Hammastanko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Hammastanko

Viesti Kirjoittaja msalokan »

Tervehdys....

Onko kellään oolu ongelmia 290 eemelin hammastangossa??? Nyt ennen katsastusta katsottiin kaikki kuntoon ja kuskinpuolen etupyörässä on hieman välystä.. Huollossa tutkivat ja sanoivat että välys tulisi mahdollisesti hammastangosta kun muut nivelet on ok.

Ihmettelen että miksi välys tulisi vain toiseen eturenkaaseen eikä molempiin???

Toinen kysymys onkin että onko vaihdettava koko hammastanko vai löytyykö hammastangon päästä vielä jokin pallo?

Ja kolmantena se klassinen kuinkahan paljon tämäkin mahtaa maksaa?

Kommentoikaa jos jollain on jotain tietoa...
W210
W639
W211
W212
Avatar
pommac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 212
Liittynyt: Su 05.06.2005 17:20
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pommac »

Tarkoitit varmaan raidetankoa :?: Raidetangoissa on käsittääkseni myös pallonivelet.

Mutta en tiedä voiko pelkkää niveltä vaihtaa.

Viisaammat varmaan tuonkin tietävät......
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l

Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

Kyllä raietangon päät on vaidettu mutta kysymys on hammastangosta..
W210
W639
W211
W212
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

hammastanko on ainaki kallis, eikös sen hammastangon molemmissa päissä oo "raidetangonpäät"? eli ne omansalaiset pienet pallonivelet? ny en oo enää ihan varma...
W201 250DT 20V
w201 190E
msalokan
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 18.05.2004 20:43

Viesti Kirjoittaja msalokan »

moi...

No sehän tässä hirvittää kun on kuullu hintahaarukkaa aina 400 ekestä 3000 euroon
W210
W639
W211
W212
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en kyllä usko, että raidetanko ois kulunu loppuun. nehän toimii ikivanhoissakin autoissa, vaikka ei oo koskaan vaihdettu. klappia on melko varmasti jossain muualla, kun siinä raidetankossa. sehän tulis sit molempiin pyäriin ja tuntuis ratissakin. katsastuksessa saa olla ainakin 15 astetta klappia ratissa, että menee viä läpikin. noin muistelisin autokoulukirjaa. mersuissa on kuulemma aika vaikee välillä paikallistaa klapinoita ja väljyyksiä. kuitenkin, en usko tohon raidetangon kuluneisuuteen. vai vaikuttaako ohjaus kireeltä, tai pykälittäin kääntyvältä? itellä oli portteri, johon oli korjattu toi raidetanko sillain, että siihen putkeen, missä ite tanko on oli porattu reikä ja laitettu siihen rasvanippa. sitten rasvanipasta vaan vaseliinia prässillä ja väljyydet katos ja ohjaus toimi kiiltävästi aina pitkänaikaa. helppo ja halpa konsti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

eemelissä hammastanko ja niitä kuulemma on mennyt vaihtoon....
Itse tein ja säästin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

petska kirjoitti:eemelissä hammastanko ja niitä kuulemma on mennyt vaihtoon....
ai...kummallista.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Emmä varma ole mut mites minulla olis sellainen muistikuva et eemelissä olis simpukka heitetty mäkeen ja laitettu jonkun suunnittelijan toimesta ongelmallinen hammastanko... :lol: :lol: :lol:

Ei ole varaa omistaaa/ostaa eemeliä niin eipä ole tullut sellaista korjattuakaan
Itse tein ja säästin
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

:shock: jaa... minä olen luullut että kaikissa mersuissa ois simpukka.. :roll:
onko väyrynen ainoa tapaus missä on sitten hammastanko?
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
Henu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 07.04.2003 21:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

w202 on viimonen kansanmalli, josta löytyy simpukka, eemeli jo hammastangolla...
Henkka

Mini Cooper Clubman -09

ex. Honda Accord 2.2 i-CTDi -06

ex. E 200 CDI -99
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Täältä voisi löytyä vinkkejä.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Hammastanko löysä tuntuu kuskin puolella ja sitä pystyy kiristämään ,ei tarvi vaihtaa koko tankoa. :wink: :wink:
RED POWER IHC DT-358
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Joudun omassani vaihtamaan hammastangon. Kivi tms. oli rikkonut muovisen suojapalkeen. Vesi oli ruostuttanut akselia sen verran että tiiviste oli rikkoontunut. > ohjaustehostimen öjyt pääsivät vuotamaan.

Vehon hinta hammastangolle 2000€ ja vaihto 500€ :shock: :shock: Vikaa ei voi korjata, pakko vaihtaa koko tanko kaikkinensa :(

Selvisin halvemmalla laittamalla vähän ajetun purkuosan... Vaihto ei ole aivan paha homma. Pyörien suuntauksen joutuu kuitenkin aina vaihdon jälkeen teettämään.

Kannattanee katsoa jos ohjaustehostimen öljy pääsee hupenemaan :roll:
W210 290TD T
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Jos tarve on kiristellä niin siitä akselien yhtymä kohdan läheltä ja kiinnipäin kait? Eikä "mersumaisesti" aukipäin :lol:[/quote]

Juuri näin, paljoa ei kannata kiristää kerralla ettei mee piukaks.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Jos tuossa hammastangon ja raidetangon välisessä nivelessä on väljää, kolahteleeko kuopissa?

Vaimon 211-korisessa on alkanut kuskin puolelta kuulumaan pieni kolahdus kuopissa. Kilometrejä autolla on takanaan 97 tuhatta. Kuskin puolen pyörässä tuntuu pieni välys ohjaus suunnassa (ei siis pystysuunnassa). Raidetangon ulommassa nivelessä ei kuitenkaan ole väljää...

Onko tavallista vai tavatonta, että kyseiseen (sisempään-) niveleen tulisi väljää alle 100 tkm ajossa?

Onko muita tyypillisiä kolahduksen aiheuttajia noilla kilometreillä? (pikaisella tarkastelulla en väljää löytänyt).
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

tohon vikaan ehdottasin koiranluuta :roll:
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Raidetanko on vaihdettava, kun sisäpää on väljä.Raidetanko maksaa Örum 70,64€
Mb e 213 220 Blue tec -21
Mb e 212 200 CDI -14
Mb SL 500 -98
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

timi.lin kirjoitti:tohon vikaan ehdottasin koiranluuta :roll:
Taitaa olla välystä pallonivelessä, jolla koiranluu yhdistyy alatukivarteen. Välys tuntui vasta, kun koiranluun irroitti nivelestä...

Onko joku vaihtanut kyseisen nivelen W211 alatukivarteen? Lähteekö pallonivel alatukivarresta lyömällä vai tarvitaanko lisäksi lämmitystä (tai jonkinlainen ulosvedin)?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vakaajan päässä oleva alapallonivel tuli vaihdettua. En suosittele kotikonstein; 3 tuntia meni ja hikikin tuli :oops:

...mutta siihen loppui kolinat, kulkee taas kuin uutena 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 28.05.2005 19:08
Paikkakunta: Lieksa

Re: Hammastanko

Viesti Kirjoittaja Soininen »

msalokan kirjoitti:Tervehdys....

Onko kellään oolu ongelmia 290 eemelin hammastangossa??? Nyt ennen katsastusta katsottiin kaikki kuntoon ja kuskinpuolen etupyörässä on hieman välystä.. Huollossa tutkivat ja sanoivat että välys tulisi mahdollisesti hammastangosta kun muut nivelet on ok.

Ihmettelen että miksi välys tulisi vain toiseen eturenkaaseen eikä molempiin???

Toinen kysymys onkin että onko vaihdettava koko hammastanko vai löytyykö hammastangon päästä vielä jokin pallo?

Ja kolmantena se klassinen kuinkahan paljon tämäkin mahtaa maksaa?

Kommentoikaa jos jollain on jotain tietoa...
Huollossa puhuvat kakkaa. Raidepää tai laakeri.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Re: Hammastanko

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Huollossa puhuvat kakkaa. Raidepää tai laakeri.[/quote]

Ei muuten puhu. Noita väykän väljiä, kolisevia hammastankoja on muutamia nähty.
RED POWER IHC DT-358
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

vm. 2000, w202:ssa on raidetanko, joten tästä eteenpäin tankoa pukkaa, mikä on hyvä. Simpukka on vanhaa tekniikkaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

W202:lle keväällä oli valtuutetunhuoltoliikkeen diagnoosi, että raidetanko vaihtoon.
Oireena oli oikeanpuolen pyörässä tuntuva välys ja kolahtelu. Auto myös loikki
puolelta toiselle.

No, tilasin sitten sponsoriliikkeeseen KL:n tangon ja varasin ajan. Vaan eipä myö
sinne sitä tankoa laitettu, vaan pelkkä "apusimpukan" korjaussatsi 20 eur.

Käsitykseni mukaan valtuutettu huolto vaihtaa koko paskan reunasta reunaan
myös tässä apusimpukan tapauksessa, koska ko puslaa ei heitin maailmansa tunne.
Saa siis vain tarvikeosana.

Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on hammastangossa,
ainakin joissain tapauksissa?
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

TompSa kirjoitti:W202:lle keväällä oli valtuutetunhuoltoliikkeen diagnoosi, että raidetanko vaihtoon.
Oireena oli oikeanpuolen pyörässä tuntuva välys ja kolahtelu. Auto myös loikki
puolelta toiselle.

No, tilasin sitten sponsoriliikkeeseen KL:n tangon ja varasin ajan. Vaan eipä myö
sinne sitä tankoa laitettu, vaan pelkkä "apusimpukan" korjaussatsi 20 eur.

Käsitykseni mukaan valtuutettu huolto vaihtaa koko paskan reunasta reunaan
myös tässä apusimpukan tapauksessa, koska ko puslaa ei heitin maailmansa tunne.
Saa siis vain tarvikeosana.

Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on hammastangossa,
ainakin joissain tapauksissa?
Mä oon aina luullut, et mersussa on kiertokuula ohjaus??
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

w210 ja 203 ovat ensimmäisiä hammastangollisia mersuja joten 202 on vielä simpukalla. Raidetanko ja hammastanko ovat täysin eri asia.
RED POWER IHC DT-358
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Joo, sori. Kirjoitin sekavia. Tangot on sekoitettu tässä hieman keskenään. Alunperinhän oli kyse hammastangosta, eikä raidetangosta. :oops:

Näin olisi oikeammin, mutta väärässä aiheessa:

"Siksipä luulen, että noita raidetankoja on myös vaihdettu "turhaan" tuon
apusimpukan väljyyden takia, josta voisi luulla että vika on RAIDEtangossa,
ainakin joissain tapauksissa?"

Pointti nyt yritti kai olla siinä, ettei kannata vaihtaa koko raidetankoa
merkkiliikkeen tapaan, jos vain apusimpukka sattuu olemaan väljä.
Tai jotain...
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Viime viikolla vaihdettiin 220CDI ( W210 ) vm 2002:seen hammastanko väljyyden takia. Ajettu vasta 425 000 km :o . Hinta laskulla noin 2600€, et silleen :oops: :oops:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Cmeli kirjoitti:vm. 2000, w202:ssa on raidetanko, joten tästä eteenpäin tankoa pukkaa, mikä on hyvä. Simpukka on vanhaa tekniikkaa.

202:ssa vm. 2000-> hammastanko? Vai pitäiskö ihan itse vaivautua ja katsoa pellin alle :D
Vastaa Viestiin