42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km
42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km
Tuossa kun isäukko haaveili veilä yhden Mersun ostamista, tuli mieleeni selvittää kuinkahan monta Mersua ja paljonko kilometrejä äijällä on takanaan, siitä asti kun ensimmäisen Mersun vuonna -64 osti. Dokumentteja löytyi yllättävän paljon jopa 60-luvulta asti, ja lisäksi "mersuveteraanin" muistilokeroita rassaamalla lista muodostui seuraavanlaiseksi:
1. 1964, W110 190Dc (vuoden 1964 1. taksirallin mukana haettu Saksasta)
2. 1966 tai -67 (?), W110 200D
3. 1968, W110 200D
4. 1969 tai -70 (?), W115 220D
5. 1971, W115 220D
6. 1972, W115 220D
7. 1973, W115 220D
8. 1975, W115 220D
9. 1977, W123 220D
10. 1978, W123 220D
11. 1980, W123 240D
12. 1982, W123 240D
13. 1984, W123 240D
14. 1986, W124 200D
15. 1988, W124 200D
16. 1989, W124 200D
17. 1991, W124 200D
18. 1994, W124 E200D
19. 1998, W210 E220D
20. 2001, W210 E200 CDI
21. 2004, W211 E200 CDI
Eli 21 Mersua peräjälkeen ostettuna ja jos varovaisesti arvioidaan että keskimäärin jokaisella on ajettu n. 250 tkm (muutamilla autoilla jopa yli 350 tkm), niin yhteismääräksi tulee 5,25 milj. km! On siinä tietä katsottu tähtimerkin "keulatähtäimen" läpi... No, kysehän on toki ammattiautoilijasta.
Tulikin mieleeni, löytyykö foorumilaisista/sukulaisista/tuttavapiiristä lisää kauan ja paljon MB:n ratissa viihtyneitä...?
1. 1964, W110 190Dc (vuoden 1964 1. taksirallin mukana haettu Saksasta)
2. 1966 tai -67 (?), W110 200D
3. 1968, W110 200D
4. 1969 tai -70 (?), W115 220D
5. 1971, W115 220D
6. 1972, W115 220D
7. 1973, W115 220D
8. 1975, W115 220D
9. 1977, W123 220D
10. 1978, W123 220D
11. 1980, W123 240D
12. 1982, W123 240D
13. 1984, W123 240D
14. 1986, W124 200D
15. 1988, W124 200D
16. 1989, W124 200D
17. 1991, W124 200D
18. 1994, W124 E200D
19. 1998, W210 E220D
20. 2001, W210 E200 CDI
21. 2004, W211 E200 CDI
Eli 21 Mersua peräjälkeen ostettuna ja jos varovaisesti arvioidaan että keskimäärin jokaisella on ajettu n. 250 tkm (muutamilla autoilla jopa yli 350 tkm), niin yhteismääräksi tulee 5,25 milj. km! On siinä tietä katsottu tähtimerkin "keulatähtäimen" läpi... No, kysehän on toki ammattiautoilijasta.
Tulikin mieleeni, löytyykö foorumilaisista/sukulaisista/tuttavapiiristä lisää kauan ja paljon MB:n ratissa viihtyneitä...?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.
Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
Kun auto on työkalu ja saman rahan saa ajaako 200D:llä tai 300D Turbolla, niin valinta on kai siinä mielessä ollut selvä. Mukavampihan se olisi varmaan ollut isokoneisella huristella, mutta on tainneet nuo hinnat uusissa Mersuissa kautta aikain ratkaisseet sen pienimmän pään moottoreiden valinnan.Hervast kirjoitti:Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.
Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
Mersuista isäukko ei ole muihin merkkeihin vaihtanut, vaikka automyyjiä yrityksen puutteesta ei ole voinut syyttää. Kerrankin olivat Toyotakauppiaat tarjonneet kahta Avensista samalla välirahalla kuin tarvittiin yhteen Mersuun. Ja uuden Volvon olis kerran saanut kuulemma päinyhteen (kaksi vuotta vanhaan Mersuun).
Parilla W123:lla ja ainakin parilla W124:llä oli ajettu yli 350 tkm ennenkuin menivät vaihtoon.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Tuota ajatus maailmaa ei voi muutakuin ylistää!Eldorado kirjoitti:Kun auto on työkalu ja saman rahan saa ajaako 200D:llä tai 300D Turbolla, niin valinta on kai siinä mielessä ollut selvä. Mukavampihan se olisi varmaan ollut isokoneisella huristella, mutta on tainneet nuo hinnat uusissa Mersuissa kautta aikain ratkaisseet sen pienimmän pään moottoreiden valinnan.Hervast kirjoitti:Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.
Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
Mersuista isäukko ei ole muihin merkkeihin vaihtanut, vaikka automyyjiä yrityksen puutteesta ei ole voinut syyttää. Kerrankin olivat Toyotakauppiaat tarjonneet kahta Avensista samalla välirahalla kuin tarvittiin yhteen Mersuun. Ja uuden Volvon olis kerran saanut kuulemma päinyhteen (kaksi vuotta vanhaan Mersuun).
Parilla W123:lla ja ainakin parilla W124:llä oli ajettu yli 350 tkm ennenkuin menivät vaihtoon.
Hyvä että merkkiuskollisia on vielä olemassa joilla
on "selkärankaa" olla oma itsensä.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Re: 42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km
Eldorado kirjoitti:Tulikin mieleeni, löytyykö foorumilaisista/sukulaisista/tuttavapiiristä lisää kauan ja paljon MB:n ratissa viihtyneitä...?
Hep





Perinteitä pitää kunnioittaa.
Kaikki on olleet hyviä aikanaan, tietysti on vaikea verrata niin eri aikakausina valmistettuja autoja keskenään.hpkatteli kirjoitti:Kysyppäs mistä mallista on pitänyt eniten? Mikä on ollut "paras" eli toimintavarmin taksikäytössä?
Kuulemma kestävyydessä/varmuudessa W123 ja W124 on olleet aavistuksen verran muiden yläpuolella, mutta suuria eroja ei ole ollut.
Yksi poikkeus MB:n kestävyysmainetta ajatellen matkan varrella on, "maanantaikappale" sattui olemaan 60-luvun loppupuolen W110 200D josta hajosi kone kaksi kertaa! No, takuuseen korjattiin tietysti ja ei äijän usko Mersuun horjunut tuostakaan vaan kylmän viileästi hän tilasi uuden samanlaisen joka sitten toimikin jo moitteettomasti.
Kuulemma uusinta W211:stä on täytynyt käyttää "pajalla" hieman enemmän kuin muita uudemman pään malleja, lähinnä sähköongelmien takia.
Toiseksi uusin E200 CDI "väyrynen" (W210) oli ovenkehysten tiivisteiden alta ruosteessa vaihdettaessa, mutta sehän on tuttua juttua väyrysten osalta.
Yleisesti ottaen ajettuihin kilometreihin nähden autot ovat toimineet loistavasti.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Niin no, tuollainen enintään pari-kolmevuotias 200D liikkui kyllä aikansa autokantaan nähden ihan kohtuullisesti osaavan kuskin käsissä,aika moni noista nopeiksi mainostetuista autoista on kumminkin tientukkona.Mika.T kirjoitti:Juuri samaa kattelin itekki. Ei yhtään isokoneista.

Muistui mieleen: "Power is not a substitute to skill"
Savonnus kuuluisi kai: "Voema ei korvoo taetova"

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Ehkä on laiskemman pään Mersuja olleet koko linjan, mutta ainakin kehitystä yli 40 vuodessa on tapahtunut:
Moottori/teho:
1964 190 Dc: 4-syl. 1988 ccm, 55 hv / 4200 r/min
2004 E 200 CDI: 4-syl. 2148 ccm, 122 hv / 4200 r/min
Kiihtyvyys 0-100 km/h, huippunopeus km/h:
1964 190 Dc: 29 sekuntia, 130 km/h
2004 E 200 CDI: 12,1 sekuntia, 203 km/h
Omapaino:
1964 190 Dc: 1280 kg
2004 E 200 CDI: 1600 kg
Kyllä tuolla E200 CDI:llä omien ajokokemusten mukaan ihan kivasti liikenteen "kyydissä" pysyy, ja niin on varmaan pysynyt 190 Dc:lläkin aikanaan, vaikka nuo luvut nykyaikana näyttävätkin etanan arvoilta...
Moottori/teho:
1964 190 Dc: 4-syl. 1988 ccm, 55 hv / 4200 r/min
2004 E 200 CDI: 4-syl. 2148 ccm, 122 hv / 4200 r/min
Kiihtyvyys 0-100 km/h, huippunopeus km/h:
1964 190 Dc: 29 sekuntia, 130 km/h
2004 E 200 CDI: 12,1 sekuntia, 203 km/h
Omapaino:
1964 190 Dc: 1280 kg
2004 E 200 CDI: 1600 kg
Kyllä tuolla E200 CDI:llä omien ajokokemusten mukaan ihan kivasti liikenteen "kyydissä" pysyy, ja niin on varmaan pysynyt 190 Dc:lläkin aikanaan, vaikka nuo luvut nykyaikana näyttävätkin etanan arvoilta...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
5,25 milj. km / 42 vuotta = 125000 km / vuosiparabel kirjoitti:Hyvin on tarvinnut 70-luvun teillä päästää, jos on vuodessa ajanut 250 tkm.
Eli tuonverran (arvioituna) on keskimäärin vuodessa tullut kilometrejä. Tuo 250 tkm oli keskimääräinen luku autoa kohti, lyhyen aikaa pidetyillä autoilla on tottakai ajettu vähemmän, pitemmän aikaa pidetyillä enemmän.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Onhan tuolla listassa kolmekin "isolohkoa" = 240 D...

Mika.T kirjoitti:Juuri samaa kattelin itekki. Ei yhtään isokoneista.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Joo, nuo "isolohkot" tuli kun 220D jäi pois tuotannosta ja sitten piti valita 200D:n ja 240D:n väliltä, ja tuolloin 72-heppainen isompi malli voitti 60-heppaisen kakslitraisen.Wade kirjoitti:Onhan tuolla listassa kolmekin "isolohkoa" = 240 D...![]()
Mutta kun W124 aikakausi koitti, niin sitten taas ukolle riitti 200D, ei raskinut 250D:tä laittaa. Ja olihan siinä satakaksneljä kakssatasessa puhtia vanhaa mallia enemmän.
W210 ja W211 (varsinkin pari viimeistä CDI mallia) Mersuissa onkin ollut jo suorituskykyä ihan mukavasti vaikka pienimmän diiselin onkin valinnut...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
No, 5 miljoonaa km suoritettuna 21 eri Mersulla on tietysti sekin jotain, mutta monet foorumilaiset ovatkin jo varmaan kuulleet kreikkalaisesta taksimersusta jolla on kahlattu 4,6 milj. km (siis yhdellä ainolla autolla!).
Malli oli W115 200D vm.-76, jonka kreikkalainen taksimies osti käytettynä vuonna 1981, silloin auton matkamittarissa oli vasta 220 tkm. Sen jälkeen ko. auto onkin ollut ajossa käytännössä jatkuvasti, kunnes 2004 auto siirtyi Mersun museon kokoelmiin kaikkien aikojen eniten ajettuna MB-mallina, matkaa tullut siis tuo 4,6 milj. km. Vastalahjaksi auton antamisesta museoon taksimies sai upouuden C 200 CDI:n.
Tekniikkapuolen kestävyyttä varmisti se, että omistaja oli ostanut kaksi varamoottoria autoon, joita hän sitten kierrätti aina kun entinen pantiin remonttiin. Kätevää...
Malli oli W115 200D vm.-76, jonka kreikkalainen taksimies osti käytettynä vuonna 1981, silloin auton matkamittarissa oli vasta 220 tkm. Sen jälkeen ko. auto onkin ollut ajossa käytännössä jatkuvasti, kunnes 2004 auto siirtyi Mersun museon kokoelmiin kaikkien aikojen eniten ajettuna MB-mallina, matkaa tullut siis tuo 4,6 milj. km. Vastalahjaksi auton antamisesta museoon taksimies sai upouuden C 200 CDI:n.
Tekniikkapuolen kestävyyttä varmisti se, että omistaja oli ostanut kaksi varamoottoria autoon, joita hän sitten kierrätti aina kun entinen pantiin remonttiin. Kätevää...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91