkin silloin joten kannattanee tarkistuttaa nekin...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Aijjoo... Tarttet myös kaasuvehkeet siihen koska joutunee antamaan lämpöä että saa irti sen vanhan pallonivelen...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: W123 -79 - käsijarru + alapallonivel

Viesti Kirjoittaja Jyry »

markus_200E kirjoitti:Katsastin 230n tänään, ja hieman mietitytti etukäteen päästöt mutta olivat ihan ok ! 1.7 vs sallittu 4.5 CO2 (?), tätä vähän pelkäsin että miten käy kone, no hyvinhän se näyttää käyvän ja kukkuvan. Tosin käynnistys tapahtuu savupilven kera, venttiivarren tiivisteet odottavat vaihtajaansa ...

Tuli sitten huomautuskin, että käsijarru ei ota tarpeeksi. Saatan koittaa säätää, toivottavasti ei tarttee alkaa paloja vaihtamaan.

Sitten tuli ilmi detalji jonka olen itse missannut auton alla käydessäni, alapallonivelen (se kait se oli ?) kumi on rikki kuskin puolella, ei ole väljä mutta ilmeisesti ajan kanssa ottaa nivel itseensä. Millainen työ on vaihto, ja tarvitseeko nelipyöräsuuntauksen jälkeenpäin ?
No mikäli koet käsijarrukenkien vaihdon noin suureksi mörköksi, on tosiaan parempi viedä auto korjaamolle pallonivelen vaihtoa varten. Minä vaihdoin alapallonivelet itse, mutta oli käytössä kaverin verstaalla iso hydraulinen prässi. Aika vaativa työ.
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Lähinnä se ottaa pattiin kun ei ole aikaa ajaa hallille ja käyttää 30min - 3 tuntia mitä erilaisimpiin ja yllätyksellisiin "juttuihin" ...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Palat kannattaa säätää lähemmäksi, vaijeria ei yleensä kannata alkaa kiristämään. Käsijarrun voi kätevästi testata ennen katsastusta ajamalla hiekka-/soratiellä hiljaa ja polkaisemalla seisontajarrun pohjaan. Jos molemmat pyörät lukkiutuvat on jarruvoima riittävä. Pystäriin vaihdettiin tänäkesänä suosiolla pyöriin tulevat vaijerit, kun liian vähän poljinvoimasta välittyi kengille asti risojen vaijereiden vuoksi.

Alapallon vaihdossa menee varmasi ensikerralla kauan aikaa, joten jos kiire on niin eikuin korjaamolle vaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Tuota Lajusen avatar kuvaa katsellessa tuli mieleen, että aika harvoin enää näkee talvisin pystäriä kahva edellä menossa... Siihen ei kyllä W115 mallissa paljoa tarvita, että saa irtoamaan sladiin, jopa 220D:llä se on lapsellisen helppoa. Satakakskolmosessa onkin peräpäässä pitoa paljon enempi (ja painoa taka-akselilla).
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Kyllä on melko toivoton yritys itse vaihtaa Kyllä se on merkkikorjaamo ainoa oikea paikka Minäkin meinasin mutta onneksi menin merkkikorjaamolle ensinnäkin se oli älyttömän kovin kiinni ja uutta ei saa paikalleen kuin erikoistyökalulla. eihän meikäläisillä sellaisia ole . Ja kyllä siihen menee toinenkin vartti.jos samalla tavalla on kiinni kuin minulla.
Vastaa Viestiin