220 cdi 'hyytyy'?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
hessander
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 21.11.2005 20:34
Paikkakunta: Kangasniemi

220 cdi 'hyytyy'?

Viesti Kirjoittaja hessander »

Auto on MB 220 cdi eemeli, vm 01.
Mistähän moinen ilmiö :arrow: Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä moitteetta. Ajettaessa aluksi kaikki ok (pari km), mutta kohta meno hyytyy, eli ei ota kierroksia 2800 enempää. Meno tuntuu melko tukkoiselta. Pysäytän auton ja kokeilen vaihde p-asennossa polkea konetta, mutta kierrokset ei nouse yli 2800. Äänikin on melko käheä. MUTTA kun sammutan koneen ja käynnistän samantien, niin simsalabim, taas mennään. Eli kone kiertää ja kulkee taas hetken matkaa ihan reippaasti, kunnes...
Minkäänlaista vikailmoitusta ei anna mittaritauluun.
Auto alkoi tehdä tätä tällä viikolla ja vaihdoin samantien ilmanputsarin. Entinen oli totaalisesti tukossa.
Kiitän etukäteen kaikista vinkeistä :!:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: 220 cdi 'hyytyy'?

Viesti Kirjoittaja kleitos »

[quote="hessander"]Auto on MB 220 cdi eemeli, vm 01.
Mistähän moinen ilmiö :arrow: Käynnistyy ja käy tyhjäkäyntiä moitteetta. Ajettaessa aluksi kaikki ok (pari km), mutta kohta meno hyytyy, eli ei ota kierroksia 2800 enempää. Meno tuntuu melko tukkoiselta. Pysäytän auton ja kokeilen vaihde p-asennossa polkea konetta, mutta kierrokset ei nouse yli 2800. Äänikin on melko käheä. MUTTA kun sammutan koneen ja käynnistän samantien, niin simsalabim, taas mennään. Eli kone kiertää ja kulkee taas hetken matkaa ihan reippaasti, kunnes...
Minkäänlaista vikailmoitusta ei anna mittaritauluun.
Auto alkoi tehdä tätä tällä viikolla ja vaihdoin samantien ilmanputsarin. Entinen oli totaalisesti tukossa.
Kiitän etukäteen kaikista vinkeistä :!:[/quote] 8) Tervve! Kuulostaisi noi oireet ilmamassa anturilta, jonka likainen ilmansuodatin on tuhonnut :twisted: Se on muistaakseni ns. kuumalanka anturi joka ei kestä oikein yhtään likaista imuilmaa :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juuri samanlaiset oireet tuli mulla, kun pakokaasun kierrätyksen tulppasi ilman ohjelmanmuutosta.

Maf huomasi sen heti, kun lähdettiin liikkeelle.
Ehken ensimmäinen kiihdytys onnnistui, mutta ei sen enempää.

Siispä.
Olisikko egr,n toiminnassa häikkää, onkos tuossa vielä alipainekalvolla toimiva ?
Se ei nyt varmaan aukaise sitä venttiiliä, ja maf- anturi sen huomaa.
Kalvossa reikä, tai letkuissa häikkää.
Tai siinä toimintaventtiilissä, joka alipaineen sinne egr,lle päästää.
Johdot, sulakkeet ?
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
hessander
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 21.11.2005 20:34
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja hessander »

Kiitos vastauksista.
Mutta tämä kapistus on mulle aika uusi tuttavuus, joten anteeksi tietämättömyyteni. Maf, egr, yms.....Mistähän mä löydän ne ja kuinka testaan niitten kunnon? :oops:
Ai niin, ja yksi juttu vielä oireista. Kun auto on käynnistymisen jälkeen hetken ns. menohaluinen, kiihdytettäessä kuuluu kummaa 'suhinaa'. Ihan kuin oltaisi huonolla hapella ja vedettäisi ilmaa hampaitten välistä. Ääni loppuu heti kun hellittää kaasusta. :roll:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

hessander kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Mutta tämä kapistus on mulle aika uusi tuttavuus, joten anteeksi tietämättömyyteni. Maf, egr, yms.....Mistähän mä löydän ne ja kuinka testaan niitten kunnon? :oops:
Ai niin, ja yksi juttu vielä oireista. Kun auto on käynnistymisen jälkeen hetken ns. menohaluinen, kiihdytettäessä kuuluu kummaa 'suhinaa'. Ihan kuin oltaisi huonolla hapella ja vedettäisi ilmaa hampaitten välistä. Ääni loppuu heti kun hellittää kaasusta. :roll:
8) Terve! Se suhina kuulostaisi kyllä ahtoletkujen/ coolerin vuodolta :roll:
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Tarkista onko ilmanputsarinkansi kunnolla kiinni. Jää useimmilla raolleen jommasta kummasta reunasta. Samoin tarkista kaikki putket ja liitokset.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4769
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hessander kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Mutta tämä kapistus on mulle aika uusi tuttavuus, joten anteeksi tietämättömyyteni. Maf, egr, yms.....Mistähän mä löydän ne ja kuinka testaan niitten kunnon? :oops:
Ai niin, ja yksi juttu vielä oireista. Kun auto on käynnistymisen jälkeen hetken ns. menohaluinen, kiihdytettäessä kuuluu kummaa 'suhinaa'. Ihan kuin oltaisi huonolla hapella ja vedettäisi ilmaa hampaitten välistä. Ääni loppuu heti kun hellittää kaasusta. :roll:
No jos suhinaa kuuluu, kun kaasua hiukan enemmän poljetaan, niin ahtoputki silloin vuotaa. Tarkasti käyt läpi putken ahtimelta imusarjalle.

Ahtoputkien kiinnitys on sellaisilla hengettömillä rautalangoilla.
Ovatko kunnolla paikoillaan.
Välissä on aina kumirenksu tiivisteenä.
Tukevat otteet.

Välijäähdyttimessäkin voi olla reikä.
Nöyrästi vaan kontilleen, sinne auton eteen.

Ahtimen ja ensimmäisen ahtoputken välissä on sellainen muovinen/peltinen alkuosa, joka tekee pienen kulman. Sen ja ahtimen välissä pitäisi olla kuminen tiivisterengas. Kokeile heiluttaa kädellä, jos pelti kolisee alumiinia vasten, niin tiiviste on lähtenyt välistä lipettiin.

Imusarja on muovia, onko ehjä. Onko kaikki siihen tulevat osat kiinni.
Jossakin on vuodon aiheuttaja, se täytyy nyt löytyä.
Suhina tulee siitä, kun ahtopaineet häviää.
Kaasu pohjassa -> paljon painetta -> paljon suhinaa.
Ahdin joutuu koville elä suuresti poljettele.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin