Kiilahihnojen vaihto W123 230b

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Kiilahihnojen vaihto W123 230b

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Näyttää vesipumpun hihna olevan valmis vaihdettavaksi, ja ajattelin samalla vaihtaa ne kaksi muutakin jotka pyörivät... Vaan mikten mahtaa vaihto tapahtua, pitääkö flekti / syyläri ottaa irti jotta pääsee käsiksi hihnoihin ja hihnapyöriin, vai onko jokin jippo millä ko operaatio onnistuu irroittamatta sen enempää tavaraa tieltä ?

Laitoin muuten maskin taakse rautalangoilla kiinni itikkaverkkoa, tuli 600km pätkällä niin maan perhanasti itikkaa keulaan että oikein hävettää. Eipähän päätä päiviään syylarin rakoihin vaan verkkoon. Sievä laittaa kiinni mersuun, on mihin kiinnittää (toisin kuin uudemmassa pösössä ... siinä tosin lisäkaukovalot ajavat saman asian ...)
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Kiilahihnojen vaihto W123 230b

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

markus_200E kirjoitti:Näyttää vesipumpun hihna olevan valmis vaihdettavaksi, ja ajattelin samalla vaihtaa ne kaksi muutakin jotka pyörivät... Vaan mikten mahtaa vaihto tapahtua
Itse olen vain löysäillyt apulaitteet ja keplotellut hihnat ropellin välistä, tosin diisselissä mutta ei kai tuo 230 sen mahdottomampi ole?
markus_200E kirjoitti:Laitoin muuten maskin taakse rautalangoilla kiinni itikkaverkkoa, tuli 600km pätkällä niin maan perhanasti itikkaa keulaan että oikein hävettää. Eipähän päätä päiviään syylarin rakoihin vaan verkkoon. Sievä laittaa kiinni mersuun, on mihin kiinnittää (toisin kuin uudemmassa pösössä ... siinä tosin lisäkaukovalot ajavat saman asian ...)
Tämähän kuulostaa hyvältä. Kiinnititkö siis niin että rautalanka kulkee maskin läpi myös etupuolelle, vai jotenkin näkymättömissä? Muovisella hyttysverkollako? Tämähän hyvässä lykyssä pidentää syylärin elinikää kun ei mene välit tukkoon eläimistä... :D
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Re: Kiilahihnojen vaihto W123 230b

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Jospa ne hihnat tosiaan tulisi ropellin välistä ...

Rautalanka menee maskin läpi ja ulkopuoleta väännetty kiinni, mikäli laittaa ohuella rautalangalla ja niihin ohuempiin ripoihin kiinni niin tulee melko siisti. Ja muovista itikkaverkkoa. Vielä parempi jos laittaa verkon kaksinkerroin, on altis repeämään kun rautalankoja virittelee ...
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Meneehän ne hihnat propellin välistä sittenkin ! Mitenköhän ne laitteet siinä oikealla (ei siis laturi) löysätään jotta saa remelin pois päältä ja uuden tilalle ? Minulla on siis kolme remmiä joista sisimmäinen laturille + flektille, sitten kaksi muuta pyörittää vesipumppua ja mitä lie hyrriä...
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Laitteet oikealla = tarkoittanet ohjaustehostimen pumppua?

Siltä puolelta keulaa tunkilla ilmaan, että mahtuu alle ryömimään -> pumpun alapään pultti ja mutteri löytyy sieltä - omastani vastaavasta avasin sen helposti Bilteman nivelhylsyavaimella (muut avaimet ei sinne sitten mahtuneetkaan).
Muistaakseni tuo mutteri on vielä fiksusti mallia "seinästä tukea ottava" eli siitä ei tarvitse pitää erikseen kiinni, kun avaa / laittaa kiinni?
Tein tämän homman menneenä helmikuuna, joten alkaa jo muisti hieman pätkimään... kun on tullut tuhat ja yksi muuta remonttia tehtyä sen jälkeen samaan autoon :wink:

Ja pumpun yläpään kiinnitys onkin huomattavasti helpompi avata, kun sen voi tehdä yläkautta.

Tämä hihna kannattaa muuten vaihtaa ajoissa -> on sen verran hankala tuo alapää aukaista jossain moottoritien laidalla pyhäkuteissa itseään sotkematta... :wink:

...omani oli puoliksi poikki sisäkehältä - ei siis näkynyt ylhäältä taskulampulla hihnan kuntoa tarkastaessa - vaihdoin kuitenkin, onneksi 8)

Muita apulaitteita mulla ei täällä oikealla puolella ollutkaan ja laturihan onkin vasemmalla puolella.
Vaadimme peltivanteita!
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Joo ja toi itikkaverkko:

olen käyttänyt vuosia samaa juttua kaikissa autoissani kesäaikaan -> Bilteman hyttysverkko on edullista ja kestää kiinnittämisen - nippusiteilläkin. Syksyn lehdet kun alkaa lentämään ilmassa, niin ötökätkin delaavat -> verkko irti ja roskikseen / pesu ja keväällä keulalle uudestaan tai uusi verkko.

Tämä käytäntö lähti itselläni aikoinaan siitä, että harrasteauton keulassa on normisyylärin edessä vielä ilmastoinnin kenno ja molemmat olivat vuosien varrella keränneet itikkaa sitten niin maan perusteellisesti väleihinsä, että lopulta tuli lämpöongelmia... ja vika korjaantui kennojen irroittamisen + ulkoisen pesun + mekaanisen puhdistuksen jälkeen.
Em. operaatio oli sen verran työläs, että hetken tuumailun jälkeen hyttysverkko tuntui Todella Hyvältä Idealta - ja on sitä myös ollut!

Suosittelen. Eikä maksa paljoa eikä ole työläs homma (eikä tarvitse vaivata MB-korjaamoa - tällä kertaa) :wink:
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

mursularaunio kirjoitti:Laitteet oikealla = tarkoittanet ohjaustehostimen pumppua?

Siltä puolelta keulaa tunkilla ilmaan, että mahtuu alle ryömimään -> pumpun alapään pultti ja mutteri löytyy sieltä - omastani vastaavasta avasin sen helposti Bilteman nivelhylsyavaimella (muut avaimet ei sinne sitten mahtuneetkaan).
Muistaakseni tuo mutteri on vielä fiksusti mallia "seinästä tukea ottava" eli siitä ei tarvitse pitää erikseen kiinni, kun avaa / laittaa kiinni?
Tein tämän homman menneenä helmikuuna, joten alkaa jo muisti hieman pätkimään... kun on tullut tuhat ja yksi muuta remonttia tehtyä sen jälkeen samaan autoon :wink:

Ja pumpun yläpään kiinnitys onkin huomattavasti helpompi avata, kun sen voi tehdä yläkautta.

Tämä hihna kannattaa muuten vaihtaa ajoissa -> on sen verran hankala tuo alapää aukaista jossain moottoritien laidalla pyhäkuteissa itseään sotkematta... :wink:

...omani oli puoliksi poikki sisäkehältä - ei siis näkynyt ylhäältä taskulampulla hihnan kuntoa tarkastaessa - vaihdoin kuitenkin, onneksi 8)

Muita apulaitteita mulla ei täällä oikealla puolella ollutkaan ja laturihan onkin vasemmalla puolella.
Onkos sinulla siis kaksi hihnaa ?
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Kyllä, (vain) kaksi hihnaa.

Kampiakselin hihnapyörällä on tosin paikka kolmannellekin.

Pian pääsee taas muistelemaan näitä hihnojen irroituksia, kun tänään tuli havaittua vesivuoto vesipumpun alta :? onneksi on hyllyssä uusi vesipumppukin (Bilteman nettipoistomyynnistä -50%), ettei tarvitse urakkaa tehdä vain tiivisteen takia.
Vaadimme peltivanteita!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

markus_200E kirjoitti:
mursularaunio kirjoitti:Laitteet oikealla = tarkoittanet ohjaustehostimen pumppua?

Siltä puolelta keulaa tunkilla ilmaan, että mahtuu alle ryömimään -> pumpun alapään pultti ja mutteri löytyy sieltä - omastani vastaavasta avasin sen helposti Bilteman nivelhylsyavaimella (muut avaimet ei sinne sitten mahtuneetkaan).
Muistaakseni tuo mutteri on vielä fiksusti mallia "seinästä tukea ottava" eli siitä ei tarvitse pitää erikseen kiinni, kun avaa / laittaa kiinni?
Tein tämän homman menneenä helmikuuna, joten alkaa jo muisti hieman pätkimään... kun on tullut tuhat ja yksi muuta remonttia tehtyä sen jälkeen samaan autoon :wink:

Ja pumpun yläpään kiinnitys onkin huomattavasti helpompi avata, kun sen voi tehdä yläkautta.

Tämä hihna kannattaa muuten vaihtaa ajoissa -> on sen verran hankala tuo alapää aukaista jossain moottoritien laidalla pyhäkuteissa itseään sotkematta... :wink:

...omani oli puoliksi poikki sisäkehältä - ei siis näkynyt ylhäältä taskulampulla hihnan kuntoa tarkastaessa - vaihdoin kuitenkin, onneksi 8)

Muita apulaitteita mulla ei täällä oikealla puolella ollutkaan ja laturihan onkin vasemmalla puolella.
Onkos sinulla siis kaksi hihnaa ?
UP. Kaksi hihnaa mullakin W123:ssa, toinen pyörittää juuri ohjaustehostinta. Se on varsin löysä. Eli mites tuota tehostimen remmiä sitten kiristetään, pumppu itsessään ei kai liiku kuten esim. laturi?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin