W124 perän tasonsäätö sekaisin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 perän tasonsäätö sekaisin

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No niin, W124 300D -92 perän tasonsäätö sai hepulin, ja luuli laahavansa maata. Sillä seurauksella, että meikäläisellä on nyt ehta teinimersu :-) On meinaan perä aika korkealla, ja joustoa ei ole enää lainkaan! Vau.

Eli tasonsäätö on pumpannut iskarit kivenkoviksi. Kierroksia nostaessa takapäästä kuulu jostain venttiilissä virtaavan nesteen kovaa suhinaa/vikinää.

Mistäs minä lähtisin vikaa ensinnä etsimään? Itsellä arvaus olisi tasonsäätimen anturi, joka kait on kiinni kallistuksenvakaajassa. Mikäs siinä voi olla rikki?
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D .....veikkaisin että paine pallojen kalvot puhki .....autosi kaiketi ikään kuin pomppii jousten varassa (siis tuntuu siltä) .....ja ne hän löytyy farkussa takapenkin selkänojan takaa verhoilu levyn alta ....2 ruuvii näkyy pinnassa ja matalammassa lattia luukussa 2 vai oliko 3 lisää :D
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Väärät arvaukset, koiranluu poikki toisesta päästä. Siis sellainen metallinen tanko joka menee kallistuksenvakaajasta peränkorkeuden ohjausmötikkään. Maksaa vajaa 50€ ja vaihto on noin 15min homma, mahdoton remppa tehdä ilman nosturia/monttua.

Nim. sama vika vajaa viikko sitten.

Ota ensiapuna apukuskinpuoleinen takapyörä pois ja vedä ohjausvipu alas joka näkyy pyöräntuennan vipujen seassa, vivun kiinnityskohta on joku 20cm kallistuksenvakaajan korinkiinnikkeestä sisäänpäin, laskee paineet pois iskareista. Kuva kertois enemmän kuin 1000 sanaa, mut näillä eväillä.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Kyllä se voi hyvinkin olla paineakuissa se vika, eli kalvot puhki. Ihan yleinen vika. Pallot maksavat esim. KL:ssä 110eur/kpl.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Täsmälleen sama vika pari viikkoa sitten, tasonsäädön säätötanko sökö/irti.
Tein rautalankapatentin ja hain uuden, olikohan jotain 32€

Pete
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Nostin eilen auton ylös ja tutkin tilanteen. Siellä oli tasonsäädön ohjauksen välitystanko poikki - eli tarkemmin sen toisen pään mutteri. Eli ilmeisesti tämä on se "koiranluu"?

Kiitos hyvistä neuvoista - sain auton ainakin ajokuntoon roplaamalla säätöä käsin ja pääsen hakmaan varaosan tänään!

Minusta muuten joku voisi koota listan Mersun osien nimistä, ja mitä ne tarkoittavat "oikeasti". Ihan äkkiseltään ei esimerkikisi "koiranluu", "narinanivel" ja "pässinkivekset" löydy korjausoppaasta :-)
------
W124 300 TD -92
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....ei ollut koiranluu sitten ....koiranluu on takavakaajatangon päissä ...eli sen löydät sieltä takajarrulevyn takaa .... :wink:
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

:lol: Eikä ne ole pässinkivekset vaan närhenmunat :D
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Re: Vika löytyi!

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

rainerb kirjoitti:Nostin eilen auton ylös ja tutkin tilanteen. Siellä oli tasonsäädön ohjauksen välitystanko poikki - eli tarkemmin sen toisen pään mutteri. Eli ilmeisesti tämä on se "koiranluu"?

Kiitos hyvistä neuvoista - sain auton ainakin ajokuntoon roplaamalla säätöä käsin ja pääsen hakmaan varaosan tänään!

Minusta muuten joku voisi koota listan Mersun osien nimistä, ja mitä ne tarkoittavat "oikeasti". Ihan äkkiseltään ei esimerkikisi "koiranluu", "narinanivel" ja "pässinkivekset" löydy korjausoppaasta :-)
Juu, hyvä että tuli kuntoon. Kuvaavampaa selitystä tuolle tangolle en keksinyt kun koiranluu, koska se on identtinen melkein näiden virallisten koiranluidenkin kanssa. Ero on vaan siinä että sen pituutta voi säätää.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
bbow114
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: La 13.02.2010 19:48

Re: W124 perän tasonsäätö sekaisin

Viesti Kirjoittaja bbow114 »

Ruvennut tasonsäädön säätötanko irtoilemaan venttiilin päästä kuulasta sillä seurauksella aina että perä nousee pystyyn ja joustoa nolla. Kuitenkin säätötanko oli aika jäykkä painaa kiinni venttiiliin, saakohan säätötankoon muoviosaa erikseen? Vai olisikohan jumissa jostain muualta ja väkisin pukkaa kuulan irti paikoiltaan.
Vastaa Viestiin