Vito 110D takajarrut kuumenee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Vito 110D takajarrut kuumenee

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Mikä aiheuttaa Viton 110D-98 takajarrujen kuumenemisen :?: Vaihdoin juuri jarrupalat ja kuvittelin lämpenemisen loppuvan siihen, mutta ei vaan loppunut.

Erityisesti oikea puoli kuumenee, ja jarrun painamisen jälkeen kun lähtee liikkeelle, niin selvästi tuntee, että joku ottaa vastaan.
Olettaisin, että käyttöjarru on se joka kanittaa, mutta miksi...? Satula liikkuu hyvin ja mänta meni sisään hyvin kun vaihdoin paloja.

Voiko se elektroninen jarrupaineen säädin aiheuttaa tommosta, ja mistä sen löytää?
H.J.I
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 23.09.2005 12:37
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja H.J.I »

Oletko kattonu nuo seisontajarrujen kengät, etteivät nuo jäis laahaamaan?

Ja tuo paineentasausventtiili on ihan mekaaninen, jota pitää joka vuosi öljytä. Se ruostuu jumiin ja on vakio "vika" noissa vitoissa ja sprinttereissä. Se löytyy keskeltä takaakseliston välistä... :)
BMW 530 dA Touring
Belarus 525 Progress 4x4 -84
ex.
Sprinter 312D Bus
Vito 110d
Sprinter 208D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

H.J.I kirjoitti:Ja tuo paineentasausventtiili on ihan mekaaninen, jota pitää joka vuosi öljytä.
Ne on varmaan huollossa sen aina öljynneet :lol: Täytyykin etsiä kapine käsiin ja öljytä sitä jollain :?: auto sentään ollut jo kohta kolmatta vuotta mulla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mulla kuumeni kans, löysää seisontajarrun kenkiä. Voi olla se tasausventtiili aika huonossa hapessa, ruostunu jumiin, mutta ei se kuumenna jarruja.
Avatar
Finski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ti 03.05.2005 14:45
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vito 110D takajarrut kuumenee

Viesti Kirjoittaja Finski »

Erityisesti oikea puoli kuumenee, ja jarrun painamisen jälkeen kun lähtee liikkeelle, niin selvästi tuntee, että joku ottaa vastaan.
Olettaisin, että käyttöjarru on se joka kanittaa, mutta miksi...? Satula liikkuu hyvin ja mänta meni sisään hyvin kun vaihdoin paloja.

Ompa asia niinkin, että satulan isompi tappi( se missä on se 16mm pultti) alkaa olemaan väljä. Kun tarpeeksi väljä jää satula hiukka vinoon ja jää jumiin. Purappas jarrupalat pois kokeile onko paljon sivuttaista/pysty väljää satulassa.
Tapit vaihtamalla joskus saatiin Viton takajarruttimet toimimaan pyhättömän viikonlopun.
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

No johan... että 170tkm ajetussa "autossa" on satulat väljät :twisted:

Koittahan tuo pitää. Seisontajarru ei ole se mikä tuolla vastustaa, se on kokeiltu... ei se muutenkaan paljoa haraa :shock:

Sopiikos muuten nuo uudemmat satulat (Bosch) suoraan Aten tilallle? Ne ilmeisesti on kaikin puolin paremmat...
plaivama
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 18.01.2005 17:02

Viesti Kirjoittaja plaivama »

Minulla oli Vitossa vastaava ongelma. Auttoi, kun otti jarrusylinterin männät ulos ja hienolla hiekkapaperilla hioi ja putsasi ne. Ei jäänyt enää jarrut laahaamaan.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tarttee ilmeisesti korjaussarjan (siis sylinteriin :lol: ) kun sen ottaa auki?

Tää alkais kuulostaa jo aika loogiselta syyltä ongelmaan... eli kun auto on liikkeessä seisonut ennen kuin sen ostin yli puoli vuotta, niin jarrusylintereissä voi olla mitä hieman "mähmää". Etujarruthan myyjäliike teki kokonaan uusiksi...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Voi rökäle, oli auto eilen jarruremontissa ja mitää vikaa ei löytyny sieltä satulasta kummaltakaan puolelta. Palat oli menny loppuun kolmessa kk:ssa :shock: ... Levyt on hyvässä kunnossa...
Eli jokin jättää nyt takapäähän paineet jarrutuksen jälkee hetkeksi aikaa. ABSit toimii hyvin, seisontajarru toimii etc. Mutta mikä voi estää jarrunesteen välittömän takaisinvirtauksen jarrutuksen jälkeen...? Hyviä ehdotuksia???
:?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Oletko nostanut sen perän ylös, jarrutellut tehostaja päällä ja tutkinut mikä siellä jumiutuu.

Kyllähän se satulat näyttävät toimivan kun niitä on justiinsa rukattu edestaksin mutta kohta taas jumiutuvat.

Vai meneekö ne palat molemmin puolin ? Mikäli menee niin eikös siellä ole se jokin jarrupaineen säädin, se voinee jumiuttaa jotenkin. Onko jarrujen teho balanssissa kun katsoo dynolla ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

En ole sitte kokeillu perä ylhäällä jarruttelua, kun olin melkoisen varma, että sylinterissä on p...kaa, mutta eipä sitten ollutkaan.. :shock:

Kyllä ne rupesi jumettamaan ihan välittömästi muutaman jarrutuksen jälkeen.
Yön yli seistessään ne toimii ihan normaalisti eli ei haraa vastaan ennen kuin jarruja käyttää. Palat kuluu molemmilta puolilta, mutta samassa satulassa oli ainakin keväällä toinen puoli kuluneempi, mikä taas viittaa mekaaniseen jumiutumiseen.

Dynolla ei ole vielä katsottu, mutta leimallahan sen sitte näkee... :lol:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En ole jaksanut tutkia millanen se jarrupaineen säädin on, mutta golfissahan semmonen on ja katsastuksessakin pitäisi tarkistaa, että se liikkuu kun jarrua poljetaan reilusti. Se kannattaisi katsoa onko se samanlainen ja jos on niin onko sattumalta jumiutunut sisäasentoon. Tosin eipä ne palat silti pitäisi sinne sisälle jäädä vaan silloin niiden kait pitäisi jarruttaa liian äkäisesti, ja pahimmillaan jopa lukita takarengas, jolloin mennään suihkis ojaan (ilman ABS jarruja).
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ei muuta mahdollisuutta kuin jarrusatulan tapit kuluneet -> estää satulaa/paloja palautumasta.

Mäntä jumittaa ->ruostetta/tiivisteet huonosti, tiivisteissä saa käyttää vain silikonivaseliinia tai jarrunestettä voiteluaineena, öljy turvottaa tiivisteet ja jumittaa siten männän.

Jarruletku 'pullistunut' ->estää nesteen palutumisen, toimii kuin takaiskuventtiili.


Toi jarrupaineensäädin toimii niin kuin ohivuotoventtiilinä, eli ei voi jumittaa nesteen takaisinvirtausta. Tosin en ole perehtynyt Viton ko systeemiin mut yleensä näin.
divito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.07.2006 17:47
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja divito »

Eikös sen venttiilin nimikin ole kuorman tunteva jarruvoima/paineventtiili? Se siis säätää taka-akselin jarruvoimaa auton kuormituksen mukaan. Itse ongelmaan veikkaisin kyllä tuota männän palautuksen puutetta, eli uutta kumia, putsausta ja uudet jarrunesteet.
Vitolla kuuhun!
pore
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 09.04.2003 17:36

Viesti Kirjoittaja pore »

ääni huonolle jarruletkulle. Tuppaa turpoamaan sisältä, paine menee läpi, mutta ei palauta. Tuohon viittaa sekin että yön yli seisottuaan toimii.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

No niin... eilen talvipyöriä vaihtaessa homasin toisella puolella suoja kumin lähteneen mannän mukana liikkeelle :shock: Sieltä se näkyi männän kylki pahaa maailmaa kattelemassa; voi kuinkahan se tykkää tuosta suolasta... :lol:

Kannattaako enää putsata vanhoja vai laitanko suosiolla uudet satulat?
Ja onko ne boshilaiset paljonkin paremmat kuin atet? AInakaan Aten satuloita ei näy olevan KL:ssa myynnissä...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tähänkin ropleemaan löytyi lopulta syy, joita oli loppujen lopuksi kaksi samaan aikaan...
Pääsyy on tosiaan tuo liukutapin kuluminen jostain syystä, mikä aiheuttaa satulan asentovirheen.
Toinen syy on hiukan liian nihkeästi liikkuva mäntä.
Nämä kaksi vikaa yhdessä sopivasti kuluneiden jarrupalojen kanssa saavat mekanismin jumitumaan joksikin aikaa, ja siten jarrun kuumentumaan, mikä taas lisää jumitumista ja palojen kulumista...

Eilen löysin sitte sopivan hyväkuntoisen (tiiviin) satulan, josta pystyy jalostamaan sopivan vaihtolaitteen.
Tuohon pitäis nyt vaihtaa ne haitarikumit (ja sylinterin kumiosat myös), jotka lähti irti melko brutaalein ottein ympäristöä kuitenkaan vahingoittamatta.
Miten noi uudet kumit pysyy kiinni, täytyykö laittaa liimaa vai pitääkö kumissa oleva metalliosa kumin rungon urassa kiinni...?
Kyseisten kumien saatavuus näkyy olevan ainakin jossain määrin rajallinen...
Tuohon liukutappiin varmaan laitetaan voiteluaineeksi jarrurasvaa, joka ei tuhoa kumiosia...??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen laittanut nykyään lähes kaikkiin tappaihin motonetista saatavaa valkoista metalfree pastaa, olikohan joku CRC:n tuote.

Onkohan tuolla Viton jarrulla ja 300dt jarrulla paljonkin eroa, jollei niin sen kumipalkeet varmaankin sopii hienosti eikä tule mitään Vito lisää.

Paskaseen satulaan ei varmaankaan oikein liimat tartu mutta voihan sitä yrittää...siinä ne on mulla lepattanut joskus miten sattuu, ainakin w124 farkussa. Sininen Hylomar on yksi hyvä "liima", jolla saa kumin jämähtämään metalliin ja saa vielä irtikin tarvittaessa. Pitäisi vain se metalli olla puhdas...no kuten kumikin...mutta se on sellaista siirappia, että voi tarttua likaiseenkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Metallihan on ihan puhdasta kun se vanha kumi oli aivan ehjä... :shock:
Tappi vaan sisällä oli niin epäaineen päällystämä jotta ei liikkunu ilman kendallin ihmeirroitinta, joka riisti kumilta selviytymismahdollisuudet... :roll:
Nyt on tappi irti ja puhdistumassa...

toi hylomar lienee myös tämmönen jokapaikan liima kuten Liquisole...?

oli muuten juurikin motonetissa, jossa oli noi korjauskumit lopussa ja tilauksissa piiiiitkä viive....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No en tiedä onko se jokapaikan, mutta aika usein on nuo o-renkaat ja vastaavat vuotaneet niin olen alkanut sitä laittamaan kaikkiin kumi/metalliliitoksiin, joista ei halua aineiden kulkevaan suuntaan tai toiseen.

Tuommosen kun ottaa auki niin se on edelleen joustavaa siirappia, mutta ei lähde irti millään aineella. Ainoastaan mekaanisesti paperiin/kankaaseen pyyhkimällä. Käytetään myös kannentiivisteissä mutten suosittele :lol:

Erona moottorisilikoon on juuri tuo että se tarttuu eikä kulje siellä koneessa/mekaniikoissa kuivuneina rämmäleinä. Viimeisin paikak mihin tuota nyt juuri kokeilin oli ahtimen paluuputken laippa, siinä on siis myös pahvitiiviste.

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tuli vielä tämän asian tiimoilta semmonen hämmästyksen aihe, jotta siinä isommassa liukutapissa näyttäis olevan jonkinlainen pinnoite...
Niin mitä siihen laitetaan voiteluaineeksi koottaessa?
Niiden haitarikumien vuoksi pitäis olla varmaan jarrukumirasvaa...

Tämmöstä on suositeltu jarrujen liikkuviin osiin:
http://www.crcind.com/csp/web/ProdDisp. ... AUTOMOTIVE

Voiko tuota laittaa sinne liukutappiinkin...?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No melkein mitä vain, ei ne sen kummempia ole Vitot kuin oikeat autotkaan. Olen laittanut kuparitahnaa joskus, joskus olen laittanut sitä valkoista kiinnileikkautumisainetta, joskus jopa öljyä ja joskus en mitään. Aina ne vain toimivat, jos ovat sistit.

Braklube on varmasti oikein hyvää...itse asiassa tuohon on just sitä sama "valkoista" mitä laitan nykyään lähes joka paikkaan :lol: Taitaa olla vain nii muuttunut, tuubi on ainakin samanlainen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin