Mittaristo temppuilee w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Mittaristo temppuilee w124

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Polttoainemittari alko taas vuoden hyvin toimineen jakson jälkeen pilkkimään, mistä selvis aina kopautuksella kojelautaan. Koputtelu alko jurppimaan ja päätin sitte tinata uudestaan mittariston juotokset. Muuten meni hyvin ja kaikki pelaa, jos ei vaan laita valoja päälle :D.

Valot kun laittaa päälle, hyppää polttoainemittari tappiin ja öljynpainemittari nollaan, vilkun merkkivalot, hehkun merkkivalo ja pitkien valojen merkkivalo syttyy himmeesti. Mittariston taustavalot, kojelaudan valot ym. pelaa normaalisti. Vilkutkin pelaa, mutta releen naputusta ei kuulu ainakaan kovin voimakkaasti. Aika monta kertaa otin mittariston irti ja yritin etsiä vikaa, mutta ei natsannu. Epäilin jo, että tinasin siitä pikkupiirilevyltä jotkut vierekkäiset nastat yhteen, mutta ei vissiin niinkään käyny.

Onkos kellään mitään hajua, missä vika? Joulukuusi kojelaudassa ei oo kiva.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onko moninapaliitin oikeassa asennossa mittarin takana, jos siitä on se oikeaan asentoon laittava muovi irti...
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllä se moninapaliitin on oikeassa asennossa, samoin muut liittimet takana. Aloin jo epäillä itsekin sitä moninapaliitintä, kun yhteen sen johdoista oli teipattu joku epämääräinen johtoviritys. Epäilen kuitenkin, että olis nyt joku nasta tullu sillotettua sittenkin viereisen kanssa vahingossa, kun tinanimunauha oli kateissa ja joutu tyytymään vaan tinan lisäykseen.

Ei kellään sattuisi olemaan sen pienen pystyssä olevan piirilevyn kytkentäkaaviota ja/tai kuvaa juotospuolelta?

Tosiaan kaikki pelaa, jos ei vaan laita valoja päälle... Valot päällä ollessa kello taitaa olla ainoa, joka pelaa niinkuin pitää (nopeusmittarin ja matkamittarin ohella). :roll: Kiekkamittarikin näytti skaalautuneen ja vilkut päälle laittaessa suurin piirtein kaikki vilkkuu. :D

Heh, lähettäkää mittarinne mulle korjattavaksi. Kokemuksella ja ammattitaidolla korjaan. :roll: :lol:
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Selvishän se vika. Ei sitte ollukaan mittaristossa ollenkaan. Aika monta kertaa otin mittariston auki, tarkistin juotokset ym ja pistin mittariston takasin hollille se moninapaliitin kiinni. Ei pelannu. Sitte älysin pitää ne valot päällä ja työntää sitä mittaristoa sisäänpäin kunnes yhtäkkiä näytti toimivan! Se olikin maadotusvika! Mittaristo ei vaan saanu jostain syystä enää maata normaalisti. No, yks lisäjohto mittariston takalevystä runkoon auttoi tohon ongelmaan, mutta kysymys heräsi, että miten tuo mittaristo oikein on alunperin maadotettu ja miks ei enää yhtäkkiä toiminutkaan?

Maadotusvian oireet on siis lueteltu tän viestiketjun aiemmissa viesteissä tossa ylhäällä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Re: Mittaristo temppuilee w124

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Sami H. kirjoitti:Polttoainemittari alko taas vuoden hyvin toimineen jakson jälkeen pilkkimään, mistä selvis aina kopautuksella kojelautaan.
Kuulostaa tosiaan aivan selvältä maadoitusvialta. Itellä oli aivan sama vika, jonkin aikaa jaksoin kopautella kojelautaa, kunnes kyllästyin, otin mittariston irti ja pistin ylimääräisen maadoitusjohdon ja ei ole kertaakaan temppuillut sen jälkeen, siitä on noin vuosi aikaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Nyt muuten maadotusjohdon lisäyksen jälkeen kello herkesi toimimasta. Mikäs sille tuli? Vai onko sattumaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Pasi H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ti 11.05.2004 15:08
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Pasi H »

Kellolle taitaa tulla oma + johto, eli se ei tule mininapaliittimessä. Näin muistelisin...
Pasi

Skoda Octavia Combi 1,9 TdI -03
Suzuki A100 -74

Ex. W124 300TDT -92
Ex. W124 200d -90
Ex. W202 C 200 T CDI A -00
Ex. W123 240d turbo -84
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllästyin tuohon jatkuvaan johdinpintojen juotteluun, josta se maadoitusvika alunalkaenkin johtui. Eli pikkumittareiden piirilevyn johdinpinnat alko pykiä. Vaihdoin uudet pikkumittarit tilalle ja nyt pelittää. Kello tosiaan otti jossain välissä osumaa, eikä suostu enää toimimaan ollenkaan (erillisestä + johdosta tulee virtaa kyllä ja nyt pitäis maadotuskin olla kohdillaan, kun kiekkamittari pelaa).

Onko kukaan koskaan korjaillu näitä kelloja (kiekkamittarin kanssa samassa)? Mikähän sieltä on palanu?

Sellainen huomio tässä tuli tehtyä, että vm. -87 mittaristo poikkeaa jo jonkun verran vm. -85 mittaristosta.

Pikkumittareiden takana ei -85:ssa ole sitä punaista sulaketta ja seisontajarrun sekä jarrujen vikavalon paikka on vaihtunut. Nyt sitte -87 mittaristossa -85 pikkumittarit: seisontajarrun merkkivalona jarrujen vikavalo.

Samoin kun vertailee näitä kahta mittaristoa on polttimoiden vikavalo sekä pissapojan nesteen valo vaihtaneet paikkaa.

-85 pikkumittarit tuntuvat olevan sähäköitä: äkkinäiset muutokset aiheuttaa hillitöntä heilumista ja rivakkaa muutosta kun taas -87 mittaristossa muutokset olivat hillityn rauhallisia. Esim. kun virrat pistää pois, oli -87 mittaristossa viisareiden liike jokseenkin rauhallinen tai "vaimennettu", mutta -85 mittaristossa viisarit tulee kertarysäyksellä alle sekunnin murto-osassa alas. Jotain muutoksia siis tehty.

Nää nyt oli tällasia huomioita, millä ei oo mitään merkitystä, mutta tulipahan raportoitua.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Niin ja tosiaan, mittaristohan maadotetaan alunperin siitä moninapaliittimestä. Meikäläisellä siis oli pikkumittareista niitä johdinpintoja poikki, jolloin maa ei enää kulkenu ja mittarit sekoili. Todennäköisesti tämä on se syy, miks muutkin on joutuneet laittamaan ylimääräsen maadotusjohdon mittariston taakse.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin