W124 etupää tuntuu nuljahtavan?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

W124 etupää tuntuu nuljahtavan?

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Eli toisinaan kun kevyesti jarruttaa esim alamäessä tuntuu kuin oikean etuoyörän tienoilta nuljahtaisi :? mikä helkkari siellä voi nuljua, auto on katsastettu kolme viikkoa sitten täysin terveen papereilla :!: Alapallo tulis itsellä ensin mieleen mut tuore leima saa uskomaan et auto olis kunnossa. :?: :?: :?:
W124 300D aut -89
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Auton katsastamisella ei ole joissain kohdissa mitään tekoa siihen, missä kunnossa se on!
Jostain syystä varsinkin mersun alapallonivelet on jotain rakettitiedettä katsastus ínsseille!
Tiedän aika läheltä tapauksen, kun kaveri meni katsastukseen ja sano inssille moneen kertaan että jotain vilppiä on takuulla oikealla edessä... Ja puoli tosissaan ettei lähde mihinkään ennen kuin väljä löytyy!
Inssi väänteli ja käänteli vaikka kuin kauan, mutta ei löytäny mitään...

n. kolme viikkoa eteenpäin vaimokkeensa kotipihalla peruuttaessaan käänsi ilmeisesti aika jyrkkään. "Vähän" säikähti kun oikea etunurkka valahtaa tonttiin kunnon kolinan kanssa...

Siinä sitten selvisi, että alapallonivel hypännyt pois paikoltaan!!!

Kaveri meni seuraavana päivänä "keskustelemaan" auton katsastaneen herran kanssa. (jätetään konttori mainitsematta) Oli kohteliaasti kertonut että hänellä on vähän vajaan vuoden ikäinen tyttö ja äitinsä ajaa monesti autolla tyttö kyydissä...
Että mitähän herra katsautusinkenjööri luulee, että tapahtuu jos vaikka 80 vauhdissa nivel hyppää pois?

Kohtaus päättyi ilmeisesti siihen että kaveri oli kai käymässä soppatorveen inssille kiinni... suhtautuminen oli ollu koko ajan, että " sehän oli hyvä ettei sattunu mitään... etteihän tuossa ny mitään sattunu"
En ole viittiny enempää kysellä mutta ilmeisesti on tullu väliin joku muukin katsauttaja, ku keskustelu oli jossain vaiheessa menny aika kiihkeäksi...

Ei ainakaan lisää luottamusta tai arvostusta ko. instanssia kohtaan...
Käsittämätöntä...
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Sama vika rahikaisella! Elikkä alla joulukuun alussa katsastettu 230 E -90. Sen jälkeen ajettu noin kaks ja puoltuhatta. Tänään pomppasi vasen alapallo pois paikaltaan. Onneksi hiljaisessa vauhdissa piha-alueella.

Oireena oli tavallista raskaampi ohjaus, jota hiljaa mielessäni ihmettelin. Ei kollissut eikä kiemurrellut.

Lokasuojan reuna vääntyi vähän. Eiköhän se suoristu ja jos jää jälkiä niin kromikaari päälle. Samalla peittyy toiselta puolelta pienet ruostevauriot. Vahingot melko vähäiset - siis autolle - itsetunnolle suuremmat! Kyseessä oli nimittäin kylän keskellä sijaitseva liiketalon piha. Onneksi hinausauto tuli melko nopeasti.

Onko muuten jollakin hajonnut kovemmassa vauhdissa? Millaista jälkeä tuli?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12812
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

inssit on vi**n idiootteja, ei mikään ihme kun missää mersussa ei ikinä ole väljää alapalloa, kun ensin vedetään alatukivarresta itse varsi ylöspäin pantteeseen ja sitten koitellaan onko väljää :roll:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

epk kirjoitti:inssit on vi**n idiootteja, ei mikään ihme kun missää mersussa ei ikinä ole väljää alapalloa, kun ensin vedetään alatukivarresta itse varsi ylöspäin pantteeseen ja sitten koitellaan onko väljää :roll:
Ex w123:ssa oli väljä toi reaktiotangon pallo sellanen melkein pään kokonen ja tosi väljä niin ei inssi sitä huomannut :lol:
Piti ihan ite mainita sille siitä kun uusi oli kontissa vaihtoa vaille valmis.
Oli ihmeissään kun ei ollut huomannut sitä :!: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Tenutähti kirjoitti: Siinä sitten selvisi, että alapallonivel hypännyt pois paikoltaan!!!
Se tuo 124 alapallon rakenne on sellainen, että sen ei tarvi edes hypätä pois paikaltaan. Se vaan putoaa paikaltaan, kun kuluu liikaa. Eikä siinä välyksiä tunnu, jos ei osaa tarkastaa oikein. Niillä ravistuskoneilla sitä ei löydy ollenkaan. Ihmetyttää, että tuollainen vaarallinen rakenne tulee vielä saksalaisen suunnittelijan kynästä ja vielä Mersun linjalta.
123 mallissa tuo kohta on toisin, pallo saa mennä vaikka kuinka väliäksi eikä putoa pois, pääsikö edes hyppäämään pois. Ja siinä on rakenne muutenkin paljon pitkäikäisempi, kun palloa painetaan kupin pohjaan eikä vedetä kupista pois.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

epk kirjoitti:inssit on vi**n idiootteja, ei mikään ihme kun missää mersussa ei ikinä ole väljää alapalloa, kun ensin vedetään alatukivarresta itse varsi ylöspäin pantteeseen ja sitten koitellaan onko väljää :roll:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten se MB:n alapallo sitten pitäis tarkastaa, jos ei alapallon kuormitusta tapeta nostamalla alatukivarresta? Jousihan juuri kuormittaa alatukivartta.

Sprintterissä saa olla alapallossa pystyvälystä vaikka 10mm ja se hyväksytään katsastuksessa, mikäli suojakumi on vaan ehjä (tämä valmistajan ohje). Silti se jo yleensä syö renkaita ajettaessa, vaikka kulmat säätäiskin ihan kohdalleen.

Tuo ravistus on ihan hyvä juttu, mutta ei se silti raudalla vääntämistä koskaan korvaa.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Hiukan ihmetyttää alapallon irtoaminen. Muistaakseni pallo on "rihloilla" kiinni alatukivarren silmukassa. Itse epäilisin asennusvirhettä tai halpaa varaosaa syyksi. Se on aika ikävä laittaa paikalle ja homma helpottuu huomattavasti, kun hieman rihloja tasoittelee hiomapaperilla ennen asennusta mutta siitä saattaa tulla kyllä käytössä mainittuja ongelmia.
Tuo välys jarruttaessa voi johtua kyllä iskarin alapään kiinnityksestäkin. Kannattaa ainakin tarkistaa pultit, kun sen voi tehdä aika pienellä vaivalla.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Lukitaanhan se alapallonivel Pultilla kiinni (ainakin W124) ei pelkkien rihlojen varassa, irtoamisella tarkoitetaan että pallo irtoaa runko osasta.
Omasta 1kk aikaisemmin katsastetusta W124:stä alkoi kuulua voimakasta Narinaa alapallojen luota ja ohjaus oli muutenkin epätarkka olin siinä uskossa ettei autosssa voi olla mitään vikaa kun tuore leima löytyy, kun Ritspiikillä nostin Ko. nivelten suojakumia niin ruostejauhoa karisi lattialle
Molemmat vaihtoon ja ajotuntumakin tarkentui :)
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Tuo pallo kun syö kuivana ja ruosteisen kuopan, niin se on sivuttaissuunnassa jopa hyvin jämäkkä. Pystyvälys pitäis aina tarkastaa.
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

janimat kirjoitti:Tuo pallo kun syö kuivana ja ruosteisen kuopan, niin se on sivuttaissuunnassa jopa hyvin jämäkkä. Pystyvälys pitäis aina tarkastaa.
Eli rengasraudalla kampean hiukan tunkilla kohotettua tukivartta pyörannapaa vastaan ja seuran, onko välystä?

Jos tukivartta ei nosta, niin iskari rajoittaa tukivarren liikettä alaspäin ja pallonivelesta on löysät pois. Meniko oikein?

Nimimerkilla: ei välystä, mutta epämäärinen epävarmuus ohjauksessa.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Mielestäni nivelen rakenne on sellainen, ettei pallo rikkoutumatta voi irrota ylöspäin. Sehän on kasattu altapäin niin, että pallo ei mahdu "hahlon" läpi ylös. Mielestäni on vielä aika jämäkkää rautaa.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

v6sa kirjoitti:Eli rengasraudalla kampean hiukan tunkilla kohotettua tukivartta pyörannapaa vastaan ja seuran, onko välystä?

Jos tukivartta ei nosta, niin iskari rajoittaa tukivarren liikettä alaspäin ja pallonivelesta on löysät pois. Meniko oikein?

Nimimerkilla: ei välystä, mutta epämäärinen epävarmuus ohjauksessa.
Nyt puhutaan ilmeisesti edelleen w124:sta?

Siinä tapauksessa tuon pystyvälyksen saa parhaiten tarkastettua, kun auton pyörät on maassa, tai paremminkin sanoen ajosiltaa vasten. Alatukivarsi on tällöin normaalissa toiminta-asennossa. Vähän isommalla asennusraudalla kun kammetaan alatukivartta alapallon kohdalta ylöspäin vääntäen raudalla vannetta vasten, niin alatukivarsi pyrkii nousemaan suhteessa vanteeseen nähden mikäli väljää on. Vaatii vähän voimaa, tai enempi momenttivartta asennusrautaan...

Sivuttaisvälys tarkastetaan nostamalla pyörä ilmaan alatukivarresta. Tällöin alapallonivel on kuormittamaton. Renkaan etureunasta vaan riuskasti kiinni ja välys pitäisi tuntua. Tässäkin tapauksessa voi pystyvälys tuntua laittamalla renkaan ja ajosillan väliin asennusraudan ja kampeamalla siten rengasta ylöspäin. Jos nivel on todella loppu niin aina ei ole helppoa tuntea tällä menetelmällä pystyvälystä, kun pallo on kaivanut itseään ulos pesästä jne..

W123 on pikkasen eri tapaus. Siinäkin nostetaan alatukivarresta pyörä ylös ja välykset tarkastetaan kuten tuossa W124 jälkimmäisessä osiossa.

Jos autossa Mc-Phersson jousitus tai vastaava, niin alatukivarresta ei saa nostaa, koska se ei yleensä kestä sitä. Eipä ole tarpeenkaan nostaa, kun välykset tarkastetaan pyörät ilmassa (auto nostettu rungosta tms. ylös). Vääntösauvasysteemit tarkastetaan, kuten MB. Sitten on vielä erikoistapauksia, kuten esim. kupla ja vanhemmat Saabit, mutta ei puututa nyt niihin.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

pekkak kirjoitti:Mielestäni nivelen rakenne on sellainen, ettei pallo rikkoutumatta voi irrota ylöspäin. Sehän on kasattu altapäin niin, että pallo ei mahdu "hahlon" läpi ylös. Mielestäni on vielä aika jämäkkää rautaa.
Ei mahdu ennen kuin kaivaa itselleen reiän isommaksi...
sawyer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 22.10.2018 15:00

Re: W124 etupää tuntuu nuljahtavan?

Viesti Kirjoittaja sawyer »

Lainataampas tätä viestiketjua ettei tule aina uutta ketjua tehtyä :D

Eli tässä on ruvennut olemaan jo häiritsevällä tasolla tuo "nuljahtelu" epätasaisilla kohdilla käännettäessä jyrkästi. Eli juurikin tuo kun aloitusviestin kirjoittajalla niin hyvä esimerkki on parkkihallissa alamäkeen jarruttaminen ja kääntäminen samalla. Myös yleensä käytetty parkkiruutu on lievän loiva josta poistun monesti melkein ratti linkussa pois ahtaassa parkkipaikassa, sama juttu. Oire on molemminpuolinen eli esim. parkkihallissa ylöspäin nouseminen eri suuntaan aiheuttaa saman jutun.
Muuten on hyvä ajaa, varsinkin tyynellä säällä jolloin menee kuin juna. Tuulisella säällä pitää jo kahdella sormella vähintään pieniä korjausliikkeitä tehdä.
Tuota "nuljuamista" en ole kokenut nyt kokeiltaessa risteyksissä tai ylipäätänsä jos on vauhtia enemmän kuin 10-20km/h tyyliin, ainoastaan pienissä ryömintänopeuksissa, pois lukien tosi kaltevat ympyrät mihin hidastankin hyvin muutenkin.
Minulla oli tällainen viestiketju jonka myötä vaihdoin alapallot, turhaan. Myös laikkasin toisen niistä alapalloista joka näytti kulumattomalta ja hyvältä. Eli nykyisillä alapallonivelillä on ajettu n. 15tkm ja on kolmatta kertaa Lemförderit (made in malesia). Nivelestä otin suojakumin pois (ja pyyhin sen hernepallon kokoisen pikku rasvapallon kuivassa nivelessä :D) ja täytin vetarirasvalla (väärä rasva vaiko ei?) ennen kasausta joten tuskin kuivat vielä olisivat?

Paljon hämää kun muuten ohjauksessa ei mitään vikaa ole että mistä lähtisi vikaa hakemaan?
-Pyöränlaakerit on vaihdettu molemmat eteen 50tkm sisällä
-70tkm sitten vaihdettu eteen iskarit + ylätukikumit/raidetangot/ohjauksen vaimennin
-110tkm sitten vaihdettu takakelkan puslat + perän puslat (ulkoisesti vielä ehjät)
-narinahelat taakse n. 120tkm sitten (vanhoilla oli hyvin tuuliviiri ja kaksin käsin piti korjailla ohjausta suoraan ajaessa :D), ulkoisesti ehjät
-140tkm sitten vaihdettu tukivarsien puslat eteen. Näille tukivarsilla on nyt kolmannet alapallot asennettuna minun aikana. (vanhat puslat oli riekaleiset mutta eivät vaikuttaneet ajettavuuteen. Nämä ovat edelleen hyvännäköiset ulkoisesti)

Apusimpukkaan en ole koskenut koko 150tkm omistuksen aikana, voisiko se näin oireilla? Myös ohjausimpukan säätöön en ole koskenut koske hikoilee vähän lämpimällä kelillä, pelkona jos rupeaa vuotamaan säädön takia.

Eli hiljaisessa nopeudessa nuljahtelee paljon käännettäessä epätasaisuuksilla. Eniten tässä tuo alapallo kuumottelee vaikka se on tuore ja rasvattu vuosi sitten, muuthan alustanosat ei vastaavaa vaaraa aiheuta kuluneena :think:
Vastaa Viestiin