Hammastanko
Hammastanko
Tervehdys....
Onko kellään oolu ongelmia 290 eemelin hammastangossa??? Nyt ennen katsastusta katsottiin kaikki kuntoon ja kuskinpuolen etupyörässä on hieman välystä.. Huollossa tutkivat ja sanoivat että välys tulisi mahdollisesti hammastangosta kun muut nivelet on ok.
Ihmettelen että miksi välys tulisi vain toiseen eturenkaaseen eikä molempiin???
Toinen kysymys onkin että onko vaihdettava koko hammastanko vai löytyykö hammastangon päästä vielä jokin pallo?
Ja kolmantena se klassinen kuinkahan paljon tämäkin mahtaa maksaa?
Kommentoikaa jos jollain on jotain tietoa...
Onko kellään oolu ongelmia 290 eemelin hammastangossa??? Nyt ennen katsastusta katsottiin kaikki kuntoon ja kuskinpuolen etupyörässä on hieman välystä.. Huollossa tutkivat ja sanoivat että välys tulisi mahdollisesti hammastangosta kun muut nivelet on ok.
Ihmettelen että miksi välys tulisi vain toiseen eturenkaaseen eikä molempiin???
Toinen kysymys onkin että onko vaihdettava koko hammastanko vai löytyykö hammastangon päästä vielä jokin pallo?
Ja kolmantena se klassinen kuinkahan paljon tämäkin mahtaa maksaa?
Kommentoikaa jos jollain on jotain tietoa...
W210
W639
W211
W212
W639
W211
W212
en kyllä usko, että raidetanko ois kulunu loppuun. nehän toimii ikivanhoissakin autoissa, vaikka ei oo koskaan vaihdettu. klappia on melko varmasti jossain muualla, kun siinä raidetankossa. sehän tulis sit molempiin pyäriin ja tuntuis ratissakin. katsastuksessa saa olla ainakin 15 astetta klappia ratissa, että menee viä läpikin. noin muistelisin autokoulukirjaa. mersuissa on kuulemma aika vaikee välillä paikallistaa klapinoita ja väljyyksiä. kuitenkin, en usko tohon raidetangon kuluneisuuteen. vai vaikuttaako ohjaus kireeltä, tai pykälittäin kääntyvältä? itellä oli portteri, johon oli korjattu toi raidetanko sillain, että siihen putkeen, missä ite tanko on oli porattu reikä ja laitettu siihen rasvanippa. sitten rasvanipasta vaan vaseliinia prässillä ja väljyydet katos ja ohjaus toimi kiiltävästi aina pitkänaikaa. helppo ja halpa konsti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Joudun omassani vaihtamaan hammastangon. Kivi tms. oli rikkonut muovisen suojapalkeen. Vesi oli ruostuttanut akselia sen verran että tiiviste oli rikkoontunut. > ohjaustehostimen öjyt pääsivät vuotamaan.
Vehon hinta hammastangolle 2000€ ja vaihto 500€
Vikaa ei voi korjata, pakko vaihtaa koko tanko kaikkinensa
Selvisin halvemmalla laittamalla vähän ajetun purkuosan... Vaihto ei ole aivan paha homma. Pyörien suuntauksen joutuu kuitenkin aina vaihdon jälkeen teettämään.
Kannattanee katsoa jos ohjaustehostimen öljy pääsee hupenemaan
Vehon hinta hammastangolle 2000€ ja vaihto 500€



Selvisin halvemmalla laittamalla vähän ajetun purkuosan... Vaihto ei ole aivan paha homma. Pyörien suuntauksen joutuu kuitenkin aina vaihdon jälkeen teettämään.
Kannattanee katsoa jos ohjaustehostimen öljy pääsee hupenemaan

W210 290TD T
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Jos tuossa hammastangon ja raidetangon välisessä nivelessä on väljää, kolahteleeko kuopissa?
Vaimon 211-korisessa on alkanut kuskin puolelta kuulumaan pieni kolahdus kuopissa. Kilometrejä autolla on takanaan 97 tuhatta. Kuskin puolen pyörässä tuntuu pieni välys ohjaus suunnassa (ei siis pystysuunnassa). Raidetangon ulommassa nivelessä ei kuitenkaan ole väljää...
Onko tavallista vai tavatonta, että kyseiseen (sisempään-) niveleen tulisi väljää alle 100 tkm ajossa?
Onko muita tyypillisiä kolahduksen aiheuttajia noilla kilometreillä? (pikaisella tarkastelulla en väljää löytänyt).
Vaimon 211-korisessa on alkanut kuskin puolelta kuulumaan pieni kolahdus kuopissa. Kilometrejä autolla on takanaan 97 tuhatta. Kuskin puolen pyörässä tuntuu pieni välys ohjaus suunnassa (ei siis pystysuunnassa). Raidetangon ulommassa nivelessä ei kuitenkaan ole väljää...
Onko tavallista vai tavatonta, että kyseiseen (sisempään-) niveleen tulisi väljää alle 100 tkm ajossa?
Onko muita tyypillisiä kolahduksen aiheuttajia noilla kilometreillä? (pikaisella tarkastelulla en väljää löytänyt).
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Taitaa olla välystä pallonivelessä, jolla koiranluu yhdistyy alatukivarteen. Välys tuntui vasta, kun koiranluun irroitti nivelestä...timi.lin kirjoitti:tohon vikaan ehdottasin koiranluuta
Onko joku vaihtanut kyseisen nivelen W211 alatukivarteen? Lähteekö pallonivel alatukivarresta lyömällä vai tarvitaanko lisäksi lämmitystä (tai jonkinlainen ulosvedin)?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Hammastanko
Huollossa puhuvat kakkaa. Raidepää tai laakeri.msalokan kirjoitti:Tervehdys....
Onko kellään oolu ongelmia 290 eemelin hammastangossa??? Nyt ennen katsastusta katsottiin kaikki kuntoon ja kuskinpuolen etupyörässä on hieman välystä.. Huollossa tutkivat ja sanoivat että välys tulisi mahdollisesti hammastangosta kun muut nivelet on ok.
Ihmettelen että miksi välys tulisi vain toiseen eturenkaaseen eikä molempiin???
Toinen kysymys onkin että onko vaihdettava koko hammastanko vai löytyykö hammastangon päästä vielä jokin pallo?
Ja kolmantena se klassinen kuinkahan paljon tämäkin mahtaa maksaa?
Kommentoikaa jos jollain on jotain tietoa...
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Re: Hammastanko
Huollossa puhuvat kakkaa. Raidepää tai laakeri.[/quote]
Ei muuten puhu. Noita väykän väljiä, kolisevia hammastankoja on muutamia nähty.
Ei muuten puhu. Noita väykän väljiä, kolisevia hammastankoja on muutamia nähty.
RED POWER IHC DT-358
vm. 2000, w202:ssa on raidetanko, joten tästä eteenpäin tankoa pukkaa, mikä on hyvä. Simpukka on vanhaa tekniikkaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
W202:lle keväällä oli valtuutetunhuoltoliikkeen diagnoosi, että raidetanko vaihtoon.
Oireena oli oikeanpuolen pyörässä tuntuva välys ja kolahtelu. Auto myös loikki
puolelta toiselle.
No, tilasin sitten sponsoriliikkeeseen KL:n tangon ja varasin ajan. Vaan eipä myö
sinne sitä tankoa laitettu, vaan pelkkä "apusimpukan" korjaussatsi 20 eur.
Käsitykseni mukaan valtuutettu huolto vaihtaa koko paskan reunasta reunaan
myös tässä apusimpukan tapauksessa, koska ko puslaa ei heitin maailmansa tunne.
Saa siis vain tarvikeosana.
Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on hammastangossa,
ainakin joissain tapauksissa?
Oireena oli oikeanpuolen pyörässä tuntuva välys ja kolahtelu. Auto myös loikki
puolelta toiselle.
No, tilasin sitten sponsoriliikkeeseen KL:n tangon ja varasin ajan. Vaan eipä myö
sinne sitä tankoa laitettu, vaan pelkkä "apusimpukan" korjaussatsi 20 eur.
Käsitykseni mukaan valtuutettu huolto vaihtaa koko paskan reunasta reunaan
myös tässä apusimpukan tapauksessa, koska ko puslaa ei heitin maailmansa tunne.
Saa siis vain tarvikeosana.
Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on hammastangossa,
ainakin joissain tapauksissa?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Mä oon aina luullut, et mersussa on kiertokuula ohjaus??TompSa kirjoitti:W202:lle keväällä oli valtuutetunhuoltoliikkeen diagnoosi, että raidetanko vaihtoon.
Oireena oli oikeanpuolen pyörässä tuntuva välys ja kolahtelu. Auto myös loikki
puolelta toiselle.
No, tilasin sitten sponsoriliikkeeseen KL:n tangon ja varasin ajan. Vaan eipä myö
sinne sitä tankoa laitettu, vaan pelkkä "apusimpukan" korjaussatsi 20 eur.
Käsitykseni mukaan valtuutettu huolto vaihtaa koko paskan reunasta reunaan
myös tässä apusimpukan tapauksessa, koska ko puslaa ei heitin maailmansa tunne.
Saa siis vain tarvikeosana.
Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on hammastangossa,
ainakin joissain tapauksissa?
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
Joo, sori. Kirjoitin sekavia. Tangot on sekoitettu tässä hieman keskenään. Alunperinhän oli kyse hammastangosta, eikä raidetangosta.
Näin olisi oikeammin, mutta väärässä aiheessa:
"Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on RAIDEtangossa,
ainakin joissain tapauksissa?"
Pointti nyt yritti kai olla siinä, ettei kannata vaihtaa koko raidetankoa
merkkiliikkeen tapaan, jos vain apusimpukka sattuu olemaan väljä.
Tai jotain...

Näin olisi oikeammin, mutta väärässä aiheessa:
"Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on RAIDEtangossa,
ainakin joissain tapauksissa?"
Pointti nyt yritti kai olla siinä, ettei kannata vaihtaa koko raidetankoa
merkkiliikkeen tapaan, jos vain apusimpukka sattuu olemaan väljä.
Tai jotain...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Viime viikolla vaihdettiin 220CDI ( W210 ) vm 2002:seen hammastanko väljyyden takia. Ajettu vasta 425 000 km
. Hinta laskulla noin 2600€, et silleen




Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0