124:sen lämmityslaite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

124:sen lämmityslaite

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

Oisko kellään tietoa tuosta lämmitys laitteesta, koska se puhaltaa kylymää koko ajan. Paitsi jos kovasti kääntelee sitä lämpötilan säätäjää, se saattaa puhaltaa toiselta puolelta kuumaa ja toiselta kylymää. Kyllä se talavella hyvin pelasi, mutta nyt se on ruvennut takkuilemaan. Sitten on vähän kumma juttu että kun lähtee ajamaan kytkintä luistattamalla niin silloin meleko varmasti toimii seuraavaan koneen sammuttamiseen asti hyvin. Onko lämppärissä mittään hiiliä mitä voi säätää vai meneekö se uusiksi koko helahoito :wink:
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että magneettiventtiilit ei toimi niinkuin pitäisi. Haulla löytyy runsaasti aiheesta juttua, kun koittaa sanoja "magneettiventtiili" "kuukusen munat" tai "närhen munat"

Venttiilit ovat joka tapauksessa akun vieressä, kaksi sellaista linnunmunan kokoista pakettia. Aika usein sattuu, että ne menevät tukkoon, jolloin puhaltaa vain kylmää/kuumaa. Niitä nostettaessa kannattaa olla aika varovainen, ettei niitä yhdistävä lanka katkea.

Nimimerkki lankaa kolvaillut.
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

pittääpä ruveta kahteleen sitä, jospa se rupiais pellaamaan niin ei ois mitään isompaa projektia tulossa :wink:
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Avatar
Sampo N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 01.10.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jimi82 kirjoitti:pittääpä ruveta kahteleen sitä, jospa se rupiais pellaamaan niin ei ois mitään isompaa projektia tulossa :wink:
Tuo lämpövika on aika yleinen 124-korisissa mersuissa ja yleensä on korjaantunut magneettivenojen puhdistuksella. Joskus voi puhaltimet lakata täysin toimimasta ja tällöin on mennyt yleensä sulake tai sitten puhaltimen piirikortti on kärvähtänyt ja senkin voi kolvailla aika helposti kuntoon.
Avatar
jimi82
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Pe 13.01.2006 14:42
Paikkakunta: martinniemi

Viesti Kirjoittaja jimi82 »

mistä minä sellaiset magneettivenot löydän? :oops: :?:
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Jamo64
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Su 31.10.2004 10:56
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Jamo64 »

Konehuoneesta akun vierestä pitäs löytyä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko w126:sissa samassa paikassa? varmaan samaa vikaa mulla, ku ei tuu muutaku kuumaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Kuukusen munat ovat akun etupuolella. Voisi vika löytyä sieltä kojetaulustakin, lämmönsäätöelektroniikasta. Säätöpotikat irtoavat toisinaan, samoin liittimen juotokset. Olenpa vaihtanut yleensä elkotkin samalla kertaa..

-Korjaaja-
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Katso myös sähköinen kiertovesipumppu. Se kun lakkaa pyörimästä niin johan lämmöt heittelee. Sitäkin pystyy korjaamaan uusilla hiilillä. Kesti vain vuoden päivät ja nyt motonetista uusi boshin pumppu hyllyssä odottamassa liitintä vanhasta ja paikalleen laittoa.
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Itellä oli samanlainen vika lankussa, syyksi paljastui toimimaton kiertovesipumppu. Korjauksena uudet hiilet, toimii ainakin vielä. Kiertovesipumpun toiminnan voi tarkastaa helposti, kun kääntää virrat päälle ja ottaa puhaltimen pois päältä. Kun nyt kääntää lämmönsäädöstä lämpöä päälle pitäis pumpun hurinaa alkaa kuulua
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Vastaa Viestiin