300 SE CO-pitoisuus liian korkea
300 SE CO-pitoisuus liian korkea
Pakokaasujen CO-pitoisuus on n. kaksi kertaa yli max sallitun.
Puolilämpöisenä startin jälkeen käyntihäiriököi seos rikkaalla? kunnes moottori saavuttaa täyden käyntilämpötilan. Muulloin käyntihäiriötä ei esiinny. Vedot muutoin normaalit ja käynti ok.
Vinkkejä mahdollisesta aiheuttajasta?
/Jo vain
Puolilämpöisenä startin jälkeen käyntihäiriököi seos rikkaalla? kunnes moottori saavuttaa täyden käyntilämpötilan. Muulloin käyntihäiriötä ei esiinny. Vedot muutoin normaalit ja käynti ok.
Vinkkejä mahdollisesta aiheuttajasta?
/Jo vain
300 SE
Minulla on samaa vikaa, paitsi että omat CO-päästöt olivat kolme kertaa sallitun verran.
Itselläni starttaa täysin kylmänä ja kunnolla lämpimänä ihan normaalisti, mutta jos auto jäähtyy esim. 10 - 15min tai kauemmin, niin saa sahata todella kauan käymään.
Ja tuolloin se starttaa todella rikkaalla seoksella, bensa haisee ja pöllähtää pakoputkesta.
vika mitä ilmeisemmin minulla siinä lautasessa joka säätelee ilman ja bensan suhdetta.
Itselläni starttaa täysin kylmänä ja kunnolla lämpimänä ihan normaalisti, mutta jos auto jäähtyy esim. 10 - 15min tai kauemmin, niin saa sahata todella kauan käymään.
Ja tuolloin se starttaa todella rikkaalla seoksella, bensa haisee ja pöllähtää pakoputkesta.
vika mitä ilmeisemmin minulla siinä lautasessa joka säätelee ilman ja bensan suhdetta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: 300 SE CO-pitoisuus liian korkea
Onko kattia? Jos ei ole, niin senkun käännät kuusiokololla ilmanputsarin päältä laihemmalle. Ota katsastukseen avain seuraavan kerran mukaan niin voit säätää siinä paikan päälä, jos ei meinaa mennä läpi. Minä teen niin.jo vain kirjoitti:Pakokaasujen CO-pitoisuus on n. kaksi kertaa yli max sallitun.
Puolilämpöisenä startin jälkeen käyntihäiriököi seos rikkaalla? kunnes moottori saavuttaa täyden käyntilämpötilan. Muulloin käyntihäiriötä ei esiinny. Vedot muutoin normaalit ja käynti ok.
Vinkkejä mahdollisesta aiheuttajasta?
/Jo vain
Kerran arvo oli 16.5, kun itse olin säädellyt....ei mennyt läpi, putkesta tuli raakaa bensaa.
Säätö tapahtuu näin:
1. Paina pitkä 3mm pitkä (min. 10cm) kuusiokoloavain reikään.
2. Etsi kuusioreikä.
3. Paina alspäin, jotta lukitus vapautuu ja käännä samalla vastapäivään, esim. 10astetta. Pitäisi sillä korjaantua, mutta kannatta käydä jossain missä on mittari, niin menee varmasti kohilleen.
Katsastusasemalla on ainkin mittari

Jos on katti, niin unohda nämä neuvot ...en osaa auttaa.
pepemon kirjoitti:Minulla on samaa vikaa, paitsi että omat CO-päästöt olivat kolme kertaa sallitun verran.
Itselläni starttaa täysin kylmänä ja kunnolla lämpimänä ihan normaalisti, mutta jos auto jäähtyy esim. 10 - 15min tai kauemmin, niin saa sahata todella kauan käymään.
Ja tuolloin se starttaa todella rikkaalla seoksella, bensa haisee ja pöllähtää pakoputkesta.
vika mitä ilmeisemmin minulla siinä lautasessa joka säätelee ilman ja bensan suhdetta.

Korjaantuneet kyllä aina suutimien vaihdolla!

Hyvät on perät.......
Auti
Re: 300 SE CO-pitoisuus liian korkea
Suutin vuotaa (tosin tämä yleensä ilmenee kaikissa lämpötiloissa ?, mutta mistä sen tietää )jo vain kirjoitti:Pakokaasujen CO-pitoisuus on n. kaksi kertaa yli max sallitun.
Puolilämpöisenä startin jälkeen käyntihäiriököi seos rikkaalla? kunnes moottori saavuttaa täyden käyntilämpötilan. Muulloin käyntihäiriötä ei esiinny. Vedot muutoin normaalit ja käynti ok.
Vinkkejä mahdollisesta aiheuttajasta?
/Jo vain
lämpötila anturi ? tunnistaa että moottori on kylmä, suihkuttaa liikaa bensaa /liian vähän ilmaa antaa .
tulppa/puola , sytytys katkoksia ? tekee KAT:lle kutaa /käyntihäiriöitä /seokset päin mäntyä
plus 100 mahdollista muuta syytä, melkein käyttäisin testerissä. siitäkin on joskus hyötyä.
itse ajelen polkupyörällä :D
Re: 300 SE CO-pitoisuus liian korkea
[/quote]
Suutin vuotaa (tosin tämä yleensä ilmenee kaikissa lämpötiloissa ?, mutta mistä sen tietää )
lämpötila anturi ? tunnistaa että moottori on kylmä, suihkuttaa liikaa bensaa /liian vähän ilmaa antaa .
tulppa/puola , sytytys katkoksia ? tekee KAT:lle kutaa /käyntihäiriöitä /seokset päin mäntyä
plus 100 mahdollista muuta syytä, melkein käyttäisin testerissä. siitäkin on joskus hyötyä.[/quote]
Nokkakulmamittari/ on off ratioksi (X11- liitin, 3 pin +, 2 pin -) mittailin eilen lämpimänä käynnistämisen jälkeen aluksi 30%. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi viallinen? (Ei ole anturi viallinen, sen infon perille menosta CIS-E ohjausyksikölle enpä tiedä koska 5-pin jonka kohdalla tuon muistaakseni punavihreän anturipiuhan pitäisi ohjausyksiköllä olla on tyhjä?, muistakaan pinneistä en punavihreää 0 ohmia saanut?) Parin minuutin (lamda loopinko? saavutettuaanko?) jälkeen ratio meni 80%:iin. Kaasukenkää polkaisun jälkeen ratiot menevät 30%:iin ja palautuvat pikkuhiljaa uudelleen 80%:iin.
Lukeman pitäisi yo looppitilassa vaihdella 45%...55% välillä.
Mielenkiintoista.
Tämän kylän (Oulu) Vehon tietäjä Jack
tulee töihin ensi viikolla. Mikäli ihmettä ei ole siihen mennessä tapahtunut ja ongelma poistunut niin menenpä sinne tutkimuksiin. Muistä kylän tietäjistä on vain epäilyksiä.
Ennen Vehoa otan ainakin ilmanputsarin kotelon pois ja katsahdan tähän ongelmavyyhteen mahdollisesti liittyvät kontaktit kohdilleen.
Alkaa mennä totisen harrastuksen puolelle.
/Jo vain
Suutin vuotaa (tosin tämä yleensä ilmenee kaikissa lämpötiloissa ?, mutta mistä sen tietää )
lämpötila anturi ? tunnistaa että moottori on kylmä, suihkuttaa liikaa bensaa /liian vähän ilmaa antaa .
tulppa/puola , sytytys katkoksia ? tekee KAT:lle kutaa /käyntihäiriöitä /seokset päin mäntyä
plus 100 mahdollista muuta syytä, melkein käyttäisin testerissä. siitäkin on joskus hyötyä.[/quote]
Nokkakulmamittari/ on off ratioksi (X11- liitin, 3 pin +, 2 pin -) mittailin eilen lämpimänä käynnistämisen jälkeen aluksi 30%. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi viallinen? (Ei ole anturi viallinen, sen infon perille menosta CIS-E ohjausyksikölle enpä tiedä koska 5-pin jonka kohdalla tuon muistaakseni punavihreän anturipiuhan pitäisi ohjausyksiköllä olla on tyhjä?, muistakaan pinneistä en punavihreää 0 ohmia saanut?) Parin minuutin (lamda loopinko? saavutettuaanko?) jälkeen ratio meni 80%:iin. Kaasukenkää polkaisun jälkeen ratiot menevät 30%:iin ja palautuvat pikkuhiljaa uudelleen 80%:iin.
Lukeman pitäisi yo looppitilassa vaihdella 45%...55% välillä.
Mielenkiintoista.
Tämän kylän (Oulu) Vehon tietäjä Jack

Ennen Vehoa otan ainakin ilmanputsarin kotelon pois ja katsahdan tähän ongelmavyyhteen mahdollisesti liittyvät kontaktit kohdilleen.
Alkaa mennä totisen harrastuksen puolelle.
/Jo vain
300 SE
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41
yksi noista "100:sta" vaihtoehdosta vois olla ohjauspaineen säädin, tuppaa vanhemmiten takertelemaan->ei säädä seosta oikein->käynnistysongelmia, rikasta seosta yms. Halpahan se on uusia
Käytä osaajalla, mittari kertoo miten ohjauspaine kehittyy...
Itselläni tosin hävisi käynnistyongelmat kaasuvivuston rasvauksella, kuten olen aiemminkin mainostanut. Kaasuläppä jäi hieman auki->käynnistysseos ei ollut kohdallaan. (280 SE, 110-kone,K-Jetronic)

Käytä osaajalla, mittari kertoo miten ohjauspaine kehittyy...
Itselläni tosin hävisi käynnistyongelmat kaasuvivuston rasvauksella, kuten olen aiemminkin mainostanut. Kaasuläppä jäi hieman auki->käynnistysseos ei ollut kohdallaan. (280 SE, 110-kone,K-Jetronic)
Re: 300 SE CO-pitoisuus liian korkea
Nokkakulmamittari/ on off ratioksi (X11- liitin, 3 pin +, 2 pin -) mittailin eilen lämpimänä käynnistämisen jälkeen aluksi 30%. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi viallinen? (Ei ole anturi viallinen, sen infon perille menosta CIS-E ohjausyksikölle enpä tiedä koska 5-pin jonka kohdalla tuon muistaakseni punavihreän anturipiuhan pitäisi ohjausyksiköllä olla on tyhjä?, muistakaan pinneistä en punavihreää 0 ohmia saanut?) Parin minuutin (lamda loopinko? saavutettuaanko?) jälkeen ratio meni 80%:iin. Kaasukenkää polkaisun jälkeen ratiot menevät 30%:iin ja palautuvat pikkuhiljaa uudelleen 80%:iin.
Lukeman pitäisi yo looppitilassa vaihdella 45%...55% välillä.
Mielenkiintoista.
Tämän kylän (Oulu) Vehon tietäjä Jack
tulee töihin ensi viikolla. Mikäli ihmettä ei ole siihen mennessä tapahtunut ja ongelma poistunut niin menenpä sinne tutkimuksiin. Muistä kylän tietäjistä on vain epäilyksiä.
Ennen Vehoa otan ainakin ilmanputsarin kotelon pois ja katsahdan tähän ongelmavyyhteen mahdollisesti liittyvät kontaktit kohdilleen.
Alkaa mennä totisen harrastuksen puolelle.
/Jo vain[/quote]
heeh jo vain, tämmöstä hakuammuntaahan tämä on. vähän kuin puhelimessa yrittäisi laittaa autoa kuntoon.
mutta niinhän se on, usemmilta (mitä kokeneemmalta) asentajalta kun kysyy missä voisi olla vika.
sitä useammin vastaus on "sitä pitäs kahtoo vähän"
tämä johtuu siitä että he ovat nähneet niin monenlaisia vikoja ettei rupea arvailemaan mitään , ennenkuin itse tutkivat.
sellainen "esson baarin asentaja rinki" tyyliin " joo yks kolmonen kadetti, niistähän menee nokka-akselit, vaiha se " ei toimi enää.
Lukeman pitäisi yo looppitilassa vaihdella 45%...55% välillä.
Mielenkiintoista.
Tämän kylän (Oulu) Vehon tietäjä Jack

Ennen Vehoa otan ainakin ilmanputsarin kotelon pois ja katsahdan tähän ongelmavyyhteen mahdollisesti liittyvät kontaktit kohdilleen.
Alkaa mennä totisen harrastuksen puolelle.
/Jo vain[/quote]
heeh jo vain, tämmöstä hakuammuntaahan tämä on. vähän kuin puhelimessa yrittäisi laittaa autoa kuntoon.
mutta niinhän se on, usemmilta (mitä kokeneemmalta) asentajalta kun kysyy missä voisi olla vika.
sitä useammin vastaus on "sitä pitäs kahtoo vähän"

tämä johtuu siitä että he ovat nähneet niin monenlaisia vikoja ettei rupea arvailemaan mitään , ennenkuin itse tutkivat.
sellainen "esson baarin asentaja rinki" tyyliin " joo yks kolmonen kadetti, niistähän menee nokka-akselit, vaiha se " ei toimi enää.

itse ajelen polkupyörällä :D
jo vain, mikä on vuosimalli? Mikä on KE-versio tai kuinka monta pinniä on ECU:n liittimessä, 25, 35, . . .?
Virhekoodi 30% on kyllä yleensä tuo lämpötila-anturi.
25 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 21
35 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 3
Virhekoodi 80% on ilmeisesti "Altitude correction capsule", siis ilmanpaineen korjaus.
Omassa 190:ssä ei moista aparaattia olekkaan.
25 pinnisestä liittimestä sen kytkentä löytyy.
35 pinnisessä sitä ei ole.
Voit tarkastaa tuon lämpötila-anturin virhekoodin irrottamalla sen liittimen, jos tilanne pysyy ennallaan, niin kyllä sen liitäntää on syytä epäillä.
Ok, onhan tämä vähän tällasta "veijo esso hommoo", mutta omasta autostani olen sen virhekoodit tarkastanut irroittelemalla anturien liittimet yksi kerrallaan ja vian tullen voin niihin luottaa. Ainakin uudemmissa KE-versioissa on lisäksi akun etupuolella (W201:ssä) 8-napainen diagnosointiliitin, jossa 1 maa ja 3 + ovat kytketyt.
Siitä voi ledin avulla lukea muistissa olevat vikakoodit. En ole vielä keksinyt miten sen saa tyhjennettyä; maadottamalla 3:nen riittävän pitkäksi aikaa, irrottamalla akun napa, . . .???
Virhekoodi 30% on kyllä yleensä tuo lämpötila-anturi.
25 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 21
35 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 3
Virhekoodi 80% on ilmeisesti "Altitude correction capsule", siis ilmanpaineen korjaus.
Omassa 190:ssä ei moista aparaattia olekkaan.
25 pinnisestä liittimestä sen kytkentä löytyy.
35 pinnisessä sitä ei ole.
Voit tarkastaa tuon lämpötila-anturin virhekoodin irrottamalla sen liittimen, jos tilanne pysyy ennallaan, niin kyllä sen liitäntää on syytä epäillä.
Ok, onhan tämä vähän tällasta "veijo esso hommoo", mutta omasta autostani olen sen virhekoodit tarkastanut irroittelemalla anturien liittimet yksi kerrallaan ja vian tullen voin niihin luottaa. Ainakin uudemmissa KE-versioissa on lisäksi akun etupuolella (W201:ssä) 8-napainen diagnosointiliitin, jossa 1 maa ja 3 + ovat kytketyt.
Siitä voi ledin avulla lukea muistissa olevat vikakoodit. En ole vielä keksinyt miten sen saa tyhjennettyä; maadottamalla 3:nen riittävän pitkäksi aikaa, irrottamalla akun napa, . . .???
Auto on -89 vuosimallia ja kyseinen liitin on 25-napainen.Ponton kirjoitti:jo vain, mikä on vuosimalli? Mikä on KE-versio tai kuinka monta pinniä on ECU:n liittimessä, 25, 35, . . .?
Virhekoodi 30% on kyllä yleensä tuo lämpötila-anturi.
25 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 21
35 pinnisessä liittimessä se tulee pinniin 3
Virhekoodi 80% on ilmeisesti "Altitude correction capsule", siis ilmanpaineen korjaus.
Omassa 190:ssä ei moista aparaattia olekkaan.
25 pinnisestä liittimestä sen kytkentä löytyy.
35 pinnisessä sitä ei ole.
Voit tarkastaa tuon lämpötila-anturin virhekoodin irrottamalla sen liittimen, jos tilanne pysyy ennallaan, niin kyllä sen liitäntää on syytä epäillä.
Ok, onhan tämä vähän tällasta "veijo esso hommoo", mutta omasta autostani olen sen virhekoodit tarkastanut irroittelemalla anturien liittimet yksi kerrallaan ja vian tullen voin niihin luottaa. Ainakin uudemmissa KE-versioissa on lisäksi akun etupuolella (W201:ssä) 8-napainen diagnosointiliitin, jossa 1 maa ja 3 + ovat kytketyt.
Siitä voi ledin avulla lukea muistissa olevat vikakoodit. En ole vielä keksinyt miten sen saa tyhjennettyä; maadottamalla 3:nen riittävän pitkäksi aikaa, irrottamalla akun napa, . . .???
Minun lähteeni mukaan tuo 80% tarkoittaisi kohdallani intake air sensor-vikaa.
Sensori on kytketty 25-liittimelle napaan 11.
Edellisellä testirupeamalla iski turhauma ja lopetin testailut kesken.
Testailempa vielä kertaalleen noita yhteyksiä sensoreihin ainakin noista 11 ja 21 navoista. Ajankohta testeille on viikonloppu. Otan vinkit käyttöön.
Kiitos vinkeistä.
/Jo vain
300 SE
On lamda vaiennut. OMG (oh my god)
V. 2003 vaihdettu lamda-anturi osoittaa vaikenemisen merkkejä. CO koholla 4.5 ja katsastussetä tuomitsi.
Etsin tiiviisti lamda-anturin johtoliitosta vänkärin ja kuskin jalkatiloista mattojen alta huonolla menestyksellä kas otsavalo ja lukulasitkaan eivät auttaneet.
Testiliittimen pin 3 ja 2 kautta mittailin käyntilämpöisen moottorin lamdan reaktiot ja ne olivat olemattomat. Moottorin käynti myöskin seilaa hieman entisvanhaan malliin.
Lamda-anturin kerkesin jo hankkia. Olisiko vinkkiä anturin johtoliitoksen löytämiseen? Anturin irroittamiseen ja kiinnittämiseen tarvii 22 mm avaimen. Toimiiko lenkkiavain ok, vaiko tarvitseeko työhön erikoisavaimen?
/Jo vain
Etsin tiiviisti lamda-anturin johtoliitosta vänkärin ja kuskin jalkatiloista mattojen alta huonolla menestyksellä kas otsavalo ja lukulasitkaan eivät auttaneet.
Testiliittimen pin 3 ja 2 kautta mittailin käyntilämpöisen moottorin lamdan reaktiot ja ne olivat olemattomat. Moottorin käynti myöskin seilaa hieman entisvanhaan malliin.
Lamda-anturin kerkesin jo hankkia. Olisiko vinkkiä anturin johtoliitoksen löytämiseen? Anturin irroittamiseen ja kiinnittämiseen tarvii 22 mm avaimen. Toimiiko lenkkiavain ok, vaiko tarvitseeko työhön erikoisavaimen?
/Jo vain
300 SE
Re: On lamda vaiennut. OMG (oh my god)
Itse vastaten: Lamdan johtoliitos löytyy SE:stä vänkärin jalkatilan etuosasta mattojen ja rintapeltiä vasten olevan n. 40cm*50cm muovilevyn alta. Reitti ulos johtoa seuraten. Erikoisavainta lamdan irroittamiseen ei tarvita. 1/2 h nosturivuokra 7.50 eur. Boshin made in usa alkuperäisanturi n. 130 eur. Halpaa ko saippua, eikö totta? Joutokäynti ei seilaa enää. Päästöt selviävät maanantaina.
jo vain kirjoitti:V. 2003 vaihdettu lamda-anturi osoittaa vaikenemisen merkkejä. CO koholla 4.5 ja katsastussetä tuomitsi.
Etsin tiiviisti lamda-anturin johtoliitosta vänkärin ja kuskin jalkatiloista mattojen alta huonolla menestyksellä kas otsavalo ja lukulasitkaan eivät auttaneet.
Testiliittimen pin 3 ja 2 kautta mittailin käyntilämpöisen moottorin lamdan reaktiot ja ne olivat olemattomat. Moottorin käynti myöskin seilaa hieman entisvanhaan malliin.
Lamda-anturin kerkesin jo hankkia. Olisiko vinkkiä anturin johtoliitoksen löytämiseen? Anturin irroittamiseen ja kiinnittämiseen tarvii 22 mm avaimen. Toimiiko lenkkiavain ok, vaiko tarvitseeko työhön erikoisavaimen?
/Jo vain
300 SE
Re: On lamda vaiennut. OMG (oh my god)
Jo vain lamdassa se vika oli. Co nyt 0,033. Matka jatkuu...
jo vain kirjoitti:Itse vastaten: Lamdan johtoliitos löytyy SE:stä vänkärin jalkatilan etuosasta mattojen ja rintapeltiä vasten olevan n. 40cm*50cm muovilevyn alta. Reitti ulos johtoa seuraten. Erikoisavainta lamdan irroittamiseen ei tarvita. 1/2 h nosturivuokra 7.50 eur. Boshin made in usa alkuperäisanturi n. 130 eur. Halpaa ko saippua, eikö totta? Joutokäynti ei seilaa enää. Päästöt selviävät maanantaina.jo vain kirjoitti:V. 2003 vaihdettu lamda-anturi osoittaa vaikenemisen merkkejä. CO koholla 4.5 ja katsastussetä tuomitsi.
Etsin tiiviisti lamda-anturin johtoliitosta vänkärin ja kuskin jalkatiloista mattojen alta huonolla menestyksellä kas otsavalo ja lukulasitkaan eivät auttaneet.
Testiliittimen pin 3 ja 2 kautta mittailin käyntilämpöisen moottorin lamdan reaktiot ja ne olivat olemattomat. Moottorin käynti myöskin seilaa hieman entisvanhaan malliin.
Lamda-anturin kerkesin jo hankkia. Olisiko vinkkiä anturin johtoliitoksen löytämiseen? Anturin irroittamiseen ja kiinnittämiseen tarvii 22 mm avaimen. Toimiiko lenkkiavain ok, vaiko tarvitseeko työhön erikoisavaimen?
/Jo vain
300 SE