Ihan ensimmäiseksi ajattelin pistää hieman kuvamateriaalia pääsiäisen vietosta. Eli mebe kaipas hieman uutta putkea kun edellinen putosi keskivaimentajalta lähtien tielle.
Tästä projektista onkin käyty jo keskustelua tuolla tekniikkapuolella otsikolla "kisakatti" asiaa ja tämä on nyt sitten vähän niinkun jatkoa sille...
Lähtökohtana putkelle oli, ettei sitä tarvitsisi ihan heti uudelleen vaihtaa ( => materiaaliksi rosteri, pakosarja - katti väliä lukuunottamatta) ja että pääsisi aika huonoon jamaan hapettuneesta ja tukkosesta vakiokatista eroon (=> kisakatti).
Putkikooksi valitsimme 2,5 tuumaa mahdollista tekniikan vaihtoa silmällä pitäen. Suurensimme myös pakosarjan kollektorin 2,5 tuumaiseksi, ettei putkeen jää ikävää supistusta senkään kohdalle.
Putkiosat tilasimme yhden paikallisen puljun kautta Marteliukselta ja Magnaflown rosterikatti tuli Pro turbolta (..ja riistohintaan!). Kiinnikkeitä varten tilasimme rakennustarvikeliikkeestä 5 mm rosteriharjaterästangon (edullisempaa kuin pyöröteräs) ja haimme autotarvikeliikkeestä kasan erilaisia kannatinkumeja sekä sinkkisprayta. Sinkkimaali suhauteltiin kaikkiin hitsaussaumoihin ja kannakkeisiin kun tuo on vaikuttanut aikaisemmissakin putkiviritelmissä pysyvän kuumuudesta huolimatta. Varmaan aika turha noissa rosteriputkien saumoissa, mutta "töhrittiin" jokapapauksessa nekin. Hitsauksessa käytimme kolmea eri lankaa saumasta riippuen: musta, rosteri+musta ja rosteri.
kollektorin poikkaisu noin 2,5 tuuman kohdalta

putki sovitettuna kollektoriin

kollektori + eka mutka hitsattuna ja sinkkispray saumoissa

Etuputki katille asti nipussa (katin etupään liitos jätettiin klemmariliitokseksi helpottamaan asennusta)

Katin jälkeen pistettiin joustoliitos, että putki saatiin joustamaan edes jostain kohtaa (liitos ei oikein mahtunut muuallekkaa)

Keskivaimentimen sovittamiseksi tarvitsi putkeen tehdä pieni koukkaus sivulle ja vääntää rosteriharjateräksestä vakiokannatinkumiin sopiva ripustus. Kannakeesta ei valitettavasti kuvassa näy kuin putken ympäri väännetty osuus (aivan vaimentimen juuressa)

Seuraavaksi taas hieman mutkaa ennen takavaimenninta

Myös takavaimentajan ripustukset tehtiin harjateräksestä ja sopimaan vakio kannattimiin

Putki pistettiin kasaan siis pääsiäisenä ja ei ole ainakaan vielä mihinkään tippunut...
