Sekalaista rojektia (uhri: W201 1.8 -92)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Sekalaista rojektia (uhri: W201 1.8 -92)

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Tänne on tarkotuksena pistää kuvia ja juttuja vanhoista ja tulevista projekteista sitä mukaa kun materiaalia kasaantuu ja laiskuus antaa myöden...

Ihan ensimmäiseksi ajattelin pistää hieman kuvamateriaalia pääsiäisen vietosta. Eli mebe kaipas hieman uutta putkea kun edellinen putosi keskivaimentajalta lähtien tielle.

Tästä projektista onkin käyty jo keskustelua tuolla tekniikkapuolella otsikolla "kisakatti" asiaa ja tämä on nyt sitten vähän niinkun jatkoa sille...

Lähtökohtana putkelle oli, ettei sitä tarvitsisi ihan heti uudelleen vaihtaa ( => materiaaliksi rosteri, pakosarja - katti väliä lukuunottamatta) ja että pääsisi aika huonoon jamaan hapettuneesta ja tukkosesta vakiokatista eroon (=> kisakatti).
Putkikooksi valitsimme 2,5 tuumaa mahdollista tekniikan vaihtoa silmällä pitäen. Suurensimme myös pakosarjan kollektorin 2,5 tuumaiseksi, ettei putkeen jää ikävää supistusta senkään kohdalle.

Putkiosat tilasimme yhden paikallisen puljun kautta Marteliukselta ja Magnaflown rosterikatti tuli Pro turbolta (..ja riistohintaan!). Kiinnikkeitä varten tilasimme rakennustarvikeliikkeestä 5 mm rosteriharjaterästangon (edullisempaa kuin pyöröteräs) ja haimme autotarvikeliikkeestä kasan erilaisia kannatinkumeja sekä sinkkisprayta. Sinkkimaali suhauteltiin kaikkiin hitsaussaumoihin ja kannakkeisiin kun tuo on vaikuttanut aikaisemmissakin putkiviritelmissä pysyvän kuumuudesta huolimatta. Varmaan aika turha noissa rosteriputkien saumoissa, mutta "töhrittiin" jokapapauksessa nekin. Hitsauksessa käytimme kolmea eri lankaa saumasta riippuen: musta, rosteri+musta ja rosteri.

kollektorin poikkaisu noin 2,5 tuuman kohdalta
Kuva

putki sovitettuna kollektoriin
Kuva

kollektori + eka mutka hitsattuna ja sinkkispray saumoissa
Kuva

Etuputki katille asti nipussa (katin etupään liitos jätettiin klemmariliitokseksi helpottamaan asennusta)
Kuva

Katin jälkeen pistettiin joustoliitos, että putki saatiin joustamaan edes jostain kohtaa (liitos ei oikein mahtunut muuallekkaa)
Kuva

Keskivaimentimen sovittamiseksi tarvitsi putkeen tehdä pieni koukkaus sivulle ja vääntää rosteriharjateräksestä vakiokannatinkumiin sopiva ripustus. Kannakeesta ei valitettavasti kuvassa näy kuin putken ympäri väännetty osuus (aivan vaimentimen juuressa)
Kuva

Seuraavaksi taas hieman mutkaa ennen takavaimenninta
Kuva

Myös takavaimentajan ripustukset tehtiin harjateräksestä ja sopimaan vakio kannattimiin
Kuva

Putki pistettiin kasaan siis pääsiäisenä ja ei ole ainakaan vielä mihinkään tippunut... 8)
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Millaset äänet tuli???
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Pasi H. kirjoitti:Millaset äänet tuli???
Aika mukavat pörinät!
Voimakkuus tyhjäkäynnillä samaa luokkaa kun ensisellä putkella (vakioputki, jossa takavaimentaja korvattu suoralla putkella + vaimentavalla putkenpäällä).
Kierroksilla kiekuu ehkä hieman voimakkaammin kuin vanhalla putkella ja soundit muutenkin hieman "race" -henkisemmät. 8)
Ei kuitenkaan jymise häiritsevästi sisälle millään kierroksilla (sopii myös matka-ajoon). Yhdellä vaimentajalla olisi saattanut tulla jo häiritsevän voimakkaat pörinät.

Ihan tyytyväinen olen ääniin... yhden kiinnikkeen joudun ehkä jossain vaiheessa vielä lisäämään, koska joustosta keskivaimentajalle menevä pätkä kolahtelee silloin tällöin montuissa runkoon (siihen kohtaan jäi vain noin puolen sentin pelivara :oops: )
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Avatar
Insinörtti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: To 31.03.2005 19:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Insinörtti »

Ei ollut kovin pitkäikäinen tuo Magnaflown katti. Alko koliseen tosi pahasti tossa pari viikkoa sitten. :?
No onneks sentään takuu vaikutti toimivan hyvin ja lähettivät Proturbolta nopeasti uuden tilalle ja vanhan lähetin tänään takaisin kun saatiin uusi vaihdettua tilalle.
Katissa ei ollut mitään lommoja tai muita merkkejä maakosketuksesta enkä ole kyllä huomannutkaan, että se olisi missään vaiheessa mihinkään
kolahtanut. Sisällä oleva elementti vaikutti muuten ehjältä, mutta se oli lähtenyt irti ja hiljalleen kulunut sen malliseksi, että pääsi tekemään noin 5 sentin edestakaisliikettä. Toivottavasti oli joku maanantaikappale ja uusi kestäisi sitten reilusti pidempää. En kuitenkaan ehtinyt ajamaan tolla edellisellä kuin noin 30 000 km.
Onko muilla mitään kokemuksia Magnaflown kattien (tai tarvikekattien yleensä) kestävyydestä?
*********************************************
Jeep Cherokee 4.0 Aut. Limited -89
MB W201 2.3E -91 (projekti)
VW Kupla -72 (projekti)
*********************************************
Vastaa Viestiin