Kattoluukun toiminnasta-vika korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kattoluukun toiminnasta-vika korjattu

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Pitäisikös tuon sähkökattoluukun pelata sillai, että sen saa yhdellä napin painalluksella auki? Siis niin, ettei tarvii kokoajan sormella sitä nappia painaa. Ohjekirjassa tuo varmaan lukis, mutta se ikäänkuin hukassa..Eli siis mulla ei sillai toimi. Joku vika kytkimessä tai jossai muualla?

Tuo tuli mieleen siitä, kun jossai topicissa oli puhetta kattoluukun automaattisesta sulkeutumisesta, kun avainta pitää hetken lukkoon-asenossa. No toimiihan se mullaki sillai, mut ei kovin kätevää, kun avainta täytyy pitää käännettynä niin kauan kun luukku on kiinni. Ja hiukan hankala arvioida sitä hetkeä, kun se luukun takareuna rupeaa nousemaan...Niin ja DEFA:n kaukosäätöhärpäkällä tuo luukun sulkeminen ei onnaa ollenkaan :roll:

Jos jollai on kokemuksia/tietoa aiheesta, olen kiitollinen!
Viimeksi muokannut MH_W124, To 04.05.2006 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
stanger
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja stanger »

ainakin minun entisessä w124:sessa kattoluukkua piti "säätää" sormi koko ajan katkaisimella..(ei auennut eikä sulkeutunut kerta "näpsyllä").

Tuo lukko homma liittynee siihen comfort hommaan mitä minulla ei ollut :cry:
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Kattoluukun toiminnasta

Viesti Kirjoittaja koskis »

MH_W124 kirjoitti:Pitäisikös tuon sähkökattoluukun pelata sillai, että sen saa yhdellä napin painalluksella auki? Siis niin, ettei tarvii kokoajan sormella sitä nappia painaa. Ohjekirjassa tuo varmaan lukis, mutta se ikäänkuin hukassa..Eli siis mulla ei sillai toimi. Joku vika kytkimessä tai jossai muualla?

Jos jollai on kokemuksia/tietoa aiheesta, olen kiitollinen!
Pitää luultavasti olla kattoluukussa "mukavuustoiminto", joka varmaankin on lisävarusteen lisävaruste . Samalla tavalla kuin sähkölaseissa on mukavuustoiminto erikseen.
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Juselius
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mulla on molemmissa Mursuissa ja Accordissa ihan pelkästään sormella säätämällä kokoajan.

Kai se on sitten joissain uusissa malleissa todella helppoa... 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sormi on oltava liipaisimella koko ajan. Etuikkunoiden alaslasku (ainakin 2. sarjassa sekä komfort-toiminnolla) on asia erikseen, ei päde kattoluukkuun.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mutta eikös tuo nyt ole aika typerä toiminto tuo kattoluukun sulkeutuminen avainta ovessa kääntämällä, jos sitä avainta tosiaan täytyy pitää pohjassa kokoajan..No se on jonku näkemys "kätevästä" lisävarusteesta :lol:

Ja onhan tuossa kattoluukun kytkimessa neljä eri vaihtoehtoa: alas, ylös, taakse ja eteen. Tuhlaustahan tuo on, kun vain kaksi asentoa niistä pelaa! Liekö sitten jonkun onnellisen mersussa kehittyneempi luukku :wink:
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Nyt en oikein ymmärtänyt,miten niin toimii vain kaksi asentoa?Ylös-alas->tiltti asennon säätö,eteen-taakse->luukkuauki-kiinni... :roll:
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Ymmärsinkö oikein että sinulla on 124 korinen mersu jossa Webaston tekemä kattoluukku ja että se ei pysähdy kiinni asentoon vaan sun täytyy manuaalisesti hakea se pysähdys kohta ???????????????????

Jos niin tulee mieleen että takakopassa jossa on kyseisen version sähkö moottori, niin siinä on kyljessä sellainen muistaakseni valkoinen nappi joka säätelee sen nolla kohdan, niin se on varmaan ylhäällä tai sitten se nolla kohta on väärin säädetty jompaan kumpaan päähän ???

Eli sen napin kuuluisi toimia niin että kun siittä painaa ylös katto aukeaa ylös, painaa alas katto menee alas, mutta ei alemmas kuin kiinni asentoon, kun painaa taaksepäin liukuu taakse sisään ja eteen päin painettaessa luukun kuuluu sulkeutua kiinni asentoon.
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Tuo avaimen lukossa vääntäminen,että luukku menee kiinni, on tarkoitettu varmaankin vaan tapauksiin jossa olet tullut autosta ulos ja huomannut että kattoluukku jäi auki, eli ei tartte mennä autoon sisälle uudestaan ja laittaa virtoja päälle että saisi luukun kiinni.
Kaukosäätöisissä (keskuslukossa) toi on jo siis paljon mukavampi kun ovet -lukkoon nappia pitää kauemmin pohjassa laittaa se luukunkin kiinni
Vakiokalustoa

Juu sen takiahan vikaa epäilinkin, kun tuo luukku sekä menee kiinni, että nostaa takapään ylös samalla kytkimen toiminnolla. Eli periaatteessa vain kaksi noista neljästä asennosta toimii. Täytyy ruveta tutkailemaan mikä siinä vois olla...

Ja kyllähän mä tuon avaimella vääntämisen idean tajuan. Se vaan tosiaan huvittavaa, et pitää kytätä millon luukku kii ja millon se perse rupee nousemaan :lol: Ja eikun takakonttiin mars!
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Vihdoin sain aikaiseksi tuon luukun kanssa painia, ja hetihän se ongelma ratkesi. Kiitos siitä vastanneille! Eli tosiaan joku oli kopeloinut sitä "nollakohdan" säätönamiskaa. Vähän aikaa hakemalla oikea kohta löytyi ja nyt pelaa luukku ninkuin pitää. :D
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja rainerb »

MH_W124 kirjoitti:Vihdoin sain aikaiseksi tuon luukun kanssa painia, ja hetihän se ongelma ratkesi. Kiitos siitä vastanneille! Eli tosiaan joku oli kopeloinut sitä "nollakohdan" säätönamiskaa. Vähän aikaa hakemalla oikea kohta löytyi ja nyt pelaa luukku ninkuin pitää. :D
Miten se nollakohdan säätönappula toimii - eli miten se nollakohta etsitään? Ainakin se hammaspyörän näköinen nousee ylös ja sitä pystyy pyörittämään.

Minä uteliaana poikana tutkiskelin tätä laitetta viikonloppuna, ja tuloksena kattoluukun nollakohta on jokseenkin keskellä luukkua :-)
------
W124 300 TD -92
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Siis se nolla kohta haetaan niin että kun painat esimerkiksi nappia eteen päin niin sen kuu´luu pysähtyä siihen nolla kohtaan, silloin kun se on siinä kohtaa missä se pysähtyy niin vedetään se valkoinen nappi vähän ulos päin jonka jälkeen kattoa voi ajaa eteen ja taakse päin eikä se pysähdy mihinkään väliasentoon automaattisesti. Nyt siis ajat katon siihen kohtaan kuin sen haluat pysähtyvän kun ajat katoon etu asentoon tai ylhäältä alas.
seuraavaksi käyt painamassa napin sisälle.
Jos kaikki kulkee niin kuin pitää niin se säätö on kohdallaan. ( joskus ajelin sen kanssa päivittäin muutamia kertoja ennenkuin sain sen kuntoon)
Ps nivelistö kannattaa voidella niin ettei se takeltele, aiheuttaa myös hiaman harmaita.
Mukavia ja rattoisia hetkiä reikäkattoisen auton kanssa.
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

joo.. mutta mulla onkin ongelmana seuraava..
luukku pelaa nätisti, mutta kun yrittää sisälle sitä liuúttaa, niin siinä menee ne liukutapit hieman yli siitä raosta niin sanoakseni..eli jää liukukiskon yläpuolelle..
mitä helv?
onko noissa kovin paljon säätövaraa sitten? ruuveistako se säädellään vaiko saako sitä vaijerin kautta säädeltyä vielä..
olen nimittän niitä pultei sen vertaa aukonut että se rupee oikeen tosissaan ottaa päähän..
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

olen oman myynyt pois niin ei pääse katsomaan ja tarkistamaan miten se oli,
mutta, kun otat sen sisäverhoilun pois niin sen jälkeen näet sinne sisälle ja pääset säätämään sitä kattopalan asentoa ja korkeutta, siellä muistaaksen on säädöt korkeuteen ja leveyteen, taisi saada säädettyä myös pituus suunnassakin.
Ei ole mitenkään helppo ja yksinkertainen saada toimimaan niin kuin se on tehtaalla toiminut.
Jos niissä nivelissä jotka tulevat luukun takaosaan kiinni on kankeutta niin sekin saattaa tehdä ongelmia.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja jee »

Olen kans tota luukua pähkäilly kerran jos toisenki,Vikaa on ilmeisesti nivelissä ,että miten noihin niveliin pääsee edes näkemään,kun tuntuu et olis koko sisäkatto purettava pois .
Eli onko niin että tämä on joku uudempi versio satapattinkista kun on -95 mallia,mutta käyttöönotettu kylläki jo 11/94. Mitään erillisiä suojiaei luukun reunojen päällä ole vaan koko kattolevy ylettyy aivan sivuille asti.
Lähempänä tuulilasia on sellanen musta muovikaista jossa on tuo käyttökytkin ja turvöitten merkkivalot. Varsinainen kattolevy menee tuon muoviliitteen alle.Oliskohan kellään tietoo mitenpäin tuota alkais purkaan ja miten nuo on katossa kiinni.
Vastaa Viestiin