Mikä tuli moottoriin?
Mikä tuli moottoriin?
Kertokaapa viisaat miehet, mikä tuli 124:n turbodieselin moottorin riesaksi. Ajoin töihin ja työpaikan pihaan tultaessa huomasin moottorin ääneen muuttuneen sellaiseksi raksuttavaksi kuin olisi nostaja äännellyt. No iltapäivällä töistä lähtiessä ääni pysyi aluksi samanlaisena, mutta hetken päästä alkoi kuulua selvempää kolinaa, Mulla on nostimet vaihdettu ja kansiremppa tehty 30 tuhatta kilometriä sitten. Se ääni oli tosiaan selvästi kolisevaa. Olisko jakoketjun kiristin vai suutin hajonnut.Oli tosiaan kyllä niin selvästi kuuluvaa klonkotusta ja koveni kierrosten noustessa. En uskaltanut ajaa enempää vaan piti jättää mersu huilimaan. Mikä mahtais olla. Ajettu on 230 tuhatta.
kokkeile vaihattaa jakoketju, mulla kerran 123:ssa raksutti kone aivan kauheasti vaihatin sen veholla niin raksutus loppui, samalla ne vaihtoi ne rattaat sinne ja loppui raksutus. mulla se oli vain tyhjäkäynnillä ja ajettaessa ääni hävisi.
123 240 D vm81 Museoajoneuvo projekti
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
123 300 D vm79 EX Käyttöauto
123 200 D vm82 Varaosa-auto
124 200 D vm89 ex
123 200 D vm78 ent.taxi
Rupesi kansipahvi vuotamaan ykköspyttyyn. Vaikka nostajat vaihdettiin, raksutus jatkui vaan. Se kannentiiviste on aika kapea siinä ykköspytyn ja sen kanteen vievän öljykanavan välillä. Samalla vaihdettiin myös jakoketju. No auto on nyt korjaamolla, tässä pikkuhiki otsalla oottelen diagnoosia ja laskua.
jos kansipahvi on rikki ja se päästää öljynpaineita öljykanavasta sylinteriin, kuuluu sellanen naputus. eli voi johtua hyvinkin se raksutus siitä kannentiivisteestä. itse en muista, jotta ois ees öljynpainemittarissa näkyny, kun mulla oli toi tiivistevamma. kuitenki raksutti ja sauhutti sinistä.Timope kirjoitti:Rupesi kansipahvi vuotamaan ykköspyttyyn. Vaikka nostajat vaihdettiin, raksutus jatkui vaan. Se kannentiiviste on aika kapea siinä ykköspytyn ja sen kanteen vievän öljykanavan välillä. Samalla vaihdettiin myös jakoketju. No auto on nyt korjaamolla, tässä pikkuhiki otsalla oottelen diagnoosia ja laskua.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Muistelen, että joihinkin autoihin pitää tehdä kansirempan jälkeen jälkikiristys ja muistelen kans, että isäukon mersuun tehtiin kans. Aluksi oli ongelmia, kun kannentiiviste ei kestänyt 50tkm pitempään. Sitten eräs seppä pohti asiaa ja tuli siihen tulokseen, että kanteen on hyvä tehdä jälkikiristys (voisi auttaa ongelmaan) ja sen jälkeen kannentiiviste ei hajonnut meillä olo aikana ajettiin n.150tkm sen jälkeen. Ja teitenki jokaisella kerralla oikastaan kansi koneistamolla. Ajoimme kyseisellä mersulla 350tkm.
Mulla rupes 300tdt kans ensin vähän naksuttaan luulin että venttiilin nostaja tai suutin ääntelee, ajoin tuon naksutuksen alkamisen jälkeen noin 100 metriä niin kuului semmonen ikävä kirskahdus. Avasin koneen niin siellä oli laakeriliuska pyörähtänyt joten onnea vian etsintään! Niin ja mun mersullakin piti olla ajettu 250tkm 

Taitaa olla niin, että tuo ilman välijäähdytintä oleva 300 turbod-moottori vaatii vähän rauhallisempaa ajotapaa kuin mitä moottori antaa myöden. Onko kukaan ajanut 500 tkm. että ei olisi kansi halki tai jotain muuta pientä moottoripuolelta mennyt? Tämä oli nyt tällainen provosoiva heitto perustuen foorumin tekniikka-osioon ja kuulopuheisiin, mutta kiva olisi kuulla jos joku on päässyt hyvinkin pitkälle ilman ongelmia. Tuo "300 D turbo" oli mulle joskus maailman kaunein sana, mutta välijäähdytetty 4-venttiilinen 300 D turbo vei senkin tittelin. Se vaan olisi tehtaan pitänyt laittaa jo W124:seen tuo välijäähdytetty versio niin olisi W124:sen elinkaari kruunattu komeimmalla mahdollisella tavalla. 

No niin, hain tänään turponi korjaamolta ja vika oli ollut alipainepumpussa. Se oli hajonnut. Lisäksi hihnankiristimen vipu oli kulunut väljäksi. Sitä vivun kulumista vähän ihmettelen, kun en ehtinyt edellisen vaihdon jälkeen ajella kuin 30 tkm. Lisäksi harmittaa, kun jouduin viemään merkkikorjaamolle, kun hajosi melkein vieressä ja tietenkin kova kiire töissä painoi päälle. No kyllä tuntuu olevan nyt pirssi taas kunnossa, mutta yli 500 euron lasku aiheutti itellä ohimossa hihnankiristystä.
Mites tämän selitän vaimolle ,kun olen aina kehunut kuinka edullinen Mersu on ajaa ja pitää liikenteessä?
Toi on ihan totta,että 124 turbossa olis ilman muuta pitänyt olla välijäähdytin. Mutta minkäs teet, auto on Saksan tuontia ja merkitty vähäpäästöiseksi. Voipi olla hankalampaa laittaa jälkikäteen jäähdytintä.

Toi on ihan totta,että 124 turbossa olis ilman muuta pitänyt olla välijäähdytin. Mutta minkäs teet, auto on Saksan tuontia ja merkitty vähäpäästöiseksi. Voipi olla hankalampaa laittaa jälkikäteen jäähdytintä.
Oikein hyvä homma-vain apulaitevika, mutta melko pienissä kilometreissä meni alipainepumppu. Merkkikorjaamo on kallis aina, jos alipainepumpun vaihto ja iskari on yhtä helppo vaihtaa turbossa kuin vapaastihengittävissä niin jos tunti enemmän mennyt aikaa niin ihmettelen kovasti. Osat 200 euroa ja tunnin työ siis 300 euroa! eihän se ole kuin 1800 mk/tunti. Ai niin tottakai vikaa piti etsiä 5 tuntia. Tässä yksi syy, että en suosittele merkkikorjaamoa noissa perustekniikan korjauksissa.
Oliko tuossa autossa kuulalaakerilla toteutettu alipainepumppu vai uudempi liukulaakeripumppu. Jos vanha malli ja siitä oli kuulat tippuneet öljyn sekaan, niin nekin pitäisi oikeastaan poistaa. Mutta jos tiedät, että kyseessä on uudempi malli niin ei puhuta vielä enempää.
Jos edullista ja kaikkein kokonaistaloudellisempaa mersuautoa halajaa niin se lienee kuitenkin W124 250 D. Kaikissa vanhoissa mersuissa suurin riski taitaa liittyä kilometrihuijauksiin:ostat 200tkm ajetun MB:n ja sillä onkin ajettu 500 tkm.-sitten tulee korjauksia-johtopäätös:miten näissä on noin paljon vikoja vaikka ajettu vasta 200 tkm. Ei kai sille muijalle pidä kaikkia kuitteja näyttää, ettei suotta hermostu
Oliko tuossa autossa kuulalaakerilla toteutettu alipainepumppu vai uudempi liukulaakeripumppu. Jos vanha malli ja siitä oli kuulat tippuneet öljyn sekaan, niin nekin pitäisi oikeastaan poistaa. Mutta jos tiedät, että kyseessä on uudempi malli niin ei puhuta vielä enempää.
Jos edullista ja kaikkein kokonaistaloudellisempaa mersuautoa halajaa niin se lienee kuitenkin W124 250 D. Kaikissa vanhoissa mersuissa suurin riski taitaa liittyä kilometrihuijauksiin:ostat 200tkm ajetun MB:n ja sillä onkin ajettu 500 tkm.-sitten tulee korjauksia-johtopäätös:miten näissä on noin paljon vikoja vaikka ajettu vasta 200 tkm. Ei kai sille muijalle pidä kaikkia kuitteja näyttää, ettei suotta hermostu

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01
Tyhmä kysymys mutta:
jos alipainepumppu meni rikki, niin eikö se näkynyt mitenkään niissä laitteissa (ajossa / pysäyttäessä / parkissa), joihinka alipainetta tarvitaan???
Meinaan vaan että itellä meni aikanaan vauhdissa sama osa W115-korisessa ja johan katos jarruista tehostus... tuli todettua heti alle minuutin kun naputus alkoi Tampereen ohitusväylällä ja ajattelin pysähtyä asiaa ihmettelemään tien syrjään (vika näkyi heti kun nosti konepellin: alipainepumpun (made by Pierburg) kansi halki).
jos alipainepumppu meni rikki, niin eikö se näkynyt mitenkään niissä laitteissa (ajossa / pysäyttäessä / parkissa), joihinka alipainetta tarvitaan???
Meinaan vaan että itellä meni aikanaan vauhdissa sama osa W115-korisessa ja johan katos jarruista tehostus... tuli todettua heti alle minuutin kun naputus alkoi Tampereen ohitusväylällä ja ajattelin pysähtyä asiaa ihmettelemään tien syrjään (vika näkyi heti kun nosti konepellin: alipainepumpun (made by Pierburg) kansi halki).
Vaadimme peltivanteita!
No enpä tosiaan huomannut muuten kun äänestä, Toisaalta mietin tuota itsekin, kun vanhassa 123:ssa kävi vähän samoin. Silloin kyllä jarrut muuttuivat raskaammiksi.. Tuo 124 on sen verran hiljaisempi , ettei sisälle aina kuulu kaikki ylimääräiset äänet. Vasta kun pysähdyin ja avasin oven ja moottori vielä kävi, kuului aika kolina.
Minulla meni myös W123:sta alipainepumppu muutama vuosi sitten ja seurauksena oli sellainen pieni kalkatus. Jarrut ym. toimivat täysin normaalisti, koska vikana oli se, että laakerista oli tippunut kuulat pois-eli laakerin kehä naputti tärinässä laakerin keskustaan-joten pumppu toimi muuten normaalisti tuottaen alipaineen.
Sama homma, alipainelaitteet toimivat vaikka kuulat olivat jo öljypohjassa.
Noin nelisen vuotta tuosta eteenpäin kampi solmuun. Kuulat olivat hakanneet öljypumpun sihdin rikki ja jumiuttaneet sen. Suuret kiitokset sille nerolle joka on päättänyt olla laittamatta öljynpainevaloa.
Kaikkea muuta on kyllä mittaristo täynnä mutta tärkein puuttuu. 
Noin nelisen vuotta tuosta eteenpäin kampi solmuun. Kuulat olivat hakanneet öljypumpun sihdin rikki ja jumiuttaneet sen. Suuret kiitokset sille nerolle joka on päättänyt olla laittamatta öljynpainevaloa.

