E300TD täristää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

E300TD täristää

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Moro,

Tässä puolen vuotta olen ajellut tuota Hämeenlinnan väylää vikoittain. Farkku on alkanut täristää lähinnä nopeuksilla n. 125 -135 km/h. Tärinä tuntuu ratissa ja myös penkin kautta. Ei tunnu vaihdekepissä joten, syy ei liene voimansiirrosta peräisin.

Tänään kävin tasapainottamassa renkaat kun huomasin, että mahdollisesti paino oli pudonnut yhdestä aluvanteesta. Tasapainotuksessa huomattiin, että molemmissa eturenkaissa oli selvästi havaittava pystyheitto. Vaihdettiin etuset tämän vuoksi taakse. Oletus on, että etuset on kuluneet epäkeskoiksi. Silmällä ei kyllä näe. Mistä tällainen kuluminen voisi johtua? Kaikki renkaat tasapainoitettiin. Tämä ei kyllä poistanut tärinöitä. Mitäs seuraavaksi olisi hyvä tarkistaa?

Toinen juttu. Tammikuussa ostin KL:stä uudet etujarrulevyt (Bosch) ja palat (alkuperäislaatu). Nyt jarruttaessa täristää, eli levyt on kierot. Levyillä ajettu siis noin 15 tkm. Onko mahdollista? Täytyy varmaan tinkiä takuuseen uudet. :?
Voiko kierot jarrulevyt aiheuttaa tuon yllämainitun tärinän ajossa?

Kiittäen neuvoista,
+ Petteri
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Moi

Uppaan vähän... Nyt kun kaikki gurut on palannut lomilta...

Sen verran on ehkä selvinnyt, että ajonaikainen tärinä johtunee nimen omaan renkaista. Eli pystyheittoa löytyy. F1 termein: huono satsi. Mittasin urasyvyyden ympäriinsä ja tuntuisi olevan sama joten ei ole kulunut soikeaksi. Valmistusvirhe? Michelinin renkaat... voisiko olla? Kokeilin talvirenkailla mutta tuntuma oli aikalailla erilainen mutta vastaavaa tärinää en välttämättä tuntenut. Yksi tarkistuksen paikka on vielä tuo ohjausiskari.

Mutta miten tuo tärinä jarruttaessa. Sain KL-varaosista uudet levyt takuuseen. (pisteet KL:lle) Pistin levyt alle mutta tärinä ei poistunut. En millään keksi mistä tärinä voi johtua. Tuntuma on mielestäni täsmälleen sama kuin jos olisi kiero jarrulevy. Kotikonstein olen yrittänyt mittailla levyjen kieroutta, mutta jos uusien levyjen kanssa myös täristää niin ei voi olla niistä kiinni. En oikein usko että napa voisi olla kiero. Laakeritkin tuntuisi olevan kunnossa.

Kevättalvella vaihdettiin alapallo toiselle puolelle. Jos toisen puolen alapallo on nyt väljä niin voisiko se aiheuttaa jarruttaessa tärinän?

Ajatuksia?
+ Petteri
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

kyllä mulla meni parissa tonnissa brembon levytki mutkalle, ja pitäs olla hyvät! sain kyllä minäki takuuseen uuet, ettei siinä...

just eilen yks vianorilla rengasmyyntiä harrastanu toveri sano että micheliinillä on ollu aika paljon runkovikoja matala profiili renkaissaan!

yhtellä kaverilla oli samanlaista vikaa bmw autossa ja syy viimein löytyi alumiinivanteista, puuttu keskitysholkit!
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
AppE10
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 20.01.2005 10:57

Jarrujen täristys.

Viesti Kirjoittaja AppE10 »

Omassa 290 tdt:ssä jarrut täristivät voimakkaasti kovemmassa jarrutuksessa.Vika löytyi takajarruista,joissa olivat sisemmät palat jumissa molemmilla puolilla.Elikkä ota rengas takaa irti ja tarkista jarrulevy,sisäpinnan näkee kun vähän kurkkii taskulampun avulla,itsellä oli ollut jo pitempään jumissa.Oli sisäpinta tosipahan näköinen(ruostunut),vaihdoin kuitenkin vain palat ja uudet tapit(huom pitää liikkua,ja mennä uomiinsa tosi hereästi toimiakseen oikein.).Vaatii ja kannattaa puhdistaa tosi huolellisesti liukupinnat,itse käytin viilaa jotta sain kaikki karstat pois.Muutamia voimakkaita jarrutuksia tehtyäni tärinä loppui kokonaan,elikkä levyjä ei vielä tarvinut vaihtaa.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....eipä toi aluvanne tarvii kummostakaan kuoppaa kun saa kipeää ....sen jälkeen saa kyllä tasapainoon mutta suurissa nopeuksissa tuppaa täristämään ....eli tarkista toi ...sitten 124 farkuissa takapyörän laakerit menee eikä yleensä pidä ääntä ennen kuin on ihan väljä ...onko auto ollut nelipyörä kulmien säädössä :?: ....sekä tietenkin kardaanin kannatinlaakerin kumin kunto :?: ...sit kardaanin nivel tai onko kiristys mutteri löysällä :?:
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Jarrujen täristys

Viesti Kirjoittaja J5 »

Varmaankin putsasit navan hyvin ennen levyjen asennusta? Jos jää kökköä navan ja levyn väliin niin sillähän on sama vaikutus kuin olisi levy kiero.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Aika hauskaa sinänsä kun minullakin on samoja oireita :D

Kyseessä on 300D farkku. Tärisee ja jurisee. Paljon olen jo tehnyt ja pahimmat viat jo poistanut. Eli takalevyt on vaihdettu Zimmermanin sport levyihin ja palat uudet alkp. Satulat purettu, putsattu ja laitettu uudet tiivisteet. Kardaanin kannatinlaakeri vaihdettu. Pahimmat jurinat poistuivat noilla toimempiteillä ja uusilla vanteilla ja renkailla. Nyt tosin jurina palannut mikä johtuu siitä että toinen paineakku on rikki ja oikea takakulma on siitä johtuen kova joten vaimennusta ei juurikaan ole...

Tuohon jarrutustärinään olen itsekkin etsinyt syytä. Etujarruja en ole vielä käynyt läpi joten syy voi hyvinkin olla niissä. Se mikä minua ihmetyttää on että tärinä ei ole tasaista vaan ilmenee voimakkaammin välillä ja katoaa jopa toisinaan :roll:
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Seuraavaksi menossa takajarrut remonttiin, eli levyt ja palat. Levyt on aika kuluneet.
Vanteissa ei ainakaan päällepäin näy mitään kolhuja. Vanteetkin on aika uudet. Navatkin putsasin hyvin. Tosin vasta toisella yrittämällä. Ei vaikutusta. Takapyörän laakerit on vaihdettu alkuvuodesta. Oli aivan lopussa. Rattikin on sen jälkeen melkein suorassa. Samalla kardaanin rättinivelet ja tukilaakerit tarkastettu. Yksi juttu tietenkin olisi teettää tuo nelipyöräsuuntaus.

Katteellaan jarrurempan jälkeen...
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Alapallot, raidetangot jne.
Vaihdoin juuri toiselle puolelle ja niin hävisi tärinät ja vipatukset.
Suuntaus vielä, niin a vot!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
mkauhea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 21.03.2006 21:57
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja mkauhea »

Ajoittainen täristys jarruttaessa... Minulla oli myös sitä, ja kaikki jarruosat uusia /kunnostettuja. Ongelma poistui, kun otin etujarrujen liukutapit pois, uudet tilalle (varmaan turhaan) ja VOITELIN KUNNOLLA liukutapit. Ja varoiksi kuparipastaa etujarrupalojen liukupintoihin. Jarruista tuli todella hyvät!!! Jarrutappeja rasvatessa laitoin sitä rasvaa todella reilusti, kuitenkin niin ettei vuotanut kumien ulkopuolelle.

t. Matti
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

Tarkistin myös nuo liukutapit kun viimeksi oli jarrut auki. Tapit oli hyvässä rasvassa ja liikkui hyvin mutta muistaakseni oli aika väljän oloiset. Pitäisikö olla ikäänkuin just sopivat vai onko tapit väljät myös uutena?

+ Petteri
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Täällä täristää etupyörien laakereiden vuoksi, joka ongelma toivottavasti poistunee ensi tiistaina.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ari66 kirjoitti:Täällä täristää etupyörien laakereiden vuoksi, joka ongelma toivottavasti poistunee ensi tiistaina.
Ja ongelma poistuikin.
Suosittelen siis tarkistamaan tuonkin asian.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Ari66 kirjoitti:
Ari66 kirjoitti:Täällä täristää etupyörien laakereiden vuoksi, joka ongelma toivottavasti poistunee ensi tiistaina.
Ja ongelma poistuikin.
Suosittelen siis tarkistamaan tuonkin asian.
Kuvailes, että mimmoinen tärinä seuraa tuosta laakerista? Onkohan sitten mulla sama? Epäilen kieroa jarrulevyä, mutta eipä ole ihan selvä tapaus.

Vaihdoin just talvirenkaat ja huomasin, että repsikan puolella edessä jumittaa käsin pyörittäessä keskiö ilman rengasta hieman. Tuntuis olevan jarrussa tää jumitus, mutta jos onkin lisäksi laakerivika? Katsastuksessa (tällä viikolla) jarrut oli viimesen päälle ok.

Renkaista tulee täristystä, koska talvi/kesäkumeilla hieman erilainen meininki. On kuitenkin semmoisen oloista, että jotain pientä häikkää varmaan on myös ite autossa. Olis hieno, jos sais tän pienenkin haitan pois. Tasapainotusta on tehty moneen kertaan, ei pitäs olla siinä vika.

Jarruttaessa yli 80 vauhdissa täristelee. Ei paha, mutta aivan selkeästi kuitenkin täristää. Ihme ettei pienemmissä nopeuksissa jarruttaessa. Yleensä kiero jarrulevy tuntuu kaikissa nopeuksissa. Ainakin aikasemmissa tapauksissa.

Olen ajatellut, että olisko etulevyt kierot ja aiheuttaisi jarrutuksen ja ajon tärinät. Ne on nyt menossa vaihtoon sittenhän on se vika poissuljettu. Tuntuu rattiin, joten en ole osannu takalevyjä epäillä.

On semmoinen epäilys, että ei välttämättä ole jarrulevy-vika (ainakaan pelkästään). Ihme jos myös ajoon tuntuisi, kun ei ole iso täristys jarruttaessa. Siksi kyselen noita tuntumia laakeri-viasta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Just sellanen vika, että ensin epäilee levyjä.
Taisin itsekin turhaan laittaa uudet levyt :x
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
PetteriH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 29.06.2005 21:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja PetteriH »

No niin. Nyt on remontoitu...

Eli vaihdon takalevyt ja palat etulevyjen lisäksi -> jarrutärinät hävisi.

Sitten vietiin veholle ja seuraavaa vaihdettiin/tehtiin:
- taka-akselipalkin molemmat etukumityynyt
- etupyörän molemmat laakerit
- ohjausiskari
- vasen raidetanko
- nelipyöräsuuntaus
-> 930e

Levyjen vaihdon jälkeen hävisi jarrutustärinät. Miksi aikaisemmin en epäillyt takajarruja niin ajattelin, että 'normaalissa' jarrutuksessa takajarruja ei paljon kuormitetaisi ja näin ollen levyn mahdollinen kierous ei tuntuisi...

Kesän tärinöiden johdosta (laakerit?) menin ilmeisesti raidetanko, joka tuntui ohjauksessa aika ikävästi. Auto vaelsi aika pahasti. Ajaminen oli jatkuvaa korjausliikettä. Tutkin kyllä laakereita muutamaan kertaan mutta en kyllä itse tuntenut mitään vikaa niissä. En kyllä avannut niitä.

Nyt taasen ajo maittaa. 8) Odotellaan mitä kesärenkaat tuo tullessaan... :shock:
ex: ML 270 2004, MB E300TD 1994, MB A 170 CDI 1999
Vastaa Viestiin