Ilmastoinnin sähköflektin korjaus W124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Ilmastoinnin sähköflektin korjaus W124

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Elikkä flekti ei pyöri. Pyörii akulta suoraan virran antaessa, muttei muuten. Ongelma on siinä, että virta ei kulje sulakerasialta paineanturille. Pitää nuo piuhat yrittää tarkastaa (tietääkö joku mistä kulkevat??).

Mutta oikeastaan pääkysymys olisi se, että jos tekisin flektistä "manuaalisen", eli katkaisija kabiiniin, päälle/pois kun siltä tuntuu menetelmällä. Miten tämä onnistuu? (tähän väliin haluan ilmoittaa että autosähkötuntemukseni rajoittuu stereoiden vaihtoon). :oops:

Eli jos joku jaksaisi raapustaa tarkat ohjeet hommaan, mistä virta, minkälaista piuhaa jne. Niin olisin kovin kiitollinen.

Tietenkin paras olisi jos flektin saisi toimimaan niinkuin pitääkin. Mutta väliaikaisratkaisuna oma katkaisin voisi toimia.
W124 300D autom. -86
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Mites olet kokeillut sitä?

Oletko kokeillut liittää yhteen kuivaimessa olevan painevahdin johtoja (siitä punaisesta)? Silloin pitäisi flektin pyöriä...

Flektin pitäisi myös pyöriä (kovempaa kuin edellä mainitulla tavalla) kun
kannen lämpötilakytkimen liittää suoraan maahan (kytkimessä 2-3 nastaa,
3-nastaisesta yhdistetään kaksoisliittimen nastat, 2-nastaisesta liitetään toinen johto suoraan maahan, toinen johto on kompuran suojakatkaisu
moottorin kuumentessa liikaa). Js flekti pyörii tällä tavalla mutta ei ensiksi
mainitulla tavalla on flektin esivastus rikki (avonainen kierukka peltisuojan alla
konehuoneessa jonka päihin tulee paksut johdot) tai relehämminkiä.

Jos ei toimi kummallakaan tavalla niin veikkaisin relevikaa....
MB W201 2.5 TURBO
timo76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 16.03.2005 17:40

Viesti Kirjoittaja timo76 »

-93 E 300 tdt 124 sulakerasian takana ruuveilla irroitetavan kannen alla on sininen rele jossa on 15 A sulake (releessäkiinni). Oli kärvähtäny ja ei ropellit pyöriny. Tiedä sitte onko vuodesta -86 ollut jo olemas kyseinen kapistus.
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Kiitos, pitää tarkastaa.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Ei ollut releissä sulaketta, mutta löytyi hieman edellisen omistajan patenttiratkaisuja.. Elikkä flektiltä tulee piuha sulakerasiaan, joka on on liitetty ryöstöliittimellä kahteen ruskeaan piuhaan, jotka menevät jollekkin releelle.. Samalta releeltä lähtee myös piuha, joka ei mene minnekkään. Vanha sulakepohja oli tyhjä, liekkö jossain jemmassa uusi sulake.
W124 300D autom. -86
timo76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 16.03.2005 17:40

Viesti Kirjoittaja timo76 »

Onko se alkuperäinen vai jälkiasennus ilmastointi?
Näkyykö releen nastoissa numeroja, jossa on se piuha joka ei mene minnekkään? 85, 86, 87, 30 ? mitä ne oli

Toisessa Mersussa on jälkiasennus ilmastointi ja sen releet ja sulakkeet on kuskin puolen iskaritolpan päällä eli vieressä. Auto on -86 sittemmindieselöity300dexbensa. On joku autoclima tai clima...joku. Ihan asiallinen asennus, sisällä normaalit nappulat ja toimii ku junan vessa :?:
Johdot menevät muuten pyyhkijän koneiston alapuolelta akulle ja joskus tunkevat noloon ja ahtaan väliin kun niitä muovia tuulettaa.

Releet tarvii yleensäherätin johdon ja sille maadoitus. Sitte akulta (yleensä) toimilaitteelle menevä johto jota relellä katkotaan/kytketään. Tulis mieleen että jos siellä on tyhjänpanttina johtoja roikkumas niin nuonko tuo rele pelaiskaan.

Oon vahvasti siinä luulossa että ruskeat olisi maadoitus johtoja. Ja niillä ryöstäjillä saa kivasti sähkövikoja aikaiseksi, kun muutaman vuoden ovat. Riippuu paikasta, joskus ei tarvi odottaa vuottakaan kun alkaa jännittävä satunnaisen sähkövian metsästys.
Kukaan, joka ajaa mersulla, ei voi olla läpensä paha
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1695
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

timo76 kirjoitti:-93 E 300 tdt 124 sulakerasian takana ruuveilla irroitetavan kannen alla on sininen rele jossa on 15 A sulake (releessäkiinni). Oli kärvähtäny ja ei ropellit pyöriny. Tiedä sitte onko vuodesta -86 ollut jo olemas kyseinen kapistus.
Näinhän se oli justiin minulla. Mikä noiden ropellien tarkoitus on kun ei moottorin lämpötilaan juurikaan vaikuttanut :roll:
230 C 1978
Vastaa Viestiin