Olen huomannut, että aamuisin, siis yön yli kylmenneellä, koneella on aika väkinäistä ensimmäiset kilometrit. Starttaus ja tyhjäkäynti ok, koneestakaan ei mitään ylimääräistä kilkatusta kuulu. Vääntöä ei ole likimainkaan kuumaan koneeseen verrattuna. Kymmenisen kilometriä kun saatu potkittua, niin jo taas meno maistuu, niinkuin pikkudiisselillä vain voi.
Tässä kesälomalla tuli vaan yksi teoria mieleen. Kuka prkl sitä aamusta aikaisin lomalla viitsii heti startista olla pirteä.. Lienee vain väärä teoria tähän vaivaan
Siispä mistä alkaisin sormet likaamaan?
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Eihän vaan mikään jarru laahaa. Voisi olla, että seisontajarru jää hiukka päälle ja irtoaa lopullisesti hitaaaaanlaaaasesti. Arvaus. Koetapa pukata vapaalla aamulla ekaks.
Ompa sellainenkin tapaus rekisteröity että ajoitus oli pielessä hampaan verran. Tästä seurasi täsmälleen kuvaamasi kaltaiset oireet. Auto merki oli tosin Audi mutta 2.0D sekin.
Jari Ke kirjoitti:Ompa sellainenkin tapaus rekisteröity että ajoitus oli pielessä hampaan verran. Tästä seurasi täsmälleen kuvaamasi kaltaiset oireet. Auto merki oli tosin Audi mutta 2.0D sekin.
Pikkusen kaukaiselta tuntuu jakopään heittäminen. Audissa remmillä ja varmaan siinäkin hihnaa vaihdettaessa mokattu.
Juuri näin oli käynyt ja remmihän se Audissa on. Merkkiliike sen sössi kuinkas muuten. Huomattiin se jonkin ajan kuluttua kun veto alakierroksilla sekä kylmänä oli heikko.
Heitin kommentin siksi jos tähänkin ajokkiin olisi ketju vaihdettu äskettäin.
aseva kirjoitti:Jospa ketjun aloittaja vastaa ketjunvaihtoon.
Kansiremppa tehty vajaa 200tkm sitten edellisen omistajan toimesta (mittarissa nyt n.650tkm). Kuitista ja huoltokirjasta ei selviä kuin kokonaishinta, vaihdettuja osia/työtunteja ei ole eritelty..
Tuohon seisontajarruun: Muuten tulee käytettyä seisontajarrua ahkerasti, muttei juurikaan kotipihassa. Eli se vaihtoehto taitaa olla sitten suljettu pois..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
aseva kirjoitti:Sättäilläänpäs sitten takas vielä. Kyllä yhden hampaan heitto vaikuttaa vaikka kone olisi kuuma. Jospa ketjun aloittaja vastaa ketjunvaihtoon.
Pakko vastata tähän kommenttiin. Tämä juttu ei ollut sukulaisen kaiman autosta vaan ihan perheen oma auto. Käyttäytyminen kuumana aivan erilaista kuin kylmänä. Auto oli perheessä 10v ajettuja kilometrejä noin 400t joten koettuihin kokemuksiin voi kyllä luottaa.
tervehdys!tohon tehottomuus hommaan=mulla on 200d ja siinä ilmenee sillointällöin uudelleen kuumana käynnistäessä että tehot ja vääntö häviää.hyvä ku pääsee liikkeelle!sit ku sammuttaa ja taas käynnistää ni avot taas kaikki pollet laukkaa villinä pelin alla!mietin tossa että voiko sammutin jäädä jotenkin "hiukan"päälle ja aiheuttaa ton?
jny kirjoitti:tervehdys!tohon tehottomuus hommaan=mulla on 200d ja siinä ilmenee sillointällöin uudelleen kuumana käynnistäessä että tehot ja vääntö häviää.hyvä ku pääsee liikkeelle!sit ku sammuttaa ja taas käynnistää ni avot taas kaikki pollet laukkaa villinä pelin alla!mietin tossa että voiko sammutin jäädä jotenkin "hiukan"päälle ja aiheuttaa ton?
Tervetuloa Forumille.
Sammutinongelma alkaa yleensä sammumattomuudella tai viiveelä sammumisessa. Tuntuisi äkikseltään ettei kyse ole siitä. Voithan kurkistaa imusarjan alla olevan sammuttimen asennon ennen käynnistystä. Jos vipu vaakatasossa tai alle sen, niin ei ole normaalia. Meisselissä voit kokeilla vivun palautumista.
Esa H. kirjoitti:Olen huomannut, että aamuisin, siis yön yli kylmenneellä, koneella on aika väkinäistä ensimmäiset kilometrit. Starttaus ja tyhjäkäynti ok, koneestakaan ei mitään ylimääräistä kilkatusta kuulu. Vääntöä ei ole likimainkaan kuumaan koneeseen verrattuna. Kymmenisen kilometriä kun saatu potkittua, niin jo taas meno maistuu, niinkuin pikkudiisselillä vain voi.
Tässä kesälomalla tuli vaan yksi teoria mieleen. Kuka prkl sitä aamusta aikaisin lomalla viitsii heti startista olla pirteä.. Lienee vain väärä teoria tähän vaivaan
Siispä mistä alkaisin sormet likaamaan?
En tidä mutta Mulla ainakin kaikki alla mainitut mercedes merkkiset dieselit ollut samanlaisia.... Mielestäni kaikki mersun riisselit on kylmänä vähän tahmeita!! Se on ominaisuus EI vika!!!
Pumpussahan on jokin ajoituksenmuuttajasysteemi kylmää varten. Meinaan kun kuuntelee autoa niin hetken käytyään käyntiääni muuttuu erilaiseksi. Liekö ajoitusta aikaistavan kylmänä ja siks veto heikkenee.
miksei kirjoitti:Pumpussahan on jokin ajoituksenmuuttajasysteemi kylmää varten. Meinaan kun kuuntelee autoa niin hetken käytyään käyntiääni muuttuu erilaiseksi. Liekö ajoitusta aikaistavan kylmänä ja siks veto heikkenee.
Tuohan kuulostaa ihan fiksulta. Ettei kylmällä koneella saisi kaikkia voimia käyttöön. Ei hajoo paikat, edes 200 deessä
Mulla oli w123 200d:ssä just samanlainen ongelma että väännöt oli kateissa kylmänä.Myös käynnistyvyys oli todella huonoa vaikka oli 20 astetta lämmintä.Kuudennella kerralla kone jäi käyntiin kaasupohjassa väkisin startattuna.Vika korjaantui uusilla suuttimien kärjillä ja auto oli kuin eri planeetalta sen jälkeen.Käynnistyi heti hehkutuksen jälkeen ilman mitään poppakonsteja ja vääntöä oli niin ettei tarvinnut kuin laittaa ykkönen päälle ja nostaa kytkintä.Totta on kyllä sekin että ainakin mersun dieselit on kylmänä hieman laiskempia kuin lämpimänä mutta vääntöä ainakin mun autoista on löytynyt riittävästi sekä kylmänä että kuumana.Kokeile teettää suutinremontti ei siitä haittaakaan oo jos et tiedä milloin suuttimet on viimeksi huollettu.Käynti paranee ja kulutus pienenee sekä tehot palautuvat ennalleen huolletuilla suuttimilla,suosittelen lämpimästi.
Tuota suutin juttua minäkin tässä olen alkanut epäilemään. Varsinkin kun oli tässä alla just samanlainen mersu. Starttasi avaimesta heti (vrt. omaan, että startti pyörittää konetta muutaman kerran ja sit vasta käyntiin (oli kylmä tai kuuma kone)).
Ja kun tuo kulutuskin kun tuntuu perstuntumalla kasvaneen. Ei meinaa tankillinen riittää tuhanteen kilometriin.
Ensi viikolla varmaan kerkiän täältä korpien keskeltä Lahteen. Diesel-Cityn Silventoinen saa dignosoida..
Edit: Joo, ei ole tietoa, milloin olisi tähän suuttimia näprätty
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
Esa H. kirjoitti:Ensi viikolla varmaan kerkiän täältä korpien keskeltä Lahteen. Diesel-Cityn Silventoinen saa dignosoida..
Edit: Joo, ei ole tietoa, milloin olisi tähän suuttimia näprätty
No niin. Hain eilen auton pajalta, eipä hukkaan mennyt rahat
Se ketju ja suuttimien kärjet vaihdettiin, samalla vaihtui myös moniurahihna kiristin vipuineen ja iskareineen. Mutta kuulemma suurin syy laiskuuteen (otti kierroksia laiskasti kylmänä) oli kuluneet ja huonot kaasuvivut. Laittoi purkuautosta paremmat tilalle.
Lopputulos: Auto on nyt paljon kierrosherkempi (no niin, niin no, puhehan on kakssatasesta diisselistä ) entiseen nähden..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)