42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Tuossa kun isäukko haaveili veilä yhden Mersun ostamista, tuli mieleeni selvittää kuinkahan monta Mersua ja paljonko kilometrejä äijällä on takanaan, siitä asti kun ensimmäisen Mersun vuonna -64 osti. Dokumentteja löytyi yllättävän paljon jopa 60-luvulta asti, ja lisäksi "mersuveteraanin" muistilokeroita rassaamalla lista muodostui seuraavanlaiseksi:

1. 1964, W110 190Dc (vuoden 1964 1. taksirallin mukana haettu Saksasta)
2. 1966 tai -67 (?), W110 200D
3. 1968, W110 200D
4. 1969 tai -70 (?), W115 220D
5. 1971, W115 220D
6. 1972, W115 220D
7. 1973, W115 220D
8. 1975, W115 220D
9. 1977, W123 220D
10. 1978, W123 220D
11. 1980, W123 240D
12. 1982, W123 240D
13. 1984, W123 240D
14. 1986, W124 200D
15. 1988, W124 200D
16. 1989, W124 200D
17. 1991, W124 200D
18. 1994, W124 E200D
19. 1998, W210 E220D
20. 2001, W210 E200 CDI
21. 2004, W211 E200 CDI

Eli 21 Mersua peräjälkeen ostettuna ja jos varovaisesti arvioidaan että keskimäärin jokaisella on ajettu n. 250 tkm (muutamilla autoilla jopa yli 350 tkm), niin yhteismääräksi tulee 5,25 milj. km! On siinä tietä katsottu tähtimerkin "keulatähtäimen" läpi... No, kysehän on toki ammattiautoilijasta.

Tulikin mieleeni, löytyykö foorumilaisista/sukulaisista/tuttavapiiristä lisää kauan ja paljon MB:n ratissa viihtyneitä...?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

On siinä kerran jos toisenkin saanut hehkuttaa :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

On tuossa naapurinmies ajanut mersulla jo 52 v ja jos en väärin muista niin nyt on menossa 5 mersu. On kylläkin yksityiskäytössä olevia autoja olleet. Eilenkin ajeli tuolla tiellä vastaan tyylikkäällä mustallaan. Niin kaikki mersut on ollut Hänellä mustia.
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.

Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juuri samaa kattelin itekki. Ei yhtään isokoneista. :shock:
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Hervast kirjoitti:Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.

Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
Kun auto on työkalu ja saman rahan saa ajaako 200D:llä tai 300D Turbolla, niin valinta on kai siinä mielessä ollut selvä. Mukavampihan se olisi varmaan ollut isokoneisella huristella, mutta on tainneet nuo hinnat uusissa Mersuissa kautta aikain ratkaisseet sen pienimmän pään moottoreiden valinnan.

Mersuista isäukko ei ole muihin merkkeihin vaihtanut, vaikka automyyjiä yrityksen puutteesta ei ole voinut syyttää. Kerrankin olivat Toyotakauppiaat tarjonneet kahta Avensista samalla välirahalla kuin tarvittiin yhteen Mersuun. Ja uuden Volvon olis kerran saanut kuulemma päinyhteen (kaksi vuotta vanhaan Mersuun).

Parilla W123:lla ja ainakin parilla W124:llä oli ajettu yli 350 tkm ennenkuin menivät vaihtoon.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Eldorado kirjoitti:
Hervast kirjoitti:Eldoradon isäukko taitaa olla melko rauhallinen mies, ei ainakaan äkkiseältään nuo mallit vaikuta hirveän kiihkeiltä menijöiltä... Mut löpöä on säästynyt varmaan useampi litra kun on 200 dieselillä rullannut menemään.

Ps. Oliko millä malleilla ajettu eniten ?
Kun auto on työkalu ja saman rahan saa ajaako 200D:llä tai 300D Turbolla, niin valinta on kai siinä mielessä ollut selvä. Mukavampihan se olisi varmaan ollut isokoneisella huristella, mutta on tainneet nuo hinnat uusissa Mersuissa kautta aikain ratkaisseet sen pienimmän pään moottoreiden valinnan.

Mersuista isäukko ei ole muihin merkkeihin vaihtanut, vaikka automyyjiä yrityksen puutteesta ei ole voinut syyttää. Kerrankin olivat Toyotakauppiaat tarjonneet kahta Avensista samalla välirahalla kuin tarvittiin yhteen Mersuun. Ja uuden Volvon olis kerran saanut kuulemma päinyhteen (kaksi vuotta vanhaan Mersuun).

Parilla W123:lla ja ainakin parilla W124:llä oli ajettu yli 350 tkm ennenkuin menivät vaihtoon.
Tuota ajatus maailmaa ei voi muutakuin ylistää!
Hyvä että merkkiuskollisia on vielä olemassa joilla
on "selkärankaa" olla oma itsensä.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

Kysyppäs mistä mallista on pitänyt eniten? Mikä on ollut "paras" eli toimintavarmin taksikäytössä?
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Re: 42 vuotta, 21 Mersua ja yli 5 miljoonaa km

Viesti Kirjoittaja Gate »

Eldorado kirjoitti:Tulikin mieleeni, löytyykö foorumilaisista/sukulaisista/tuttavapiiristä lisää kauan ja paljon MB:n ratissa viihtyneitä...?


Hep :!: Isä pappa lukeutuu merkkiuskolliseen kansaan tosin ensimmäinen auto oli avo kupla, mutta tämän jälkeen ei ole ollut muita kuin mersuja. Isoisä oli totaalisen merkki uskollinen myös. Niin kuin allekirjoitus kuuluu "Perinteitä pitää kunnioittaa"

:arrow: SilverStar :arrow: :idea: :?:
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Ripehoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: La 05.02.2005 18:30
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Ripehoo »

Isosiskon entisellä miehellä on ollut omien laskujensa mukaan vajaa 30kpl mersuja. Merkkivaraosaliikettä kun pitää ja kauppamies on niin auto on vaihtunut tiuhaan. Heppu kun on vasta alta kolmenkymmenen.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

hpkatteli kirjoitti:Kysyppäs mistä mallista on pitänyt eniten? Mikä on ollut "paras" eli toimintavarmin taksikäytössä?
Kaikki on olleet hyviä aikanaan, tietysti on vaikea verrata niin eri aikakausina valmistettuja autoja keskenään.
Kuulemma kestävyydessä/varmuudessa W123 ja W124 on olleet aavistuksen verran muiden yläpuolella, mutta suuria eroja ei ole ollut.

Yksi poikkeus MB:n kestävyysmainetta ajatellen matkan varrella on, "maanantaikappale" sattui olemaan 60-luvun loppupuolen W110 200D josta hajosi kone kaksi kertaa! No, takuuseen korjattiin tietysti ja ei äijän usko Mersuun horjunut tuostakaan vaan kylmän viileästi hän tilasi uuden samanlaisen joka sitten toimikin jo moitteettomasti.

Kuulemma uusinta W211:stä on täytynyt käyttää "pajalla" hieman enemmän kuin muita uudemman pään malleja, lähinnä sähköongelmien takia.
Toiseksi uusin E200 CDI "väyrynen" (W210) oli ovenkehysten tiivisteiden alta ruosteessa vaihdettaessa, mutta sehän on tuttua juttua väyrysten osalta.

Yleisesti ottaen ajettuihin kilometreihin nähden autot ovat toimineet loistavasti.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Mika.T kirjoitti:Juuri samaa kattelin itekki. Ei yhtään isokoneista. :shock:
Niin no, tuollainen enintään pari-kolmevuotias 200D liikkui kyllä aikansa autokantaan nähden ihan kohtuullisesti osaavan kuskin käsissä,aika moni noista nopeiksi mainostetuista autoista on kumminkin tientukkona. :roll: .
Muistui mieleen: "Power is not a substitute to skill"
Savonnus kuuluisi kai: "Voema ei korvoo taetova" :lol:
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Ehkä on laiskemman pään Mersuja olleet koko linjan, mutta ainakin kehitystä yli 40 vuodessa on tapahtunut:

Moottori/teho:
1964 190 Dc: 4-syl. 1988 ccm, 55 hv / 4200 r/min
2004 E 200 CDI: 4-syl. 2148 ccm, 122 hv / 4200 r/min

Kiihtyvyys 0-100 km/h, huippunopeus km/h:
1964 190 Dc: 29 sekuntia, 130 km/h
2004 E 200 CDI: 12,1 sekuntia, 203 km/h

Omapaino:
1964 190 Dc: 1280 kg
2004 E 200 CDI: 1600 kg

Kyllä tuolla E200 CDI:llä omien ajokokemusten mukaan ihan kivasti liikenteen "kyydissä" pysyy, ja niin on varmaan pysynyt 190 Dc:lläkin aikanaan, vaikka nuo luvut nykyaikana näyttävätkin etanan arvoilta...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
parabel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ke 07.05.2003 08:48
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja parabel »

Hyvin on tarvinnut 70-luvun teillä päästää, jos on vuodessa ajanut 250 tkm.
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

parabel kirjoitti:Hyvin on tarvinnut 70-luvun teillä päästää, jos on vuodessa ajanut 250 tkm.
5,25 milj. km / 42 vuotta = 125000 km / vuosi

Eli tuonverran (arvioituna) on keskimäärin vuodessa tullut kilometrejä. Tuo 250 tkm oli keskimääräinen luku autoa kohti, lyhyen aikaa pidetyillä autoilla on tottakai ajettu vähemmän, pitemmän aikaa pidetyillä enemmän.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Viesti Kirjoittaja Wade »

Onhan tuolla listassa kolmekin "isolohkoa" = 240 D... :lol:

Mika.T kirjoitti:Juuri samaa kattelin itekki. Ei yhtään isokoneista. :shock:
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Wade kirjoitti:Onhan tuolla listassa kolmekin "isolohkoa" = 240 D... :lol:
Joo, nuo "isolohkot" tuli kun 220D jäi pois tuotannosta ja sitten piti valita 200D:n ja 240D:n väliltä, ja tuolloin 72-heppainen isompi malli voitti 60-heppaisen kakslitraisen.
Mutta kun W124 aikakausi koitti, niin sitten taas ukolle riitti 200D, ei raskinut 250D:tä laittaa. Ja olihan siinä satakaksneljä kakssatasessa puhtia vanhaa mallia enemmän.
W210 ja W211 (varsinkin pari viimeistä CDI mallia) Mersuissa onkin ollut jo suorituskykyä ihan mukavasti vaikka pienimmän diiselin onkin valinnut...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ah, jossakin muuallakin odotellaan, että tehdas huomaa tehdä isompia kunniatauluja ajokilometrimääristä "hulluille" :D Onhan nämä erikoisia suorituksia.
Tiedät paikan, kokeile
Raggari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 27.07.2006 15:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Raggari »

Jaahas 5 miljoona kilometriä, sehän on jokseenkin paljon, mieleeni tuli vain eräs kysymys, paljonkohan yhteesän tuolla "reissulla" on menny rahaa meno veteen?? :)
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

No, 5 miljoonaa km suoritettuna 21 eri Mersulla on tietysti sekin jotain, mutta monet foorumilaiset ovatkin jo varmaan kuulleet kreikkalaisesta taksimersusta jolla on kahlattu 4,6 milj. km (siis yhdellä ainolla autolla!).

Malli oli W115 200D vm.-76, jonka kreikkalainen taksimies osti käytettynä vuonna 1981, silloin auton matkamittarissa oli vasta 220 tkm. Sen jälkeen ko. auto onkin ollut ajossa käytännössä jatkuvasti, kunnes 2004 auto siirtyi Mersun museon kokoelmiin kaikkien aikojen eniten ajettuna MB-mallina, matkaa tullut siis tuo 4,6 milj. km. Vastalahjaksi auton antamisesta museoon taksimies sai upouuden C 200 CDI:n.
Tekniikkapuolen kestävyyttä varmisti se, että omistaja oli ostanut kaksi varamoottoria autoon, joita hän sitten kierrätti aina kun entinen pantiin remonttiin. Kätevää...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Raggari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 27.07.2006 15:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Raggari »

4,6 Miljoonaa kilometriä!!! Ei, siis voi helkkari, no siinä on kyl jokseenkin sanottuna kunnioitettava luku :) mahtaa äijä viettäny muutaman tunnin autonsa ratissa :D
Vastaa Viestiin